topsnelheid

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Koidream
3rd Gear member

eXite schreef: Ik ben 20, tegen de 21
En dat wil ik nu juist zeggen, op die leeftijd vond ik snelheid ook het belangrijkste. Op mijn 18de zat ik voornamelijk op Duitse autowegen, en dan vond ik het ook niet prettig als ik met m'n BMW tegen 200km/u (dat was toen de topsnelheid) voorbij werd gestoken. Maar nu 25 jaar later kan ik meer genieten van rustig 150 te rijden i.p.v. die topsnelheid er uit te persen, en als er dan eens een "gek" voorbij komt gevlogen dan doet het al veel minder "pijn" dan vroeger... :P
M'n zoon, nu bijna 21 jaar (zelfde leeftijdscategorie) houdt ook van snelheid, maar hij doet dit dan wel op het circuit, eens op de openbare weg gaat hij als een voorbeeld mee met het andere verkeer. Misschien niet met een premium wagen, maar eerder als een "premium" bestuurder, wat voor een ouder een bepaalde geruststelling is...
Michael Oud
5th Gear member

Met mijn 22 ben ik ook de oudste niet, maar ik krijg al vanaf 't moment dat ik mn rijbewijs heb complimenten over m'n rijstijl. Zowel van (groot)ouders, andere volwassenen als leeftijdgenoten.

Echter heb ook ik bedenkelijke capriolen uitgehaald. Jeugdige speelsheid zegmaar. Ook ken ik verder trouwens zat ouderen die als malloten rijden. Ook leeftijd is niet per definitie een kenmerk van hardrijders/de wens een hoge topsnelheid te hebben. Wellicht wel de manier van hardrijden?
Volvo 940 SE
Giesto-440
3rd Gear member
Contacteer:

Wat een discussie zeg.. Na pag 2 afgehaakt.. maare ik zal eens wat vertellen:

Nou en mijn Volvo 440 1.8i heeft 200 op de teller aangetikt (geen idee wat dat in werkelijkheid is!).... En ik ben er tevreden mee.. harder dan 140 ga ik toch niet.. moet toch op de puntjes letten he!!!! :P

P.s. ja er stond een ander verhaaltje ;)
Als ik niet met de Porsche mag, pak ik toch gewoon de fiets

Opel Astra Station - 1997 - 220.000km
Volvo 440 Comfort Line - 1995 - 208.000km
Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe - 2004 - 65.000km
Toyota Starlet 1.3i - 1990 - 125.000
Volvo C70 2.3 T5 Saffron Pearl - 1998 - 343.000
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

eXite schreef:Premium is ook veelal exclusiviteit.
je wist het dus al die tijd wel?
eXite
4th Gear member

bart simpson schreef:je wist het dus al die tijd wel?
Premium is min of meer synoniem voor exclusiviteit, maar topsnelheid is nog steeds een van de markers die een auto exclusief maken. De reden dat jij niets anders doet dan 'onzin' roepen in dit topic is omdat je domweg niet leest dat er nuance in het verband zit tussen topsnelheid en premium, het is namelijk één van de mogelijke facetten van premiumness.

Mijn argumentatie borduurt daar ook op voort, want als Volvo steeds meer facetten van premiumness zoals veiligheid, prestatie, verbruik, uitstoot en materialen (deukjes in aluminium, dala off-black bekleding anyone?) aan zich voorbij laat gaan, dan is er zometeen niets meer over van het premium merk Volvo.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ach, die deukjes in aluminium heeft ieder merk dat aluminium gebruikt, daar hangt niet echt iets vanaf.

Langzaam maar zeker begint overigens wel een beeld te ontstaan van het begrip "Premium".

Het is natuurlijk niet zo dat als jij meent dat iets zo is en als ik dat als zodanig niet vind je zomaar mag stellen dat ik de door jou zo vol vuur aangebrachte nuances mis, ik blijf de stelling "geen 250 (of meer) is niet Premium" als zodanig namelijk nog steeds als aperte onzin zien, het heeft 0,0 met die beleving te maken.
Jefferson
1st Gear member

Ik denk dat het stuk beleving net in het gevoel zit van: als ik echt zou willen en de omstandigheden zijn ernaar kan ik echt hard doorknallen.
Hetzelfde als mensen die een SUV kopen en er nooit mee offroad gaan. Maar in hun beleving kunnen ze wel door de berm wegvluchten als ze maar weer eens staan aan te schuiven in een monsterfile.
Dit zijn allemaal deelaspecten van wat voor een bepaalde persoon uitmaakt of hij een bepaald merk/auto als premium ziet.
Volvo XC70 D5 Ocean Race - Electric Silver
Volvo V70 2.0D Momentum - Titanium Grey - Anthracite leder
giulia
1st Gear member

Ik heb met interesse en soms verbazing gevolgd hoe dit topic zich heeft ontwikkeld. Twee reacties van mijn kant. De eerste is on topic. Auto is dus begrensd. Top is ondanks Rica-upgrade maximaal 220km/uur. Rica is er mee bezig om de begrenzer te verwijderen, maar geeft tegelijkertijd aan dat dat nog wel even kan duren. Nieuwe ontwikkelingen zullen zij op hun website plaatsen. Natuurlijk is het geen drama. Hoevaak kan je nu eenmaal nog harder rijden. Maar ik vind het toch jammer. De beleving je Volvo een keer op echt Vmax te rijden had ik graag meegemaakt.
Dan off topic, de discussie over de koppeling tussen premium en topsnelheid. Een premium merk bevindt zich per definitie in het hoogste prijssegment, heeft zonder uitzondering een zeer sterke merkbeleving en biedt om die hoogste prijs te verantwoorden ook hoge kwaliteit (ja ik ben marketeer). Buiten de automarkt zijn voorbeelden van premiummerken B&O (audio-visuele apparatuur), IWC (horloges), Tod's (schoenen) of DeSede (meubels). Premiummerken hebben hun premiumship in hun genen en merkwaarden zitten en koesteren hun positionering. In dit topic zijn premiumautomerken al voorbij gekomen. Volvo is in mijn beleving geen premiummerk. Dat komt niet omdat de topsnelheid maar(!) 220 km/uur is. Alleen de topsnelheid van een auto is geen criterium om wel of geen premiummerk te zijn. Dat komt wel omdat Volvo een andere positionering heeft. Een Volvo is een familycar, biedt veiligheid en lange levensduur, bijvoorbeeld. Maar bevindt zich niet in het hoogste prijssegment en biedt ook niet de hoogste kwaliteit. Daar hoeven we niet wakker van te liggen, want wij voelen ons thuis bij Volvo en niet of in ieder geval veel minder bij bijvoorbeeld Mercedes, toch? Ik zou mijn Volvo er in ieder geval niet voor willen inwisselen.l Of hij nu 180, 220 of 250 km/uur rijdt.
Michael Oud
5th Gear member

Whoppa!
Volvo 940 SE
Laptom
2nd Gear member

Ik kan me hierbij ook vinden Giulia.
eXite
4th Gear member

giulia schreef:Een Volvo is een familycar, biedt veiligheid en lange levensduur, bijvoorbeeld.
Eigenlijk wilde ik stoppen met de discussie, maar dit is precies waar ik op doel! Een Volvo S40 is geen familycar, daar past niet eens een family in! Een C30 is ook geen familycar, C70 ook niet en een S80 eigenlijk ook niet.

De (XC/)V70, de XC90 en (eventueel) de V50 zijn familycars, maar er zijn dus steeds meer modellen (de opkomende XC60?) die niet langer onder de noemer 'familycar' verkocht kunnen worden. Dat betekent dat andere dingen belangrijk worden voor een merk, waaronder snelheid.

Veiligheid en lange levensduur komen bij Volvo in toenemende mate ter discussie te staan. De degelijkheid van een Volvo is namelijk niet meer wat het geweest is en op veiligheidsgebied wordt de voorsprong op andere merken steeds kleiner.

Dan zit Volvo dus met een identiteitscrisis waardoor ze hun eigen merk niet kunnen definiëren (laat staan profileren) in de automarkt.

giulia schreef:Daar hoeven we niet wakker van te liggen, want wij voelen ons thuis bij Volvo en niet of in ieder geval veel minder bij bijvoorbeeld Mercedes, toch?
Nog wel ;)
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Met de S40/C30 moet je het begrip anders zien.. Pa en Ma rijden al jaren Volvo en de opgroeiende kids met rijbewijs gaan dan mini Volvo's rijden. Maar dat is in Nederland weer minder denkbaar omdat je hier voor je stilstaande auto ook al kapitalen kwijt bent..
Volvoorgaan
3rd Gear member

Wat een discussie zeg, lijkt het autoweekforum wel.

Maar goed, ik zal mijn mening ventileren. Premium is in hoofdzaak een gevoel, en mede sterk gestoeld op het aanzien uit het verleden van het merk. Het is ook niet zo dat alleen de prijs die de auto premium maakt of alleen het premiumgevoel dat de prijs rechtvaardigt. Enerzijds verklaart de consument de bereidheid om de hogere prijs te betalen t.o.v. niet-premiummerken uit de betere bouwkwaliteit, uitstraling etc. (wat zowel voelbaar is (materialisering) maar ook een emotioneel aspect blijft), aan de andere kant wil de klant deze hogere prijs ook omdat het merk anders niet premium is. Ja , raar maar waar, een en ander versterkt elkaar dus.

Relatie topsnelheid/premium: als directe relatie zie ik deze ook niet, deel wel de mening dat de mogelijkheid van het bestellen van zeer snelle exemplaren een gevoel van exclusiviteit geef. De indirecte relatie zie ik dus wel. Nogmaals de directe relatie lijkt mij er niet te zijn, dit betekent namelijk dat iemand die niet de topversie bestelt dus niet premium rijdt.

Dat velen aan Volvo een bepaalde status toekennen vind ik totaal niet interessant. Persoonlijk vind ik het sowieso onzin om aan een auto status toe kennen. Misschien dat het daarom geen A3 geworden is? Nee, ik vind Audi's en BMW's te duur voor datgene wat ze bieden. Een ander kan daar anders over denken.
Opvallend vind ik dat Volvo(medewerkers) nogal eens moeten verdedigen dat hun merk toch echt wel premium is. Dan kun je je afvragen of je wel premium bent. Ik heb een V50 uitgekozen omdat ik dit een waanzinnig mooie auto vind met een hogere prijs/kwaliteitverhouding dan bijvoorbeeld de A3 SB die ook tot de mogelijkheden behoorde. Voelt de V50 als premium? Wellicht, maar een Audi of BMW meer. Wat ik wel als behoorlijk premium ervaar en wat ook zeker in mijn keuze heeft meegespeeld is de uitstraling en service van de (meeste) Volvodealers. Je voelt je echt een klant die voor vol wordt aangezien. En dit is volgens mij een aspect waar de dealers van de duitse merken nog wat te winnen hebben.

@ Excite, niet lullig bedoelt maar ben gewoon oprecht benieuwd: waarom rij jij Volvo?
André4x4
2nd Gear member

Leuk om te zien hoe er allerlei omschrijvingen van het begrip Premium naar voren komen (ja, ik doe er ook aan mee) en dat de Jomanda factor daarvan steeds duidelijker wordt. Marketing = Spin doctors?
Met vriendelijke drivers groet,

André

Volvo XC70 Summum D5 geartronic MY08
fam, mob. en sec. line, gevent. leer, aut. nivoregel, sub woof, USB/ipod, trekhaak
Land Rover 110V8 Stw , 1985
Harley Davidson Roadster, 1981
Toyota Camry executive, 1998
Land Rover 90V8, 1987
Toyota Landcruiser 2.4TD softtop 1992
Toyota Celica 2.0 GT, 1990
Land Rover SIII 109 Stw, 1981
Kawasaki 900 ninja, 1987
BMW R60/2, 1951
Michael Oud
5th Gear member

'Tuurlijk. Eén en al gebakken lucht.
Volvo 940 SE
Volvoorgaan
3rd Gear member

Eens. De term Premium gewoon afschaffen. Wellicht dat de prijzen van sommige auto's dan vanzelf zakken.
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
giulia
1st Gear member

Marketing = Spin doctors?
Waar we met z'n allen erg gevoelig voor zijn en ons door laten leiden!
eXite
4th Gear member

Volvoorgaan schreef:@ Excite, niet lullig bedoelt maar ben gewoon oprecht benieuwd: waarom rij jij Volvo?
Ik rij Volvo omdat ik destijds kon kiezen uit een BMW 118d, een VW Golf V 2.0TDI en een Volvo S40 1.6d. De BMW was mij teveel plastic en te krap van binnen, de VW Golf had niet eens een radio en de Volvo was het mooiste model, met mooie geluidsinstallatie, beste airco (was destijds 30 graden) en stuurde het fijnst. Een jaar later kwam ik mijn huidige T5 tegen bij de dealer als Selected Used Car en na bijbetaling van flink wat euro's was deze de mijne :)

Prijs/kwaliteit verhouding en het feit dat de auto ondanks 18" en bodykit een ingetogen karakter heeft, zijn voor mij doorslaggevend geweest.

Echter, als ik het geld had, dan reed ik nu in een audi S5 ;)
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Michael Oud
5th Gear member

giulia schreef:
Marketing = Spin doctors?
Waar we met z'n allen erg gevoelig voor zijn en ons door laten leiden!
Ik ben de laatste die dat zal ontkennen.
Volvo 940 SE
André4x4
2nd Gear member

Kijk, daar word ik nu helemaal warm van binnen van. We zijn het weer roerend eens met elkaar. Volvo-verbroedering ten top!

Wat kan de wereld toch mooi zijn (en de diesel duur, maar dat is wat anders....)
Met vriendelijke drivers groet,

André

Volvo XC70 Summum D5 geartronic MY08
fam, mob. en sec. line, gevent. leer, aut. nivoregel, sub woof, USB/ipod, trekhaak
Land Rover 110V8 Stw , 1985
Harley Davidson Roadster, 1981
Toyota Camry executive, 1998
Land Rover 90V8, 1987
Toyota Landcruiser 2.4TD softtop 1992
Toyota Celica 2.0 GT, 1990
Land Rover SIII 109 Stw, 1981
Kawasaki 900 ninja, 1987
BMW R60/2, 1951
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”