Pagina 9 van 30

Geplaatst: 01.12.2008 - 07:09
door Johan
De staatsmijnen? ;-)

Geplaatst: 01.12.2008 - 16:32
door Mike_V50
Dit las ik zojuist op autoweek.nl

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10375

Geplaatst: 01.12.2008 - 16:35
door Ben
Dat stond vanochtend al op 't forum: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=437356.
Maar het is handiger om alle berichten centraal in dit topic te houden.

Geplaatst: 01.12.2008 - 16:37
door RaoulC
Statement op het intranet van Volvo:

Ford will re-evaluate strategic options for Volvo

Today Ford Motor Company announced it will be re-evaluating its strategic options regarding its ownership in Volvo Car Corporation, up to and including a possible sale.

"As a result of the announcement today, I want to stress that I'm here to drive the turn around of the Volvo business and secure sustainable profitability moving forward. This focus is regardless of the ownership of the company", says Stephen Odell CEO of Volvo Car Corporation.

Ford Motor Company explained that because of the deteriorating global economic situation and the unprecedented decline in the global auto market in the past three months, it needs to review its actions to improve its business and balance sheet going forward.

As part of this process, Ford will re-evaluate all of the strategic options for Volvo, up to and including a possible sale. Ford will now take some months to re-assess its options for Volvo, and a sale is only one possibility out of a range of options that will be considered.


Voor Ford statement >klik<

Geplaatst: 01.12.2008 - 16:41
door Johan
Het wordt nu serieus.

Geplaatst: 01.12.2008 - 16:47
door bart simpson
Als de Zweedse overheid geld stopt in Volvo (en SAAB) moet daar ook alleen de Zweedse werkgelegenheid bij gebaat zijn, Volvo AB een SAAB AB kloppen aan in Zweden met het risico dat Zweedse gelden 1 op 1 naar België en Duitsland vloeien

Geplaatst: 01.12.2008 - 17:40
door anwo
Of nog verder, naar Amerika (Ford en GM).

Geplaatst: 01.12.2008 - 17:58
door menjo
Zo blij moeten we nu niet worden denk ik, want het lijkt er op dat Volvo (in ieder geval Saab) onderdeel gaat worden van een prepackaged chapter 11 (soort van door rechters bestuurde surseance om een grondige herstructurering door te voeren) van het moederbedrijf. Dat betekent simpelweg verkoop van al Volvo's bezittingen naar de hoogste bieder zonder dat er ook maar enkele rekening wordt gehouden met claims van belanghebbenden.

Geplaatst: 01.12.2008 - 18:57
door Johan
Het gevaar bestaat er in dat er een langduringe verlamming ontstaat waardoor de hele ontwikkeling op een laag pitje gaat.
Dit is dan de doodsteek voor het imago van een merk.
Ik hoop dat ik dit zwartgallig inzie want VOLVO mag als unieke propositie nooit verloren gaan. We doen er ook alles aan door hun auto's te blijven kopen. Meer of minder kan je niet doen. Amen.

Geplaatst: 01.12.2008 - 19:28
door Rene68
Ik kan mij niet voorstellen dat de Zweedse overheid het merk zo maar laat vallen. Volvo is een merk met een hele goede naam, en terecht. Bovendien kun je, zoals Bart terecht opmerkt, dit ook als kans zien. Als je als overheid het merk koopt, zoals hier met de AbnAmro is gebeurd, kun je het merk weer nationaliseren. Een kapitaalinjectie door de overheid betekent het weer nationaliseren van het merk. En ondanks het kleine verlies van vorig kan de staat hier ook gewoon geld aan verdienen. En het volk zal het begrijpen......

Geplaatst: 01.12.2008 - 19:35
door ruuds70
bart simpson schreef:Als de Zweedse overheid geld stopt in Volvo (en SAAB) moet daar ook alleen de Zweedse werkgelegenheid bij gebaat zijn, Volvo AB een SAAB AB kloppen aan in Zweden met het risico dat Zweedse gelden 1 op 1 naar België en Duitsland vloeien
Erg kortzichtige gedachte denk ik zo of zijn de Zweedse Volvo's nooit ergens anders verkocht dan in Zweden.
Bovendien, weet jij eigenlijk wel waarom Volvo ooit naar België toog?
Zou ik je dat eens verklappen? Omdat ze naarstig op zoek waren naar een land in de EEG om daar Volvo's fiscaal aantrekkelijk te bouwen en weet je waarom ze België kozen? Omdat ze daar de meeste overheidssubsidie kregen?
En kun je je misschien nog herinneren hoe het zat met Daf, dat vervolgens NedCar werd? Enig idee hoeveel Nederlandse belasting centen er richting Zweden vertrokken?
Dat Volvo van Ford is geworden heeft Volvo zelf zo gewild!
Dat Volvo trucks Volvocars maar terug koopt als de werkgelegenheid en weet ik wat niet meer hun zo aan het hart ligt.

Geplaatst: 01.12.2008 - 19:51
door den toerist
Bovendien werd Gent gekozen omwille van zijn uitstekende ligging in de EEG.
Dit wil zeggen centraal en makkelijk berreikbaar en ideaal als export haven.
Vergeet niet dat de kwaliteit van de door ons gebouwde wagens evengoed of soms wel beter is dan die van Zweedse makelij.

Geplaatst: 01.12.2008 - 19:58
door Rene68
Ik hou echt van Belgen mensen, ga over twee weken weer met een hele bups skiën maar dit ligt toch anders. Dat Volvo in België auto's heeft gebouwd heeft natuurlijk zijn reden. Maar als de lokale overheid nu (veel) geld gaat investeren dan wordt dat gedaan van Zweedse staatleningen. Dat geld wil je 1 op 1 investeren in lokale economie. Dat betekent dat je meer werkgelegenheid creëert. Op termijn zal Volvo echt weer auto's gaan bouwen in België.

Ik begrijp de wrange smaak nu de automobielindustrie in België compleet op zijn gat ligt (en laten we het maar niet hebben over Fortis.....:-().

@den toerist: er worden in Brugge goede auto's gebouwd maar mijn vorige V70 stond wel stil na twee weken door een productiefout..... Dat België beter auto's bouwt moet je dan kunnen bewijzen met cijfers. Ik denk dat er in België en Zweden volgens dezelfde kwaliteitsnorm wordt gebouwd wat dus betekent dat ze ook beide even goed bouwen.

Geplaatst: 01.12.2008 - 20:00
door bart simpson
Voor de Volvoplant in België mag België als staat dan over de brug komen, de reden waarom België ooit als assemblageland voor veel automerken gekozen lijkt vandaag de dag nauwelijks nog opportuun, veel merken zijn er dan ook al weer vertrokken.
Het "Zweedse" imago van Volvo (maar ook van SAAB) maakt juist de aantrekkingskracht van beide merken, niet de gezamelijke inspanningen van al die brave Belgen en/of Duitsers die het product in elkaar mogen zetten.

Van de ooit door de Nederlandse staat geïnvesteerde miljoenen staat er vandaag de dag nog steeds een werkgelegenheidproject genaamd Nedcar, een plek waar brave Nederlanders ook auto's in elkaar mogen zetten.

Geplaatst: 01.12.2008 - 20:14
door Volvoman
Ik stel voor dat we allen bij Fortis een fikse lening afsluiten en dan een nieuwe Volvo bestellen: 'Volvoforum redt Belgische en Zweedse economie'

Geplaatst: 01.12.2008 - 20:15
door den toerist
@ Rene68; De autoindustrie ligt niet alleen in België op z'n gat maar in geheel Europa.

Geplaatst: 01.12.2008 - 20:16
door bart simpson
Volvoman schreef:Ik stel voor dat we allen bij Fortis een fikse lening afsluiten en dan een nieuwe Volvo bestellen: 'Volvoforum redt Belgische en Zweedse economie'
sympathiek idee!

Geplaatst: 01.12.2008 - 20:26
door den toerist
:D

Geplaatst: 01.12.2008 - 20:34
door arnoud
Ik heb afgelopen maand mijn werkgever al dik 42.000 euro's laten investeren :)

Geplaatst: 01.12.2008 - 21:11
door Rene68
Heb een half jaar gelden al in de buidel getast (bijna 72000 euro!), die is nu echt leeg hoor! Bovendien wordt de V70 in Zweden gebouwd.....

Wat wel aardig zou zijn als je een soort pre-order zou kunnen doen voor de nieuwe S60. Dat is wel een goed argument voor een investeerder!