V40 - De ervaringen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
D2
3rd Gear member

Ach, die navigatie...Deed tijdens de wintersport een alternatief routevoorstelletje, 30 km korter of zoiets. Ik dacht leuk, laten we dat doen. Prachtige alternatieve route door wat kleine dorpjes in Frankrijk, bergweggetje tussendoor altijd leuk. Maar toen bleek de route ook nog door Zwitserland te lopen, en hadden twee van mijn reisgenoten geen paspoort of ID bij zich (wat moet je daar ook mee op vakantie). Toch stiekem doorgereden en omdat we geen zin hadden een vignet te kopen zijn we dwars door Geneve gereden. Daar waren we nog nooit geweest dus we hebben ons de ogen uitgekeken ;-) Afijn, kost een fiks aantal uurtjes extra maar het levert wel weer een geinig verhaal op.

Moraal: Negeer de alternatieve routevoorstellen, tenzij er vanuit andere informatiebronnen ook reden is om aan te nemen dat er echt een stevige file in het verschiet ligt.

Echter, of zulks nou aan de navigatie ligt? Nee niet direct volgens mij, TMC info is gewoon matig up-to-date, dat heb ik bij andere navigatiesystemen ook altijd ondervonden. Maar zonder internetverbinding met je navi denk ik niet dat je daar gauw een beter alternatief voor vindt.

Iets anders: Als ik de resume functie van de CC gebruik, valt mij altijd op dat de auto versnelt tot op 1 km/u van de gekozen snelheid, en daar eindeloos blijft hangen. Rijd ik dus een heel stuk 129 als ik 130 ingesteld heb. Toefje gas bijgeven en hij staat goed, maar dat vind ik maar een beetje stom eigenlijk. Herkent iemand dit?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Timmy
3rd Gear member

D2 schreef:Iets anders: Als ik de resume functie van de CC gebruik, valt mij altijd op dat de auto versnelt tot op 1 km/u van de gekozen snelheid, en daar eindeloos blijft hangen. Rijd ik dus een heel stuk 129 als ik 130 ingesteld heb. Toefje gas bijgeven en hij staat goed, maar dat vind ik maar een beetje stom eigenlijk. Herkent iemand dit?
Ja, dat herken ik. Ik geef ook wat gas bij en dan is dat "probleem" ook weer opgelost.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Poekoek
3rd Gear member

Herken ik ook, en aangezien ik de CC ook altijd netjes afstel op 5 of 10-tallen stoor ik me daar behoorlijk aan ;)
V40 D2 R-Design | Rebel Blue | Business Pack Pro | Winter Line | 18"; S/V60 Ixion | High Performance dakspoiler | Zwart gewrapt dak | etc. | Topic

Daarnaast privé in het bezit van een Peugeot 106 Rallye en een Citroën BX GTi 16V
Soepkop
4th Gear member

Hier nog altijd zeer tevreden over de V40. Ben alleen nog niet overtuigd van het nut van de dubbele laadvloer. Misschien is het zelfs eerder een na- dan een voordeel. Over zes weken op wintersport en ben even aan het stoeien met het 'ruimteprobleem'. Ik was voornemens een dakkoffer te gebruiken, maar aangezien we geen eigen ski's hebben én we met ons drietjes zijn (zoon van 6), wil ik het toch proberen zonder dakkoffer. De helmen en de skischoenen zullen het grootste struikelblok worden. Ik ga binnenkort een paar van onze tassen passen en zien in hoeverre de dubbele laadvloer beperkingen oplevert. Anders gaat 'ie er toch weer uit. Car-bags.com heeft een mooie passende tassenset, maar dan ben je wel weer EUR 300 verder :roll: Iemand nog tips om de beperkte ruimte van de V40 volledig te benutten?
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Poolrev
5th Gear member

Ik haal voor de vakanties altijd de dubbele bodem eruit, inclusief die plastic steunen aan de zijkanten. Alleen die punt in het midden krijg je er niet (makkelijk) uit, dus die laat ik zitten. Is zo gebeurd, en het maakt het beladen een stuk makkelijker met zoveel bagage!
Soepkop
4th Gear member

Poolrev, dank voor de tip :thumbleft:

Ik ga het van het weekend proberen ::wink:
Hij:
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion

Zij:
D2
3rd Gear member

Soepkop schreef:Iemand nog tips om de beperkte ruimte van de V40 volledig te benutten?
Hoedenplank verwijderen!

Ik vorig jaar twee keer op wintersport geweest met de V40. Een keer met vier volwassenen in de auto, één keer met drie volwassenen + twee paar skischoenen en een snowboard. Een paar schoenen zat in zo'n onhandige grote tas nota bene. Het ging prima maar je moet wel een beetje slim pakken. Zo min mogelijk grote tassen of koffers, je skischoenen volproppen met de sokken en mutsen e.d. en los tussen de overige bagage vrotten. Het ging echt prima, heb niet de achterklep dicht hoeven persen, en ik kon ook nog steeds door de achterruit kijken.

Vorige auto's:
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
JosP
3rd Gear member

Timmy schreef:
D2 schreef:Iets anders: Als ik de resume functie van de CC gebruik, valt mij altijd op dat de auto versnelt tot op 1 km/u van de gekozen snelheid, en daar eindeloos blijft hangen. Rijd ik dus een heel stuk 129 als ik 130 ingesteld heb. Toefje gas bijgeven en hij staat goed, maar dat vind ik maar een beetje stom eigenlijk. Herkent iemand dit?
Ja, dat herken ik. Ik geef ook wat gas bij en dan is dat "probleem" ook weer opgelost.
Ik herken het niet. Komt altijd weer terug op de ingestelde snelheid.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Praveen
2nd Gear member

Heb vandaag het onderstaande naar Volvo Nederland en mijn Volvo dealer gemaild;

1. Je kan in je navigatie niet zien waar er eventueel opstoppingen zijn. Er wordt alleen aangegeven dat er een andere route gevonden is. TomTom laat dit wel zien.
2. Mijn lichtschakelaar staat op automatisch, maar je ziet geen symbool in je dashboard welke verlichting aan staat.
3. Ik heb keyless entry en drive als optie genomen i.c.m. elektrisch verstelbare stoelen met geheugen. Nu moet ik wel de sleutel gebruiken om de deuren te openen als mijn vrouw heft gereden. Dat is de enige manier waarop de stoel automatisch mijn stand inneemt. Is dit niet op te lossen? Want de sleutel opent de deur als ik de hendel aanraak.

Hoop dat ze er wel iets aan kunnen doen.
Besteld 12-7-2013 Geleverd 30-10-2013Ingelevered op 29-11-2016: Volvo V40 D2 R-Design: Black Sapphire - R-Design Plus Line - Business Pack Pro - Interieur verlichtingspack 2 - Verwarmbare stoelen - Elektrisch bedienbare kindersloten - Volvo Alarm kl.3 - Keyless Drive - Verwarmbare voorruit - Extra getint glas achterportieren en achterklep - Uitschakelbare pasagiersairbag - Zonder model -en motortype aanduiding
Februari 2017 Mercedes Benz CLA SB 200d lease edition dct aut, Keyless Go, Urban Line, Stoelverwarming voor, Spiegelpakket, Lease Edition plus, Spiegelpakket
Rob M
5th Gear member

Bijzonder dat ik vrijwel niets herken in de op- en aanmerkingen die anderen hebben over de auto.
-Mijn CC gaat gewoon terug naar de ingestelde snelheid.
-In de navigatie kan ik zien of er opstoppingen zijn op de door mij ingestelde route
-Mijn lichtschakelaar staat op auto, en ik zie dat de dimlichten snel aanspringen (dit zie ik in voorliggers, verkeersborden die oplichten enz.) Dit geeft mij het vertrouwen dat de verlichting goed werkt
-De stoel en spiegels gaan naar de juiste stand als mijn vrouw met de andere sleutel heeft gereden
-Wanneer de navi een alternatieve route voorstelt heb ik de mogelijkheid deze eerst te bekijken. Lijkt het mij niks, of moet ik door Zwitserland doe ik het niet
-De matten van mijn V40 zien er na 25KKm nog als nieuw uit. De matten van mijn V50 waren van gelijke kwaliteit en die heb ik met 2 ton op de teller zonder noemenswaardige slijtage ingeleverd
-Geen klak-klak geluiden als ik rem of ontkoppel
-Geen BLIS problemen
-Geen kraakjes of rammeltjes

Alleen mijn USB-stick shuffelt niet door de mappen heen. Daar moet ik nog eens naar kijken.
Ik ben een tevreden (veel)rijder in mijn V40!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
D2
3rd Gear member

Ik rol ! schreef:-Mijn CC gaat gewoon terug naar de ingestelde snelheid.
Meteen, of blijft de snelheid eerst geruime tijd een kilometer onder de gewenste snelheid hangen?

Als ik lang genoeg wacht, gaat 'ie bij mij ook wel terug naar de ingestelde snelheid; dat is het punt niet.
Ik rol ! schreef: -Mijn lichtschakelaar staat op auto, en ik zie dat de dimlichten snel aanspringen (dit zie ik in voorliggers, verkeersborden die oplichten enz.) Dit geeft mij het vertrouwen dat de verlichting goed werkt
De kritiek betreft volgens mij niet de werking van de lichtsensor; Het is gewoon vreemd dat er geen symbool voor weergegeven wordt op het dashboard.
Ik rol ! schreef: -Wanneer de navi een alternatieve route voorstelt heb ik de mogelijkheid deze eerst te bekijken. Lijkt het mij niks, of moet ik door Zwitserland doe ik het niet
Die optie heb ik ook, erg duidelijk is het m.i. echter niet.
Ik rol ! schreef:-De matten van mijn V40 zien er na 25KKm nog als nieuw uit. De matten van mijn V50 waren van gelijke kwaliteit en die heb ik met 2 ton op de teller zonder noemenswaardige slijtage ingeleverd
Bij mij ook. Afgezien van de mat bij de bestuurdersstoel dan.
Ik rol ! schreef:Alleen mijn USB-stick shuffelt niet door de mappen heen. Daar moet ik nog eens naar kijken.
Kijk eens naar de grootte van de mappen (als er heel veel bestanden in staat werkt het matig).
Ik rol ! schreef:Ik ben een tevreden (veel)rijder in mijn V40!
Same here! :)

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Poolrev
5th Gear member

Soepkop schreef:Poolrev, dank voor de tip :thumbleft:
Graag gedaan! :)

Je moet die plastic steunen aan de zijkant zegmaar naar binnen drukken; de linker dus naar rechts, en de rechter naar links :wink: .
Praveen
2nd Gear member

Elanski schreef: - isofix werkt niet optimaal. De stoel zit te los
Dat had ik ook. Heb de betreffende voorstoel helemaal naar voren geschoven en extra kracht erop kunnen zetten. Nu zit de isofix zo stevig vast dat hij niet eens meer beweegt.
Besteld 12-7-2013 Geleverd 30-10-2013Ingelevered op 29-11-2016: Volvo V40 D2 R-Design: Black Sapphire - R-Design Plus Line - Business Pack Pro - Interieur verlichtingspack 2 - Verwarmbare stoelen - Elektrisch bedienbare kindersloten - Volvo Alarm kl.3 - Keyless Drive - Verwarmbare voorruit - Extra getint glas achterportieren en achterklep - Uitschakelbare pasagiersairbag - Zonder model -en motortype aanduiding
Februari 2017 Mercedes Benz CLA SB 200d lease edition dct aut, Keyless Go, Urban Line, Stoelverwarming voor, Spiegelpakket, Lease Edition plus, Spiegelpakket
Soepkop
4th Gear member

D2 schreef:
Soepkop schreef:Iemand nog tips om de beperkte ruimte van de V40 volledig te benutten?
Hoedenplank verwijderen!

Ik vorig jaar twee keer op wintersport geweest met de V40. Een keer met vier volwassenen in de auto, één keer met drie volwassenen + twee paar skischoenen en een snowboard. Een paar schoenen zat in zo'n onhandige grote tas nota bene. Het ging prima maar je moet wel een beetje slim pakken. Zo min mogelijk grote tassen of koffers, je skischoenen volproppen met de sokken en mutsen e.d. en los tussen de overige bagage vrotten. Het ging echt prima, heb niet de achterklep dicht hoeven persen, en ik kon ook nog steeds door de achterruit kijken.
Kijk, langzaam maar zeker wordt de V40 met al jullie tips volledig vakantie fähig ::D Ik ga dit weekend de dubbele laadvloer en de hoedenplank verwijderen en eens lekker passen en meten met onze tassen en koffers 8)
Hij:

Zij:
Rob M
5th Gear member

Hmmm. beetje ingewikkelde manier gevonden om te antwoorden... Sorry ik ben geen IT-er :)
D2 schreef:
Ik rol ! schreef:-Mijn CC gaat gewoon terug naar de ingestelde snelheid.
Meteen, of blijft de snelheid eerst geruime tijd een kilometer onder de gewenste snelheid hangen?

Met de snelheid die je van een D2 mag verwachten. Maar hij blijft er niet onder hangen (duidelijk te zien vanwege het extra lijntje door de verkeersbordherkenning)

Als ik lang genoeg wacht, gaat 'ie bij mij ook wel terug naar de ingestelde snelheid; dat is het punt niet.
Ik rol ! schreef: -Mijn lichtschakelaar staat op auto, en ik zie dat de dimlichten snel aanspringen (dit zie ik in voorliggers, verkeersborden die oplichten enz.) Dit geeft mij het vertrouwen dat de verlichting goed werkt
De kritiek betreft volgens mij niet de werking van de lichtsensor; Het is gewoon vreemd dat er geen symbool voor weergegeven wordt op het dashboard.

Gaat niet om de sensor, die vertrouw ik wel. Ik zie dat mijn verlichting brandt, daardoor mis ik geen extra symbooltje. (overigens kan ik mijn automatisch grootlicht aanzetten en heb ik bij ingeschakeld dimlicht wel een symbool)
Ik rol ! schreef: -Wanneer de navi een alternatieve route voorstelt heb ik de mogelijkheid deze eerst te bekijken. Lijkt het mij niks, of moet ik door Zwitserland doe ik het niet
Die optie heb ik ook, erg duidelijk is het m.i. echter niet.
Ik rol ! schreef:-De matten van mijn V40 zien er na 25KKm nog als nieuw uit. De matten van mijn V50 waren van gelijke kwaliteit en die heb ik met 2 ton op de teller zonder noemenswaardige slijtage ingeleverd
Bij mij ook. Afgezien van de mat bij de bestuurdersstoel dan.
Ik rol ! schreef:Alleen mijn USB-stick shuffelt niet door de mappen heen. Daar moet ik nog eens naar kijken.
Kijk eens naar de grootte van de mappen (als er heel veel bestanden in staat werkt het matig). Dat zal het probleem zijn. Misschien toch maar eens naar een harde schijf kijken!
Ik rol ! schreef:Ik ben een tevreden (veel)rijder in mijn V40!
Same here! :)
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
D2
3rd Gear member

ik rol! schreef:
D2 schreef:Kijk eens naar de grootte van de mappen (als er heel veel bestanden in staat werkt het matig).
Dat zal het probleem zijn. Misschien toch maar eens naar een harde schijf kijken!
Ik denk niet dat het gebruiken van een HD ipv een USB-stick het gaat oplossen, een HD heeft doorgaans meer opslagruimte dus logischerwijs staat er vaak ook meer data op. En met meer data heeft de mediaspeler logischerwijs meer moeite dan met weinig data. Een map met heel bestanden zal zodoende nog steeds slecht in te lezen zijn, of hij nu op een HD of op een USB-stick staat.

Ik gebruik wel een -1 Terabyte- HD, met ca 120 Gb aan muziek erop. In principe allemaal mp3's met constante bitrate en in mappen van maximaal zo'n 50 bestanden. Wel gebruik ik veel subdirectories, zo'n drie niveaus. Dat geeft geen problemen met het shuffelen. De speler begint direct met spelen maar heeft een minuut of 7 nodig om alles in te lezen, daarna gaat het shuffelen over alle mappen en niveaus vlekkeloos. Dat is niet altijd zo geweest, als de speler tijdens het shuffelen bijvoorbeeld bestanden tegenkomst die het niet kan afspelen (bijvoorbeeld bepaalde VBR mp3's), dan kan hij blijven hangen. Ook had ik een map gemaakt met zoveel mogelijk bestanden erin (> 250), en deze werd eigenlijk nooit uitgekozen bij het shuffelen.

Je ziet, om de mediaspeler zo goed mogelijk met je muziekcollectie te laten omspringen is er een hoop variabelen waar je rekening mee moet houden (de belangrijkste zaken staan gewoon in de handleiding overigens). Een beetje huis-tuin-en-keuken IT-kennis is daarbij wel noodzakelijk vrees ik. Zelf heb ik in ieder geval wel weer een en ander bijgeleerd sinds ik de V40 heb, maar ik doe dat ook voor de lol eigenlijk (en ik ben in het dagelijks leven ook behoorlijk IT'erig bezig, dat helpt).

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Rob M
5th Gear member

@D2, Thanks!

Ik ben niet helemaal een noob als het om IT-gaat, maar dan meer mijn werkgerelateerde IT. Dit ligt (nog) buiten mijn comfort-zone, maar ik leer redelijk snel bij als ik mij er in verdiep. Gaat goed komen dus (en anders heb ik een hoop V40 rijdende It-ers hier op het forum om iets aan te vragen :) )
Hartelijke groet,

Rob

Toxictooms
2nd Gear member

hier zijn een paar foto's van de rubber mattenset
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40 D3 R-design Ice White
Ronald63
Starter

Ten aanzien van de ervaringen: van de week was ik met een maat onderweg en wilde de parkeerautomaat showen. Rechts was er geen plaats, maar links wel. Als je de richtingaanwijzer naar links zet, gaat hij links scannen. Plaatsje gevonden.. stuur los en achteruit, rustig aan. De Volvo draait netjes in en zou zowaar tegen de auto ernaast aan rijden als ik niet had ingegrepen. Raampje open gedaan en ik stond een paar cm naast de auto en het stuur stond zo dat schampen onvermijdelijk zou zijn. Normaal gebruik ik deze gadget niet, piepertjes zijn meer dan voldoende en het is nou ook geen echt grote auto..

Andere vraag: ik heb een hdd met 1 TB gekocht. Display blijft melden: USB aansluiten. De hdd van dezelfde maat werkte wel. Iemand idee hoe dit komt?
D2
3rd Gear member

Ronald63 schreef:Andere vraag: ik heb een hdd met 1 TB gekocht. Display blijft melden: USB aansluiten. De hdd van dezelfde maat werkte wel. Iemand idee hoe dit komt?
Is 'ie al FAT32 geformatteerd? Zo nee, dan gaat het niet werken. Ook is het wellicht verstandig om te kijken of er nog rare verborgen partities e.d. op staan. Waarschijnlijk verwijder je die wel met het formatteren, maar check het toch even, kan op je Windows PC of laptop via Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer.

Als het dan nog niet werkt: Welk merk en type is het? Indien WD My Passport: Hopelijk heb je het bonnetje nog.

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Plaats reactie

Terug naar “V40”