Botsen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
MDA
5th Gear member

coyote1980 schreef: Hoewel, een botsing met relatieve snelheid van 80 MPH wil je niet meemaken...
Nee, inderdaad... zelfs in een 5-sterren NCAP auto zijn klappen van zo'n hoge snelheid altijd heel ernstig.
coyote1980 schreef: Verder: met de 940 of modus een crash tegen een betonnen muur zal weer beter aflopen voor de Volvo rijder. De modus heeft maar een zeer korte kreukelzone, en hoewel je been niet bekneld zal worden zullen je organen het begeven door de vertraging...
Dat is echt weer een vraag om uit te proberen. Ik weet het eigenlijk niet welke van deze twee er het beste uit zou komen... Zeker na het zien van dit filmpje. Het wordt inderdaad een strijd tussen de lagere g-krachten van de langere motorkap (en dus remweg) tegen de super-stijve kooi van de modus. Ik durf mijn geld in ieder geval niet zomaar blind op de 940 te zetten...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
MDA
5th Gear member

Johan s60 schreef: Hoewel, de g-krachten worden hier niet gemeten maar ik denk dat die van de renault het grootst zijn, maar daar heeft de bestuurder v/d volvo niet zo veel aan, de passagier daarintegen wel
Nou... Dat weet ik zo net nog niet. Ik heb het filmpje nog een paar keer bekenen met de pauzeknop bij de hand, en beide autos maken nagenoeg dezelfde remweg, en 'wegslinger' beweging. De renault dringt heel diep door in de kreukelzone van de 940 en heeft daardoor best wel veel remweg... De G-krachten zullen nagenoeg gelijk zijn voor beide wagens...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gast

Beide worden voort getrokken door een kabel, dus feitelijk kunnen ze geen kant op.
Ik vraag mij dus ook af, of massa hier van toepassing is (ze worden in elkaar getrokken).
Je kan je dus afvragen in hoeveel de beide voertuigen (in hun beweging) beperkt werden door de kabels.

Daarbij geeft hij (journalist?) aan de dat de botssnelheid 80 m/h, ongeveer 140 km/h? is.
Dat is dus klets. Tov elkaar zijn het "dode" objecten (als de massa gelijk is).
De botssnelheid blijft dus voor beide voertuigen ongeveer 40 m/h (± 70 km/h) en gezien de schade komt dit overeen.
Je kan en mag rijsnelheden nooit bij elkaar optellen, zijnde de botssnelheid.

Deze "test"roept bij mij vraagtekens op!!! Deze dus :?:
coyote1980
2nd Gear member
Contacteer:

AlexV70 schreef:Deze "test"roept bij mij vraagtekens op!!! Deze dus :?:
Dat van de snelheden bij elkaar optellen mag inderdaad niet, de Volvo vertraagd van 40 mph naar 0, einde verhaal. Maar dan nog, het stuur dat richting de bestuurder komt, de kooi die aangetast is (deur die behoorlijk ontzet is) en het niet verdelen van de impact-energie over de hele breedte zet je toch aan het denken.
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
MDA
5th Gear member

AlexV70 schreef:Beide worden voort getrokken door een kabel, dus feitelijk kunnen ze geen kant op.
Ik vraag mij dus ook af, of massa hier van toepassing is (ze worden in elkaar getrokken).
Je kan je dus afvragen in hoeveel de beide voertuigen (in hun beweging) beperkt werden door de kabels.
Ik mag aannemen dat de kabel netjes loslaten een metertje voor de botsing... Het zou wel heel erg dom zijn van de mensen die deze botsproef hebben opgezet om de kabels nog op spanning te hebben als de auto's elkaar raken.
AlexV70 schreef: Daarbij geeft hij (journalist?) aan de dat de botssnelheid 80 m/h, ongeveer 140 km/h? is.
Dat is dus klets. Tov elkaar zijn het "dode" objecten (als de massa gelijk is).
De botssnelheid blijft dus voor beide voertuigen ongeveer 40 m/h (± 70 km/h) en gezien de schade komt dit overeen.
Je kan en mag rijsnelheden nooit bij elkaar optellen, zijnde de botssnelheid.

Deze "test"roept bij mij vraagtekens op!!! Deze dus :?:
Nou.... je mag de snelheden inderdaad niet zo cru bij elkaar optellen, maar voor een groot deel hebben ze wel gelijk.
De kreukelzone van de 940 neemt zijn eigen botsenergie voor zijn rekening, en de renault ook. Als ze allebei ongeveer hetzelfde gewicht en evenveel kreukellengte hebben, dan nemen ze allebei inderdaad 40 mph aan snelheid voor hun rekening.

Deze test komt dus overeen met een botsing van 40 mph waarbij de 940 dus die volledige 40 mph voor zijn rekening neemt. Dat is dus een botsing van 40 mph tegen een volledig onvervormbare barriere die NIETS van de botsenergie absorbeert

Of je kan ook zeggen dat dit overeen komt met een botsing met een VERVORMBARE barriere waarbij de barriere ongeveer 50% van de botsenergie voor haar rekening neemt. Maar dan wel met een hogere snelheid, waarbij de barriere het energie equivalent van '40 mph' voor haar rekening neemt en de 940 ook. Zo heeft de 940 weer netjes 40 mph aan energie te verwerken. Aangezien energie met het kwadraat van de snelheid gaat, is dat dus een botsproef bij 56 mph, en niet 80 inderdaad.
Let wel: de meeste moderne botsproeven (zoals bij NCAP, maar ook bij ADAC) vinden op vervormbare barrieres plaats. Dus deze botsing komt wel degelijk overeen met een NCAP test-botsing van meer dan 40 mph, en wel met 56 mph (ong 85 km/h)

De waarheid ligt weer eens mooi in het midden ;-)
Dieselaar
2nd Gear member

het gaat bij botsingen niet om de massa maar om de manier waarop de energie wordt opgenomen. En omdat ieder botsing anders is kan je hier niets over zeggen. NCAP voert een gestandaardiseerde botsproef uit, maar kijkt niet naar onderlinge verschillen. Dit begint nu wel te komen trouwens.

En voor de berijders van een V70: de massa van een V50 is nauwelijks minder. En ik moet de eerste V70 inzittende nog tegenkomen die een confrontatie met een Volvo FH vrijmoedig wil aangaan ::evil: (hebben jullie die nieuwe LZV-eco combi's wel gezien? 60 ton, schoon aan de haak!)

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
Quota
6th Gear member

Hmmm, dat is wel schrikken, die video van die 940.... Hoeveel beter zou een V70 Classic het er vanaf brengen??
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Johan s60
6th Gear member

Dieselaar schreef:het gaat bij botsingen niet om de massa maar om de manier waarop de energie wordt opgenomen.
Niet of toch
Dieselaar schreef:En ik moet de eerste V70 inzittende nog tegenkomen die een confrontatie met een Volvo FH vrijmoedig wil aangaan ::evil: (hebben jullie die nieuwe LZV-eco combi's wel gezien? 60 ton, schoon aan de haak!)
Zie je wel
Johan s60
6th Gear member

Nog een filmpje, hier is goed te zien dat van achter aangereden worden niet echt fijn is.

Door dit type aanrijding valt zefls de schade aan de metro mee in eerste instantie!!!

S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Wow, wtf, die fiat :?

Ik maakte vandaag nog grappen over auto's die verdwenen of in stof op gaan bij een aanrijding,,, Die fiat is er niet er ver vandaan....... Wielbasis van 50cm . BAH
Johan s60
6th Gear member

MDA schreef:
Johan s60 schreef: De G-krachten zullen nagenoeg gelijk zijn voor beide wagens...
Vandaar zeker dat de renault verder om zijn as draait.
MDA
5th Gear member

Johan s60 schreef:
MDA schreef:De G-krachten zullen nagenoeg gelijk zijn voor beide wagens...
Vandaar zeker dat de renault verder om zijn as draait.
Weet je: bereken voor mij eens de extra krachten (G-kracht is eigenlijk geen goede term) die gemoeid zijn met die verdere draai om zijn as van de renault tov de volvo, en dan praten we verder ok? Je hebt de massa, (begin en eind-)snelheid, totale hoek waarover gedraaid is, dus daar moet je uit kunnen komen.

En als je toch aan het rekenen gaat: bereken hoeveel dat is tov van de maximale decceleratie in de botsing.

En teslotte: bedenk eens wat je liever hebt: een beetje meer weggeslingerd worden, of je benen kwijt raken...
Johan s60
6th Gear member

Bereken het zelf maar
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Wim J
4th Gear member

Quota schreef:Hmmm, dat is wel schrikken, die video van die 940.... Hoeveel beter zou een V70 Classic het er vanaf brengen??
Ach, wat ik daaruit leer is dat er inderdaad veel gedaan wordt aan de veiligheid van nieuwe wagens. Techniek staat nu eenmaal niet stil.!
Mocht ik een 940-rijder zijn zou ik bij mijn volgende aanrijding met een modus toch maar voor het midden mikken ;-) Denk dat het resultaat dan toch nog iets anders zou kunnen uitdraaien.

Verder denk ik ook dat massa, toch een voordeel is. Vooral wanneer die massa voor je zit (zware motorblok). Wanneer de zware motor achter je zou zitten duwt die alles inelkaar. Kijk maar naar verpletterde vrachtwagen cabines. Stel je eens voor dat vrachtwagens hun last zouden duwen, en dan tegen een muur knallen. De chauffeur zou er wellicht beter vanaf komen.

W
steven460
5th Gear member
Contacteer:

massa alleen is het niet

landrover vs espace
http://www.youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s
Johan s60
6th Gear member

Nee dat is waar, maar is dus niet te verwaarlozen.
Het valt me eerlijk gezegd nog niet eens zoveel tegen van die 940, wellicht als zijn kreukelzone wat progressiever was geweest dat de kooiconstructie beter intact was gebleven, want je kunt goed zien dat de hardste klap pas komt als de gehele lengte v/d kreukelzone op is.

In de uitleg van Wim J kan ik me ook wel vinden.
Ik heb nog een leuk filmpje gevonden!!!, de snelheid van de proef wordt hier niet vermeld, misschien ligt hier wel een flink gewicht achterin.

Zo'n bak heb ik ook nog gehad :shock:
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Bruut filmpje.

:twisted:
kmser
4th Gear member

Bij een frontale botsing zullen de g-krachten nog altijd van tel zijn, maar de verschillen zijn niet zo immens. Als de wagens niet verder tollen zal de zwaardere wagen niet in een klap tot een nulsnelheid komen, en de lichtere wagen zal een negatieve snelheid krijgen. Ongeacht de kreukelzones, bij een V70 en een V50 zal dit zo goed als verwaarloosbaar zijn, maar bij een moderne 4x4 en een lichtere wagen zal dit wel effect hebben. De kooistructuur is een tweede aspect samen met kreukelzones. ik heb onlangs een aanrijding gezien tussen een Range Rover en een V70 classic. De Volvo was in veel slechtere staat, maar de inzittenden waren slechts licht gewond, net als die in de RR.
Volvo heeft bij de lancering van de S40 in 2004 ook gezegd dat de S40 zeker even veilig is als een S80, toch in 2004.
Een ander aspect van veiligheid is ongevallen vermijden, wat lichtere wagens doorgaans beter doen (remmen en sturen).
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
applex
1st Gear member

Wil het onderstaande stukje toch met jullie delen:

alhoewel je als autofabrikant hier moeilijk je airbags en kreukelzones op kan afstemmen.

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/a ... ge_id=1770
MDA
5th Gear member

kmser schreef:Een ander aspect van veiligheid is ongevallen vermijden, wat lichtere wagens doorgaans beter doen (remmen en sturen).
Interessante opmerking die hier volgens mij niet eerder voorbij is gekomen in deze discussie...

Het hangt natuurlijk van de specifieke remmen, ophanging, banden etc die er onder de lichtere auto gemonteerd zijn t.o.v. de zwaardere auto, maar in zijn algemeenheid heb je denk ik gelijk.

In Bilk Op De Weg werd een keer een Belg in een porsche aangehouden omdat ie te hard reed. Hij deed er helemaal niet moeilijk over, en beargumenteerd: "Tja, ik rijd wat harder dan de rest, maar met deze wagen sta ik ook veel eerder stil dan de rest."

1-0 voor Belgie....
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”