Pagina 8 van 8
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 05.12.2025 - 12:31
door raspaardje
Dit onderzoek werd al eerder aangehaald hier.
Gebaseerd op veel aannames en ook gemiddelden.
Sommige berijders doen het fantastisch en stekkeren veel om de vwb stroomverbruik inefficiënte PHEV voort te laten bewegen. Veel in de Pure stand, zoals Volvo dat noemt. Korte afstanden betekent bijna alles op stroom kunnen doen.
Anderen rijden de auto voornamelijk in wat Volvo Hybrid mode noemt. Als de stroom dan op is en er wordt nauwelijks gestekkerd dan wordt de brandstofmotor veel gebruikt om de zwaardere auto voort te bewegen.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 05.12.2025 - 13:00
door NielsPHEV
Ongenuanceerde stemming makerij van mensen die zich beter zouden kunnen inspannen om een WLTP testcyclus te ontwikkelen die meer op de praktijk is geïnspireerd. Stop daar aub ook een aantal onafhankelijke ritten van ca 20 km in met koude motor en vergelijk dan nog eens een keer.
"Zelfs in de elektrische rijmodus verbruiken PHEV’s volgens de EEA-data gemiddeld 3 liter benzine per 100 km. Dat betekent een uitstoot van 68 g/km, ruim 8,5 keer hoger dan de officiële testwaarde. De oorzaak: de elektromotor heeft vaak onvoldoende vermogen voor hogere snelheden of steile hellingen, waardoor de brandstofmotor alsnog meehelpt. Gemiddeld draait de verbrandingsmotor tijdens ongeveer een derde van de rit mee."
1: de "officiele" testwaarde is gebaseerd op een methode die niet klopt
2: Alle PHEV's die ik heb gereden rijden prima puur electrisch en hebben de ICE niet nodig tenzij je harder wilt rijden dan 120-140 kmh ik zou de oorsprong van die "data" wel eens willen weten alsook wie deze heeft geïnterpreteerd.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 05.12.2025 - 20:25
door Bover
ja ja autoweek...uw onafhankelijk autoblad.... dont shoot the messenger
Niels een goed punt.
Dat is gelijk de kern: Hoe en met welke parameters komt men tot een conclusie en hoe ver staat die conclusie van de gemiddelde dagelijkse praktijk af. Je zou een boeteclausule moeten afspreken voor fabrikanten die met verbruikscijfers een loopje nemen. Of iets als disclaimer "getest onder ideale laboratorium condities. Verbruikscijfers zullen zeker in de praktijk 25% hoger liggen
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 06.12.2025 - 07:30
door Gouwe
Bover schreef: ↑05.12.2025 - 20:25
.... Je zou een boeteclausule moeten afspreken voor fabrikanten die met verbruikscijfers een loopje nemen. Of iets als disclaimer "getest onder ideale laboratorium condities. Verbruikscijfers zullen zeker in de praktijk 25% hoger liggen
Verbruikscijfers worden bepaald onder gelijke voor alle fabrikanten gelijke, gestandaardiseerde omstandigheden. Elke (WLTP) test is maar een model en een model is nooit de werkelijkheid. Zeker met een PHEV niet en dan kan het werkelijke vebruik zo maar honderden procenten meer bedragen dan volgens de testuitslag.
NielsPHEV schreef: ↑05.12.2025 - 13:00
Ongenuanceerde stemming makerij ......"Zelfs in de elektrische rijmodus verbruiken PHEV’s volgens de EEA-data gemiddeld 3 liter benzine per 100 km. Dat betekent een uitstoot van 68 g/km, ruim 8,5 keer hoger dan de officiële testwaarde.
De quote die je aanhaalt is inderdaad zo'n bizarre uiting van stemmingmakerij. Die PHEV rijdt dus nog steeds wel 1:33! Probeer dat eens te halen met je ICE.......
Oftewel, zelf blijven nadenken en niet alles voor zoete koek slikken wat er wordt gezegd en geschreven is wat ik mijn kinderen geprobeerd heb te leren.
Back on topic: een PIH kan heel veel zuiniger zijn dan een ICE, mits je de techniek gebruikt/kan gebruiken op de manier die hiervoor bedacht is. Zoals raspaardje ook al zegt: ik ben een Pure rijder, Hybrid is vooral een gemakstand maar levert zeker niet gegarandeerd de beste verbruikscijfers op.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 06.12.2025 - 17:25
door toppertje
vergeet niet dat in de pure-stand je maar weinig comfort hebt, wat eigenlijk niet bij zon auto als de xc60/90 past.
schakel je de hulpverwarming in, dan verbruikt hij (in mijn geval) nog een aanzienlijke hoeveelheid benzine.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 06.12.2025 - 17:52
door BertZ64
toppertje schreef: ↑06.12.2025 - 17:25
vergeet niet dat in de pure-stand je maar weinig comfort hebt, wat eigenlijk niet bij zon auto als de xc60/90 past.
schakel je de hulpverwarming in, dan verbruikt hij (in mijn geval) nog een aanzienlijke hoeveelheid benzine.
Wat bedoel je met ‘weinig comfort’?
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 07.12.2025 - 21:41
door toppertje
BertZ64 schreef: ↑06.12.2025 - 17:52
toppertje schreef: ↑06.12.2025 - 17:25
vergeet niet dat in de pure-stand je maar weinig comfort hebt, wat eigenlijk niet bij zon auto als de xc60/90 past.
schakel je de hulpverwarming in, dan verbruikt hij (in mijn geval) nog een aanzienlijke hoeveelheid benzine.
Wat bedoel je met ‘weinig comfort’?
Volvo zelf zegt dit erover.
Bij activering van de rijmodus Pure worden enkele parameters in de instellingen van de klimaatregeling gewijzigd en gelden functiebeperkingen voor bepaalde elektrische verbruikers. Bepaalde instellingen zijn handmatig te herstellen, maar de volledige functionaliteit is alleen te verkrijgen door de rijmodus Pure te verlaten of de rijmodus Individual aan te passen maximale functionaliteit op klimaatregelingsgebied.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 07.12.2025 - 22:58
door BertZ64
De elektrische kachel werkt dan inderdaad minder hard. Maar dat merk je alleen in de winter als je de auto niet voorverwarmd hebt.
Verder merk ik dat de luchtvering de auto iets laat zakken, maar het comfort neemt niet merkbaar af.
Dus waar je dat ‘weinig comfort’ vandaan haalt, snap ik niet helemaal.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 08.12.2025 - 04:55
door Gouwe
Ik rijd in ieder geval in Pure in individuele modus, met volledig werkende (ipv eco stand) airco. Geen last van "minder comfort" i.i.g.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 08.12.2025 - 06:14
door Almerev70
Inderdaad, in Pure de eco stand van klimaat uit want als het beetje condens binnen is worden de ramen niet droog/schoon. Verder geen idee waar je op doelt met minder comfort.
Het gaspedaal is juist prettiger want je kan meer gas (elektriciteit) geven voordat de ICE aanslaat.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 08.12.2025 - 08:34
door Hans oet Twent
De kleine ritjes in en rondom de kerk in pure zonder dat de auto voorverwarmd is geeft in deze periode wat uitdaging. In de auto wordt het niet of minder snel warm. De stoelverwarming doet wat hij moet doen. Soms geeft het wat meer condens, but so what. Zijn immers de rondjes rondom de kerk. Brandstof motor inschakelen dat kan ook, dan is de condens snel verdwenen.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 08.12.2025 - 08:46
door E.T.
Gouwe schreef: ↑08.12.2025 - 04:55
Ik rijd in ieder geval in Pure in individuele modus, met volledig werkende (ipv eco stand) airco. Geen last van "minder comfort" i.i.g.
Hier idem, geen eco geneuzel en de (brandstof)bij-verwarming staat bij mij ook aan en doet zijn werk, tenminste ik ruik hem zodra ik de auto stilzet en uitstap.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 08.12.2025 - 09:07
door mees
Ik leer weer, van jullie ervaringen.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 08.12.2025 - 19:48
door Bover
mees schreef: ↑08.12.2025 - 09:07
Ik leer weer, van jullie ervaringen.
Ik ook Mees maar mogelijk anders dan jij.....voor mij hier lekker door dieselen...
Echter wordt EV rijden in France nu inmiddels stevig gepromoot en laadstations overal te vinden en zie ze ook al bij ons in de omgeving. Dat doen ze wel weer goed hier.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 08.12.2025 - 20:14
door toppertje
E.T. schreef: ↑08.12.2025 - 08:46
Gouwe schreef: ↑08.12.2025 - 04:55
Ik rijd in ieder geval in Pure in individuele modus, met volledig werkende (ipv eco stand) airco. Geen last van "minder comfort" i.i.g.
Hier idem, geen eco geneuzel en de (brandstof)bij-verwarming staat bij mij ook aan en doet zijn werk, tenminste ik ruik hem zodra ik de auto stilzet en uitstap.
ik hou doorgaans ook niet van eco geneuzel, maar de winkel is hier 2 km verderop. om daar nou iedere keer de hulpverwarming op benzine te laten starten en stoppen lijkt mij voor de verbranding van het ding niet helemaal goed. ga je verder van huis en kun je hem langer laten branden, dan gebeurd dat hier ook.
overigens kan ik ik ook in de pure stand de hulpverwarming (standkachel) wel laten draaien, dus individual stand met hulpverwarming voegt mi. niks toe.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 09.12.2025 - 11:25
door diesel01
Naar de winkel doe ik op de fiets of aansluitend van werk/woonverkeer.
Verder staat de auto elke ochtend aan de eigen stekker en tegenwoordig 15min de kachel aan.
Google gaat aan naar het werk en als 2e stop huisadres, zo weet de techniek wat het moet doen.
Afgelopen zaterdag de aanhanger er even achter gehad, eerst in de behouden stand, dat vinden de voorbanden niet leuk net als de powerstand, met plassen op de weg en modder van de boeren word het gewoon schaatsen, awd is dan het meest veilig.
Ik weiger om in de kou te zitten en de bilgrill met stuur staat altijd aan, de temperatuur is 22 in de auto met ecc aan.
Hij staat nu op 26km range stroom en het kan zijn dat ik vanmiddag even 14km bij laadt zodat we ook weer elektrisch via de snelweg naar huis kunnen.