Is dat zo? Daar ken ik ook hele andere voorbeelden van waarbij het bedrijfsmotto toch echt viel in de categorie: "Verneuk de massa, grijp de kassa".
Maar ik ben bedorven en heb vooroordelen. Toen een collega van de Belastingdienst tijdens een vergadering begon dat er toch meer naar gestreefd moest worden dat ondernemingen maatschappelijk verantwoord moesten gaan ondernemen.......kon ik het luidkeels lachen en danken voor de grap niet laten.
Is dat zo? Daar ken ik ook hele andere voorbeelden van waarbij het bedrijfsmotto toch echt viel in de categorie: "Verneuk de massa, grijp de kassa".
Maar ik ben bedorven en heb vooroordelen. Toen een collega van de Belastingdienst tijdens een vergadering begon dat er toch meer naar gestreefd moest worden dat ondernemingen maatschappelijk verantwoord moesten gaan ondernemen.......kon ik het luidkeels lachen en danken voor de grap niet laten.
Jawel, altijd leuk als een overheidsdienaar dat roept.
Dan heb je als bedrijf vervolgens alles opgetuigd voor MVO, ISO, VCA, etc. en dan gaan ze voor de goedkoopste meuk van een bedrijf die dat alles niet heeft (geen wonder dat men dan goedkoper is).
@ Dick....en geen afdrachten doet en ga zo maar door. Een faillissement is vreselijk voor alle betrokkenen indien er sprake is van een integer bedrijf dat alles doet conform wet- en regelgeving. Maar hoe vaak blijkt dat de fiscus en de bedrijfsvereniging do grootste schuldeisers zijn? Daar zit je dan, met je pensioenbreuk en premieachterstand.
op dit moment zit bij de meeste banken meer dan 30% van het MKB bij bijzonder beheer en die banken hebben zeer fraaie websites over MVO zij die zich iets verdiepen in de materie weten dat dit blijft bij de mooie websites blijft (zie bv de opstelling van Deutschebank na de overname van de ABN kantoren). De MKB ers bij bijzonder beheer zijn er door de bank genomen (leuke metafoor) heel wat beroerder aantoe dan een personeelslid van een omvallend autobedrijf.
Mensen die bedrijven zien als money making machines en kreten als vern.. de masse en grijp de kassa doen in mijn ogen geen recht aan de feitenlijke situatie en zijn een verwrongen beeld. Ik vraag me ook ten zeerste af of de directie van omvallende autobedrijven in alle gevallen zoveel te verwijten is zoals in een hoop branches wordt de vlucht vooruit vaak gestimuleerd (banken en importeurs doen vrolijk mee) en keert vervolgens de wal het schip. Een boel van die ondernemers hebben nooit een echt alternatief gehad.
Ik kan mij dat gevoel en de reactie helemaal voorstellen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Tegenwoordig betekent dat efficient werken, winst maken, buffers vergroten, schulden afbouwen, lean en mean blijven, met de markt meebewegen en in ieder geval zorgen dat je niet failliet gaat. Dát is maatschappelijk verantwoord ondernemen anno 2014.
RudyZ schreef:
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Tegenwoordig betekent dat efficient werken, winst maken, buffers vergroten, schulden afbouwen, lean en mean blijven, met de markt meebewegen en in ieder geval zorgen dat je niet failliet gaat. Dát is maatschappelijk verantwoord ondernemen anno 2014.
Dat was het, voor een ieder met boerenverstand, in 2007 ook al alleen leek toen the sky the limit in groei en omzet.
Dat het kaf van het koren is gescheiden is mss niet verkeerd, ken de inn en outs niet van het topic onderwerp en mss is de holding wel leeg getrokken..
Zo langzamerhand gaat dit topic richting een economisch college en dat hoort in 'Algemeen Off Topic' terwijl we hier toch de situatie van Koops/Furness willen bijhouden.
O.K., kunnen wij vaststellen dat Koops Furness het slachtoffer is geworden van een verslechterende automarkt? Ik bedoel, zonder de informatie van de curator kunnen we er verder geen zinnig woord over zeggen en ze hebben toch behoorlijk lang in de markt gestaan.
O jazeker:
* Gebouwen
* Personeel
* Voorraad
* Rente (verlies)
* Afschrijvingen
Kortom: kosten. En als de uitgaven/kosten hoger zijn dan de inkomsten en er onvoldoende eigen vermogen is.....en dat veur een diender, best wel knap.
V70/2.4D/2003 schreef:
O.K., kunnen wij vaststellen dat Koops Furness het slachtoffer is geworden van een verslechterende automarkt? Ik bedoel, zonder de informatie van de curator kunnen we er verder geen zinnig woord over zeggen en ze hebben toch behoorlijk lang in de markt gestaan.
Op de website van TVOost stond een rijtje met mogelijke oorzaken voor de ondergang van de Koops-Furness groep:
- te lage omzetten per vestiging (gem. 213 per jaar, concurrenten doen het dubbele of zelfs nog meer)
- Familie Koops verhuurt de panden aan de dealers en wil geen vestigingen sluiten, anders lopen ze huurpenningen mis
- schaalgrootte nooit goed uitgenut, fusiemonster
- ratjetoe van merken, geen focus
- uiteraard: malaise in de markt
- weinig vraag naar vrachtwagens
- veeleisende autofabrikanten, afnameverplichtingen
Die laatste, een jaar op jaar verslechterende markt, daar hebben andere dealergroepen ook last van en die hebben het ook moeilijk. Die eerste vier, daar had de groep wel wat aan kunnen doen lijkt mij.
Niels (en anderen.) Uit eigen (toenmalige) ambtshalve ervaring met de directie van de (toen nog) Koops groep kan ik onderstaande alleen maar onderschrijven.
- Familie Koops verhuurt de panden aan de dealers en wil geen vestigingen sluiten, anders lopen ze huurpenningen mis
Het was een starre en logge molog. En hoe jammer het ook is, daarom kan ik ondanks alle andere argumenten over levenswerk etc. geen medelijden met de verantwoordelijken in deze organisatie hebben, wel met iedereen die van hen afhankelijk was. Wat er verder ook gespeeld heeft.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
vergeten we niet dat ze met de merken Nissan, Alfa, Mazda, Mitsu etc ook nou niet echt de cashcows van de markt hebben...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
V480-S60 schreef:
Niels (en anderen.) Uit eigen (toenmalige) ambtshalve ervaring met de directie van de (toen nog) Koops groep kan ik onderstaande alleen maar onderschrijven.
Het was een starre en logge molog. En hoe jammer het ook is, daarom kan ik ondanks alle andere argumenten over levenswerk etc. geen medelijden met de verantwoordelijken in deze organisatie hebben, wel met iedereen die van hen afhankelijk was. Wat er verder ook gespeeld heeft.
tja, al deze punten staan in les 1 hoofdstuk 1 van organisatiekunde van de meest gemaakte fouten.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie