Pagina 9 van 9
Geplaatst: 30.05.2011 - 14:11
door Leandres
Las dat het koelmiddel R413 of R413a een goede vervanger is voor R12, en wat ook gewoon mag. Enig idee of een airco specialist dit kan?
Geplaatst: 30.05.2011 - 15:23
door piet22
Ik zou gewoon naar R132a gaan. Anders blijf je een afwijkend koelmiddel houden.
Ombouw van R12 naar R132a betekent minimaal.
1. andere minerale olie
2. andere droogmiddel in de droger
3. andere O-ringen.
Maar ik zou geen airco-onderdelen van 20-25 jaar oud gaan monteren. In ieder geval een nieuwe condensor, droger, nozzle en verdamper. Eventueel een gereviseerde compressor. Dus dan heb je sowieso nieuwe oringen en nieuwe minerale olie. Alumium leidingen die er nog goed uit zien zou je wel kunnen gebruiken. De grootste klus zal vermoedelijk zijn het werk in het dashboard, ik heb geen idee in hoeverre een 740 uit 1985 voorbereid is voor airco.
Geplaatst: 30.05.2011 - 15:31
door Iroll
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ook R413 en R413A per 01-01-2010 verboden zijn. Dus dat zou dan ook problemen gaan opleveren. Bovendien hebben die middelen een kleinere molecuul grootte als R12. Ik denk dat zo'n oud systeem dan snel leeg staat. Ik zou dat alleen proberen als het systeem al ingebouwd zou zitten. Eerst inbouwen en er dan achter komen dat het niet goed werkt zou wel heel erg frustrerend zijn!
Geplaatst: 30.05.2011 - 20:39
door v700r
Ik zat te denken aan raam open.
Geplaatst: 30.05.2011 - 21:21
door Msuidgeest
Pas op met R12: je pleegt een milieudelict als je dat nu nog gebruikt. En dat geldt ook een beetje voor R22 dat nog tot 2015 gebruikt mag worden in bestaande installaties. Maar R22 is enorm duur geworden omdat het uitlopend is met nog steeds vraag.
R134a is voor de 700- en 900-serie een goed alternatief.
Geplaatst: 31.05.2011 - 06:48
door V70/2.4D/2003
@Msuidgeest, =D> :thumbright: helemaal juist.
Geplaatst: 31.05.2011 - 08:03
door V480-S60
Mark,
Is niet helemaal juist. R12 is inderdaad verboden maar de oude voorraad (als die er nog is?) mag in bestaande en niet gereviseerde of gerepareerde installaties nog gebruikt worden. (in de praktijk en bij TS is het dus WEL verboden en een milieudelict.)
Geplaatst: 31.05.2011 - 09:39
door Leandres
Weet iemand of het kachelhuis ook overgezet moet worden wanneer ik airco ga overzetten van de ene 740 naar de andere?
Geplaatst: 31.05.2011 - 19:22
door mightyspawn
de unit met de knopjes? of bedoel je de kachel. Die is ook anders ja. mee overzetten.
Geplaatst: 11.06.2011 - 19:21
door Henk 760 Hausser
<MOD-EDIT: verkopen doen we hier niet Henk, daar hebben we
www.volvo-plaza.nl voor>
Geplaatst: 16.06.2011 - 19:59
door Leandres
Inmiddels is de hemel succesvol gedemonteerd en gaat deze voorzien worden van nieuwe verse bekleding. Foto verslag volgt als het klusje is geklaard
Ik zit nog steeds in mijn maag met het gedoe met de voorstoelen, ze zijn uitgezakt en zitten voor geen meter meer.
Welke stoelen passen zonder veel gedoe in een 740 ? Ik zat zelf te denken aan stoelen van een S60 (>2005) of een 850. Iemand enig idee of dit gaat passen?
Geplaatst: 16.06.2011 - 20:03
door V70/2.4D/2003
Originele stoelen uitbouwen, bekleding eraf en opvullen is ook een optie (mits de bekleding nog intakt natuurlijk) Is wel zo eenvoudig, zeker goedkoper en.....hij blijft origineel.
Geplaatst: 16.06.2011 - 20:34
door Ziko
Alles is passend te maken, dan moet je alleen een ander frame aan de 850/s60 stoelen lassen.
Geplaatst: 16.06.2011 - 21:40
door Leandres
Je bedoeld dat ik kan proberen de rails van de originele stoelen op de nieuwe te lassen ?
Op zich geen slecht idee!
Geplaatst: 18.06.2011 - 19:39
door Ziko
Jep dat is eigenlijk de enige mogelijkheid.
Meet 1 en ander wel fatsoenlijk op, anders loop je kans straks met je hoofd tegen het dak te zitten of je kunt niet meer boven het stuur uitkijken
