Pagina 8 van 9
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 09:09
door V480-S60
Edgecrusher schreef: ↑21.01.2025 - 18:15
V480-S60 schreef: ↑21.01.2025 - 14:58
Het is blijkbaar een "producteigenschap" van de remmen van electrische auto's.
Mijn leasert (non Volvo) heeft er ook last van en meerdere collega's met andere merken ook.
Ik vind het bloedirritant. Maar moet er helaas mee leren leven.
Wat zou het specifiek maken voor een elektrische auto, de automatische rem is toch niet anders dan van een hybride of olie gestookte versie?
Misschien valt het bij een EV meer op door het ontbreken van motorgeluid.
Eens, maar het valt mij gewoon op omdat ik een behoorlijk aantal electrische rijders, waaronder ikzelf, daar over hoor. En anderen daar juist niet over. Het is ook geen bewezen casus. Alleen een veronderstelling. (Door het woordje blijkbaar.)
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 09:11
door Henry82
RSN84 schreef: ↑21.01.2025 - 18:10
Toevallig een foto zonder die kappen?
Niet mijn auto, maar wel dezelfde wielen zonder kappen.
Als je het doet dan wel voor een paar tientjes even naafdopjes en zwarte wielboutdopjes halen. Dan is het helemaal af.
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 09:14
door Henry82
V480-S60 schreef: ↑22.01.2025 - 09:09
Edgecrusher schreef: ↑21.01.2025 - 18:15
V480-S60 schreef: ↑21.01.2025 - 14:58
Het is blijkbaar een "producteigenschap" van de remmen van electrische auto's.
Mijn leasert (non Volvo) heeft er ook last van en meerdere collega's met andere merken ook.
Ik vind het bloedirritant. Maar moet er helaas mee leren leven.
Wat zou het specifiek maken voor een elektrische auto, de automatische rem is toch niet anders dan van een hybride of olie gestookte versie?
Misschien valt het bij een EV meer op door het ontbreken van motorgeluid.
Eens, maar het valt mij gewoon op omdat ik een behoorlijk aantal electrische rijders, waaronder ikzelf, daar over hoor. En anderen daar juist niet over. Het is ook geen bewezen casus. Alleen een veronderstelling. (Door het woordje blijkbaar.)
Zou het kunnen komen door dat de remmen van een EV anders dan wel niet worden gebruikt? Als je remt wordt er geregenereerd, en pas later echt geremd toch? Kan me zo voorstellen dat er daardoor misschien wat vuiligheid oid op de blokken komt, wat extra gevoelig is voor plakken tijdens een nachtje stil staan.
Maar goed, dit is slechts een gedachte en wellicht klopt er niets van.
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 10:26
door Bart
De e-tron had het, de XC90 heef het ook... de V60 zette ik nooit op de handrem (die mogelijkheid was er nog).
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 11:00
door Hans Eilander
iHansz schreef: ↑22.01.2025 - 07:56 Die hebben wij niet. Als je de auto stilzet, zet je hem in P, ga je weer rijden in D en dan zou de 'handrem' vanzelf los moeten komen.
Dat wist ik dus niet mbt de EX30. Dank voor de uitleg.
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 14:20
door Mojitoke
Hans Eilander schreef: ↑21.01.2025 - 21:56
Edgecrusher schreef: ↑21.01.2025 - 18:15 Wat zou het specifiek maken voor een elektrische auto, de automatische rem is toch niet anders dan van een hybride of olie gestookte versie? Misschien valt het bij een EV meer op door het ontbreken van motorgeluid.
ik doe altijd handmatig het knopje indrukken van de elektrische handrem, voor het wegrijden, en hoor nooit geen bijgeluiden. Wel hoor je soms, als de auto wat langer stilgestaan heeft, het schrapen van de remmen de eerste keren, Maar dat verdwijnt snel. Sommigen rijden zo weg, zodat de handrem geforceerd losschiet. Misschien is dat de oorzaak?
ik zal dat eens proberen te doen ,alvast bedankt
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 14:25
door Mojitoke
Henry82 schreef: ↑22.01.2025 - 09:14
V480-S60 schreef: ↑22.01.2025 - 09:09
Edgecrusher schreef: ↑21.01.2025 - 18:15
Wat zou het specifiek maken voor een elektrische auto, de automatische rem is toch niet anders dan van een hybride of olie gestookte versie?
Misschien valt het bij een EV meer op door het ontbreken van motorgeluid.
Eens, maar het valt mij gewoon op omdat ik een behoorlijk aantal electrische rijders, waaronder ikzelf, daar over hoor. En anderen daar juist niet over. Het is ook geen bewezen casus. Alleen een veronderstelling. (Door het woordje blijkbaar.)
Zou het kunnen komen door dat de remmen van een EV anders dan wel niet worden gebruikt? Als je remt wordt er geregenereerd, en pas later echt geremd toch? Kan me zo voorstellen dat er daardoor misschien wat vuiligheid oid op de blokken komt, wat extra gevoelig is voor plakken tijdens een nachtje stil staan.
Maar goed, dit is slechts een gedachte en wellicht klopt er niets van.
dat wist ik ook niet ,bedankt voor de toelichting
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 14:33
door Henry82
Nee ik weet niet of het waarheid is wat ik schreef hoor. Was een gedachte, maar misschien klopt er niks van.
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 15:29
door Mojitoke
Henry82 schreef: ↑22.01.2025 - 09:11
RSN84 schreef: ↑21.01.2025 - 18:10
Toevallig een foto zonder die kappen?
Niet mijn auto, maar wel dezelfde wielen zonder kappen.
Als je het doet dan wel voor een paar tientjes even naafdopjes en zwarte wielboutdopjes halen. Dan is het helemaal af.
damm,ik ben net even gaan kijken naar mijn EX30 ,ik wist niet dat er plastic covers tussen zaten ,ik zei altijd ,tis een mooie wagen alleen vind ik de velgen lelijk en zie nu ,vermits natuurlijk een zwarte volvo nafcap ,waar ik nu naar op zoek ga
download/file.php?id=139077
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 22.01.2025 - 15:30
door Henry82
32243631, die heb je 4x nodig
31660916 en deze 1 keer
Heb je ook de 20" velgen?
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 24.01.2025 - 13:20
door Mojitoke
Henry82 schreef: ↑22.01.2025 - 09:11
RSN84 schreef: ↑21.01.2025 - 18:10
Toevallig een foto zonder die kappen?
Niet mijn auto, maar wel dezelfde wielen zonder kappen.
Als je het doet dan wel voor een paar tientjes even naafdopjes en zwarte wielboutdopjes halen. Dan is het helemaal af.
zijn die naafdoppen origineel te verkrijgen bij volvo voor dit type auto ,of zijn het aftermarket
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 24.01.2025 - 14:02
door iHansz
Mojitoke schreef: ↑24.01.2025 - 13:20
zijn die naafdoppen origineel te verkrijgen bij volvo voor dit type auto ,of zijn het aftermarket
Ze zijn o.a. hier te krijgen:
https://www.involve.nl/naafdopset-zwart
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 24.01.2025 - 14:57
door Henry82
Ja, origineel Volvo. De onderdeelnummers had ik hier boven al gezet.
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 20.02.2025 - 15:53
door Eildert
Sinds november vorig jaar beschik k over een VolvoEX30 SMER plus.
Hoewel ik nog niet veel kilometers heb gereden, kan ik zeggen dat ik (zeer) tevreden ben. Rijdt heerlijk en elektrisch rijden went snel.
Toch heb ik wel een aantal vragen over de instellingen. De handleiding vind ik niet erg duidelijk, het lijkt wel het keuzemenu van de telefoon van een groot bedrijf of instelling. De zoekfunctie verwijst vaak naar niet-relevante informatie.
De update naar software versie 1.5 verliep goed, maar bracht een aantal ongevraagde wijzigingen aan. Ik word nu met “Dag” in het

scherm welkom geheten.
- Het geluid van de waarschuwing bij het achteruit rijden is na de update ineens erg luid geworden. Zoek die instelling maar eens op

.
- Wat ik er vervelend vind is het ontbreken van essentiële informatie tijdens het rijden, zoals de kilometerstand, de dagteller en het verbruik. Deze info is wel te zien rechtsboven in het scherm als de auto wordt uitgeschakeld. Bij het starten komt die informatie niet terug. Toch wel handig tijdens het rijden.Is in de handleiding niet te vinden, volgens mij.
- Waarom verandert de app balk in het hoofdscherm steeds. Ik gebruik CarPlay maar die verdwijnt vaak en een andere onbelangrijke app komt daarvoor in de plaats.
- Irritant is het symbool voor One Pedal Drive. Het is een rechthoekig symbool met twee kleinere symbolen. Een cirkel en een voet op het pedaal. Hier is niet uit op te maken of OPD aan of uit staat. Zoek maar op in de handleiding

-Ik lees dat je moet voorverwarmen (pre-conditioning) bij het opladen. Maar de handleiding spreekt over twee soorten voorverwarming in één proces, het interieur en de batterij. Moet ik het opladen het interieur voorverwarmen? Nu ga op opladen direct na een rit, dus ik hoop dat de batterij dan ook voldoende is opgewarmd.
- Tot slot een opmerking over de Volvo EX30 aap. Vaak moet ik deze opnieuw aanmelden.
Een hele lijst met opmerkingen, veel kleine software problemen, neemt niet weg dat ik tevreden over de auto ben.
Als iemand mij kan helpen dan graag.
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 21.02.2025 - 08:52
door iHansz
Eildert schreef: ↑20.02.2025 - 15:53
De update naar software versie 1.5 verliep goed, maar bracht een aantal ongevraagde wijzigingen aan. Ik word nu met “Dag” in het

scherm welkom geheten.
- Het geluid van de waarschuwing bij het achteruit rijden is na de update ineens erg luid geworden. Zoek die instelling maar eens op

.
- Wat ik er vervelend vind is het ontbreken van essentiële informatie tijdens het rijden, zoals de kilometerstand, de dagteller en het verbruik. Deze info is wel te zien rechtsboven in het scherm als de auto wordt uitgeschakeld. Bij het starten komt die informatie niet terug. Toch wel handig tijdens het rijden.Is in de handleiding niet te vinden, volgens mij.
- Waarom verandert de app balk in het hoofdscherm steeds. Ik gebruik CarPlay maar die verdwijnt vaak en een andere onbelangrijke app komt daarvoor in de plaats.
- Irritant is het symbool voor One Pedal Drive. Het is een rechthoekig symbool met twee kleinere symbolen. Een cirkel en een voet op het pedaal. Hier is niet uit op te maken of OPD aan of uit staat. Zoek maar op in de handleiding

-Ik lees dat je moet voorverwarmen (pre-conditioning) bij het opladen. Maar de handleiding spreekt over twee soorten voorverwarming in één proces, het interieur en de batterij. Moet ik het opladen het interieur voorverwarmen? Nu ga op opladen direct na een rit, dus ik hoop dat de batterij dan ook voldoende is opgewarmd.
- Tot slot een opmerking over de Volvo EX30 aap. Vaak moet ik deze opnieuw aanmelden.
Een hele lijst met opmerkingen, veel kleine software problemen, neemt niet weg dat ik tevreden over de auto ben.
Als iemand mij kan helpen dan graag.
Hi Eildert, ik zal proberen je te helpen:
- het klopt sinds 1.5 heb je nu bij het instappen een welkomstscherm, vind t zelf wel grappig
- geluiden ook die van het achteruit rijden is in stellen, zie:
Geluidsinstellingen
- het is niet mogelijk om tijdens het rijden jouw gevraagde info op het scherm te zien. ik heb gelezen dat er een soort eco-stand komt bij een software update (weet alleen niet of dat ook voor onze versies is of alleen voor MY26) en misschien kun je dan wel het verbruik tijdens het rijden zien
- als het goed is zou de meest en/of laatst gebruikte app links getoond moeten worden. je kunt door het huisje (linksonder) 2x te klikken die balk groter kleiner maken, je kunt bv zien dat er muziek wordt gespeeld en rechts de verbonden telefoon, druk dus nogmaals dan verdwijnt dat en worden die apps ook in de bal getoond en dan verdwijnen soms de meest en/of laats gebruikte app
- wanneer je op het autootje klikt dan opent het 'Overzicht van de auto', daar onderin kun je one-pedaal in of uitschakelen. blauw gekleurd is aan, grijs gekleurd is uit
- als je via de app (of via een schema) het interieur laat voorwarmen, dan wordt ook de accu opgewarmd. als je een lange reis gaat maken, dan kun je via Google Maps een route kiezen en een tussen(laad)stop invoeren, de auto bepaald dan zelf of de accu voorverwarmd wordt of niet. met een voorverwarmde accu (als t koud is) gaat het laden sneller, zie:
Opladen
- als je de app opent en onderin klikt op het poppetje en dan scroll naar app-instellingen, dan kun je daar bij beveiliging het schuifje veiligheidsvergrendeling uitzetten, dan krijg je ook niet steeds mails met codes om in te loggen. weet niet of je telefoon Android of apple is, maar met m'n iPhone heb ik geen last met openen, hij doet t altijd
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 21.02.2025 - 09:22
door C30BlackStone
Dat is nou eens een top helpende hand...
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 21.02.2025 - 09:42
door Henry82
Het verbruik tijdens het rijden is nu wel te zien toch? Via autostatus en tripinformatie, dan krijg je het gemiddelde en het huidige verbruik te zien. Wel omslachtig, maar het kan.
En verder niks meer toe te voegen aan de reactie van Hans


De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 21.02.2025 - 11:03
door puccini
@iHansz
Ik las in je laatste post van geluidsinstellingen "-geluiden ook die van het achteruit rijden is in stellen, zie: Geluidsinstellingen" bedoel je hiermee de parkeersensoren of echt het geluid dat je hoort bij het achteruit rijden?
Hier 1.5 sys. maar ik ben het niet tegengekomen !
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 21.02.2025 - 13:43
door iHansz
puccini schreef: ↑21.02.2025 - 11:03
@iHansz
Ik las in je laatste post van geluidsinstellingen "-geluiden ook die van het achteruit rijden is in stellen, zie: Geluidsinstellingen" bedoel je hiermee de parkeersensoren of echt het geluid dat je hoort bij het achteruit rijden?
Hier 1.5 sys. maar ik ben het niet tegengekomen !
Handleiding spreekt over geluid ‘Parkeerhulp’, is m.i. geluid wat je binnen hoort. Het geluid wat je buiten hoort, dat grappige ufo-geluid, is niet aan te passen.
De eerste ervaringen van de Volvo EX30
Geplaatst: 21.02.2025 - 13:44
door iHansz
Henry82 schreef: ↑21.02.2025 - 09:42
Het verbruik tijdens het rijden is nu wel te zien toch? Via autostatus en tripinformatie, dan krijg je het gemiddelde en het huidige verbruik te zien. Wel omslachtig, maar het kan.
En verder niks meer toe te voegen aan de reactie van Hans

Dat wist ik nog niet, tenminste onder ‘t rijden. Kijk, zo helpen we elkaar.
