Pagina 9 van 13
Geplaatst: 21.01.2011 - 20:42
door Ralf T
Dat zou wel leuk zijn, maar dan mag ik 25% bijtellen i.p.v. 20 (dat maakt 'm juist zo interessant als leaser).
Geplaatst: 21.01.2011 - 21:34
door The Volvoboy
Das dan weer jammer...
Geplaatst: 22.01.2011 - 21:02
door Ralf T
Wat onderzoek leert dat dezelfde 8-kleps SOHC motor inderdaad ook door Mazda (MZ-CD/CDTi) en Peugeot/Citroën (DV6C/HDi FAP) toegepast wordt in hun modellen. Bij Peugeot/Citroën levert de motor echter 3 kW minder aan vermogen. Het toepassen van 2 kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas gaf minder frictie, een breder bereik van het max. koppel en een stillere motorloop. De motor is ook lichter in gewicht. Daarnaast zijn o.a. de verbrandingskamer en het common rail injectiesysteem gewijzigd. Ook is er een nieuwe, kleinere turbo toegepast en is het roetfilter onderhoudsvrij/zelfreinigend (wat dus de nodige brandstof lijkt te kosten). Hiermee voldoet het blok aan de EURO 5-norm. Het lijkt erop dat ook Ford dezelfde motor toepast als TDCi (115 pk/270 Nm) en dat ook de nieuwe, gefacelifte Mini Cooper D ervan voorzien is (112 pk/270 Nm).
Geplaatst: 27.01.2011 - 13:54
door Jeroen82
Ralf T schreef:Wat onderzoek leert dat dezelfde 8-kleps SOHC motor inderdaad ook door Mazda (MZ-CD/CDTi) en Peugeot/Citroën (DV6C/HDi FAP) toegepast wordt in hun modellen. Bij Peugeot/Citroën levert de motor echter 3 kW minder aan vermogen. Het toepassen van 2 kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas gaf minder frictie, een breder bereik van het max. koppel en een stillere motorloop. De motor is ook lichter in gewicht. Daarnaast zijn o.a. de verbrandingskamer en het common rail injectiesysteem gewijzigd. Ook is er een nieuwe, kleinere turbo toegepast en is het roetfilter onderhoudsvrij/zelfreinigend (wat dus de nodige brandstof lijkt te kosten). Hiermee voldoet het blok aan de EURO 5-norm. Het lijkt erop dat ook Ford dezelfde motor toepast als TDCi (115 pk/270 Nm) en dat ook de nieuwe, gefacelifte Mini Cooper D ervan voorzien is (112 pk/270 Nm).
Ik las dat het blok van de Mini door BMW zelf ontwikkeld is ivm leveringsproblemen bij PSA.
Geplaatst: 27.01.2011 - 13:58
door Fredhead
Klopt inderdaad, de Mini heeft een door BMW ontwikkeld blok en deelt niets met de PSA blokken
Geplaatst: 27.01.2011 - 23:54
door Ralf T
Jullie hebben gelijk. Het is een verkleinde versie van hun 2.0 liter blok.
Geplaatst: 29.01.2011 - 07:16
door Edgar
Die van mij staat nu op 15.000+ KM en begint heel af en toe ook weer rond de 1800 toeren te stotteren, het is nog niet irritant... verbruik zit ik op 5,8 op BC. Even in de gaten houden dus..
Geplaatst: 30.01.2011 - 11:41
door Jumpman
Heb tijdje terug wat hick ups gehad, maar nu (ong. 12.000km) alles weg, rijd lekker verbruik gem. 5,7l op BC dus ja. Ik ben tevreden.
Behalve dan dat de Freebees minders snel gaan

Geplaatst: 30.01.2011 - 11:49
door The Volvoboy
Geplaatst: 30.01.2011 - 13:31
door Ralf T
Bij mij is het ook weer wat minder de laatste 1000 km, maar het is er nog steeds. Hoop dat er morgen weer een nieuwe softwareupdate klaar staat.
Geplaatst: 30.01.2011 - 13:39
door Edgar
Ben heel benieuwd!
Geplaatst: 30.01.2011 - 14:43
door arnoud
Zo maar een gok, maar zou de buitentemperatuur nog van invloed kunnen zijn?
Geplaatst: 30.01.2011 - 15:42
door Fredhead
Dan zou het straks met warmer weer eigenlijk nog erger moeten zijn.
Met deze kou krijgt de motor meer zuurstof binnen, dus presteert hij iets beter dan bij warm weer
Geplaatst: 30.01.2011 - 15:45
door v50d2
Mijn V50 van oktober 2010 heeft nu 19.000 km, en ik heb nog nooit zo'n stottering gemerkt, maar ik zal er eens op letten!
Verbruik is trouwens vanaf het begin al 6,3. Veel hoger dan ik had verwacht. Nog nooit gereset.
Geplaatst: 30.01.2011 - 15:47
door Edgar
Heb zelf niet het idee dat het aan de temp. ligt
Geplaatst: 30.01.2011 - 17:20
door Paul
Inmiddels bijna 6000km geen stotter, maar wel de Launchcontrol natuurlijk. Maar dit had ik alleen de eerste paar kilometers last van, verder is het even wennen hoe de koppeling werkt maar Pas le Problemo!
Mijn vriendin reed in Duitsland ook zo weg met de auto en die gaf meteen aan dat de auto wel veel sneller is dan de oude.
Geplaatst: 31.01.2011 - 12:08
door Jeroen82
Ik heb er nu inmiddels ruim 12.000km opzitten. Stotteren heeft de mijne af en toe last van. Wel merk ik dat de motor een stuk meer is losgekomen maar ik mis nog wel de felheid van het blok.
Gemiddeld verbruik is bij mij nu 7.4l/100km! Echt veels te hoog en dat bij veel snelwegverkeer. Bij devorige C30 met de 2.0d had ik een gemiddeld verbruik van 6.0l/100km bij dezelfde rijstijl! Gelukkig hoef ik zelf niet voor de branstofkosten op te draaien maar ik vindt het wel bedroevend.
Geplaatst: 31.01.2011 - 18:49
door Martinvh
@Jeroen:
Ik denk dat je het toch een keertje (of een aantal keer) moet meten aan de pomp.
Die 7,4 liter kan gewoon niet kloppen. Ik scheur er zelf stevig op los incl. veel files en heel wat km's per dag.
Ik kom echter maar op 5,4 liter op de boardcomputer en 5,7 liter bij de pomp.
Geplaatst: 31.01.2011 - 20:27
door Ralf T
Er is een nieuwe adaptierit met de auto gemaakt. Hij had reeds de laatste softwareversie. Heb er even een stuk mee gereden en vooralsnog nog geen last van gestotter gehad.
Geplaatst: 01.02.2011 - 12:03
door Jeroen82
Martinvh schreef:@Jeroen:
Ik denk dat je het toch een keertje (of een aantal keer) moet meten aan de pomp.
Die 7,4 liter kan gewoon niet kloppen. Ik scheur er zelf stevig op los incl. veel files en heel wat km's per dag.
Ik kom echter maar op 5,4 liter op de boardcomputer en 5,7 liter bij de pomp.
Ik heb gisteren nog getankt en ik ik had 600km gereden en moest 42 liter tanken. Ik kom dan wel iets lager uit 7.0l maar dat is nog een groot verschil met jouw waarde. Ik rij ook wel best door maar niet extreem ofzo.