Pagina 9 van 19
Geplaatst: 28.07.2009 - 08:14
door Wim J
s3wage schreef:Mja toch nie echt veel voordeel en hoevaak stel je de kleppen
?
Om de 50 K tot 60 K kilometer
Re: wie weet adressen om lpi tbv xc70 in te bouwen
Geplaatst: 28.07.2009 - 13:59
door Volvo1080
gjebels schreef:Wie kent adressen liefst in Friesland e.o die een gasinstallatie in een xc70 kan plaatsen. En wie weet welk systeem het beste is?? Gaat uiteraard om een turbo uitvoering uit 2001. Voor de volledigheid zijn ervaringen met lpg in een xc70 ook welkom.
Groet Gert Jan
Zelf heb ik geen ervaringen met de 2.5T op gas, maar gezien de benzineprijzen gaat er komende maand een LPG installatie in. Qua gas inbouw en Volvo onderhoud heb ik goede ervaringen bij sanders autos in Cuijk. Geen dealer, wel gespecialiseerd in Volvo en ook erkend LPG inbouwstation.
Geplaatst: 28.07.2009 - 23:07
door s3wage
Oke Wim J,maar als je om de 50k kleppen stelt voor e1500 heb je toch bijna geen voordeel tov diesel ?
Re: wie weet adressen om lpi tbv xc70 in te bouwen
Geplaatst: 29.07.2009 - 07:59
door bart simpson
Volvo1080 schreef:Zelf heb ik geen ervaringen met de 2.5T op gas,
:? en dan toch alvast in deze topic waarin juist om ervaringen gevraagd wordt?
Geplaatst: 29.07.2009 - 08:43
door Cor M
Ik rijd zelf met een 2.5T uit 2005 (november) op LPG, met flashlube, ingebouwd door Mesman. Schrik niet, maar bij 179.000 km. was de cilinderkop voor de 2e keer kapot (gebroken uitlaatklep) :-x . Heb de auto overigens met de kapotte kop gekocht en de gok genomen dat de kosten wel mee zouden vallen. Nee dus!
De volledige revisie, waarbij de 10 uitlaatkleppen zijn vervangen door geharde exemplaren, inclusief geharde zetels, waarbij tevens een nieuwe distributieriem gemonteerd is en een (motor)onderhoudsbeurt is uitgevoerd, kwam uit op het bedrag van € 2.500.
Uit het onderhoudsboekje kan ik trouwens afleiden dat de kop de 1e keer bij 134.000 km vervangen is door een revisie-kop. En nee, Volvo monteert geen koppen met geharde kleppen en zetels.
Degene die de reparatie verzorgd heeft, heeft mij geadviseerd bij 35.000 km voor de 1e keer de klepspeling te inspecteren. Is volgens hem een dag werk en kost maximaal € 700. Is toch wat anders dan € 1.500, maar ja mijn monteur rekent geen € 70.00 per uur, maar € 25. Laat het nou ook nog een super-monteur zijn :thumbright:
Geplaatst: 29.07.2009 - 16:45
door Wim J
Cor M schreef:Ik rijd zelf met een 2.5T uit 2005 (november) op LPG, met flashlube, ingebouwd door Mesman. Schrik niet, maar bij 179.000 km. was de cilinderkop voor de 2e keer kapot (gebroken uitlaatklep) :-x . Heb de auto overigens met de kapotte kop gekocht en de gok genomen dat de kosten wel mee zouden vallen. Nee dus!
De volledige revisie, waarbij de 10 uitlaatkleppen zijn vervangen door geharde exemplaren, inclusief geharde zetels, waarbij tevens een nieuwe distributieriem gemonteerd is en een (motor)onderhoudsbeurt is uitgevoerd, kwam uit op het bedrag van € 2.500.
Uit het onderhoudsboekje kan ik trouwens afleiden dat de kop de 1e keer bij 134.000 km vervangen is door een revisie-kop. En nee, Volvo monteert geen koppen met geharde kleppen en zetels.
Degene die de reparatie verzorgd heeft, heeft mij geadviseerd bij 35.000 km voor de 1e keer de klepspeling te inspecteren. Is volgens hem een dag werk en kost maximaal € 700. Is toch wat anders dan € 1.500, maar ja mijn monteur rekent geen € 70.00 per uur, maar € 25. Laat het nou ook nog een super-monteur zijn :thumbright:
Alles hangt af van hoeveel stoters er hergebruikt kunnen worden,... Vermits het controleren van de klepspeling bij dit type motor bijna evenveel werk is als het stellen der kleppen, gaf mijn installateur in ruggespraak met een Volvo-dealer het advies om op 60k ineens te stellen. En dus de controle op 30k te laten vallen. Omdat er op 30k zelden noemenswaardige afwijkingen gevonden worden ( bij gebruik van flashlube !)
Ik ga uiteindelijk op 50k laten stellen, of 200k totaal.
En 2500 inclusief distributie riem en onderhoudsbeurt voor een kleprevisie valt al bij al nog mee, als je er al zolang mee op gas kon rijden. Als je hem met een defecte kop koopt, is dat natuurlijk een tegenvaller.
Geplaatst: 29.07.2009 - 17:04
door Wim J
s3wage schreef:Oke Wim J,maar als je om de 50k kleppen stelt voor e1500 heb je toch bijna geen voordeel tov diesel ?
Bijna niet, nee, ... Als jij ergens diesel voor 10% goedkoper weet ga toch ook daar tanken,...
Bij inruil van mijn benzine XC voor een gelijkaardig diesel XC deed ik me zwaar verlies. Door omstandigheden moest ik plots veel meer km maken. De LPG-inbouw was snel beslist, en is al ruim terugbetaald door winst in goedkoper verbruik. Ik hou de wagen kostte wat kost zo lang mogelijk rijdend op LPG, desnoods met een vervangblok of revisieblok.
Het verschil in kostprijs voor brandstof is voor mij ongeveer 6,75€ per 100km in het voordeel van LPG. Komt op een dikke 4000 euro op 60000km
4000 - 1500 ( stellen kleppen)= 2500 euro voordeel tov benzine. OK, tov diesel zal dat verschil veel kleiner zijn, maar hield ik rekening met het verlies bij inruil,... tja. Hield ik daarbij nog eens rekening met het feit dat een gelijkaardige diesel op moment van mijn aankoop (tweedehands) 10000 ( ja tienduizend) duurder was, dan kan je je wel inbeelden dat ik nog geen moment spijt heb gehad van LPG op de 2.5T
En ik heb 210PK, tov de diesel (zelfde MY vergelijken) slechts 163 pk.
Geplaatst: 29.07.2009 - 21:36
door s3wage
Ja als je het zo bekijkt met inruil en alles dan begrijp ik je zeker.
Mischien is een saab 9-7x wel wat voor mij daar houd je gewoon 3 jaar fabrieks garantie bij lpi vialle inbouw.
Zouden die dan trouwens hydrolische kleppen hebben of durft saab het gewoon aan ?
MVG
S3
Geplaatst: 29.07.2009 - 21:50
door s3wage
Maar zag net trouwens dat een xc90 diesel 1op9 loopt,en een benzine rijd wat zuiniger toch dus ?
Ik ben niet zo,n rekernwonder maar zou jij niet is kunnen berekennen wat het prijsverschil is tussen diesel en lpi per 100.000 k is ?
Geplaatst: 30.07.2009 - 09:13
door Cor M
En 2500 inclusief distributie riem en onderhoudsbeurt voor een kleprevisie valt al bij al nog mee, als je er al zolang mee op gas kon rijden. Als je hem met een defecte kop koopt, is dat natuurlijk een tegenvaller.[/quote]
achteraf gezien vielen de kosten alleszins mee. Zeker als je meeweegt dat er 10 nieuwe geharde kleppen en zetels gemonteerd zijn en dat de koppakking alleen al 400 Euro kost. Toen ik de auto kocht wist ik trouwens dat er sprake was van een defecte cilinderkop. Ik had me alleen niet gerealiseerd dat een 2.5T 20 kleppen heeft en ging aanvankelijk dan ook uit van een kostenpost, die de helft zou bedragen van wat ik uiteindelijk betaald heb. Toch ben ik de Koning te rijk als ik in mijn S80 over 's Heren wegen zoef.
Geplaatst: 30.07.2009 - 11:54
door s3wage
Maar wat zou het bij een xc90 kosten dan om geharde kleppen en zetels te laten monteren ?(als je daarmee een koprevisie kan voorkomen..)
En blijft om de 50.000 km stellen dan ook noodzakelijk ?(xc90 lpi dan he)
Geplaatst: 30.07.2009 - 19:30
door s3wage
Rik Tanghe schreef:Hallo,
Ik heb een Volvo xc70 2.5T uit 2004 op LPG sinds 1 week.
Waar u even op moet letten tijdens het inbouwen is dat het een turbo motor betreft. Een flaslube systeem druppelt de olie wanneer er onderdruk ontstaat. Een Turbo motor kent echter geen onderdruk, maar alleen bovendruk.
Hier heeft "Vogels autogas" in Son een systeem voor ontwikkeld wat velube heet. (Ik weet niet of ik dit goed schrijf) Dit systeem werkt perfect met een turbo motor.
Zoals gezegt rij ik pas 1 week met de lpg installatie aan boord rond, en kan dan ook geen goed oordeel vellen over de levensduur, maar de berichten en de ervaringen zijn goed.
Ook heeft dit bedrijf veel duitse auto's lopen met dit systeem. Als het duitsland heel blijft (onbegrensde snelwegen) dan blijft het bij ons zeker heel.
Maar kent Mesman die vogels ook dan ?
En waarom raakt mijn flashlube(niet electronisch) dan wel op ondanks dat ik een v70 t5 heb(dus met turbo en die volgens u nooit onderdruk en altijd bovendruk heeft?)
MVG s3
Geplaatst: 31.07.2009 - 21:03
door Wim J
jouw ( en mijn ) flashlube systeem druppelt constant evenveel, onafhankelijk van belasting vd motor. Het is net beter om bij grotere belasting meer flashlube toe te voegen. Dat kan enkel electronisch,....
Ik hoop binnenkort te kunnen over stappen vd klassieke flashlube naar de electronische.
Geplaatst: 31.07.2009 - 21:10
door M@rcel
Ik heb een paar weken geleden met Mesman gebeld of het zinnig zou kunnen zijn om mijn klassieke Flashlube te vervangen door een electronische. Mesman's advies was om het lekker te laten zitten omdat:
- ik een rustige rijder ben (trap hem vrijwel nooit langdurig tot de bodem). Er is dus eigenlijk altijd onderdruk in het inlaatspruitstuk.
- ik geen probleem heb met het afstellen van de druppelaar.
Geplaatst: 31.07.2009 - 21:19
door Wim J
Wacht maar tot de tussen-seizoenen eraan komen
Stel je 's morgen bij 0°C en warme motor de boel af, en wordt het dezelfde dag overdag 15° en je doet genoeg km dan is je flashlube tankje leeg.
En flashlube is echt wel te duur om te gebruiken als brandstof,....
Geplaatst: 31.07.2009 - 22:34
door s3wage
Idd dat electronisch systeem is er niet voor niks uitgevonden.
Maar dat velube van Vogels in Son,is dat in samewerking met Mesman of ?
Geplaatst: 02.08.2009 - 18:00
door Volvo1080
s3wage schreef:Oke Wim J,maar als je om de 50k kleppen stelt voor e1500 heb je toch bijna geen voordeel tov diesel ?
1500 E....gaan er platina stelplaatjes in dan???? Zowel met de 2.9 (6 cilinder) als met mijn vorige 2.4T en de eerdere 2.3 LPT op gas gereden. Het stellen van de klepspeling gebeurde i.d.d. rond de 50.000 a 60.000 km. Ik heb dat altijd gecombineerd met een beurt, maar was voor stellen incl. grote beurt nooit meer dan 600 a 700 eurotjes kwijt.
Ben wel benieuwd waar ze dat soort prijzen rekenen??
Geplaatst: 02.08.2009 - 18:02
door bart simpson
gebruik de zoekfunctie gewoon, dit onderwerp is echt al compleet uitgekauwd
Geplaatst: 02.08.2009 - 18:08
door Volvo1080
bart simpson schreef:gebruik de zoekfunctie gewoon, dit onderwerp is echt al compleet uitgekauwd
Net als het meeste op dit forum Bart....
Geplaatst: 02.08.2009 - 18:14
door bart simpson
dan heb je het antwoord nu dus ook gevonden