Pagina 9 van 9
Geplaatst: 14.04.2013 - 14:23
door V70/2.4D/2003
Hoeft ook niet, wij bouwen nieuwe kolencentrales ten behoeve van de stroom voor onze PIH 's en Priusgebakjes want er is voor veel meer jaren kolen dan gas op deze aardkleaut.
Geplaatst: 14.04.2013 - 14:29
door Oceanracer
Plús dat de bouw van die centrales weer goed is voor de werkgelegenheid! Hypocriet? Túúrlijk niet...
Geplaatst: 14.04.2013 - 16:52
door V70/2.4D/2003
Huh....werkgelegenheid?? Voor het voormalige Oostblok wel...
Geplaatst: 14.04.2013 - 17:19
door Oceanracer
Ohw ja, die in de Eemshaven werd te duur. Het was goedkoper om de stroom uit oost Europa te halen..... Groen? Nee hoor, niks groens aan!
Geplaatst: 14.04.2013 - 21:50
door Msuidgeest
En als de bouw klaar is, is er geen groen meer ...
Re: Blijf nou eens van die EGR af!
Geplaatst: 09.08.2013 - 22:18
door alfapan
4wielen schreef:Mannen (en enkele vrouw),
Ik lees steeds vaker dat mensen hun EGR dicht zetten.De EGR heeft een functie, en dat is zorgen dat jouw Volvo minder schadelijke uitstoot heeft. Als je de EGR dichtzet, ben je dus bewust meer aan het vervuilen. En dat alleen maar ten gunste van je eigen portemonnee. Klaarblijkelijk kan je Volvo dan iets minder verbruiken en de kans op een bepaalde schade (die volgens mij bijna nooit voorkomt, maar ook te voorkomen is door goed onderhoud) wordt verkleind. Ik vind dat bijzonder asociaal gedrag. En als we hier elkaar ook nog eens tips gaan geven hoe je om de APK heen kan... Sorry, ik word daar niet goed van. En dat wilde ik toch even kwijt. Laat het goedpraten maar beginnen...
Denk dat ze het toch beter en ruimer moeten onderzoeken. Mijn auto rookt niet meer, verbruikt veel minder en blijft heel.
Al die egr icm dpf's verbruiken meer, roken soms verschrikkelijk tijdens regeneratie, en doen dit na erloop van tijd zeer regelmatig door verstopping ( alle merken last van). Tevens is een roetfilter gevukd met edelmetalen zelfs zeldzaam, en moet de egr, roetfilters en zelfs motoren worden vervangen door storingen door dit systeem.
Zeg niet dat wat ik doe goed is, maar hiermee doorgaan is ook nie de weg.
Keurige verbrandig is belangerijk en schone brandstof ( autobrandstof wordt schoner en dchepen lopen tegenwoordig op teer).
Geplaatst: 09.08.2013 - 22:43
door diesel01
Haha anders schop jij even een topic omhoog die de gemoederen weer bezig kan houden...
Het lijkt wel het midden oosten.
Niet dat het mij boeit, ik blijf stug doorrijden in mijn D5.
Geplaatst: 09.08.2013 - 22:46
door alfapan
Ja, tv is poesje dus lekker lezen op forum..
Geplaatst: 22.08.2013 - 19:25
door Candisa
Ach, diesel, het is me wat...
Ik heb de afgelopen 10 jaar bijna uitsluitend met diesel gereden, privé enkel rokende modellen zonder EGR en roetfilter, professioneel énkel modellen met EGR en roetfilter...
Mijn 940 met wat opgeschroefde dieselpomp kan na een tijdje rustig rijden een flinke pluim leveren wanneer het gas er dan eens op gezet wordt (best handig met wielerterroristen die denken dat ze te snel zijn voor het fietspad, alsook bumperklevers), maar de rookpluim die een Peugeot 2.0HDI met roetfilter (ja, die motor kennen jullie hier wel!) na pakweg een ton op de teller kan produceren wanneer je een beetje beladen vertrekt, daar kan mijn 940 nog altijd niet tegen op, ondanks het ding onderhand flink wat olie en koelvloeistof mee verbrandt!
We spreken dan nog niet over het regelmatig regenereren van het roetfilter, de uitstoot van het dieselgestookt voorverwarmertje waar geen enkele filter op zit...
Niet veel later dan die kaap van 1 ton moet er ook een aantal liter chemisch spul in een daartoe voorzien tankje bijgevuld worden, en moet er een schoon roetfilter gemonteerd worden...
De oude wordt door de fabrikant netjes ontdaan van alle opgestapelde roet, om dit vervolgens... juist ja, naar een verbrandingsoven te sturen...
Conclusie: vroeg of laat komt al dat roet toch gewoon in het milieu terecht. Een roetfilter en EGR-klep zorgt er alleen voor dat dit niet gebeurd tijdens het meten van de uitstoot, waardoor de wagen een lekker milieuvriendelijke "eco" stempel krijgt...
Voor de dealer aangenaam bijverschijnsel: de motor, inlaat, egr-klep en roetfilter raakt op den duur zodanig dichtgekoekt dat er wel flink wat uren gesleuteld moet worden aan de auto om weer een eind verder te kunnen, tot de auto het op den duur niet meer waard is en de klant veel eerder dan noodzakelijk een nieuwe wagen besteld... Lekker milieuvriendelijk hoor!
Ik heb er schoon genoeg van, ik heb van de gelegenheid van een kapotte koppakking gebruik gemaakt om een écht milieuvriendelijke wagen te kopen:
- Een gebruikte estate van middelbare leeftijd (moet niet meer gefabriceerd worden en kan normaal nog een mooie tijd mee, kan ook veel meer spullen in 1 rit vervoeren terwijl ik zelfs iets minder plaats inneem op de weg dan met mijn 940 sedan)...
- Met een 170pk motorblok waar in de meeste omstandigheden nog voldoende reserve op zit om met het verkeer me te komen (en dus minder snel slijt dan een blok dat regelmatig op zijn limiet zit)...
- Zonder piepklein motorblok met giga-turbo (ook weer positief voor de levensduur)...
- Met een LPI installatie (die gebruik maakt van een restproduct als brandstof, en intussen nog eens een stuk minder schadelijke stoffen uitstoot)...
Isabelle
Geplaatst: 12.12.2013 - 20:33
door alfapan
Sinds de egr dicht is heb ik nooit meer roet! Das ook gezond, nox krijg je vooralsnog geen kanker can.
Geplaatst: 13.12.2013 - 00:05
door Jurijn
EGR terug aansluiten voor de keuring ja
Buiten die ene dag rijd ik voortdurend zonder die EGR.
Geplaatst: 16.12.2013 - 15:18
door Jé Lé
EGR moet niet voor de keuring

Heb het dit jaar getest en had een waarde van 0.36 op de roettest op de keuring

(keuringsstation Londerzeel, daar vanwege verlaging)