Pagina 9 van 15
Geplaatst: 11.09.2008 - 19:14
door arnoud
Maar Alex, voor de duidelijkheid, die ETM problemen spelen toch niet bij de turbo modellen?
Geplaatst: 11.09.2008 - 19:22
door Hans
Alleen benzine auto's toch?
Geplaatst: 11.09.2008 - 19:24
door Oceanracer
Alleen benzine's inderdaad, maar dan zowel de geblazen als de ongeblazen varianten.
Geplaatst: 11.09.2008 - 20:39
door Gast
Ik hoef niets te zeggen en toch antwoorden.

Geplaatst: 12.09.2008 - 07:44
door capslock
Ik ga dit weekend wel even langs de dealer voor een pakking
Ik moet trouwens zeggen dat de volgende dag, de motor weer als een zonnetje liep. Misschien heeft het afkoelen voor een betere zetting gezorgd?, maar toch voor de zekerheid even een pakking halen.
Nieuwe software update zegt me niets. Vanaf wanneer zou dit gebeurt zijn?
Kan ik ook gelijk eens navragen.
Thanks Alex
Geplaatst: 12.09.2008 - 08:20
door Hans
AlexV70 schreef:Ik hoef niets te zeggen en toch antwoorden.

Haha

Ook wij onthouden wel eens wat

Geplaatst: 12.09.2008 - 15:27
door Gast
Software update is dat de waarden iets ruimer zijn gezet, waardoor "minder" kans op storingen.
In ieder geval iets minder gevoelig.
Geplaatst: 04.10.2008 - 01:39
door AbgarV70T5
Ik wil niemand verontrusten echter ik heb een ETM (met een gele sticker) en ik ben bang dat ik ook deze moet gaan vervangen.
Symptomen (die af en toen voorkomen):
-Vermindert vermogen
-Boven de 4000 toeren compleet inhouden (net of de toerenbegrenzer erin klapt)
-Niet mooi stationeer willen lopen (ook afslaan zonder melding)
-Met spoed service
-Afslaan tijdens overschakelen zonder melding
Echter ik wordt als ik het forum lees over dit probleem razend over de houding van volvo. Het levert zelfs gevaarlijke situaties op. Ik heb het nu al 1 keer gehad dat de motor spontaan afsloeg op een rotonde en dat leverde dus beschadigingen op aan een velg. Bij de garage hebben ze toen de auto uitgelezen maar ze konden niet 1duidig zeggen dat het de etm was. Toen hebben ze een sensor vervangen die in 1 van de turbo buizen zit. (deze was nogal nat en volgens hun leverde die waarschijnlijk de storingen op). SInds kort heb ik dus die andere symptonen soms. Blijf het raar vinden dat in Amerika er wel een regeling is (ivm milieu en ook veiligheid) maar dat hier in Europa zogenaamd niets aan de hand is.
Gr.
Geplaatst: 04.10.2008 - 11:00
door josas
Hoeveel km heeft je auto gelopen?
Anders: verkopen die hap!
Als idd blijkt dat óok deze verbeterde ETM versies slecht zijn, gaat mijn auto, wanneer het gesodemieter begint, de deur uit.
Geplaatst: 04.10.2008 - 11:32
door arnoud
Als jij een 2004 S60 hebt heb je een heel ander type ETM die van deze problemen geen last heeft.
En ja, ook een gele sticker betekend niet dat je een fail-safe ETM te pakken hebt. Het betekend alleen dat de auto al eens een nieuwe ETM ontvangen heeft. Maar intern verschillen de 'witte' en de 'gele' niet dusdanig van elkaar dat met een 'gele' het probleem niet meer voorkomt. Het blijft gewoon een slijtageprobleem van de ETM. Ze kunnen minder slijtage-gevoelige onderdelen gebruikt hebben, maar het feitelijke ontwerp is volgens mij gelijk...
Geplaatst: 04.10.2008 - 12:55
door Oceanracer
Mijn idee, Arnoud. Maar om nou gelijk maar de auto er om te verkopen vind ik wel heel erg ver gaan, hoor Jos.
Geplaatst: 05.10.2008 - 10:53
door josas
Oceanracer schreef:Mijn idee, Arnoud. Maar om nou gelijk maar de auto er om te verkopen vind ik wel heel erg ver gaan, hoor Jos.
Is misschien wel zo, maar als je (lees: Volvo) niet leert van je fouten, wat kan je dan nog allemaal verwachten..?
Ik bedoel gewoon, dat wanneer mijn wagen écht vervelend gaat doen, hij er uit gaat.
Maar dat geldt en gold voor elke auto die vervelend doet, ongeacht merk!
Ik vind die ETM's namelijk niet het goedkoopste onderdeel om te vervangen.
En als blijkt dat deze er om de zoveel jaar de brui aangeven.... :roll:
Geplaatst: 05.10.2008 - 11:35
door Oceanracer
Ik heb de mijne nou 3 jaar, en daar is al het bekende ondertussen wel al aan kapot gegaan. En ondertussen vervangen. Dus probleem weer opgelost. Als ik het geld niet nodig had door de situatie thuis zou ik hem niet verkopen. Want een mooiere auto (binnen mijn budget) is er niet. Wel een betere, maar die zijn dan weer spuuglelijk.
Geplaatst: 05.10.2008 - 12:14
door josas
Waar ben je nu naar op zoek? Oftewel, wat heb je op het oog?
En ja, de Ocean race is de mooiste uitvoering.
Vorig jaar in een full options gereden met zwart leder. Kwijl!
Maar de dealer gaf te weinig voor m'n V40 terug!
Geplaatst: 05.10.2008 - 12:56
door Gast
Oceanracer schreef:Ik heb de mijne nou 3 jaar, en daar is al het bekende ondertussen wel al aan kapot gegaan. En ondertussen vervangen. Dus probleem weer opgelost. Als ik het geld niet nodig had door de situatie thuis zou ik hem niet verkopen. Want een mooiere auto (binnen mijn budget) is er niet. Wel een betere, maar die zijn dan weer spuuglelijk.
Ik zou hem houden.
Wat zijn de kosten nog? Moet je kijken wat een redelijke vervanger kost.
Geplaatst: 05.10.2008 - 13:14
door Oceanracer
Het is wel topic-vervuiling, maar ik wil er wel even kort op ingaan.
Mijn huidige wagen hoop ik voor 11 tot 12 mille te verkopen. En dan wil ik een V70 classic terugkopen voor 5 tot 6 mille. Dan houd ik daar zo'n 6.000 euro aan over. Ja, ik heb dan een 5 jaar oudere auto met een vergelijkbare km-stand, maar gezien mijn huidige situatie is het even niet anders. Mocht ik de auto niet voor dat geld kunnen verkopen, dan blijft ie want anders schiet ik te veel geld bij in. Dan moet ik een andere manier vinden om op korte termijn aan geld te komen.
Misschien moet ik maar een handeltje in ETM's beginnen.

Geplaatst: 05.10.2008 - 15:06
door Gast
Ik zou kijken naar de vaste lasten, die blijven gelijk.
Dan toch maar een PL-tje of zo iets.
Stop er mee, idd Topic-vervuiling.
Geplaatst: 05.10.2008 - 19:34
door AbgarV70T5
KM-stand is op dit moment 190000. IS dus niet veel voor een auto uit 2000. Als dus een ETM gemiddeld 95000 km meegaat dan is dat belachelijk. Zelfs een distributieriem gaat nog langer mee. En ik ben het er mee eens dat het niet bepaalt een goedkoop onderdeel is om te vervangen. Blijf echter de houding van Volvo absurd vinden.
Gr
Geplaatst: 13.10.2008 - 23:14
door capslock
Fantastisch hoeveel info over de ETM in deze topic te vinden is. Maar wat mij nu bezig houdt is: "Wat zijn precies de symptomen van een slecht functionerende ETM?"
Ik heb namelijk geen storingen, maar toch een probleem die na het schoonmaken van de ETM weer is terug gekomen.
Stationair loopt de motor mooi op 800rpm. Als ik rij en krachtig afrem, schiet de toerenteller regelmatig onder de 600rpm. Je hoort dat de motor het heel even moeilijk heeft, maar de elctronica regels alles weer mooi bij tot 800rpm. Bij de volvo dealer (aardige behulpzame jongens) zei men dat verontreiniging ervoor kan zorgen dat de klep minder snel terug veert. Ik heb inmiddels de klep van een klein laagje smurrie ontdaan (zie foto eerder in deze topic). Ging even een week goed totdat het probleem weer terug kwam.
Verder heeft de motor een hele licht koppel "dip" bij optrekken vanuit de 1 en de R en na 2500rpm.
Voordat ik naar de volvo stap, vraag ik mij af of deze symtonen ETM gerelateerd zijn? Uiteindelijk heb ik nog gelukkig geen storing.
Geplaatst: 14.10.2008 - 18:43
door Gast
De dip kan ook uit je gasverdeelhuis (LPG-bifuel) komen.