Oceanracer schreef:Uit
dit topic.
MartenS40 schreef:@thamar, Ik had van verschillende forumleden gehoord dat de verlichting van de S40 nog slechter wordt door een wittige aanslag die zich naar verloop van tijd op de projectielens vormt, die voor het H7 lampje zit gemonteerd.
Je kan de H7 houder losschroeven, bij de rechterlamp zijn dat 2 torxschroeven bij de linker 3. Bij de linker moet je de torxjes die het witte hoogteophangingsysteem vasthouden een beetje losdraaien zodat je de ophanging wat naar je toe kan halen om bij de 3e schroef te kunnen, deze zit achter het verstelmotortje.
Als je dan de H7 houder een slag draait en eruit haalt neem je de complete lens die eraan vast zit mee.
Bij mij zat er inderdaad (na 270dkm) een behoorlijke witte laag op. Zodra ik er een doekje overheen haalde zag je dat er een glans op de lens hoort te zitten. De wittige laag maakt hem helemaal dof. Je ziet dat zelfs vanaf de buitenkant als je het eenmaal weet.
Voor en na foto:
En nee, die rechter is geen nieuwe.

Ik heb het daarpas even uitgetest. Ik was niet zeker of er een waas oplag, maar de hoek van de foto is perfect om te controleren of er een waas is. Bij mij was dat precies een vettige smeer. Heb die het makkelijkst weggekregen door met adem te bevochtigen en dan met een papieren doek te wrijven.
Enkele bemerkingen:
- Bij het losmaken kan er wat korrel loskomen op de plaats van bevestiging
- De lens in het licht houden onder bepaalde hoek en draaien om te zien of je alle vettige waas weg hebt geveegd (anders kun je net zoals ik alles terug monteren en tot de conclusie komen dat het niet goed was!)
- Als je een compressor hebt, kun je eventuele stofjes (bv. van het papieren doekje) makkelijk wegblazen, alsook de korreling aan de bevestiging
- Als je fijne vingers hebt (desnoods met je pink) kun je de binnenkant ook mooi vegen (waas zit zowel aan de buiten- als binnenkant)
- Niet bang zijn om iets te breken, het voelt allemaal zeer stevig aan
Nu blinken ze echt weer mooi, zeker een aanrader voor iedereen die het aandurft

. De lichtopbrengst is ook een stuk verbeterd.