Pagina 9 van 31

Geplaatst: 09.06.2010 - 07:56
door Quota
Maar die 175 pk variant zie je weer niet aangeboden worden 2e hands, zijn die zo weinig verkocht?

Geplaatst: 19.07.2010 - 12:20
door MadMax
V70 D5 automaat: boardcompu: 5.2, a.d.h.v. brandstofbonnen 6,8 gemiddeld.

Geplaatst: 19.07.2010 - 12:45
door R_P
MadMax schreef:V70 D5 automaat: boardcompu: 5.2, a.d.h.v. brandstofbonnen 6,8 gemiddeld.
Niet weg doen die auto!!!

(BC: weer van 9.8 teruggekregen naar 9.1, met langere stukken en nooit gereset. Werkelijk verbruik in mijn signature)

Geplaatst: 19.07.2010 - 13:07
door Rippie V70
« MadMax » :V70 D5 automaat: boardcompu: 5.2, a.d.h.v. brandstofbonnen 6,8 gemiddeld.


Niet weg doen die auto!!!

(BC: weer van 9.8 teruggekregen naar 9.1, met langere stukken en nooit gereset. Werkelijk verbruik in mijn signature)
_________________
Volvo V70 D5 AWD geartronic 2-2004 ex-politie met een ruilblok
Hoe rij je dan? Digitaal gaspedaal? (twee standen, aan- en uit?)

Geplaatst: 19.07.2010 - 15:19
door R_P
Rippie V70 schreef:Hoe rij je dan? Digitaal gaspedaal? (twee standen, aan- en uit?)
Nee... :( Was het maar zo, dan zou ik wellicht vrede hebben met die verbruikscijfers...
Recent had iemand lange termijn cijfers van een S60 D5 handgeschakeld genoteerd. Ik zat ongeveer op zijn dubbele verbruik... Dus dan weet je dat je het niet meer op de AWD van mijn Volvo kunt gooien. Als je twee S60's kunt rijden van mijn verbruik, die hebben tenslotte ook 4 aangedreven wielen, is er iets flink mis.
Overigens: toen ik de auto kreeg stond de BC op 10.1 of 10.5 of zo. Daarna heeft een ander motorblok (incl. turbo/injectoren/dynamo/etc) en mijn voorzichtige rijstijl daar dus weinig verandering in kunnen brengen. Dus ondanks dat een van de foutzoekopties de 'vanes' van de turbo betreft, is het ook wel logisch om de fout te zoeken in een van de onderdelen die NIET zijn vervangen (lucht-inlaattraject, IC, LMM/MAF, lambda-sensor o.i.d., etc).

Geplaatst: 19.07.2010 - 19:53
door Stretch
Mijn 2004 2.4D 130pk Euro 3 met 176.000 km doet meestal rond de 6,5 op de bc. Meestal ritjes door dorpen en op B-banen, eens hij warm staat regelmatig sportief af en toe autosnelweg. Het echte verbruik zit ongeveer een litertje hoger denk ik. Lager is mogelijk, maar het moet leuk en veilig blijven hé :)

Geplaatst: 20.07.2010 - 02:47
door Niels_#
Niels_# schreef:Ik ben erg benieuwd wat het resultaat in de praktijk is van onze V70 D5 automaat. Je moet best wel wat rijden om break-even met een 2.4T te komen op basis van 1 op 16 dus als het ding 1 op 14 blijkt te lopen dan doe ik mezelf ernstig te kort... zeker een pk of 37 :wink:

We zullen het zien bij de eerste tankbeurt :)
Helaas is het dus 1 op 14 :( Het break even ligt bij 1 op 14 ongeveer bij 20.000km/jr meen ik berekend te hebben en als de kilometers zo doorgaan is de D5 toch de juiste keuze geweest :wink:

Geplaatst: 20.07.2010 - 11:18
door BlackcurrantV70
Mijn V70 van 2006 met 163PK en 6 traps geartronic komt uit rond de 6,7L/100km gemiddeld, ofwel 1 op 14,9. (op de BC)

Aan de pomp kom ik rond de 7l/100km uit of 1 op 14,2

Gebruik is ongeveer 70% snelweg en 30% secundaire wegen

Geplaatst: 20.07.2010 - 11:26
door edraket
Gisteren getankt, en een verbruik gescoord van 1:19,9! Echt ongelooflijk. Ik had een poos noodgedwongen rustig gereden (spits, rechterbaan A2, 90-100 km/h) en vond de meter wel erg langzaam zakken. Gisteren getankt (zelfde station en tankplaats) en met als resultaat dit verbruik. Op het laatst ging ik er wel naar rijden om te kijken wat er uit te halen viel, maar vind het een erg mooie score. Let wel, dit is het werkelijke verbruik, niet het verbruik van de BC. BC stond op 4,8.
Is een handgeschakelde 2.4D met 6 bak en RPF door Rica onderhande genomen.
Volgens de BC kan ik nu 1540 km rijden op deze tank.

Geplaatst: 20.07.2010 - 12:45
door swissnomad
V70 D5 Automaat (2003) met CC en Airco aan, inclusief een dagelijkse klim (en afdaling) van 13% en met een lengte van 2.5 km kom ik op een verbruik van 6.3 op de BC en 6.5 door berekenen; ben dus niet ontevreden ::wink:

Geplaatst: 20.07.2010 - 16:25
door JeroenSpock
edraket schreef:Gisteren getankt, en een verbruik gescoord van 1:19,9! Echt ongelooflijk. Ik had een poos noodgedwongen rustig gereden (spits, rechterbaan A2, 90-100 km/h) en vond de meter wel erg langzaam zakken.
Ze kunnen wel zuinig rijden hoor die D5's, ik rijd al een hele tijd 1 op 18/19.

Dit lijstje, www.o550.nl/extra/VerbruikS60.xls, is mijn werkelijke verbruik. Zelfs 1 keer dik 20km op een liter diesel.

Geplaatst: 20.07.2010 - 16:33
door sbv
Hmm, blijf toch echt rond de 7,5 - 8 l op 100 km steken
MY 06 D5 185 pk geartronic

Geplaatst: 20.07.2010 - 20:52
door v40jlt4
Vanwaar deze enorme verschillen? Ik haal met moeite (2007 2.4d handbak 6 Rica) 1 op 12.
Op dit moment geeft de BC 9.5l/100km aan (reset na elke tankbeurt) ! Bij het tanken blijkt dat ik bij dat getal nog 0.8l op moet tellen.

Mijn T4 (waar ik toch sportiever mee reed) verbruikte nog minder. Spijt geen T5 gekocht te hebben.

Op een bepaald stuk snelweg rijdt ie de ene keer (volgens de BC) 5l/100km, de volgende dag vrolijk 10l/100km.

De BC (weet ik, niet te vertrouwen, maar zou toch een indicatie moeten zijn) geeft ook meteen na het tanken hele andere waarden. Geen idee welke variabelen allemaal verantwoordelijk zijn voor wat die BC aangeeft (of wat het verbruik is)

Laatst veranderde het verbruik ineens na een keer hard geremd te hebben (klink zot, ik weet het en neen, de rem loopt niet aan)

De getallen die ik hier lees verschillen enorm!

Garage weet zo ook (nog) niet wat er is. Wie heeft dit belachelijke verbruik ooit echt succesvol uit laten zoeken? Heb geen diesel gekocht om 1 op 11 a 1 op 12 te rijden.

Geplaatst: 20.07.2010 - 21:49
door Chiel
Ik rij gemiddeld volgens de bc 6,5/100 km maar de bc klopt niet helemaal met het werkelijk verbruik wat ongeveer 1 op 14,5 is. Mijn rijstijl is rustig, een beetje flink doortrappen geen enkele zin heeft voor mijn woon-werkverkeer. Dagelijks rij ik een stukje verzadigde A28. (momenteel trouwens in de vakantietijd heerlijk rustig op de weg en geen files, een verademing) Het kost trouwens weinig moeite het gemiddeld verbruik flink omhoog te gooien door de rechtervoet wat zwaarder te maken, in het begin had ik een verbruik volgens de bc van 7,4/100 km.

groeten
Chiel
________
VolvoV70 2.4D geartronic 2006

Geplaatst: 21.07.2010 - 04:01
door Niels_#
Snelheid doet wel een hoop. Met mijn ex Golf TDI reed ik 1 op 19 maar tijdens een bouwvak met wegwerkzaamheden en max 90 km/h op de cruise werd dat zo maar 1 op 24.

Onze D5 wordt ook nog behoorlijk in gezet voor boodschappen en kortere stukken dus die 1 op 14 vind ik niet zo gek.

Een collega van me deed met zijn S60 D5 1 op 23 :shock: maar nu met de XC70 4wd en automaat amper 1 op 13. Dat is ff slikken met 50.000km/jr :twisted:

Geplaatst: 21.07.2010 - 15:24
door MadMax
R_P schreef:
MadMax schreef:V70 D5 automaat: boardcompu: 5.2, a.d.h.v. brandstofbonnen 6,8 gemiddeld.
Niet weg doen die auto!!!

(BC: weer van 9.8 teruggekregen naar 9.1, met langere stukken en nooit gereset. Werkelijk verbruik in mijn signature)
Ga ik ook zeker niet doen! Heb die auto net. Misschien dat de BC aangepast kan/moet worden. Zal nog een paar tankjes leegrijden om te zien of het verschil altijd 1.6 liter per 100 km is.
Mijn zuinigste tank: 6.4 L/100 km, mijn duurste tank: 8,2 L/100 km (vakantie terug naar huis, +/- 160 km/u op de Route Soleil, auto volledig vol met vakantie spullen :) )

Geplaatst: 25.07.2010 - 20:57
door PvdV70D5
De verschillen in verbruik zijn wel erg groot. Mijn gechipte D5 (2003, 300 dzk , 195 pk) haalt toch redelijk eenvoudig 1:16 (tankbonnetje). Een ritje Schiphol- Vlissingen vv op de CC en niet boven de max snelheid levert zelfs 1:20 op. Maar dat is uitzondering. De 1:16 is bij max 50 snelweg, de rest is polderweg en stadsverkeer. Los van de enorme koppeltoename (420 nm) is mijn gemiddeldeverbruik na het 'chippen' bij 200 dzd km gestegen van 1:14 naar 1:16. Je kunt het enorme vermogen natuurlijk ook gebruiken om flink door te trappen en dan blijf je 1:14 rijden.

Geplaatst: 25.07.2010 - 21:16
door t5power
PvdV70D5 schreef: Los van de enorme koppeltoename (420 nm) is mijn gemiddeldeverbruik na het 'chippen' bij 200 dzd km gestegen van 1:14 naar 1:16. Je kunt het enorme vermogen natuurlijk ook gebruiken om flink door te trappen en dan blijf je 1:14 rijden.
Netjes! Maar volgens mij is je verbruik dan gedaald :)
Ben benieuwd of daling van verbruik merkbaar is in een gechipte T5 bijv.

Geplaatst: 26.07.2010 - 00:19
door MadMax
Afgelopen zaterdag weer getankt, 892 km op 65,07 liter, dat is een gemiddelde van 13,71 km/L ofwel 7,29 liter per 100 km, niet slecht als je bedenkt dat daar een groot gedeelte 160+ km/u (nog van de vakantie) bij zit en wat stadsverkeer.

Geplaatst: 29.07.2010 - 11:45
door JeroenSpock
Gisteren getankt, lampje van de tank brandde al zo'n 100km.
Precies 1250 km, en 62,11 liter diesel getankt. Dat komt neer op 5,0/100, of 20,1 km op 1 liter :D De boordcomputer maakte er 4,1/100 van.