AlexV70 schreef:Beide worden voort getrokken door een kabel, dus feitelijk kunnen ze geen kant op.
Ik vraag mij dus ook af, of massa hier van toepassing is (ze worden in elkaar getrokken).
Je kan je dus afvragen in hoeveel de beide voertuigen (in hun beweging) beperkt werden door de kabels.
Ik mag aannemen dat de kabel netjes loslaten een metertje voor de botsing... Het zou wel heel erg dom zijn van de mensen die deze botsproef hebben opgezet om de kabels nog op spanning te hebben als de auto's elkaar raken.
AlexV70 schreef:
Daarbij geeft hij (journalist?) aan de dat de botssnelheid 80 m/h, ongeveer 140 km/h? is.
Dat is dus klets. Tov elkaar zijn het "dode" objecten (als de massa gelijk is).
De botssnelheid blijft dus voor beide voertuigen ongeveer 40 m/h (± 70 km/h) en gezien de schade komt dit overeen.
Je kan en mag rijsnelheden nooit bij elkaar optellen, zijnde de botssnelheid.
Deze "test"roept bij mij vraagtekens op!!! Deze dus :?:
Nou.... je mag de snelheden inderdaad niet zo cru bij elkaar optellen, maar voor een groot deel hebben ze wel gelijk.
De kreukelzone van de 940 neemt zijn eigen botsenergie voor zijn rekening, en de renault ook. Als ze allebei ongeveer hetzelfde gewicht en evenveel kreukellengte hebben, dan nemen ze allebei inderdaad 40 mph aan snelheid voor hun rekening.
Deze test komt dus overeen met een botsing van 40 mph waarbij de 940 dus die volledige 40 mph voor zijn rekening neemt. Dat is dus een botsing van 40 mph tegen een volledig onvervormbare barriere die NIETS van de botsenergie absorbeert
Of je kan ook zeggen dat dit overeen komt met een botsing met een VERVORMBARE barriere waarbij de barriere ongeveer 50% van de botsenergie voor haar rekening neemt. Maar dan wel met een hogere snelheid, waarbij de barriere het energie equivalent van '40 mph' voor haar rekening neemt en de 940 ook. Zo heeft de 940 weer netjes 40 mph aan energie te verwerken. Aangezien energie met het kwadraat van de snelheid gaat, is dat dus een botsproef bij 56 mph, en niet 80 inderdaad.
Let wel: de meeste moderne botsproeven (zoals bij NCAP, maar ook bij ADAC) vinden op vervormbare barrieres plaats. Dus deze botsing komt wel degelijk overeen met een NCAP test-botsing van meer dan 40 mph, en wel met 56 mph (ong 85 km/h)
De waarheid ligt weer eens mooi in het midden