Ben schreef:sjefket schreef:Ik vind het geen gek idee, net als het Track and trace systeem. Daarin kan je ook zien dat je pakketje onder weg is, maar dat het nog bijvoorbeeld bij het sorteer centrum staat.
Als iedereen een track nummer krijgt, dan kan je op de website zien of hij al in productie is, enz enz.
Als het met een pakket van een paar euro mogelijk is, moet het vast kunnen met een auto van duizenden euro's.
(dit is niet bedoeld als klacht, maar gewoon een idee)
Het idee is leuk maar een auto met allerlei bewegende delen is iets anders dan een dom pakketje.
Als een auto klaar is in de fabriek moet er nog van alles gebeuren.
- hij kan geselecteerd worden voor een uitgebreide controle
- hij moet van de fabriek naar de dealer getransporteerd worden
- de dealer moet hem klaarmaken en controleren
- het kenteken moet worden aangevraagd
- de auto moet betaald worden
Dat zijn zomaar een paar zaken waarbij vertraging kan ontstaan.
Als je de nieuwe eigenaar informeert moet je dat pas doen als je zeker weet dat de auto glimmend gepoets klaar staat.
Anders wek je verwachtingen die misschien niet kunnen worden waargemaakt.
Als ik Volvo was zou ik er niet aan beginnen.

Maar iets simpels als: 'Status: in productie/transport/kenteken aanvraag/klaar voor aflevering' is al voldoende in mijn ogen.
Natuurlijk zijn er veel meer stappen, maar je moet het wel simpel houden. Het hoeft niet compleet uitgebreid te zijn, al is dat natuurlijk wel het beste.
Op dit moment is er helemaal niks aanwezig en kom je er dus alleen achter door te bellen/mailen/binnenlopen bij dealer of wat voor andere manier van contact dan ook. Iets simpels dat een idee geeft in welke status de auto is, zou al heel veel schelen.
Ook al klopt de status niet 100% correct, de meeste klanten zijn al tevreden als ze überhaupt iets horen over de status. Dat kan door iets als een website waar je op inlogt als klant, redelijk simpel en low-budget uitgevoerd worden. Het kan zelfs dat er gewoon een mailtje gestuurd wordt zodra de status wijzigt, ipv een website.
Het hoeft niet uitgebreid, maar iets van informatie is vaak al voldoende
Edit:
Overigens is de vergelijking met Track&trace misschien niet helemaal juist. Ik zou het eerder vergelijken met de orderstatus pagina van een leasemaatschappij (bijv. Alphabet, dat is de enige waar ik ervaring mee heb). Het is een heel simpel gedeelte van de website, maar wel effectief.