Pagina 8 van 62

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 05.03.2018 - 18:23
door Gouwe
Koplampen moet ik nog bestellen.... druk druk druk met werk en verhuizen.
Vandaag toch even een gaatje gevonden om op de terugweg langs de dealer te rijden voor de "hybride storing service vereist".
Ondanks dat ik generatie 4 airco pomp toch weer de pomp de boosdoener. De dealer gaat nu eerst met Volvo overleggen wat te doen. Ik vind het allemaal kwalitatief uitermate teleurstellend dat ze dit probleem bij Volvo kennelijk maar niet onder de knie krijgen.

Verder valt mij iets anders op en ben benieuwd of er anderen zijn die dit ook herkennen:
Als ik 's morgens met deze temperaturen wegrijdt doe ik dat in standje Pure. Na een kilometer of twee zit ik dan op de provinciale weg en schakel ik over naar Save. Bij een gangetje van 80 km/uur zie ik dan een verbruik van ca. 12 liter/100km. Als ik in het menu hybride menu kijk zie ik dan ook dat de elektro motor meewerkt (dus niet laadt en ja ik rijd dus in Save en niet AWD). Als ik dan schakel naar AWD loopt het brandstofverbruik terug naar ca. 16l/100km (de motor is dan nog steeds koud) en werkt de elektro motor niet mee. Schakel ik daarna terug naar Save dan blijft het verbruik gelijk op die 16 l/100km.

Iemand die dit herkent, of ben ik de enige die zo fanatiek met de rijmodi speelt?

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 05.03.2018 - 20:20
door RoaldH
Bij save werkt de ERAD alleen kort mee bij het optrekken tot max 50 km/h en is daarna uit. Tenzij je de kickdown intrapt.
Ik heb nog niet gezien dat de ERAD actief is bij constante snelheden in de stand Save. Ik ga toch eens kijken of ik het kan nabootsen.

De 3e generatie aircopomp (eind juli 2017) is bij mij zonder problemen. De 1e generatie pomp heeft het van juni 2013 t/m december 2016 uitgehouden. De 2e generatie was binnen 6 maanden defect. Welke storingen zie jij? Bij mij was er enkel een storing in het hybride systeem na het starten van de auto, indien de preconditioning actief was...

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 06.03.2018 - 05:54
door Gouwe
Ik heb de storing "hybride storing service vereist" zowel na het preconditioneren als willekeurig tijdens een dag na het starten gehad. De monteur vertelde dat er in totaal 44 storingsmeldingen (die heb ik dus niet allemaal in mijn display gezien) waren gelogd in 2 maanden tijd.

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 06.03.2018 - 07:07
door Autowina
Ik ga binnenkort voor mijn zesde pomp. Generatie 3 heeft het een half jaar volgehouden. Jammer dat jij met generatie 4 nog geen betere ervaringen hebt.

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 06.03.2018 - 17:04
door Gouwe
Autowina schreef: Ik ga binnenkort voor mijn zesde pomp. Generatie 3 heeft het een half jaar volgehouden. Jammer dat jij met generatie 4 nog geen betere ervaringen hebt.
Tja wat heet....
Pomp wordt weer onder garantie vervangen.
Dat is dan wel weer netjes.

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 06.03.2018 - 17:27
door Autozoeker
Waarom maken ze niet gewoon de eerste generatie pompen weer, die gingen tenminste jaren mee...

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 06.03.2018 - 18:19
door Autowina
Inderdaad. Die werd bij einde garantie preventief vervangen....

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 06.03.2018 - 20:11
door RoaldH
Gouwe schreef:
Autowina schreef: Ik ga binnenkort voor mijn zesde pomp. Generatie 3 heeft het een half jaar volgehouden. Jammer dat jij met generatie 4 nog geen betere ervaringen hebt.
Tja wat heet....
Pomp wordt weer onder garantie vervangen.
Dat is dan wel weer netjes.
Ik heb het gedrag in Save kunnen nabootsen.
Als je rijdend Save inschakelt, doen de achterwielen mee. Ook in AWD (maar vallen weg bij gas los) en doen daarna niet meer mee in Save...

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 06.03.2018 - 20:12
door RoaldH
Autozoeker schreef: Waarom maken ze niet gewoon de eerste generatie pompen weer, die gingen tenminste jaren mee...
Deze zouden last hebben van ijsvorming.

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 19.03.2018 - 12:09
door Tukker999
Gouwe schreef: Koplampen moet ik nog bestellen.... druk druk druk met werk en verhuizen.
Vandaag toch even een gaatje gevonden om op de terugweg langs de dealer te rijden voor de "hybride storing service vereist".
Ondanks dat ik generatie 4 airco pomp toch weer de pomp de boosdoener. De dealer gaat nu eerst met Volvo overleggen wat te doen. Ik vind het allemaal kwalitatief uitermate teleurstellend dat ze dit probleem bij Volvo kennelijk maar niet onder de knie krijgen.

Verder valt mij iets anders op en ben benieuwd of er anderen zijn die dit ook herkennen:
Als ik 's morgens met deze temperaturen wegrijdt doe ik dat in standje Pure. Na een kilometer of twee zit ik dan op de provinciale weg en schakel ik over naar Save. Bij een gangetje van 80 km/uur zie ik dan een verbruik van ca. 12 liter/100km. Als ik in het menu hybride menu kijk zie ik dan ook dat de elektro motor meewerkt (dus niet laadt en ja ik rijd dus in Save en niet AWD). Als ik dan schakel naar AWD loopt het brandstofverbruik terug naar ca. 16l/100km (de motor is dan nog steeds koud) en werkt de elektro motor niet mee. Schakel ik daarna terug naar Save dan blijft het verbruik gelijk op die 16 l/100km.

Iemand die dit herkent, of ben ik de enige die zo fanatiek met de rijmodi speelt?
Nee, je bent beslist niet de enige.
Voor mij is het 14 km naar de snelweg.
10 km op stroom, 4 km motor opwarmen en op de snelweg handmatig in de 6 zodat de accu op peil blijft.
Bij de bestemming het laatste stukje op stroom.

En de dagelijks aanwezige "hybride storing service vereist" lossen we op door aan de knop te draaien. 8-)

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 19.03.2018 - 17:36
door Gouwe
Dat noem ik "symptoom bestrijding" :-)

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 19.03.2018 - 19:37
door RoaldH
@HeinvdW: hoelang heb jij last van de storing?

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 21.03.2018 - 13:20
door Tukker999
@RoaldH al een paar weken. De V60 zeurt ook al een tijdje over onderhoud.

Ik geef hem gewoon de 'silent treatment'

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 22.03.2018 - 11:47
door Tsjemp
HeinvdW schreef: @RoaldH al een paar weken. De V60 zeurt ook al een tijdje over onderhoud.

Ik geef hem gewoon de 'silent treatment'
Dat zal m leren :devil:

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 22.03.2018 - 13:44
door RoaldH
Haha!

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 30.03.2018 - 09:09
door Gouwe
Gisteren airco pomp nummer 4 opnieuw onder garantie gemonteerd gekregen. Dealer kon niet meer verklaren dan dat ik domme pech heb, ook met generatie 4. Hoewel ik ook hoorde dat ik niet de enige ben. Inmiddels hebben zij pomp generatie 4 sinds december '17 ook al weer een keer of 4 vervangen. Lijkt er dus op dat ook met pomp 4 het probleem nog niet 100% is opgelost.
Ben er blij mee dat het ook nu weer onder garantie is, maar wat nu als deze er naar 8 maanden mee uitscheidt?
Heb me voorgenomen dat ik bij de eerst volgende melding direct weer op de stoep sta en het regelmatig laat uitlezen.

Verder was me onlangs opgevallen dat de CrossClimate+ banden op de beide voorwielen na zo'n 15K kilometer waren gecupt aan de buitenzijde. Ken dat fenomeen op zich wel op een achteras, maar had dat nog niet eerder op voorwielen gezien. Heb de banden van voor naar achteren v.v. laten omleggen. Misschien binnenkort eens langs de bandenboer voor advies?
Iemand dit ook eerder gehad met zijn D6?

Tenslotte de auto even tussentijds (na 15K) laten voorzien van nieuwe olie en filter.

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 30.03.2018 - 16:52
door V60 PIH Power Blue
Bij mij gaat dinsdag nr 5 er in (even uitgesteld ivm vakantie). Ik heb wel dezelfde kleur, misschien is dat het? :D

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 30.03.2018 - 17:28
door Gouwe
Dat hoop ik toch niet.... Welke generatie pomp heb je nu? Of anders, sinds wanneer zit je vierde pomp er in?

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 30.03.2018 - 17:54
door V60 PIH Power Blue
Volgens mij is deze er in augustus 2017 ingezet

Oh nee, als ik mijn posts teruglees was de laatste van januari dit jaar. Augustus was dan nr. 3

Re: Van XC90 D5 naar V60 D6

Geplaatst: 09.06.2018 - 07:41
door Gouwe
Helaas wilde de leasemij van de vorige bewoner (van ons nieuwe huis dus) de laadpaal terug hebben en kon ik deze niet overnemen. Bij demontage hebben ze de voedingskabel zo'n beetje bij de grond afgeknipt, lekkere gasten.
Van de week de Halo Wallbox besteld en gisteren binnengekregen. Ga eens kijken dat ik die binnenkort gemonteerd krijg.
Via WiFi en de webportal kan ik mooi het verbruik registreren en declareren aan de zaak.

Over twee weken gaat de auto naar de garage voor een vervroegde 150K beurt. Laat ik gelijk de distri meenemen zodat ik daar nog wat extra fiscaal voordeel heb (de fiscus sponsort dan mooi ca. 50% incl. BTW mee). Per 1 juli is de auto niet meer "bijtellingsvrij" en zijn mijn kosten gelijk aan de bijtelling.
Heb uitgerekend dat het via een u-bocht constructie overhevelen naar privé mij in mijn situatie een 500,- euro per jaar bespaart. Ik slaap daar nog lekker een nachtje over.....
Uiteraard heb ik ze gevraagd ook even meldingen uit te lezen gerelateerd aan de airco en het keyless van portier RA wordt gerepareerd. Het heeft bijna een jaar probleemloos gefunctioneerd nadat een monteur bij de laatste beurt wat aan het kabeltje had lopen rommelen, maar hij weigert nu vaker dan dat hij het wel doet. Wat mij betreft moet het gewoon werken, helemaal omdat ik dat portier veel gebruik voor het achter de stoel zetten van mijn rugzak/koffer.

Verder nog steeds een heerlijke auto (maar stiekem mis ik de XC90 wel eens....)!