Pagina 8 van 8

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 09.09.2014 - 22:44
door Fredhead
Wat MU zegt bedoel ik er inderdaad mee :)

Iedere vorm van aandrijving heeft zo zijn verlies. Hier ontkom je gewoon niet aan doordat er van alles in beweging moet worden gebracht.
Zelfde geld voor een automaatbak vs handgeschakeld, een automaatbak heeft een groter vermogensverlies vanaf het blok tot aan de wielen dan een handbak.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 07:50
door RudyZ
Denk toch dat de energieverliezen van een achterwielaandrijving tov voorwielaandrijving heel erg miniem zijn of zelfs helemaal niet aanwezig. Het extra gewicht van een langere cardanas kan gemakkelijk worden gecompenseerd met her en der wat lichtere materialen en dan nog, in de praktijk zul je het verschil niet kunnen meten.
Nee, ik denk dat BMW voor haar kleinere modellen min of meer gedwongen is om over te stappen op voorwielaandrijving omdat dat specifiek voor die modellen grote voordelen biedt. De motor en bak kunnen dwars voorin, da's een stuk compacter en het ontbreken van een cardanas naar achteren maakt een vlakke bodemplaat mogelijk. En vergeet niet dat voor huis-tuin-en-keuken modellen voorwielaandrijving veiliger is. Enne, het zijn de achterwielaangedreven BMW's die 's winters bij ons de wijk niet uit komen :-)

Denk dat achterwielaandrijving op de grotere modellen wel zal blijven, de voordelen van voorwielaandrijving zijn daar niet zo significant, terwijl de voordelen van achterwielaandrijving wel meetellen.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 08:31
door ruuds70
Volgens mij is het een eenvoudige rekensom die BMW tot voorwielaandrijving dwingt. Zo kunnen de Mini en de BMW op het zelfde platform gemaakt worden, hetgeen een flinke schaalvergroting en daarmee kostenreductie met zich mee brengt.
Zoiets gaan we in de toekomst ook zien wanneer bijvoorbeeld het kleine platform van Volvo ook voor Geely modellen gebruikt gaat worden.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 11:38
door Fredhead
RudyZ schreef: Denk toch dat de energieverliezen van een achterwielaandrijving tov voorwielaandrijving heel erg miniem zijn of zelfs helemaal niet aanwezig.
Iedere vorm van aandrijving heeft wel verlies tot aan de wielen. Hier ontkom je niet aan.
Kan me verder ook wel vinden in de gedachte dat het voor de kleinere modellen goedkoper zou zijn inderdaad.

BMW's in de winter hier door de wijk is ook altijd gegarandeerd lol, vooral de 1 serie's hebben er flink moeite mee als het glad is :lol:

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 14:30
door RudyZ
ruuds70 schreef: Volgens mij is het een eenvoudige rekensom die BMW tot voorwielaandrijving dwingt. Zo kunnen de Mini en de BMW op het zelfde platform gemaakt worden, hetgeen een flinke schaalvergroting en daarmee kostenreductie met zich mee brengt.
Zoiets gaan we in de toekomst ook zien wanneer bijvoorbeeld het kleine platform van Volvo ook voor Geely modellen gebruikt gaat worden.
Yep, lijkt mij het meest voor de hand liggende. Schijnt dat BMW zoiets ook wil met de 3-serie, blijkbaar merken de meeste klanten het verschil tussen voor- en achterwielaandrijving niet eens.
Alhoewel ik zelf nog niet klaar ben voor een 5 of 7 serie met voorwielaandrijving. :-)

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 15:09
door Johan s60
Een achterwiel aangedreven auto, zal meer verlies hebben omdat haakse overbrengingen nu eenmaal een lager rendement hebben tov rechtlijnige.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 16:03
door diesel01
fredhead schreef:
RudyZ schreef: Denk toch dat de energieverliezen van een achterwielaandrijving tov voorwielaandrijving heel erg miniem zijn of zelfs helemaal niet aanwezig.
Iedere vorm van aandrijving heeft wel verlies tot aan de wielen. Hier ontkom je niet aan.
Kan me verder ook wel vinden in de gedachte dat het voor de kleinere modellen goedkoper zou zijn inderdaad.

BMW's in de winter hier door de wijk is ook altijd gegarandeerd lol, vooral de 1 serie's hebben er flink moeite mee als het glad is :lol:
Niet altijd betekend achterwiel aaandrijving leedvermaak.
Ik denk ook dat het deze heer worst zal zijn mocht men dat wel vinden ^_^

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 16:11
door lint
Ik dacht dat dit soort auto's wel AWD hebben maar zo te zien deze niet.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 16:38
door RudyZ
Ha ha, de volgende aankoop van deze man zal in ieder geval iets zijn met AWD. Vastzitten in de sneeuw past absoluut niet bij de statuur van zo'n mobiel ;-)

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 17:01
door diesel01
Ik heb er de afgelopen 2 weken meedere zien rijden in St Tropez, Bentley en mijn eerste Wraith gezien wat in het echt een erg mooi automobiel is.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 17:24
door Fredhead
lint schreef: Ik dacht dat dit soort auto's wel AWD hebben maar zo te zien deze niet.
Rolls niet, Bentley heeft wel AWD

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 17:59
door RudyZ
diesel01 schreef: Ik heb er de afgelopen 2 weken meedere zien rijden in St Tropez, Bentley en mijn eerste Wraith gezien wat in het echt een erg mooi automobiel is.
Vind ze prachtig, rijkdom is niet alleen kommer en kwel, zitten ook wel leuke kanten aan, lijkt me.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 18:34
door lint
Echte rijkdom is helemaal niet zo vervelend hoor.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 14.09.2014 - 22:28
door diesel01
@fred de Wraith heeft met 625pk en 800nm koppel awd..

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 16.09.2014 - 23:33
door mightyspawn
Dat had volvo 20 jaar geleden toch ook al? In mn 960 liggen 2 van zulke motoren aan elkaar gesloten.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 17.09.2014 - 10:26
door RudyZ
lint schreef: Echte rijkdom is helemaal niet zo vervelend hoor.
Nou, ik weet het niet, ligt er aan wat je met je geld doet, hoe meer spullen, des te meer gezeur. Aan de andere kant, als geld geen punt is kun je wel die dingen kopen die precies goed zijn, die de minste ergenis opwekken. Misschien is dat wel de definitie van topkwaliteit, de minste ergenissen. Dat wil niet zeggen dat je dan de meeste lol hebt. Meeste lol heb ik toch gehad aan m'n eerste brakke karretjes waar alles aan mankeerde :-) Of m'n eerste Volvo, nog met achterwielaandrijving, man wat kon je met zo'n bak uitbreken, dwars over de weg, gelachen dat we hebben (en drie kleuren stront gescheten) :-)

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 17.09.2014 - 11:18
door diesel01
RudyZ schreef:
lint schreef: Echte rijkdom is helemaal niet zo vervelend hoor.
Nou, ik weet het niet, ligt er aan wat je met je geld doet, hoe meer spullen, des te meer gezeur. Aan de andere kant, als geld geen punt is kun je wel die dingen kopen die precies goed zijn, die de minste ergenis opwekken. Misschien is dat wel de definitie van topkwaliteit, de minste ergenissen. Dat wil niet zeggen dat je dan de meeste lol hebt. Meeste lol heb ik toch gehad aan m'n eerste brakke karretjes waar alles aan mankeerde :-) Of m'n eerste Volvo, nog met achterwielaandrijving, man wat kon je met zo'n bak uitbreken, dwars over de weg, gelachen dat we hebben (en drie kleuren stront gescheten) :-)
Ik heb de verveelde botox koppen van, met name de vrouwelijk bewoners, op de boten in St Tropes vorige week gezien.
In geldelijke zin hebben ze niets te kort maar dat ze nu erg happy zijn laten ze niet zien.
Voor die 75k liggeld en huur van de boot per week huurde ik in de heuvels een villa met zwembad en lag de hele dag met mijn blote kont in het zwembad zippend van mijn Martini.
In de avond met een gehuurde cabrio van een Brits merk hapje scoren in de haven om daarna met gezwinde spoed weer richting heuvel te vertrekken..
Je gaat dan toch niet met je verveeld hoofd als een aapje op zo'n boot zitten?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 17.09.2014 - 11:26
door Walter
mis even de link tussen driecilinders en botox?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 17.09.2014 - 12:04
door diesel01
Ik haakte even in op Leo en Rudy en ik verwacht eerlijk gezegd ook geen driecilinder met RWD :P

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 17.09.2014 - 20:26
door MU
RudyZ schreef: Of m'n eerste Volvo, nog met achterwielaandrijving, man wat kon je met zo'n bak uitbreken, dwars over de weg, gelachen dat we hebben (en drie kleuren stront gescheten) :-)
geweldig he :D :D