Pagina 8 van 9

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 08:25
door fredhead
Feitelijk heb je dat nu al gedaan 😇

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 09:10
door Bover
leuk topic :lol:

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 10:22
door raspaardje
Ik denk dat er een paar categorieën autokopers zijn.
Daaronder zijn er zeker idealisten en mensen die de auto kopen met de rekenmachine.

Maar er ik denk dat er ook een groep is van mensen die een auto koopt waarbij groepsdenken een rol speelt; die mensen kopen uiteindelijk een BEV omdat ze lezen dat een BEV zogenaamd de toekomst is of omdat mensen om hen heen steeds meer BEVs kopen. Of omdat de verkoper een mooi verkooppraatje heeft. Deze zijn dus niet zozeer financieel of idealistich gedreven. En kunnen na aankoop en bij gebruik heel rationeel naar de voor- en nadelen van de BEV kijken.

Het is een illusie om te denken dat deze categorie mensen alle factoren overziet en daarmee rekening houdt bij de aankoop van een auto.
Die koopt simpelweg elke 3-4 jaar een nieuwe auto, omdat zij dat al hun hele leven gedaan hebben.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 11:44
door pbor
Mooie discussie.
Wil best nog wel geloven dat een EV per saldo schoner is dan een ICE, zero-emission is echter onzin.
Daarnaast, als iedere EV een (in NL) gemiddeld jaarkilometrage heeft van ik meen ca. 12,000 km, en iedereen gaat binnen nu en afzienbare tijd over op elektrisch, dan hebben we ook een serieus probleem. Bij zo'n kilometrage verbruikt een EV grofweg evenveel energie als een gemiddeld huishouden. Nu zijn er in NL inmiddels een kleine 9 miljoen auto's waarvan zo'n 600 duizend EV. Als we richting 9 miljoen EV's gaan betekent dat dus een gigantische toename in elektriciteitsverbruik, en dus vraag naar elektriciteit. Dat is fijn, want het net zit nu al aan zijn max. Die zonnepanelen zijn prachtig maar doen 's winters, wanneer de vraag het grootst is, niet veel. Wind is ook mooi, maar de prijs daarvan is toch wat (ca. factor 2!?) hoger dan voorgespiegeld. Oh ja, en dat "even" verdubbelen of nog meer gaat ook wat voeten in aarde (/zeebodem) hebben. Lijkt mij niet heel realistisch.
Kortom, ik blijf voorlopig in mijn zuinige/duurzame dieseltje rijden. En wanneer die uit het leven stort, wordt er gerepareerd, of komt er een andere van minimaal een jaar of 10 oud, en daarmee voor minsten 80% reeds afgeschreven.
Want, om op het topicstatement terug te komen, kosten van autorijden wordt voor een zeer groot deel bepaald door afschrijving van de bolide voor de deur.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 11:58
door JeroenSpock
Wat denk je van de mensen die niet over hun verbruiksplafond heen willen want dan ga je 'te veel' betalen voor elektriciteit :D
Dat is 2900kWh per jaar (en verdeeld in maanden zelfs), dat verbruik je met een gezin gewoon al. Stel dat je 500kWh over houdt voor de auto, dat is bij 100Wh/km (haal je ook niet) nog maar 5000 km per jaar. Ka-ching!!
Dat wordt buiten de deur laden, oh nee nog duurder! Ik kan niet wachten op de boze reacties van mensen, 'de overheid heeft ons weer genaaid'.
Maar ik las dat het verbruiksplafond er weer af gaat volgend jaar? Dat kan maar één ding betekenen, energie wordt weer duurder en de belastingdienst wil graag vangen.
Oh en het aandeel van 'groene stroom' is nog steeds maar een paar procent. Ook allemaal mooie praatjes.
Ja zo duur wordt autorijden straks weer.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 12:14
door raspaardje
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ebelasting

Het wordt met een CV ketel natuurlijk gewoon duurder.
Het is echt best wel shocking om te zien hoeveel % van je energierekening inmiddels accijns is.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 13:32
door Bover
raspaardje schreef: ↑23.10.2023 - 12:14 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ebelasting

Het wordt met een CV ketel natuurlijk gewoon duurder.
Het is echt best wel shocking om te zien hoeveel % van je energierekening inmiddels accijns is.
we kunnen het Nibud nog toevoegen. Zie de tabel die berekend alleen maar over 11.000km en benzine tot en met de middenklasse helaas... Nederland is wel stukken duurder dan France....
Vergeet niet de versnelde afschrijving voor de eigenaar auto in Nederland voor 'fossiele autos' en dan zeker de diesel die niemand straks meer wil inruilen in NL....
Wordt export Afrika en Oostblok
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 13:53
door raspaardje
De Nibud gooit echt alles op een grote hoop....

De komende jaren gaat het spannend worden wat er eigenlijk haalbaar is vwb de transitie naar het rijden met BEVs. (portemonnee van eigenaren maar idd ook netwerkcapaciteit).
Dat de overheid zal proberen de inkomsten uit de automobilist iig even hoog te houden zal niemand moeten verbazen.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 14:20
door pbor
raspaardje schreef: ↑23.10.2023 - 13:53 De Nibud gooit echt alles op een grote hoop....

De komende jaren gaat het spannend worden wat er eigenlijk haalbaar is vwb de transitie naar het rijden met BEVs. (portemonnee van eigenaren maar idd ook netwerkcapaciteit).
Dat de overheid zal proberen de inkomsten uit de automobilist iig even hoog te houden zal niemand moeten verbazen.
Niet alleen netwerkcapaciteit, de benodigde elektriciteit moet ook nog gegenereerd worden. Dus netwerk over de kop, en de elektriciteitsgeneratie eveneens. In pak 'm beet 10 jaar tijd.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 23.10.2023 - 19:31
door Bover
in AutoWeek hetzelfde topic onderwerp ondertussen is EU breed gezien de EV bijna te verwaarlozen met 0,8 %... en ik citeer:

51,1 procent van alle personenauto's die in 2021 in de Europese Unie rondrijden heeft een benzinemotor. 41,9 procent van het wagenpark had dat jaar een dieselmotor onder de kap en slechts 0,8 procent had in 2021 een elektrische aandrijflijn. Een piepklein aandeel was in 2021 dus een EV, maar er waren nóg minder plug-ins. Het aandeel stekkerhybrides betrof in 2021 namelijk slechts 0,7 procent.


https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... m=a_119602

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 14:28
door C30BlackStone
Ik hoop voor Volvo dat de elektrificatie zal gaan doorzetten. Anders plannen wijzigen en na 2035 weer terug naar benzine en diesel. Anders failliet.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 14:39
door Urbexpeditie
C30BlackStone schreef: ↑24.10.2023 - 14:28 Ik hoop voor Volvo dat de elektrificatie zal gaan doorzetten. Anders plannen wijzigen en na 2035 weer terug naar benzine en diesel. Anders failliet.
Geloof dat maar niet...

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 14:41
door teebee
Ben benieuwd welke rol waterstof nog gaat spelen….

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 14:42
door C30BlackStone

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 14:48
door teebee

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 14:56
door V480-S60
teebee schreef: ↑24.10.2023 - 14:41 Ben benieuwd welke rol waterstof nog gaat spelen….
In de PKW? Geen.
In de industrie en het internationale vervoer? Zeer zeker een toekomst. Echter dat zal met vallen en opstaan gebeuren.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 16:48
door Bover
V480-S60 schreef: ↑24.10.2023 - 14:56
teebee schreef: ↑24.10.2023 - 14:41 Ben benieuwd welke rol waterstof nog gaat spelen….
In de PKW? Geen.
In de industrie en het internationale vervoer? Zeer zeker een toekomst. Echter dat zal met vallen en opstaan gebeuren.

Het grappige is wel dat heel veel wat in de de trucks of LKW wordt ontwikkeld tot nu toe vaak ook wel "doorgezet wordt naar de auto s of PKW... Zal mogelijk 2050 worden voor auto s maar ik zou waterstof zoals V480 schrijft niet zo stellig durven uitsluiten....

Citaat:
Waterstof is alleen duurzaam als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte elektriciteit, en daar hebben we NOG lang niet genoeg van. We moeten dus zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken om zelf te gebruiken en om ook waterstof te maken"
einde citaat

Bovenstaand heb ik "NOG" in hoofdletters gezet, immers de tekst laat ruimte voor ontwikkeling in de waterstof...

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 19:10
door JeroenSpock
Qbuzz is wel even klaar met waterstof. Het is dat ze een contract hebben voor zo veel kg per jaar, maar het spul is zo reteduur momenteel dat de diesels goedkoper rijden.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 19:48
door Urbexpeditie
Zal ongetwijfeld ook wel komen door de trage doorontwikkeling van dat goedje.

Zo duur wordt autorijden straks

Geplaatst: 24.10.2023 - 20:06
door Edgecrusher
Waterstof is alleen duurzaam als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte elektriciteit, en daar hebben we NOG lang niet genoeg van.

Nee, het is niet alleen duurzaam als het duurzaam wordt opgewekt, maar het moet ook nog duurzaam en efficient omgezet kunnen worden.
Als het maken van waterstof en dan weer van waterstof naar elektriciteit tot 4x zoveel energie kost dan via een accu is het nog steeds niet echt duurzaam.
Daar verspillen we dan alleen maar duurzame energie mee.