Pagina 9 van 17

Geplaatst: 02.12.2013 - 21:56
door tomtom
Ja, ook lekker! Uitgesteld laden vond ik nu net het (enige?) wat wel goed en een fraaie toegevoegde waarde is van de App. Net de spanning gemeten; 11.3 V zonder laden en met laden staat tie op 12.4V. Het lijkt er dus wel degelijk op dat er iets geladen (hoewel niet veel) wordt.

Ik snap ook niet wat uitgesteld laden zou uitmaken; je kunt aan het lampje (blauw) zien dat de auto niet laadt, wel laadt (knippert groen) en 's morgens ook weer uit en vol is; groen. Wat is het verschil met een kabel direct eraan hangen. Wellicht maakt het aan de kabel laten staan wel uit….een soort lekstroom?

Geplaatst: 02.12.2013 - 22:10
door Texelrob
tomtom schreef:Ja, ook lekker! Uitgesteld laden vond ik nu net het (enige?) wat wel goed en een fraaie toegevoegde waarde is van de App. Net de spanning gemeten; 11.3 V zonder laden en met laden staat tie op 12.4V. Het lijkt er dus wel degelijk op dat er iets geladen (hoewel niet veel) wordt.

Ik snap ook niet wat uitgesteld laden zou uitmaken; je kunt aan het lampje (blauw) zien dat de auto niet laadt, wel laadt (knippert groen) en 's morgens ook weer uit en vol is; groen. Wat is het verschil met een kabel direct eraan hangen. Wellicht maakt het aan de kabel laten staan wel uit….een soort lekstroom?
Als aan de kabel hangen uitmaakt (raar verhaal dan: je 230v kabel die de 12v accu "leegzuigt") laat Volvo dat dan aangeven, dan kun je er rekening mee houden. Vervolgens moeten ze nog steeds t probleem oplossen, uiteraard.

Geplaatst: 02.12.2013 - 22:24
door iRay
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met uitgesteld laden. Ik heb de optie nooit ingezet en stond toch op een dag met een bijna lege accu. Na de correctieve actie bij de Volvo dealer al sinds een maand geen problemen meer. In mijn geval lijkt het dus gewoon opgelost.

Geplaatst: 02.12.2013 - 22:40
door Texelrob
@IRay: heb je ook 't VOC-systeem?

Geplaatst: 02.12.2013 - 22:46
door tomtom
ik heb ook nog contact met de dealer gehad maar die kunnen dus niet zien of ik de nieuwste software heb….mi raar! ik moet er dus naartoe, software laden en dan maar zien of het werkt….niet echt zoal ik het graag zou zien; trial & error :-(!

Geplaatst: 03.12.2013 - 08:44
door goukcher
Ik heb ook dat probleem met mijn laadlocaties gehad, ik kon uitgesteld laden niet meer uitzetten. Dit is uiteindelijk door Volvo in Zweden opgelost. Volgens mij zijn de webservices waar de app gebruik van maakt niet helemaal goed doorgetest en kunnen dergelijke situaties ontstaan.

Geplaatst: 03.12.2013 - 09:56
door tomtom
Vreemd qua uitgesteld laden. Vanmorgen was de spanning 12,9V waar die gisteren dus 11,3V was. De startaccu wordt dus wel degelijk geladen aan de oplaadkabel. Ik gebruik overigens ook VOC

Geplaatst: 03.12.2013 - 10:47
door iRay
Ik heb VoC en ik heb de storing ervaren, maar ik maak geen gebruik van uitgesteld laden. In mijn geval liep de accu leeg ondanks dat ik de avond ervoor nog 30km op de diesel motor had afgelegd.

Geplaatst: 03.12.2013 - 11:42
door Durden
Ik denk echt dat er een fout zit in het communicatieprotocol tussen app en VOC module in de auto. Ik gebruik ook niet de functie uitgesteld laden en heb al een aantal keer het lage accuspanningsprobleem gehad. Dit gebeurt alleen nadat ik vlak daarvoor problemen ervaar met de connectie tussen app en auto. Lijkt alsof de module in de auto eindeloos blijft proberen om te communiceren met de app. Met als gevolg een lege accu...

Geplaatst: 03.12.2013 - 14:47
door gvs
Ik heb mijn V60 nu volgeladen.

Het viel trouwens op dat nadat het dashboard aangaf dat de auto volgeladen was, er nog zeker een half uur lang 6A getrokken werd, en het lampje bij de laadaansluiting ook groen bleef knipperen...

Eindspanning met aangesloten kabel op startaccu 12,58 Volt...
Na loskoppelen iets teruggezakt naar 12,45 Volt...

Mijn VOC is overigens nu nog niet geactiveerd.

Ik ga mijn amperetang zoeken, en kijken hoeveel ampere er nu werkelijk naar de startaccu gaat.

Geplaatst: 03.12.2013 - 18:41
door Texelrob
Ben erg benieuwd of de 12v accu bij het laden van de 400v ook wordt opgeladen. Dat is tot nu toe een beetje schimmig voor me.
Overigens: als de 12v accu idd wordt opgeladen dan lijkt het me toch erg sterk dat ik, terwijl de auto 's nachts aan de stroom staat, om 02.10u door een medewerker van VOC wordt gebeld omdat het alarm afgaat (omdat de 12v accu toen leeg was).
Heel mysterieus allemaal, kan het ook nergens in de handleiding vinden.

Geplaatst: 03.12.2013 - 19:22
door Texelrob
Zie ik toch net op m'n app dat m'n auto inmiddels is verplaatst (niet zelf gereden) van Volvo NL in Beesd naar een locatie in Leersum. M'n dealer zit in Hillegom.
Het wordt steeds gekker!

Geplaatst: 03.12.2013 - 20:41
door gvs
Na 100km rijden, dus ook op diesel, accuspanning nog steeds ongeveer 12,5 Volt.
Zodra ik de auto aan de stroom hang: weer 13,6 Volt... Als mijn accu goed is wordt er dus met een behoorlijk groot amperage geladen...

Zouden een paar anderen ook eens kunnen meten wat hun accuspanning is:
1. Na een langere rit, maar voordat je de auto aan de stroom hangt.
2. Nadat de auto een nachtje aan de laadpaal gehangen heeft, maar dan 10 minuten nadat je de stekker eruit gehaald hebt.

Dan achterhalen we wat beter naar welke eindspanning de accu opgeladen wordt door de laadkabel, en door de dieselmotor.

Je kunt als je het eerste afdekplaatje weghaalt nog niet bij de negatieve pool van de accu, maar daarvoor kun je ook een willekeurig metalen deel van de motor gebruiken... Je kunt ook beide paneeltjes boven de accu eruithalen, maar het was een redelijk gedoe om die weer netjes erop te krijgen...

Geplaatst: 03.12.2013 - 20:44
door jp-v60
amperetang heb je niet veel aan, als de accu vol is stroomt er geen stroom

Geplaatst: 04.12.2013 - 18:47
door Texelrob
Net bericht gehad van de dealer: de auto is weer terug uit Beesd.
De oorzaak van het probleem van de leeglopende 12v accu is nu bekend: het heeft te maken met het uitgesteld laden, volgens Volvo NL. Het schijnt dat als de oplaadstekker al is aangesloten maar er nog niet wordt geladen er soms wel 1 ampère per uur aan de 12v accu wordt onttrokken.
De voorlopige oplossing is simpel: niet meer uitgesteld laden.
Volgens de dealer gaat Volvo druk op zoek naar een definitieve oplossing hiervoor.
Tot zover, dan zijn jullie ook geïnformeerd!

Geplaatst: 04.12.2013 - 18:58
door jp-v60
wat als je niet uitgesteld laad en de stekker zit nadat de accu vol zit er nog een aantal uur in, loopt de accu dan ook leeg ?

Geplaatst: 04.12.2013 - 19:03
door Paul
Wat is trouwens de handigheid van uitgesteld laden?

Geplaatst: 04.12.2013 - 19:06
door Jeroen
jp-v60 schreef:wat als je niet uitgesteld laad en de stekker zit nadat de accu vol zit er nog een aantal uur in, loopt de accu dan ook leeg ?
Bij mij niet in ieder geval, als ik thuis kom gaat de stekker erin en wordt er opgeladen.
Pas als ik weer ga rijden gaat de stekker eruit. Van de week was dit na 3 dagen.

Geplaatst: 04.12.2013 - 19:47
door Texelrob
Paul schreef:Wat is trouwens de handigheid van uitgesteld laden?
Dan kun je thuis laden tegen nachtstroomtarief

Geplaatst: 04.12.2013 - 19:49
door Paul
ohw! slim! heb hier gelijk tarief ;-)