Eens, maar het valt mij gewoon op omdat ik een behoorlijk aantal electrische rijders, waaronder ikzelf, daar over hoor. En anderen daar juist niet over. Het is ook geen bewezen casus. Alleen een veronderstelling. (Door het woordje blijkbaar.)Edgecrusher schreef: ↑21.01.2025 - 18:15Wat zou het specifiek maken voor een elektrische auto, de automatische rem is toch niet anders dan van een hybride of olie gestookte versie?
Misschien valt het bij een EV meer op door het ontbreken van motorgeluid.
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
- V480-S60
- Geartronic member
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Henry82
- 5th Gear member
Niet mijn auto, maar wel dezelfde wielen zonder kappen.
Als je het doet dan wel voor een paar tientjes even naafdopjes en zwarte wielboutdopjes halen. Dan is het helemaal af.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Life is what happens while you're busy making other plans
- Henry82
- 5th Gear member
Zou het kunnen komen door dat de remmen van een EV anders dan wel niet worden gebruikt? Als je remt wordt er geregenereerd, en pas later echt geremd toch? Kan me zo voorstellen dat er daardoor misschien wat vuiligheid oid op de blokken komt, wat extra gevoelig is voor plakken tijdens een nachtje stil staan.V480-S60 schreef: ↑22.01.2025 - 09:09Eens, maar het valt mij gewoon op omdat ik een behoorlijk aantal electrische rijders, waaronder ikzelf, daar over hoor. En anderen daar juist niet over. Het is ook geen bewezen casus. Alleen een veronderstelling. (Door het woordje blijkbaar.)Edgecrusher schreef: ↑21.01.2025 - 18:15Wat zou het specifiek maken voor een elektrische auto, de automatische rem is toch niet anders dan van een hybride of olie gestookte versie?
Maar goed, dit is slechts een gedachte en wellicht klopt er niets van.
- Bart
- 8th Gear member
De e-tron had het, de XC90 heef het ook... de V60 zette ik nooit op de handrem (die mogelijkheid was er nog).
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Hans Eilander
- 7th Gear member
-
- 2nd Gear member
ik zal dat eens proberen te doen ,alvast bedanktHans Eilander schreef: ↑21.01.2025 - 21:56ik doe altijd handmatig het knopje indrukken van de elektrische handrem, voor het wegrijden, en hoor nooit geen bijgeluiden. Wel hoor je soms, als de auto wat langer stilgestaan heeft, het schrapen van de remmen de eerste keren, Maar dat verdwijnt snel. Sommigen rijden zo weg, zodat de handrem geforceerd losschiet. Misschien is dat de oorzaak?Edgecrusher schreef: ↑21.01.2025 - 18:15 Wat zou het specifiek maken voor een elektrische auto, de automatische rem is toch niet anders dan van een hybride of olie gestookte versie? Misschien valt het bij een EV meer op door het ontbreken van motorgeluid.
-
- 2nd Gear member
dat wist ik ook niet ,bedankt voor de toelichtingHenry82 schreef: ↑22.01.2025 - 09:14Zou het kunnen komen door dat de remmen van een EV anders dan wel niet worden gebruikt? Als je remt wordt er geregenereerd, en pas later echt geremd toch? Kan me zo voorstellen dat er daardoor misschien wat vuiligheid oid op de blokken komt, wat extra gevoelig is voor plakken tijdens een nachtje stil staan.V480-S60 schreef: ↑22.01.2025 - 09:09Eens, maar het valt mij gewoon op omdat ik een behoorlijk aantal electrische rijders, waaronder ikzelf, daar over hoor. En anderen daar juist niet over. Het is ook geen bewezen casus. Alleen een veronderstelling. (Door het woordje blijkbaar.)Edgecrusher schreef: ↑21.01.2025 - 18:15 Wat zou het specifiek maken voor een elektrische auto, de automatische rem is toch niet anders dan van een hybride of olie gestookte versie?
Maar goed, dit is slechts een gedachte en wellicht klopt er niets van.
-
- 2nd Gear member
damm,ik ben net even gaan kijken naar mijn EX30 ,ik wist niet dat er plastic covers tussen zaten ,ik zei altijd ,tis een mooie wagen alleen vind ik de velgen lelijk en zie nu ,vermits natuurlijk een zwarte volvo nafcap ,waar ik nu naar op zoek ga download/file.php?id=139077
-
- 2nd Gear member
zijn die naafdoppen origineel te verkrijgen bij volvo voor dit type auto ,of zijn het aftermarket
- iHansz
- 3rd Gear member
Ze zijn o.a. hier te krijgen: https://www.involve.nl/naafdopset-zwart
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
- Eildert
- 1st Gear member
Sinds november vorig jaar beschik k over een VolvoEX30 SMER plus.
Hoewel ik nog niet veel kilometers heb gereden, kan ik zeggen dat ik (zeer) tevreden ben. Rijdt heerlijk en elektrisch rijden went snel.
Toch heb ik wel een aantal vragen over de instellingen. De handleiding vind ik niet erg duidelijk, het lijkt wel het keuzemenu van de telefoon van een groot bedrijf of instelling. De zoekfunctie verwijst vaak naar niet-relevante informatie.
De update naar software versie 1.5 verliep goed, maar bracht een aantal ongevraagde wijzigingen aan. Ik word nu met “Dag” in het
scherm welkom geheten.
- Het geluid van de waarschuwing bij het achteruit rijden is na de update ineens erg luid geworden. Zoek die instelling maar eens op
.
- Wat ik er vervelend vind is het ontbreken van essentiële informatie tijdens het rijden, zoals de kilometerstand, de dagteller en het verbruik. Deze info is wel te zien rechtsboven in het scherm als de auto wordt uitgeschakeld. Bij het starten komt die informatie niet terug. Toch wel handig tijdens het rijden.Is in de handleiding niet te vinden, volgens mij.
- Waarom verandert de app balk in het hoofdscherm steeds. Ik gebruik CarPlay maar die verdwijnt vaak en een andere onbelangrijke app komt daarvoor in de plaats.
- Irritant is het symbool voor One Pedal Drive. Het is een rechthoekig symbool met twee kleinere symbolen. Een cirkel en een voet op het pedaal. Hier is niet uit op te maken of OPD aan of uit staat. Zoek maar op in de handleiding
-Ik lees dat je moet voorverwarmen (pre-conditioning) bij het opladen. Maar de handleiding spreekt over twee soorten voorverwarming in één proces, het interieur en de batterij. Moet ik het opladen het interieur voorverwarmen? Nu ga op opladen direct na een rit, dus ik hoop dat de batterij dan ook voldoende is opgewarmd.
- Tot slot een opmerking over de Volvo EX30 aap. Vaak moet ik deze opnieuw aanmelden.
Een hele lijst met opmerkingen, veel kleine software problemen, neemt niet weg dat ik tevreden over de auto ben.
Als iemand mij kan helpen dan graag.
Hoewel ik nog niet veel kilometers heb gereden, kan ik zeggen dat ik (zeer) tevreden ben. Rijdt heerlijk en elektrisch rijden went snel.
Toch heb ik wel een aantal vragen over de instellingen. De handleiding vind ik niet erg duidelijk, het lijkt wel het keuzemenu van de telefoon van een groot bedrijf of instelling. De zoekfunctie verwijst vaak naar niet-relevante informatie.
De update naar software versie 1.5 verliep goed, maar bracht een aantal ongevraagde wijzigingen aan. Ik word nu met “Dag” in het
- Het geluid van de waarschuwing bij het achteruit rijden is na de update ineens erg luid geworden. Zoek die instelling maar eens op
- Wat ik er vervelend vind is het ontbreken van essentiële informatie tijdens het rijden, zoals de kilometerstand, de dagteller en het verbruik. Deze info is wel te zien rechtsboven in het scherm als de auto wordt uitgeschakeld. Bij het starten komt die informatie niet terug. Toch wel handig tijdens het rijden.Is in de handleiding niet te vinden, volgens mij.
- Waarom verandert de app balk in het hoofdscherm steeds. Ik gebruik CarPlay maar die verdwijnt vaak en een andere onbelangrijke app komt daarvoor in de plaats.
- Irritant is het symbool voor One Pedal Drive. Het is een rechthoekig symbool met twee kleinere symbolen. Een cirkel en een voet op het pedaal. Hier is niet uit op te maken of OPD aan of uit staat. Zoek maar op in de handleiding
-Ik lees dat je moet voorverwarmen (pre-conditioning) bij het opladen. Maar de handleiding spreekt over twee soorten voorverwarming in één proces, het interieur en de batterij. Moet ik het opladen het interieur voorverwarmen? Nu ga op opladen direct na een rit, dus ik hoop dat de batterij dan ook voldoende is opgewarmd.
- Tot slot een opmerking over de Volvo EX30 aap. Vaak moet ik deze opnieuw aanmelden.
Een hele lijst met opmerkingen, veel kleine software problemen, neemt niet weg dat ik tevreden over de auto ben.
Volvo 343 (3x) 440 (2x) V40, C30, V40 (2x) V40CC, XC40, EX30
- iHansz
- 3rd Gear member
Hi Eildert, ik zal proberen je te helpen:Eildert schreef: ↑20.02.2025 - 15:53 De update naar software versie 1.5 verliep goed, maar bracht een aantal ongevraagde wijzigingen aan. Ik word nu met “Dag” in hetscherm welkom geheten.
- Het geluid van de waarschuwing bij het achteruit rijden is na de update ineens erg luid geworden. Zoek die instelling maar eens op.
- het klopt sinds 1.5 heb je nu bij het instappen een welkomstscherm, vind t zelf wel grappig
- geluiden ook die van het achteruit rijden is in stellen, zie: Geluidsinstellingen
- het is niet mogelijk om tijdens het rijden jouw gevraagde info op het scherm te zien. ik heb gelezen dat er een soort eco-stand komt bij een software update (weet alleen niet of dat ook voor onze versies is of alleen voor MY26) en misschien kun je dan wel het verbruik tijdens het rijden zien
- als het goed is zou de meest en/of laatst gebruikte app links getoond moeten worden. je kunt door het huisje (linksonder) 2x te klikken die balk groter kleiner maken, je kunt bv zien dat er muziek wordt gespeeld en rechts de verbonden telefoon, druk dus nogmaals dan verdwijnt dat en worden die apps ook in de bal getoond en dan verdwijnen soms de meest en/of laats gebruikte app
- wanneer je op het autootje klikt dan opent het 'Overzicht van de auto', daar onderin kun je one-pedaal in of uitschakelen. blauw gekleurd is aan, grijs gekleurd is uit
- als je via de app (of via een schema) het interieur laat voorwarmen, dan wordt ook de accu opgewarmd. als je een lange reis gaat maken, dan kun je via Google Maps een route kiezen en een tussen(laad)stop invoeren, de auto bepaald dan zelf of de accu voorverwarmd wordt of niet. met een voorverwarmde accu (als t koud is) gaat het laden sneller, zie: Opladen
- als je de app opent en onderin klikt op het poppetje en dan scroll naar app-instellingen, dan kun je daar bij beveiliging het schuifje veiligheidsvergrendeling uitzetten, dan krijg je ook niet steeds mails met codes om in te loggen. weet niet of je telefoon Android of apple is, maar met m'n iPhone heb ik geen last met openen, hij doet t altijd
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
-
- 4th Gear member
Dat is nou eens een top helpende hand...
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- Henry82
- 5th Gear member
Het verbruik tijdens het rijden is nu wel te zien toch? Via autostatus en tripinformatie, dan krijg je het gemiddelde en het huidige verbruik te zien. Wel omslachtig, maar het kan.
En verder niks meer toe te voegen aan de reactie van Hans

En verder niks meer toe te voegen aan de reactie van Hans
-
- 2nd Gear member
@iHansz
Ik las in je laatste post van geluidsinstellingen "-geluiden ook die van het achteruit rijden is in stellen, zie: Geluidsinstellingen" bedoel je hiermee de parkeersensoren of echt het geluid dat je hoort bij het achteruit rijden?
Hier 1.5 sys. maar ik ben het niet tegengekomen !
Ik las in je laatste post van geluidsinstellingen "-geluiden ook die van het achteruit rijden is in stellen, zie: Geluidsinstellingen" bedoel je hiermee de parkeersensoren of echt het geluid dat je hoort bij het achteruit rijden?
EX30 SMER plus Onyx
- iHansz
- 3rd Gear member
Handleiding spreekt over geluid ‘Parkeerhulp’, is m.i. geluid wat je binnen hoort. Het geluid wat je buiten hoort, dat grappige ufo-geluid, is niet aan te passen.puccini schreef: ↑21.02.2025 - 11:03 @iHansz
- iHansz
- 3rd Gear member
Dat wist ik nog niet, tenminste onder ‘t rijden. Kijk, zo helpen we elkaar.