Pagina 8 van 12
Geplaatst: 04.07.2009 - 17:55
door bartv70
Echt waar???Vanaf wanneer is dat, nooit geweten.
Geplaatst: 04.07.2009 - 23:45
door edraket
Zo ongeveer vanaf de common rail diesel.
Geplaatst: 05.07.2009 - 11:34
door wim de jong
Ik dacht niet dat de gloeibougies constant blijven branden, de diesel is en blijft nog steeds een "zelfontbrander".
Wekl blijven ze misschien nog een maximaal minuutje of 3-4 (erg koude winter) nagloeien, om een betere verbranding te krijgen met koude motor.
Maar zodra de motor goed op temperatuur is, worden ze echt uitgeschakeld.
Diesels voor personenwagens hebben gloeibougies. Na een koudstart blijven gloeibougies nagloeien tot de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Bedoeling? Een rustiger motorloop tijdens opwarming, het voorkomen van ontbrandingsvertraging, minder rookontwikkeling en lagere uitstoot.
Bron:
http://www.carfix.be/dossiers/tabid/117 ... 112n01.mth
Er zijn bougies nodig die kunnen nagloeien. De gloeibougies moeten niet alleen tijdens de start actief worden, maar ook nog tijdens de warmloopfase en wel voor max. 3 minuten, afhankelijk van de temperatuur. Alleen zo kan van het begin af aan voor een goede motorloop en een lage emissie worden gezorgd. Hierdoor worden onvermijdelijk hoge eisen gesteld aan de levensduur van de gloeibougies.
Bron:
http://www.ngk.de/Gloeibougies.3424.0.html
m v g
Geplaatst: 05.07.2009 - 15:04
door edraket
Heb nog eens nagezocht hoe de gloeibougies werken in de D5. Deze heeft verschillend gloeimodussen: "Pre glow", "start glow" en "post glow".
Afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden kan de post glow ingeschakeld worden, ook als de motor al een tijd loopt, maar bijvoorbeeld te koud zou worden. Post glow is inderdaad max 180 seconden, alleen kan het wel meerdere keren per start geactiveert worden als de motor niet warm genoeg wordt.
Nog even een aanvulling op de gloeibougies: als deze echt stuk zijn moet er een DTC code zijn opgeslagen. Met uitlezen had je het ook ontdekt dus.
Geplaatst: 06.07.2009 - 08:51
door Wolfs XC
edraket schreef:
Nog even een aanvulling op de gloeibougies: als deze echt stuk zijn moet er een DTC code zijn opgeslagen. Met uitlezen had je het ook ontdekt dus.
Dat is dus ook het vreemde, geen foutcodes aanwezig....en starten ging zonder enig probleem!?
Geplaatst: 06.07.2009 - 09:04
door edraket
Hoe heb je deze getest? De gloeiplug van een D5 mag met maximaal 4,4 volt getest worden. Als je deze aansluit op 12 volt heb je grote kans dat ze stuk gaan. Kan dat niet de reden zijn dat er 4 van de 5 stuk waren?
Geplaatst: 06.07.2009 - 09:29
door Wolfs XC
edraket schreef:Hoe heb je deze getest? De gloeiplug van een D5 mag met maximaal 4,4 volt getest worden. Als je deze aansluit op 12 volt heb je grote kans dat ze stuk gaan. Kan dat niet de reden zijn dat er 4 van de 5 stuk waren?
De dealer heeft ze getest. Mag aannemen dat ze dat op de juiste manier hebben getest.
Volgende week worden de nieuwe erin gedraaid. Zal dan eens vragen of ze de oude kunnen testen waar ik bij sta....ook uit pure interesse om te zien hoe zo'n gloeibougie gloeit.
Geplaatst: 07.07.2009 - 19:44
door BLACK DIESEL
D5 zuipen??? :-k
1163,5 km op 72,4 liter
1 : 16,07
gem. 101 km/uur
Geplaatst: 07.07.2009 - 20:49
door Bover
snelheid kost diesel.
De XC slurpt er vrolijk op los.
Door elkaar aan de pomp gerkend 1:11.5 en dan veel snelweg kilometers
Geplaatst: 07.07.2009 - 22:39
door Goelette
Ik heb wel eens 1100 km op een tank gehaald, maar ook wel eens minder dan 750. Ligt aan de omstandigheden (weer, rechtervoet, belading, wegtype, reistijden).
Geplaatst: 05.08.2009 - 22:51
door volvopatje
Ik heb net een v70, d5 uit 2002, maar kom nu op 1:14, en dan redelijk rap rijden. (Beetje spelen met automaat op de autoweg) Mijn vorige auto was een bmw 320d en die was echt wel zuiniger, maar gaf toch niet dit plezier.
Op de langere baan, kom ik op 1/16, 1500 km duitsland, dus ook niet echt zuinig rijden!
Geplaatst: 06.08.2009 - 07:20
door RVL
Een D5 163PK ?
Geplaatst: 06.08.2009 - 18:42
door Wolfs XC
Twee weken geleden de gloeibougies vervangen. Merk geen verschil in starten (deed ie al goed) of een lager verbruik.
@RVL, een D5 heeft 163pk. De latere modellen 185pk.
Geplaatst: 06.08.2009 - 21:09
door Chrizzle D5
Gemiddeld verbruik van mijn V70 D5 volgens BC ligt op 7,0 liter / 100 km.
De BC is volgens mij echt bagger. In de eerste plaats bij mij veel te optimistisch. Nu kun je hier ook weer rekening mee houden. Maar: de ene keer is ie weer optimistischer dan de andere keer.
Ik (S60 D5 2001) houd nu ongeveer een jaar het verbruik bij (via de bonnetjes en de dagteller) en ook het tankgemiddelde van de BC elke keer.
Werkelijk verbruik (volgens de kilometerteller - dus ook te optimistisch!!

) varieert van 1:16 in de winter tot 1:18 in de zomer. Veel (relaxt) snelwegwerk weliswaar.
Geplaatst: 07.08.2009 - 18:26
door flap
1 op 11 bij zwaar taxigebruik, zal wel niet veel ongunstiger kunnen.
de 5-cilinder daagt ook wel een beetje uit tot stevig rijden.
overigens wil de boordcomputer mij doen geloven dat ik maar maximaal 7,5l per 100km gebruik.
Geplaatst: 08.08.2009 - 11:04
door Wolfs XC
Mijn bc is ook veel te optimistisch. Het verbruik geeft aan 6,3/100km :roll: Komt dus niet overeen met het werkelijke verbruik van 1 op 13,8 (7,2).
Bij "km tot lege tank" geeft de bc dus altijd ongeveer 150km teveel aan. Erg irritant maar het is niet anders.
Geplaatst: 12.08.2009 - 16:13
door Bart V70 D5
Mijn D5 uit 2002 rijdt eigenlijk altijd 1:15. Of ik nou veel op de snelweg zit of niet, veel verschil maakt het niet...
Geplaatst: 12.08.2009 - 21:58
door lemmer
Dan zal de miijne beter kloppen 8,9 ltr 100 km 1 op 11,2 klopt ook perfect met de kilometers die ik rij.
Is een edition D5 met rica chip 226 peekaa en 6-bak geartragisch
Geplaatst: 12.08.2009 - 22:00
door Paul
Onze XC uit 2007 staat op 7.9l/100km
Geplaatst: 13.08.2009 - 11:18
door S80 Executive
@lemmer,
Dat meen je niet. Dat reed ik met m'n T6 toen ik nog ruim 60.000 km per jaar reed (wel 95% snelweg).
S80 Executive