Pagina 9 van 11
Geplaatst: 23.06.2011 - 22:04
door sbv
Vorige week even met de S60 D5 van forumlid LeoF gereden en die vertoonde beetje zelfde gedrag.
Geplaatst: 24.06.2011 - 09:28
door edraket
Van welk bouwjaar is zijn auto?
Geplaatst: 24.06.2011 - 22:28
door sbv
Gelijk aan die van ons. van hem is 2 weken ouder als die van mij. Rz kenteken. Km stand ca 217000. D5 185 pk handbak
Geplaatst: 25.06.2011 - 12:31
door edraket
Zou het dan in een ander stuurhuus zitten ivm handbak? Ik weet wel dat er heel er veel verschillende stuurhuizen in opmloop zijn. Wat de verschillen precies zijn is me niet helemaal duidelijk. Denk dat het meer in de afstelling zit als uitslag begrenzers enz. In Vida zie je bijvoorbeeld ook een ander stuurhuis voor 16", 17", 18" enz.
Geplaatst: 25.06.2011 - 23:11
door sbv
Mogelijk. Jullie hebben beide handbak. Ik heb een automaatje
Geplaatst: 26.06.2011 - 13:09
door Rick H
stuurhuis heb ik in mei vervangen en het probleem is opgelost! de auto stuurt weer heerlijk geen rare terugslag meer
Geplaatst: 26.06.2011 - 16:12
door edraket
Dat is dus al 3 met stuurhuis.
Geplaatst: 28.07.2011 - 21:03
door edraket
Nou ik kan mezelf als 4e toevoegen aan de lijst. Ik heb vandaag het stuurhuis vervangen, en hij stuurt als hij nog nooit bij mij gedaan heeft. Zonder terugslag dus. Heb een gebruikt stuurhuis gebruikt, zelfde bouwjaar en artikelnummer, maar zag er zowiezo een stuk frisser uit als de mijne. Tevens de koppeling en het vliegwiel vervangen dus hij kan er weer even tegenaan hoop ik. Was wel een boel werk overigens!
Geplaatst: 29.07.2011 - 08:54
door sbv
Zal binnenkort nog eens rijden met de S60 om te ontdekken wat er nu aan de hand is.
Was het stuurhuis vervangen veel werk ? maw zelf te doen ?
Geplaatst: 29.07.2011 - 16:40
door edraket
Ik heb het gelijk met de koppeling en vliegwiel meegenomen. Dan is het niet zoveel werk, aangezien het subframe er dan toch af ligt (daar zit het stuurhuis op vast).
Als je het zonder koppeling zou moeten doen is het wel een behoorlijk klusje. Het subframe moet zakken, dus een motorsteun (brug) heb je nodig om de motor op zijn plek te houden. Het is zeker geen makkelijk klusje. Je kunt bijvoorbeeld bijna niet bij het boutje van de koppeling die op de ingaande as van het stuurhuis zit. Erop is ook geen feest. De koppeling van de ingaande as wil er lastig weer op en je kunt er bijna niet bij om hem een handje te helpen.
Geplaatst: 27.12.2011 - 23:34
door obelix
Ik heb dezelfde effecten.
met toevoeging van veel luid gekras tijdens maximaal sturen alsof de wielen aanlopen in de kassen.
Behalve dat heb ik ook regelmatig last van gierend geluid bij sturen.
(reservoir pijpje is aanwezig)
strookt dit ook met het stuurhuis probleem?
zelf denk ik 2 verschillende problemen te hebben.
De garagist vond het ook lastig te beoordelen.
en uit alle verhalen alhier is dat ook niet zo heel erg vreemd.
Score staat nu op 4x stuurhuis en 2x pomp vervangen voor succes.
misschien kan ik nog net voor 2012 hier iets aan toevoegen.
Geplaatst: 28.12.2011 - 12:05
door edraket
Het lawaai tijdens het sturen naar max stuurstand is meestal verholpen met het invetten van de stuurstops. Vaak zijn ook de blokjes op de draagarmen wat versleten waardoor de stuuruitslag wat verder kan dan gewenst en de banden in de schermen gaan aanlopen.
Als de auto ook zwabbert tijdens het nemen van een bocht zou ik aan het stuurhuis denken. Ik zie dat jouw auto bj 2002 is. Toen was dit nog geen issue (ander type stuurhuis), maar een stuurhuis kan natuurlijk altijd stuk.
Geplaatst: 28.12.2011 - 23:42
door obelix
Hoi ed,
Ik zag geen schone plekken in de schermen.
En met terug sturen blijft het geluid nog even aanhouden.
je voelt het ook in je stuur en via je bodemplaat.
Kreeg van een ervaren Volvo sleutelaar ook al de opmerking dat dit model/jaar nooit last zou hebben van stuurhuis problemen.
Ik ga voor die €50.- dat reservoir eerst vervangen en de olie.
ondanks dat het antischuim pijpje erin zit en op niveau is zie ik best veel schuim.
Kan het zijn dat er toch lucht in mijn stuursysteem komt tijdens een bocht.
En dat dit dan deze klachten geeft?
terwijl ik dit schrijf besef ik dat het ver gezocht is

Geplaatst: 29.12.2011 - 14:18
door edraket
Het zou kunnen, lucht in het systeem geeft ook vage klachten. Zou dat eerst uitsluiten voordat je met het stuurhuis aan de slag gaat.
Geplaatst: 29.12.2011 - 14:39
door Thijs
Ik had door exact de door Ed beschreven klachten. Twee weken geleden nieuwe banden en alle problemen zijn weg...
Geplaatst: 29.12.2011 - 15:35
door chucky777
Hoi Ed,
Ook ik zou me graag aan willen sluiten bij het pomp of stuurhuisverhaal.
Hopelijk heb je een idee, als ik uitleg wat er met mijn V70 ('02) D5 handgesch. aan de hand is.
Als de V70 rechtuit rijdt, dan is er weinig aan de hand, behalve als de bochten scherp worden, dan voel ik wat meer weerstand in het stuur(lees-> bij langzaam rijden).
Als ik een oprit oprijd, terwijl ik in de bocht zit, dan voel ik een soort van wielspin aan 1 kant(alleen als ik heeeel zacht rij, voel ik het niet), net alsof de band glijd/hobbeld. Raar gevoel geeft dat in het stuur.
De volvogarage heeft ook even gekeken en dacht dat het aan de 'begrenzerrol' lag en heeft ze vervangen. Deze zagen er ook slecht uit. Omdat ik snel weer weg moest, heb ik zelf moeten testen, of het nu over was, maar helaas, nog steeds hetzelfde....
Enig idee wat het zou kunnen zijn? Mocht het 't stuurhuis zijn, wat zou de inschatting zijn van de kosten deze reparatie? Ik hou je niet aan een tientje hoor!;o)
Alvast bedankt
Geplaatst: 29.12.2011 - 22:37
door edraket
Denk niet dat dit aan je stuurhuis ligt. Wat je voelt is het wegdribbelen van de buitenste band, en je voelt dat meestal alleen als het wat kouder wordt. Als een auto niet goed is uitgelijnd gebeurt dit meestal, maar ook speling op stuurkogels kan dit gevoel geven. Ik zou dus even goed de voortrein laten controleren op speling en daarna uitlijnen.
Stuurhuis zelf kost rond de 800 euro, vervangen is een uur of 4 werk.
Geplaatst: 29.12.2011 - 22:44
door Oceanracer
Winterbanden lossen het probleem ook op, want ik heb het alleen bij de 17" als het onder de 10 graden is.
Geplaatst: 30.12.2011 - 09:44
door chucky777
@Edraket/oceanracer: duidelijk verhaal, thanks!
De winterbanden liggen klaar en zullen er snel onder gaan.
Wellicht is het sowieso handig om de stuurkogels preventief te controleren + uitlijning, moet wel goed zijn voor de wintersport!
Geplaatst: 30.12.2011 - 09:47
door Oceanracer
Je bent bekend met de perfecte uitlijner uit Dokkum?
De uitlijnspecialist Volgens sommigen hier de beste in zijn vak.