Pagina 8 van 36

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:15
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: ↑06.01.2023 - 14:11 Ik heb zojuist gebeld met het RDW. Kort samengevat:
Het maakt geen drol uit van welk bouwjaar je auto is. Als deze fabriek af een geregistreerd roetfilter heeft moet deze gewoon aan de deeltjestester. OOK AUTO’S VAN VOOR 2011.
Je kan dit zelf checken op OVI RDW (zoals eerder uitgelegd)

Ik had mijn zoon zijn diesel als voorbeeld gegeven (2006) en die moet OOK aan de deeltjestester.
Nu niet zo eigenwijs WW....
Dank voor de simpele telefonische check en de bevestiging.
Het was al online te vinden en goed te interpreteren. Voor sommigen dan...:-)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:16
door WillyWortel2
Ik ga uit van de wettekst en de verklaring die de technische specialist van de RDW geeft over de voertuigen waar het om gaat.

Je mag me best van eigenwijsheid betichten maar liever niet op basis van de informatie die de RDW telefonisch verstrekt.
Het zal je verbazen hoe vaak de antwoorden die je telefonisch krijgt bij de RDW onjuist zijn.

Voer het kenteken van de auto uit 2006 in bij een APK keuringsstation dan volgt vanzelf het antwoord.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:21
door Urbexpeditie
Zucht....

mic-drop-gif-16.gif

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:27
door raspaardje
WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 14:16 Voer het kenteken van de auto uit 2006 in bij een APK keuringsstation dan volgt vanzelf het antwoord.
En hoe komt het APK keuringsstation aan de info wel of niet te keuren met deeltjesteller? :-)

Sommige euro 4 diesels zullen de dans ontspringen omdat zij niet af-fabriek waren uitgerust met roetfilter.
En die betalen nu al een tijdje de fijntoeslag.
Terwijl andere euro 4 rijders, waaronder ik, nog gevrijwaard bleven van die fijntoeslag en misschien er nu toe worden gedwongen.
Bij afkeur bij de voor hun auto verplichte APK met deeltjesteller.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:35
door Fredhead
WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 14:16 Ik ga uit van de wettekst en de verklaring die de technische specialist van de RDW geeft over de voertuigen waar het om gaat.

Je mag me best van eigenwijsheid betichten maar liever niet op basis van de informatie die de RDW telefonisch verstrekt.
Het zal je verbazen hoe vaak de antwoorden die je telefonisch krijgt bij de RDW onjuist zijn.

Voer het kenteken van de auto uit 2006 in bij een APK keuringsstation dan volgt vanzelf het antwoord.
Goed, nogmaals.....bekijk de door mij geplaatste print screens nogmaals....
Dit sluit aan bij de andere verhalen hier inclusief de check van Martin.
Auto uit 2007, Euro 4 met af fabriek roetfilter en dus verplicht voor de nieuwe test.
Euro 4 zonder Roetfilter: geen test.

Duidelijker kunnen we het je niet maken met z'n allen geloof ik 🀐

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:39
door Henry82
raspaardje schreef: ↑06.01.2023 - 14:27 En hoe komt het APK keuringsstation aan de info wel of niet te keuren met deeltjesteller?
Die raadplegen de voertuiggegevens in het APK scherm, en zien dan gewoon wel of geen deeltjesmeting.
Exact dezelfde gegevens dus zoals ze ook op RDW.nl staan ;)

Simpeler kan het niet. Voer je kenteken in, en je ziet of je aan de beurt bent of niet

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:47
door raspaardje
Het was dan ook haast een retorische vraag...;-)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:50
door Henry82
En een retorisch antwoord, voor degenen die het maar niet willen begrijpen ;)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:55
door Urbexpeditie
Hahahahaha..... 🀭

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 16:08
door sjoerd1991
Bijgaand de resultaten van de roetdeeltjes test van mij 2.0 D4 5 cilinder met 148.000km gelopen.
Getest bij volvo Gijsberts in Elst.
De waardes zijn super.
IMG_20230106_093057166.jpg

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 17:21
door WillyWortel2
Jullie hebben allemaal gelijk.
De publicatie in de staatscourant klopt ook niet.

Ik heb wel een vraag.
Hoe kan een diesel met een euro 4 motor voldoen aan de norm die geldt voor een euro 6 motor?

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 17:33
door raspaardje
Welke norm bedoel je precies?

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 17:41
door Urbexpeditie
Deze hoeft niet te voldoen aan de euro 6 norm, maar aan een x hoeveelheid roetuitstoot.
En die norm zou in principe ruim voldoende moeten zijn om door de test te komen.

Edit: Als je bij OVI RDW kijkt naar de gegevens "uitstoot" dan vind je de uitstoot hoeveelheid terug. Bv 296 g/km. (XC70 bj 2007 euro 4)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 18:31
door WillyWortel2
Urbexpeditie schreef: ↑06.01.2023 - 17:41 Deze hoeft niet te voldoen aan de euro 6 norm, maar aan een x hoeveelheid roetuitstoot.
En die norm zou in principe ruim voldoende moeten zijn om door de test te komen.

Edit: Als je bij OVI RDW kijkt naar de gegevens "uitstoot" dan vind je de uitstoot hoeveelheid terug. Bv 296 g/km. (XC70 bj 2007 euro 4)
Komt aardig overeen met de norm van 5 mg per kilometer roetdeeltjes of vergis ik me?

296 g/km is de COΒ² uitstoot per kilometer.

Ik wacht nu op minstens 20 postjes die me uitleggen dat ik er niets van begrijp.
Zit met vijf zakken popcorn en een grote fles cola te wachten op de bank.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 18:38
door raspaardje
Ah, je bent te druk met de popcorn om mijn vraag te beantwoorden.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 19:28
door Urbexpeditie
Ik zag het. Is inderdaad CO2.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 19:34
door WillyWortel2
raspaardje schreef: ↑06.01.2023 - 18:38 Ah, je bent te druk met de popcorn om mijn vraag te beantwoorden.
Nee hoor het antwoord staat hierboven al.

De norm voor euro 6 motoren is maximaal 5 mg roetdeeltjes per afgelegde kilometer.
Auto's die op grond van deze norm gekeurd zijn krijgen een roetdeeltjes test bij de APK.
Nederland is tot nu toe het enige land in de EU die niet de euro norm van de motor maar de hoeveelheid roet als grondslag neemt voor de APK met een roetmeting op grond van de hoeveelheid deeltjes. Zie de publicatie in de staatscourant.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 19:36
door Urbexpeditie
Die staatscourant hoef je niet meer te geloven. Die hadden het eerder ook al mis :whistle:

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 20:55
door Bover
Urbexpeditie schreef: ↑06.01.2023 - 14:21 Zucht....


mic-drop-gif-16.gif
sorry ik moet nu wel lachen....
WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 19:34
raspaardje schreef: ↑06.01.2023 - 18:38 Ah, je bent te druk met de popcorn om mijn vraag te beantwoorden.
Nee hoor het antwoord staat hierboven al.

De norm voor euro 6 motoren is maximaal 5 mg roetdeeltjes per afgelegde kilometer.
Auto's die op grond van deze norm gekeurd zijn krijgen een roetdeeltjes test bij de APK.
Nederland is tot nu toe het enige land in de EU die niet de euro norm van de motor maar de hoeveelheid roet als grondslag neemt voor de APK met een roetmeting op grond van de hoeveelheid deeltjes. Zie de publicatie in de staatscourant.
AHA ik heb hier wel lol in op een of andere manier want de onduidelijkheid die bestaat wordt wel wat gladgestreken;

Echter de Wortel heeft wel een puntje die mij ook opgevallen was. Alles wat ik lees in France gaat uit van Euro clasificatie en het LIJKT erop dat deze normering in NL afwijkt.
Dat is een interessante in het EU beleid die ik kan uitleggen. Ik vrees dat er een verschil is in wanner de "Richtlijn Roetmeting EU" in werking treedt en de tijd die soevereine lidstaten krijgen de Richtlijn EU te implementeren in de nationale wetgeving. Gemiddeld genoemen geeft en bepaalt de EU richtlijn een termijn drie jaar om ingangsdatum definitief te maken. . In de tussentijd kan men dus afwijken nationaal....Niet chique maar kan wel.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 21:59
door WillyWortel2
Eindelijk iemand die begrijpt hoe de richtlijnen die in Brussel ontstaan na verloop van tijd doorwerken in nationale wetgeving.
De termijn van drie jaar is niet absoluut.
Sommige lidstaten zijn wat traag. Vijf jaar en langer komt ook voor. Er staat geen sanctie op.
Het laat zich aanzien dat Frankrijk in dit geval de drie jaar termijn zal overschrijden.

De EU richtlijn "schone lucht" dateert van 13 maart 2019.
Frankrijk is nog niet begonnen test apparatuur te bestellen voor de keuringstations van de overheid.
In dit geval zullen de Fransen de termijn van drie jaar niet halen.