Even geen zin het hele topic door te lezen, heb even de 1e pagina nagelezen. heb met mijn V70 classic TDI hetzelfde probleem 2 jaar op rij gehad. Het eerst jaar met ongeveer 270K op de teller een lange trektocht door Z-Europa gemaakt. Woonde toen in Vaals, zat veel in de Eifel en de Ardennen, nooit een probleem. Totdat... het echte hellingen werden. Inderdaad fluiten, zelfs een aantal malen automatisch de airco uitgeschakeld en auto in noodloop. ben je over de helling heb je na 500 mtr weer volop vermogen, naar boven kroop ie een paar keer. geen leuke gewaarwording kan ik jullie verzekeren...
Aantal malen erg lang verplicht van het uitzicht moeten genieten.
2e jaar ( na dik 100K zonder 1 enkel probleem...) weer de bergen in en ja hoor.... airco gaat fluiten, temperatuur loopt op, airco schakelt uit, meter tegen het rood. En maar wachten dus totdat... In de vlakkere gedeelten bij 35 gr C geen enkel probleem. Maar hellingen....
Terug in NL, compleet laten doorlopen, niks, maar dan ook niks te vinden. Na overleg, auto inmiddels 380-390K gelopen, besloten koelblok te vervangen. Was opzich goed maar de redenatie 380K stof wat niet wegkan, dooie vliegen enz zou de koeling wel eens kunnen beïnvloeden en vervolgens de geschetste problemen veroorzaken. mede op dat spoor gekomen omdat ik in augustus van de beurs in Frankfurt terug kwam blazen en ook op deze hellingen de Volvo het nét niet benauwd kreeg.
Na inbouw nieuw koelblok géén last meer gehad!! Het fluiten was een ventiel in de airco wat niet helemaal lekker sloot, en toevallig combineerde met de 1e aanzet tot overgaan in noodloop.
Gr,JP
Warm lopen wanneer het bergop gaat.
Inmiddels had ik het antwoord al even.AlexV70 schreef:Vraag heb ik al uit gezet, want je weet ik neem niet zomaar iets voor waar aan.edraket schreef:Oeps dat is minder goed nieuws. Ik neem aan dat de pomp er al op zit?![]()
![]()
En het eerste antwoordt is dat metalen schoepen oud is bij Volvo.
Kom ik nog op terug.

Het is nog even voor mij nagevraagd in Beesd, hier het antwoord:
"Over je waterpomp kan ik je nog melden dat deze inderdaad is vervangen voor een kunststof schoep uitvoering,
deze geeft bij een lager toerental een hogere capaciteit om de doorstroming te verbeteren".
Dus waar dit topic mee is begonnen.......... Koeling probleem.
“Warm lopen wanneer het berg op gaat”
Dus als er vermogen moet worden geleverd kan het koelsysteem het niet meer aan?
Dus zou het kunnen liggen aan de capaciteit van de oude waterpomp?
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14847
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ha alex,
nu is de vraag vanaf wanneer de pompen met kunststof geinstalleerd zijn..
nu is de vraag vanaf wanneer de pompen met kunststof geinstalleerd zijn..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb jij nu uiteindelijk toch die kunststof pomp gemonteerd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Tuurlijk,edraket schreef:Heb jij nu uiteindelijk toch die kunststof pomp gemonteerd?

Dat zullen ze bij Volvo toch wel weten?Bover schreef:ha alex,
nu is de vraag vanaf wanneer de pompen met kunststof geinstalleerd zijn..
@lkort, naar aanleiding van je opmerking, in een ander topic, dat jouw XC70 nog steeds een temperatuur probleem heeft, ben ik wel nieuwsgierig geworden wat er in tussen tijd allemaal aan vervangen cq gerepareerd is.
Zoals: waterpomp, thermostaathuis, radiator?
Zoals: waterpomp, thermostaathuis, radiator?
- lkort
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
- Locatie: Brabant
Nee geen van de zaken die je noemt zijn vervangen.
AL 3 keer een software update die volgens mij niets meer doet dan de marge waarin de meter in de middenstand staat aanpassen. Kortom ook al wordt de wagen warm, de meter blijft langer in de middenstand staan. Als hij eenmaal begint met oplopen dan gaat hij eigenlijk meteen het rode gebied in. Na afgelopen zomervakantie is de koelvin met aansturing vervangen. Ook dit heeft niet geholpen.
In mei zonder caravan naar Toscane geweest en weer warmlopen met de melding motorservice vereist en minder vermogen. Dit enkel indien de temperatuur boven de 20 graden is. Onlangs de foutcode weer uit laten lezen en deze keer staat "ECM-6805 laaddrukregeling - onjuiste stroming" op de lijst.
Ik begin na het doorspitten van vele berichten het idee te krijgen dat het warmlopen wel eens veroorzaakt kan worden door te weinig vermogen.
Morgen neem ik weer contact op met de dealer, wordt langzamerhand een beetje te gek, duurt nu al 3 jaar en probleem is nog steeds niet gevonden.
AL 3 keer een software update die volgens mij niets meer doet dan de marge waarin de meter in de middenstand staat aanpassen. Kortom ook al wordt de wagen warm, de meter blijft langer in de middenstand staan. Als hij eenmaal begint met oplopen dan gaat hij eigenlijk meteen het rode gebied in. Na afgelopen zomervakantie is de koelvin met aansturing vervangen. Ook dit heeft niet geholpen.
In mei zonder caravan naar Toscane geweest en weer warmlopen met de melding motorservice vereist en minder vermogen. Dit enkel indien de temperatuur boven de 20 graden is. Onlangs de foutcode weer uit laten lezen en deze keer staat "ECM-6805 laaddrukregeling - onjuiste stroming" op de lijst.
Ik begin na het doorspitten van vele berichten het idee te krijgen dat het warmlopen wel eens veroorzaakt kan worden door te weinig vermogen.
Morgen neem ik weer contact op met de dealer, wordt langzamerhand een beetje te gek, duurt nu al 3 jaar en probleem is nog steeds niet gevonden.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
@lkort, ik denk toch dat het in 1 van, of een combinatie van 2 zaken de oorzaak ligt en dan zet ik de radiator op 3.
Ik zou nu eindelijk eens spijker met koppen gaan slaan bij die dealer.
Waarom zouden Volvo-forum leden (waaronder Volvo-monteurs) geen gelijk kunnen hebben,
de dealer heeft het tot nu toe ook niet gehad.
Trouwens, ik heb een hoop bewondering voor jouw "rust", die dealer was ik al naar de st#@% gesprongen.
Dat de genoemde storing wordt uitgelezen is op zich niet vreemd, als de motor zo heet wordt gaat het zeker ergens mis.AlexV70 schreef:Zoals: waterpomp, thermostaathuis, radiator?
Ik zou nu eindelijk eens spijker met koppen gaan slaan bij die dealer.
Waarom zouden Volvo-forum leden (waaronder Volvo-monteurs) geen gelijk kunnen hebben,
de dealer heeft het tot nu toe ook niet gehad.
Trouwens, ik heb een hoop bewondering voor jouw "rust", die dealer was ik al naar de st#@% gesprongen.
- lkort
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
- Locatie: Brabant
De dealer in kwestie doet zijn best, ook Volvo Nederland en Keulen weten het niet. Steeds wordt er weer iets vervangen of geprobeerd waarbij ik zo nodig gratis vervangend vervoer krijg.
Nu ben ik het wel beu, zelfs zonder caravan heb ik problemen.
Nu ben ik het wel beu, zelfs zonder caravan heb ik problemen.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
Waar blijkt dat uit?Johan s60 schreef:Zeer waarschijnlijk een inwendig verstopte radiateur
Dat zou het zelfde zijn als ik zou zeggen, schoep van waterpomp gebroken.
Tip voor de dealer: onderzoek de aangegeven punten en sluit ze eventueel uit. Dat is natuurlijk wel wat sleutel werk.....

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
Een oliepijl boven max én roetfilter?
Misschien "het dieselprobleem" van Volvo, waarbij diesel terechtkomt bij de motorolie? Diesel heeft minder smering dan de super-de-luxe-vol-syntetische-glibbergoed wat de motor moet smeren?
Misschien "het dieselprobleem" van Volvo, waarbij diesel terechtkomt bij de motorolie? Diesel heeft minder smering dan de super-de-luxe-vol-syntetische-glibbergoed wat de motor moet smeren?
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
het idee te krijgen dat het warmlopen wel eens veroorzaakt kan worden door te weinig vermogen
Afgelopen zomer reed ik met de caravan op de Fernpass omhoog. Het was boven de 30 graden. Ikort en ik hebben een identieke auto.
Je ziet als je eigenlijk te laag in toeren rijdt dat het echt een poos goed gaat. De teller van de temperatuur blijft keurig in het midden staan. Maar dan... plotseling loopt ie heel snel naar het rood. Het gebeurde mij ook een paar keer. Maar telkens was ik net boven aan de berg en liep de meter ook vrij vlot weer terug. Ik heb geen meldingen gehad.
Op de terugweg was het nog warmer en ben ik de boel anders gaan rijden. Geartronic in Manual en gas geven maar. Flink toeren de berg op en helemaal geen problemen meer gehad. Nu weet ik dat Ikort een wat grotere caravan achter zijn XC heeft hangen. Onze caravan is slechts 1250kg of zoiets en ik denk dat Ikort er zo'n 1600kg aan heeft hangen. Maar te weing vermogen.... nee dat niet.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Gewoon een vermoeden, er wordt de indruk gewekt dat er al van alles aan gedaan is (wel veel maar toch niet alles), maar aan de radiateur is nog niet gedacht, het zal niet de eerste (alum) radiateur zijn die gedeeltelijk inwendig verstopt zit, vooral dwarsstroom radiateurs (wat tegenwoordig vooral gebruikt wordt) zijn gevoeliger hiervoor.AlexV70 schreef:Waar blijkt dat uit?Johan s60 schreef:Zeer waarschijnlijk een inwendig verstopte radiateur
Dat zou het zelfde zijn als ik zou zeggen, schoep van waterpomp gebroken.![]()
Tip voor de dealer: onderzoek de aangegeven punten en sluit ze eventueel uit. Dat is natuurlijk wel wat sleutel werk.....
Ik ben het bij vrachtauto's al vaak tegen gekomen, ze zijn ook niet te reinigen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21424
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Onze radiatoren hebben een probleem: bij de huidige auto's is montage van een grotere geen optie meer.
Vroeger kon je bij een Franse auto het koelvermogen verbeteren door een radiator te monteren van een diesel op je benzineblok. Tegenwoordig is dat wat lastiger geworden.
Maar toeren maken is echt belangrijk: de waterpomp duwt het water namelijk ook sneller door je blok heen om zo de warmte wat sneller af te voeren.
Vroeger kon je bij een Franse auto het koelvermogen verbeteren door een radiator te monteren van een diesel op je benzineblok. Tegenwoordig is dat wat lastiger geworden.
Maar toeren maken is echt belangrijk: de waterpomp duwt het water namelijk ook sneller door je blok heen om zo de warmte wat sneller af te voeren.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Hier heeft een nieuw koelblok (lees radiateur) geholpen, wel raar dat er niet niet gekeken is naar al eerder genoemde zaken zoals, waterpomp thermostaat (simpel klusje) en radiateur.jan piet schreef:Even geen zin het hele topic door te lezen, heb even de 1e pagina nagelezen. heb met mijn V70 classic TDI hetzelfde probleem 2 jaar op rij gehad. Het eerst jaar met ongeveer 270K op de teller een lange trektocht door Z-Europa gemaakt. Woonde toen in Vaals, zat veel in de Eifel en de Ardennen, nooit een probleem. Totdat... het echte hellingen werden. Inderdaad fluiten, zelfs een aantal malen automatisch de airco uitgeschakeld en auto in noodloop. ben je over de helling heb je na 500 mtr weer volop vermogen, naar boven kroop ie een paar keer. geen leuke gewaarwording kan ik jullie verzekeren...
Aantal malen erg lang verplicht van het uitzicht moeten genieten.
2e jaar ( na dik 100K zonder 1 enkel probleem...) weer de bergen in en ja hoor.... airco gaat fluiten, temperatuur loopt op, airco schakelt uit, meter tegen het rood. En maar wachten dus totdat... In de vlakkere gedeelten bij 35 gr C geen enkel probleem. Maar hellingen....
Terug in NL, compleet laten doorlopen, niks, maar dan ook niks te vinden. Na overleg, auto inmiddels 380-390K gelopen, besloten koelblok te vervangen. Was opzich goed maar de redenatie 380K stof wat niet wegkan, dooie vliegen enz zou de koeling wel eens kunnen beïnvloeden en vervolgens de geschetste problemen veroorzaken. mede op dat spoor gekomen omdat ik in augustus van de beurs in Frankfurt terug kwam blazen en ook op deze hellingen de Volvo het nét niet benauwd kreeg.
Na inbouw nieuw koelblok géén last meer gehad!! Het fluiten was een ventiel in de airco wat niet helemaal lekker sloot, en toevallig combineerde met de 1e aanzet tot overgaan in noodloop.
Gr,JP
Wel de klant steeds wegsturen met kans op motorschade, ik snap het niet een beetje dealer gaat net zolang door tot het goed is, daar ben je dealer voor
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Heeft iemand wel een bedacht dat het misschien aan de GT zou kunnen liggen.
Wat ik hier en daar leest is dat de olie zelfs verkeurd door de enorme temperaturen. ZOu het niet zo kunnen zijn dat vanwege de zware belasting er dusdanig veel warmte ontstaat waardoor in de bak sommige onderdelendusdanig uitzetten dat deze zwaarder en bijna vastlopen.
Dat resuteerd in veel meer weerstand, = nog meer warmte = warmlopen motor = vermogensverlies. en ook brommen en/of fluiten
voor mij als mechanische man (=ik) is dit een heel plausibele verklaring.
Wat ik hier en daar leest is dat de olie zelfs verkeurd door de enorme temperaturen. ZOu het niet zo kunnen zijn dat vanwege de zware belasting er dusdanig veel warmte ontstaat waardoor in de bak sommige onderdelendusdanig uitzetten dat deze zwaarder en bijna vastlopen.
Dat resuteerd in veel meer weerstand, = nog meer warmte = warmlopen motor = vermogensverlies. en ook brommen en/of fluiten
voor mij als mechanische man (=ik) is dit een heel plausibele verklaring.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Geloof me, als de bak zwaar zou gaan lopen was hij allang overleden. De olie verkleurd doordat de motor heet wordt en daardoor ook de olie van de bak (de warmtewisselaar zit in de radiator).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- lkort
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
- Locatie: Brabant
Het is een complex probleem wat me al 3 jaar buikpijn bezorgt. Wat is de oorzaak en wat zijn de gevolgen?
Het probleem is bij mijn XC niet altijd aanwezig, dat maakt troubleshooting extra lastig. Soms gaat de auto op zijn sloffen met de caravan omhoog, even later gaat het onder vergelijkbare omstandigheden volledig mis.
Er is geen peil op te trekken, wel is de omgevingstemperatuur van invloed, onder de 20 graden gaat het in de regel goed. Boven de 25 graden gaat het soms zelfs zonder caravan mis. Afgelopen vakantie in mei kwam ik niet harder dan met 30 km per uur een viaduct op......
Terugrit van Zwitserland naar Nederland ging zonder problemen, met 140 - 150 door Duitsland met redelijke hellingen onderweg. Loopt dan perfect en nog zuinig ook. Het was wel onder de 10 graden.
Het wordt wel duidelijk dat de algehele conditie van de auto versneld achteruit gaat.
Dit merk ik aan een sterk verhoogd olieverbruik (er gaat dan 1,5 liter doorheen op 3000 km) op een vakantierit waarbij de wagen regelmatig warm loopt en de melding motorservice vereist in beeld verschijnt met het daarbij optredende vermogensverlies.
De auto reageert dan niet op het intrappen van het gaspedaal, indien ik gewoon gas blijf geven gaat hij na een seconde of 15 wel versnellen maar langzamer dan gebruikelijk. Helling op kom je dan toch in de knoei en moet ik terug naar 45 km per uur, doe ik dat niet dan stopt hij vanzelf en dan sta je op de vluchtstrook.
Tijdens het warmlopen lekt de kleppendekselpakking ook behoorlijk en staat het koelvloeistofpeil veel hoger dan normaal in het expansievat. Ook "stinkt" de motor dan naar hitte. Na de laatste software aanpassing blijft de meter wel langer in de middenstand staan maar aan alles merk je dat de motor het niet naar zijn zin heeft. Naar mijn mening is die software update dan ook niks anders dan het voor de gek houden van de meter.
Een ander vervelend en gevaarlijk verschijnsel is dat de cruisecontrol wel actief blijft. Indien ik de meldig motorservice krijg valt het vermogen weg en vertraagd de auto. De melding verdwijnt na enige tijd weer spontaan waarbij het vermogen terug komt, hij gaat dan uit zich zelf versnellen naar de eerder ingestelde snelheid. Ik ben hierdoor al 2 keer in een gevaarlijke situatie terecht gekomen omdat ik toen net in Duitsland scherp moest sturen bij wegwerkzaamheden.
Er komt een moment dat vervangen van de complete aandrijflijn (alles tussen voorbumper en stuurwiel) de enige echte oplossing is vrees ik.
Het probleem is bij mijn XC niet altijd aanwezig, dat maakt troubleshooting extra lastig. Soms gaat de auto op zijn sloffen met de caravan omhoog, even later gaat het onder vergelijkbare omstandigheden volledig mis.
Er is geen peil op te trekken, wel is de omgevingstemperatuur van invloed, onder de 20 graden gaat het in de regel goed. Boven de 25 graden gaat het soms zelfs zonder caravan mis. Afgelopen vakantie in mei kwam ik niet harder dan met 30 km per uur een viaduct op......
Terugrit van Zwitserland naar Nederland ging zonder problemen, met 140 - 150 door Duitsland met redelijke hellingen onderweg. Loopt dan perfect en nog zuinig ook. Het was wel onder de 10 graden.
Het wordt wel duidelijk dat de algehele conditie van de auto versneld achteruit gaat.
Dit merk ik aan een sterk verhoogd olieverbruik (er gaat dan 1,5 liter doorheen op 3000 km) op een vakantierit waarbij de wagen regelmatig warm loopt en de melding motorservice vereist in beeld verschijnt met het daarbij optredende vermogensverlies.
De auto reageert dan niet op het intrappen van het gaspedaal, indien ik gewoon gas blijf geven gaat hij na een seconde of 15 wel versnellen maar langzamer dan gebruikelijk. Helling op kom je dan toch in de knoei en moet ik terug naar 45 km per uur, doe ik dat niet dan stopt hij vanzelf en dan sta je op de vluchtstrook.
Tijdens het warmlopen lekt de kleppendekselpakking ook behoorlijk en staat het koelvloeistofpeil veel hoger dan normaal in het expansievat. Ook "stinkt" de motor dan naar hitte. Na de laatste software aanpassing blijft de meter wel langer in de middenstand staan maar aan alles merk je dat de motor het niet naar zijn zin heeft. Naar mijn mening is die software update dan ook niks anders dan het voor de gek houden van de meter.
Een ander vervelend en gevaarlijk verschijnsel is dat de cruisecontrol wel actief blijft. Indien ik de meldig motorservice krijg valt het vermogen weg en vertraagd de auto. De melding verdwijnt na enige tijd weer spontaan waarbij het vermogen terug komt, hij gaat dan uit zich zelf versnellen naar de eerder ingestelde snelheid. Ik ben hierdoor al 2 keer in een gevaarlijke situatie terecht gekomen omdat ik toen net in Duitsland scherp moest sturen bij wegwerkzaamheden.
Er komt een moment dat vervangen van de complete aandrijflijn (alles tussen voorbumper en stuurwiel) de enige echte oplossing is vrees ik.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.