Pagina 72 van 83

Geplaatst: 15.12.2013 - 10:35
door Poekoek
Nee, dat doe ik niet. Wij krijgen een zogenaamde mobiliteitsvergoeding en je mag zelf bekijken hoe je die besteed; leaseauto of andere vormen van vervoer. Is je leaseauto duurder dan dit bedrag, betaal je een stukje extra van je loon. Is je leaseauto goedkoper dan dit bedrag, ontvang je een stukje extra loon.

Mijn V40 zit iets boven het bedrag, maar voor exact het bedrag kun je een heel aardige leaseauto rijden. Wellicht dat de berekening dan iets veranderd (auto van 32k ipv 36k ongeveer), maar heel veel invloed zal dat niet hebben.

Geplaatst: 15.12.2013 - 11:39
door Cascam
Dus je krijgt er ongeveer €157,- (en ik neem aan dat je werkgever dit excl. Brandstof leased, met brandstof is duurder)per maand netto bij,... Daar kun je geen auto voor rijden,.. Zeker geen nieuwe,..

Geplaatst: 16.12.2013 - 10:53
door Mir
Vergeet niet de kilometers die je weer mag declareren ivm je prive auto. Al met al is mijn rekensom zo geweest dat ik uiteindelijk betaal voor mijn lease auto en aan het eind (vergeet dit ook niet) zonder auto zit. Een prive auto kan je weer verkopen.

Geplaatst: 16.12.2013 - 11:40
door twcoolen
Poekoek schreef:Nee, dat doe ik niet. Wij krijgen een zogenaamde mobiliteitsvergoeding en je mag zelf bekijken hoe je die besteed; leaseauto of andere vormen van vervoer. Is je leaseauto duurder dan dit bedrag, betaal je een stukje extra van je loon. Is je leaseauto goedkoper dan dit bedrag, ontvang je een stukje extra loon.

Mijn V40 zit iets boven het bedrag, maar voor exact het bedrag kun je een heel aardige leaseauto rijden. Wellicht dat de berekening dan iets veranderd (auto van 32k ipv 36k ongeveer), maar heel veel invloed zal dat niet hebben.
Klinkt als Capgemini :D

Geplaatst: 16.12.2013 - 11:48
door JustinK
twcoolen schreef:
Poekoek schreef:Nee, dat doe ik niet. Wij krijgen een zogenaamde mobiliteitsvergoeding en je mag zelf bekijken hoe je die besteed; leaseauto of andere vormen van vervoer. Is je leaseauto duurder dan dit bedrag, betaal je een stukje extra van je loon. Is je leaseauto goedkoper dan dit bedrag, ontvang je een stukje extra loon.

Mijn V40 zit iets boven het bedrag, maar voor exact het bedrag kun je een heel aardige leaseauto rijden. Wellicht dat de berekening dan iets veranderd (auto van 32k ipv 36k ongeveer), maar heel veel invloed zal dat niet hebben.
Klinkt als Capgemini :D
Min of meer... Sogeti ;)

Geplaatst: 16.12.2013 - 12:12
door twcoolen
JustinK schreef:
twcoolen schreef:
Poekoek schreef:Nee, dat doe ik niet. Wij krijgen een zogenaamde mobiliteitsvergoeding en je mag zelf bekijken hoe je die besteed; leaseauto of andere vormen van vervoer. Is je leaseauto duurder dan dit bedrag, betaal je een stukje extra van je loon. Is je leaseauto goedkoper dan dit bedrag, ontvang je een stukje extra loon.

Mijn V40 zit iets boven het bedrag, maar voor exact het bedrag kun je een heel aardige leaseauto rijden. Wellicht dat de berekening dan iets veranderd (auto van 32k ipv 36k ongeveer), maar heel veel invloed zal dat niet hebben.
Klinkt als Capgemini :D
Min of meer... Sogeti ;)
Dat is buiten NL vrijwel hetzelfde ;-)

Geplaatst: 16.12.2013 - 17:42
door spacewagon
Hebben jullie ook dat de achterklep 'zwaar' dicht gaat? Ik moet 'm best een flinke zwieper geven om 'm goed te laten sluiten. In het begin deed ik de achterklep (voor mijn gevoel) normaal dicht. En dan valt 'ie maar voor de helft in het slot. Hij gaat niet meer open, maar is ook niet echt dicht. Het gevolg: melding op het dashboard en geklapper.

Geplaatst: 16.12.2013 - 20:15
door Poekoek
Klopt, had ik ook. Trucje om te kijken of ie dicht zit: de achterlampen gaan uit als ie goed dicht zit. Verrekte handig, want ik reed de 1e keren ook steeds weg met de kofferklep half in het slot.

Geplaatst: 17.12.2013 - 08:10
door spacewagon
Poekoek schreef:Klopt, had ik ook. Trucje om te kijken of ie dicht zit: de achterlampen gaan uit als ie goed dicht zit. Verrekte handig, want ik reed de 1e keren ook steeds weg met de kofferklep half in het slot.
Alleen als het "donker" is gaan de achterlichten aan. Gewoon aan wennen dus?

Geplaatst: 17.12.2013 - 09:23
door Evinyatar
Bij mij sluit de achterklep netjes onder zijn eigen gewicht; ik laat de klep gewoon los halverwege bij het sluiten en dan valt hij van zelf helemaal toe.

Geplaatst: 17.12.2013 - 10:12
door JustinK
spacewagon schreef:Hebben jullie ook dat de achterklep 'zwaar' dicht gaat? Ik moet 'm best een flinke zwieper geven om 'm goed te laten sluiten. In het begin deed ik de achterklep (voor mijn gevoel) normaal dicht. En dan valt 'ie maar voor de helft in het slot. Hij gaat niet meer open, maar is ook niet echt dicht. Het gevolg: melding op het dashboard en geklapper.
Ik heb het al wel een keer gehad ja, maar je kunt dat toch zien in je display als de melding "Gordels en portieren" verschijnt? Toen was de rand om de achterklep geel. Dus dan kun je vrij snel opmaken dat ie niet goed dicht zit.

Geplaatst: 17.12.2013 - 10:52
door Tankiej
Nog nooit problemen gehad dat de achterklep niet goed/lastig dicht gaat, valt altijd gelijk in het slot. En nee, ik sla hem niet dicht :P

Maar ongemerkt wegrijden terwijl de achterklep niet juist gesloten is, dat lijkt mij erg raar.. Dan staat er inderdaad een redelijk duidelijke melding in je dashboard, hetzelfde wanneer een deur open is. Gaat er niet ook iets piepen als je gaat rijden terwijl hij niet goed gesloten is, net zoals wanneer iemand de autogordel niet om heeft?

Geplaatst: 17.12.2013 - 11:01
door spacewagon
In het begin las ik over de 'bug' dat er de melding Gordels & Portieren op het display bleef staan. Dus toen mijn achterklep niet goed dicht zat, had ik dat daarom niet direct door.

Nu weet ik het een gooi ik 'm extra goed dicht. Misschien de dealer maar eens vragen dat wat soepeler te maken.

Geplaatst: 17.12.2013 - 16:22
door JustinK
Ik heb tegenwoordig de Collision Warning uitstaan. Ik werd gek van het om de haverklap piepen en van dat ding. Als ik ook maar een beetje sneller optrek dan de voorligger begint ie al te piepen. Ook als je uitvoegt op de snelweg en je rijdt dan sneller dan diegene die op de rechterbaan rijdt gaat ie piepen. Ik had de instellingen al gewijzigd, maar dat hielp ook niet dus nu maar helemaal uitgezet.

Ervaren meer mensen dit, of ligt het aan mijn rijstijl en zou ik die moeten aanpassen?

Geplaatst: 17.12.2013 - 17:35
door Mike Philippens
JustinK schreef:Ervaren meer mensen dit, of ligt het aan mijn rijstijl en zou ik die moeten aanpassen?
Vraag jezelf af of je nog op tijd denkt te kunnen remmen als die voorganger plotseling in de ho-ijzers gaat. Waarschijnlijk kom je veel te dichtbij voor het systeem. Dat is op zich een teken... ;)

Geplaatst: 17.12.2013 - 22:44
door Rob M
JustinK schreef:Ervaren meer mensen dit, of ligt het aan mijn rijstijl en zou ik die moeten aanpassen?
Ik heb in de eerste twee weken echt mijn rijstijl moeten aanpassen, de CW staat op de ruime afstand ingesteld en ik hoor 'm misschien 1x per dag. (Ik rij zo'n 85K Km/Jr. Dus daar ligt het niet aan :wink: )

Geplaatst: 17.12.2013 - 23:00
door Mike Philippens
Ik denk dat het echt wel aan ons ligt. Juist met ervaren bestuurders krijg je dat je eigenlijk veel teveel risico neemt. Die computers 'rijden' volgens het boekje. Hoeveel mensen zeggen niet dat ze er niets aan konden doen als ze bij iemand achterop knallen? Nee, ik reed niet te hard... Ja, maar je zit er wel op; hoe kan dat dan? Tsjaa..weetiknie... ;)

Ik rij altijd (of zoveel mogelijk) op de CC en dan heb je wel eens dat je een auto nadert die langzamer rijdt, terwijl je zelf nét ingehaald wordt. Als ik inschat dat ik het net kan halen, blijf ik gewoon rijden en zodra ie voorbij is, ga ik naar rechts. Ik kan me voorstellen dat de computer in een aantal gevallen ingegrepen of gepiept zou hebben (ik heb geen CW). Want eerlijk is eerlijk, als die gast ineens remt, zit ik er op. Klaar. Kan ik nog zoveel ervaring hebben, je reactiesnelheid is wat ie is. Die wordt er niet sneller van. Vooral niet als je op CC rijdt en je pootjes dus niet op de pedalen hebt :)

Ik had vanavond onderweg naar huis in de file een momentje volgens City Safety. Ik was al aan het remmen voor de voorligger die afremde. Onder de 50, dus het was nog lang geen noodstop en toen ik ietsje harder remde, voelde ik ineens dat er vol werd geremd (ABS kicked in) en kreeg ik een 'i' in beeld met de mededeling dat City Safety mijn leven had gered (dat zei ie niet letterlijk natuurlijk).

Ergo: de marges die de computer aanhoudt zijn veel groter dan die van een ervaren bestuurder. Maar dat wil niet zeggen dat ie overdrijft. Misschien had ik er ook wel op gezeten als die voorligger ineens volop had geremd. Vooral in de file rijden we allemaal veel te dicht op elkaar. Kijk maar eens goed morgen. Zodra het even kan, willen sommigen al meteen weer 140 gaan karren. En dat terwijl de boel nét begint te rijden. Gekkenwerk! En ga het hen vragen, dan zeggen ze allemaal dat ze perfect rijden en weetik hoeveel km per jaar. Het zegt allemaal geen reet.

Mijn instructeur zei het al: afstand houden... ;)

Geplaatst: 18.12.2013 - 07:29
door RLB
Vreemd, ik dacht dat City Safety niet werkt als je zelf al aan het remmen bent.

Geplaatst: 18.12.2013 - 08:42
door Rob M
En juist dat afstand houden heeft mijn CW in de eerste week (opnieuw) aan mij geleerd!

En naast het CW-systeem, wat ik nu vrijwel nooit meer hoor doordat ik (nog meer) afstand hou heb ik ook van het BLIS-systeem geleerd dat ik toch te snel terug ging naar rechts. Ik wacht nu tot het lampje uitgaat en ga dan terug naar rechts. Ben ik een betere chauffeur geworden hierdoor? Een nettere chauffeur wel!

Geplaatst: 18.12.2013 - 08:44
door Carlsson 900
Mike Philippens schreef:...
Mijn instructeur zei het al: afstand houden... ;)

En vooral dat afstand houden is een regel
waar velen schijnbaar nooit van gehoord hebben.