ETS / ETM problemen - Wie heeft dit ook al eens gehad??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gesloten
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11742
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Maar Alex, voor de duidelijkheid, die ETM problemen spelen toch niet bij de turbo modellen?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Alleen benzine auto's toch?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Alleen benzine's inderdaad, maar dan zowel de geblazen als de ongeblazen varianten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Ik hoef niets te zeggen en toch antwoorden. :P
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Ik ga dit weekend wel even langs de dealer voor een pakking :P
Ik moet trouwens zeggen dat de volgende dag, de motor weer als een zonnetje liep. Misschien heeft het afkoelen voor een betere zetting gezorgd?, maar toch voor de zekerheid even een pakking halen.

Nieuwe software update zegt me niets. Vanaf wanneer zou dit gebeurt zijn?
Kan ik ook gelijk eens navragen.

Thanks Alex
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

AlexV70 schreef:Ik hoef niets te zeggen en toch antwoorden. :P
Haha :P Ook wij onthouden wel eens wat :wink:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

Software update is dat de waarden iets ruimer zijn gezet, waardoor "minder" kans op storingen.
In ieder geval iets minder gevoelig.
AbgarV70T5
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.02.2008 - 12:42
Locatie: Almere

Ik wil niemand verontrusten echter ik heb een ETM (met een gele sticker) en ik ben bang dat ik ook deze moet gaan vervangen.
Symptomen (die af en toen voorkomen):
-Vermindert vermogen
-Boven de 4000 toeren compleet inhouden (net of de toerenbegrenzer erin klapt)
-Niet mooi stationeer willen lopen (ook afslaan zonder melding)
-Met spoed service
-Afslaan tijdens overschakelen zonder melding

Echter ik wordt als ik het forum lees over dit probleem razend over de houding van volvo. Het levert zelfs gevaarlijke situaties op. Ik heb het nu al 1 keer gehad dat de motor spontaan afsloeg op een rotonde en dat leverde dus beschadigingen op aan een velg. Bij de garage hebben ze toen de auto uitgelezen maar ze konden niet 1duidig zeggen dat het de etm was. Toen hebben ze een sensor vervangen die in 1 van de turbo buizen zit. (deze was nogal nat en volgens hun leverde die waarschijnlijk de storingen op). SInds kort heb ik dus die andere symptonen soms. Blijf het raar vinden dat in Amerika er wel een regeling is (ivm milieu en ook veiligheid) maar dat hier in Europa zogenaamd niets aan de hand is.

Gr.
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Hoeveel km heeft je auto gelopen?
Anders: verkopen die hap!
Als idd blijkt dat óok deze verbeterde ETM versies slecht zijn, gaat mijn auto, wanneer het gesodemieter begint, de deur uit.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11742
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Als jij een 2004 S60 hebt heb je een heel ander type ETM die van deze problemen geen last heeft.

En ja, ook een gele sticker betekend niet dat je een fail-safe ETM te pakken hebt. Het betekend alleen dat de auto al eens een nieuwe ETM ontvangen heeft. Maar intern verschillen de 'witte' en de 'gele' niet dusdanig van elkaar dat met een 'gele' het probleem niet meer voorkomt. Het blijft gewoon een slijtageprobleem van de ETM. Ze kunnen minder slijtage-gevoelige onderdelen gebruikt hebben, maar het feitelijke ontwerp is volgens mij gelijk...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Mijn idee, Arnoud. Maar om nou gelijk maar de auto er om te verkopen vind ik wel heel erg ver gaan, hoor Jos.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Oceanracer schreef:Mijn idee, Arnoud. Maar om nou gelijk maar de auto er om te verkopen vind ik wel heel erg ver gaan, hoor Jos.
Is misschien wel zo, maar als je (lees: Volvo) niet leert van je fouten, wat kan je dan nog allemaal verwachten..?
Ik bedoel gewoon, dat wanneer mijn wagen écht vervelend gaat doen, hij er uit gaat.
Maar dat geldt en gold voor elke auto die vervelend doet, ongeacht merk!
Ik vind die ETM's namelijk niet het goedkoopste onderdeel om te vervangen.
En als blijkt dat deze er om de zoveel jaar de brui aangeven.... :roll:
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb de mijne nou 3 jaar, en daar is al het bekende ondertussen wel al aan kapot gegaan. En ondertussen vervangen. Dus probleem weer opgelost. Als ik het geld niet nodig had door de situatie thuis zou ik hem niet verkopen. Want een mooiere auto (binnen mijn budget) is er niet. Wel een betere, maar die zijn dan weer spuuglelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Waar ben je nu naar op zoek? Oftewel, wat heb je op het oog?
En ja, de Ocean race is de mooiste uitvoering.
Vorig jaar in een full options gereden met zwart leder. Kwijl!
Maar de dealer gaf te weinig voor m'n V40 terug!
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gast

Oceanracer schreef:Ik heb de mijne nou 3 jaar, en daar is al het bekende ondertussen wel al aan kapot gegaan. En ondertussen vervangen. Dus probleem weer opgelost. Als ik het geld niet nodig had door de situatie thuis zou ik hem niet verkopen. Want een mooiere auto (binnen mijn budget) is er niet. Wel een betere, maar die zijn dan weer spuuglelijk.
Ik zou hem houden.
Wat zijn de kosten nog? Moet je kijken wat een redelijke vervanger kost.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het is wel topic-vervuiling, maar ik wil er wel even kort op ingaan.

Mijn huidige wagen hoop ik voor 11 tot 12 mille te verkopen. En dan wil ik een V70 classic terugkopen voor 5 tot 6 mille. Dan houd ik daar zo'n 6.000 euro aan over. Ja, ik heb dan een 5 jaar oudere auto met een vergelijkbare km-stand, maar gezien mijn huidige situatie is het even niet anders. Mocht ik de auto niet voor dat geld kunnen verkopen, dan blijft ie want anders schiet ik te veel geld bij in. Dan moet ik een andere manier vinden om op korte termijn aan geld te komen.

Misschien moet ik maar een handeltje in ETM's beginnen. :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Ik zou kijken naar de vaste lasten, die blijven gelijk.
Dan toch maar een PL-tje of zo iets. :wink:
Stop er mee, idd Topic-vervuiling.
AbgarV70T5
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.02.2008 - 12:42
Locatie: Almere

KM-stand is op dit moment 190000. IS dus niet veel voor een auto uit 2000. Als dus een ETM gemiddeld 95000 km meegaat dan is dat belachelijk. Zelfs een distributieriem gaat nog langer mee. En ik ben het er mee eens dat het niet bepaalt een goedkoop onderdeel is om te vervangen. Blijf echter de houding van Volvo absurd vinden.

Gr
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Fantastisch hoeveel info over de ETM in deze topic te vinden is. Maar wat mij nu bezig houdt is: "Wat zijn precies de symptomen van een slecht functionerende ETM?"
Ik heb namelijk geen storingen, maar toch een probleem die na het schoonmaken van de ETM weer is terug gekomen.

Stationair loopt de motor mooi op 800rpm. Als ik rij en krachtig afrem, schiet de toerenteller regelmatig onder de 600rpm. Je hoort dat de motor het heel even moeilijk heeft, maar de elctronica regels alles weer mooi bij tot 800rpm. Bij de volvo dealer (aardige behulpzame jongens) zei men dat verontreiniging ervoor kan zorgen dat de klep minder snel terug veert. Ik heb inmiddels de klep van een klein laagje smurrie ontdaan (zie foto eerder in deze topic). Ging even een week goed totdat het probleem weer terug kwam.
Verder heeft de motor een hele licht koppel "dip" bij optrekken vanuit de 1 en de R en na 2500rpm.

Voordat ik naar de volvo stap, vraag ik mij af of deze symtonen ETM gerelateerd zijn? Uiteindelijk heb ik nog gelukkig geen storing.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gast

De dip kan ook uit je gasverdeelhuis (LPG-bifuel) komen.
Gesloten

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”