S80 USA 2008

YamahaV8
2nd Gear member

M@rcel schreef: Ben benieuwd hoe het over een paar honderd kilometer, na het inleren, is. Laat je je auto ook regelmatig uitlezen op storingscodes?

Een beetje extra pit is nooit weg. ;)
Marcel ik heb zelf een ODB II deze geeft nog geen storingen aan.

Heb er nu een 300 Km meegemaakt het geen wat je wel moet doen is je keuze sport stand inschakelen (automatische bak toerental hoger bij op en eerder terug in lagere gang) en tractiecontrole uit zetten.

Met de Geartronic stand plus/min moet je goed op je toerental letten bij toerental begrenzer ingreep valt hij even terug voordat je naar een hogere versnelling doorgaat (dit heb ik bij 7000 Rpm)

Zolang je net voor de begrenzer met de Geartronic schakel loopt alles mooi synchroom door en voel je een lekkere schok in de rug van trekkracht.

De software is een clone van ook een V8 dus er zou meer uitgehaald kunnen worden bij een vermogensbank en specifiek brandstof keuze hogere Ron 100/102 of zoals bij jouw met gas.
En zoals ik al melden de USA V8 staat al lager afgesteld ( Brandstof Ron 89/91) als de EU hier zit al 10 Pk minder tussen dus zou het voor mij 42 Pk winst geven maar ja meten is weten.

Ik ben voor zover ik dit heb meegemaakt zeer tevreden ik weet alleen niet of nu ook de snelheid begrenzer van 250 Km uit staat en/of hij dan ook nu gewoon doorloopt zoals bij mijn vorige S60 T5
S80 4.4 8 ventjes dansend voor je uit is de sound of pleasure.
_XC70_

Erg erg mooi! Proficiat.
M@rcel
6th Gear member

Bij modeljaar my2007 hebben de comfort/sport/advanced knoppen alleen invloed op het veersysteem. Beschrijving in het boekje is ook anders.
Carfreak
7th Gear member

Project voltooid Peet? Het is verdacht stil!
Hoe bevalt de tuning?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
YamahaV8
2nd Gear member

Had wat start problemen af en toe met de PiggyBack en heb deze er tussen uit gehaald en de stoute schoenen aangetrokken en bij Rica aangeklopt om er nu maar een volwaardige Volvo tune in te plaatsen.

Sinds 1 maart heb ik de Rica nu er in en heb het nodige uit geprobeerd voor zover mogelijk op de vermogensbank bij Rica gaf hij standaard tussen de 3000 Rpm en 6500 Rpm vele krommingen van vermogens af.

Op de Bank was het volwaardige niet te meten wegens de 4x4 aandrijving de vermogens worden verplaatst en heb met een ander test gezien dat de Volvo veiligheid niet volledig bloot geeft bij de eerste en tweede versnelling.

Heb nu de even mijn mijn DashCommand (bluetooth/android telefoon) het nodige getest met waarde metingen die nu wel anders zijn.

Bij 4268 Rpm geeft hij nu 479 Nw aan, in zijn eerste 2 versnellingen zit hij bij 5800 Rpm op 320 Pk in zijn derde en daarop volgende vier en vijf op 351 Pk en 436 Nw .
Ik denk dat er nog een Volvo veiligheid control mee loopt die pas bij zijn derde versnelling het volle vermogen pas afgeeft heb wel de traction control uit gezet tijdens de test.
De Geartronic is inderdaad niet stuurbaar hij schakelt gewoon over wanneer hij dit wil zo ook terug dus eigenlijk een overbodige luxe die gewoon niet werk zoals de berijder wil.

Heb er nog een logfile van gemaakt en wat plaatjes van geschoten luchtmassa meting zat aan de 18 graden Celsius is ook een redelijke temperatuur in de zomer zal dit zeker twee keer zo hoog zijn.

Ik ga ook nog kijken of er een Airbox system is voor dit type om extra inlaat druk en zo ook kortere dus koelere manier is om dit nog te verbeteren.

De Max snelheid wat ik heb getest is nu 241 op de route planner zou volgens opgaven naar de 265/270 km moeten lopen maar dat moet ik niet hier in ons kikkerland doen want dan zit ik zonder rijbewijs en auto denk ik zo want daar heeft hij denk ik wel wat langer voor nodig.

Dus de eerste Tuning was een probeersel gaf wel een wat beter gas respons maar dit is toch even wat anders hoe hij nu weg rijd van zijn plekkie met zijn mooie uitlaat roffel.

Dus ja hij is nu lekker wakker een duidelijk verschil van standaard USA software heb dit dan ook met BP 98 Ron gedaan om de beste samenstelling te kunnen testen.
Heb even wat plaatjes der bij gedaan de logfile van het geheel kan ik helaas niet plaatsen is van een Amerikaan die dit heeft ontwikkeld en werk goed.

Heb er een Bluetooth OBDII stekker gekocht http://www.harddisk.nl/prodimg/43416-mi ... rface.html en deze app https://play.google.com/store/apps/deta ... ashCommand voor Android.

Dus weer wat verder zal ik maar zeggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door YamahaV8 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Carfreak
7th Gear member

Jammer dat het niet gelukt is met de piggyback. Toch weer een bevestiging dat dat niet de meest optimale wijze van tuning is.
De tuning bij Rica klinkt als een experimentele. Ben jij de eerste die de 4.4 V8 laat tunen bij hun? De eerste cijfers klinken natuurlijk als een klok.

Ik ben benieuwd hoe het met je verbruikscijfers staat. Zijn die nog veranderd?
YamahaV8
2nd Gear member

Carfreak schreef: Jammer dat het niet gelukt is met de piggyback. Toch weer een bevestiging dat dat niet de meest optimale wijze van tuning is.
De tuning bij Rica klinkt als een experimentele. Ben jij de eerste die de 4.4 V8 laat tunen bij hun? De eerste cijfers klinken natuurlijk als een klok.

Ik ben benieuwd hoe het met je verbruikscijfers staat. Zijn die nog veranderd?
De buiten waardse tune zoals de Piggyback zit op je inlaat stekker bij het starten word de motor electronica en sensoren gecontroleerd zodra er een waarden afwijking is die niet bekend is dan is dit voor hem een storing.
Ik had dit in het begin minder maar bij de temperatuur afname steeds meer en na een vakantie van twee weken de accu leeg constante stroomdraad word door hun op constante plus gezet van de accu.
Deze had ik al op een contact geschakelde zekering gezet bij langer dan 5 a 6 dagen zou het leerprogramma dan ook weer opnieuw moeten worden ingereden dus eigenlijk was ik hier ook niet meer zo weg van.
Het geen wat wel beter was het gas response maar de extra power zoals Rica nu heeft heeft dit niet zo ook de maximum snelheid niet die kwam niet verder dan 221 Km

Er zijn meerdere bij Rica uitgevoerd met deze Tune Roelv/d Brink Senior (Hoofd Rica ) rij zelf met een XC90 V8 waar deze Tune ook in zit.
Verbruik zal niet toenemen meer gelijk of iets beter worden, boven 3000 Rpm is er pas een meerwaarde van gebruik op een autoweg zit je op de 2000 tot 2500 rpm volgens de wettelijke snelheden.
Korte ritten zit ik 1 op 7/8 bij langere grote weg 1 op 10/11 met mijn oude S60 T5 zat ik hier ook op dus eigenlijk is dit dit voor mij een mooi verbruik.
En verbruik ja wat moet ik zeggen dan had ik een Tesla moeten kopen met een goede surround installatie om de muziek van een V8 in de auto te hebben want dit doet veel goed om met genot in zone wagen te rijden.
Laatst gewijzigd door YamahaV8 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Carfreak
7th Gear member

Hoe staat het trouwens met je DRL's? Nog helemaal naar wens? Er zijn hier nu tips over de DRL's uit de XC70. Die passen bij a 1 op 1 en zijn na een kleine aanpassing plug and play. Kosten via Duitsland zo'n 140 piek!
M@rcel
6th Gear member

Carfreak schreef: Hoe staat het trouwens met je DRL's? Nog helemaal naar wens? Er zijn hier nu tips over de DRL's uit de XC70. Die passen bij a 1 op 1 en zijn na een kleine aanpassing plug and play. Kosten via Duitsland zo'n 140 piek!
Heb je een link waar ik ze kan krijgen voor dat geld. Ze passen vrijwel, je moet een klein stukje kunstof weghalen op een plek die je niet van buiten ziet (ook niet met originele S80 lampen).

Ombouw op SwedeSpeed
Carfreak
7th Gear member

Www.carparts-pros.com
Bestelnrs 31383204 en 31383205

Suc6!!
YamahaV8
2nd Gear member

Carfreak schreef: Hoe staat het trouwens met je DRL's? Nog helemaal naar wens? Er zijn hier nu tips over de DRL's uit de XC70. Die passen bij a 1 op 1 en zijn na een kleine aanpassing plug and play. Kosten via Duitsland zo'n 140 piek!
De DRL's werken nog steeds zeer goed ook de status van aanblik is gewoon zeer mooi, ik heb alleen nog geen gabbertej gevonden die voor mij een extra optie erin kan zetten zoals bij de EU Volvo om het Dim licht uit te schakelen deze optie is niet in mijn software pakket USA aanwezig.
YamahaV8
2nd Gear member

Heb gisteren de inlaat/luchtfilter aangepast alle USA milieu kastjes verwijderd heb weer een winst van 8 a 10 pk het luchtfilter inlaat is nu een Airbox geworden (drukbox bij hogere snelheid)
Op de slangen voor de luchtinlaat zat een extra reduxtie kastje en bij de uitgaande slang lucht filter box plus extra vacuum op deze slang die weer via een splitter naar de rembooster loopt deze heb ik afgeblind inlaat vacuum rembooster staat nog in werking.
In de box zit ook weer een wervel plus loos ruimte dit heeft allemaal met milieu uitstoot te maken in de US is dit wat scherper afgesteld.
Vanaf aansluitstuk naats gril en radiateur nu een doorstroming van 90 millimeter slang gemonteerd op het luchtinlaat filter waardoor er nu een grotere druk op de box ontstaat bij hogere snelheid dus meer lucht en zo ook vermogen deze slang heb ik ook vanaf luchtfilter op inlaat geplaatst.
Na 6 runs en een goede snelheid van 210 km gereden te hebben er geen motor storing zijn met metingen kom ik op een leuke winst uit van 8 a 10 pk.

De temperature is nu 28 graden bij de inlaat het volwaardige vermogen volgens meting is nu 359 tot 361 pk dus weer geslaagd met deze aanpassing.
Carfreak
7th Gear member

Dat ziet er keurig uit zo. Mooie vermogenswinst ook weer.
YamahaV8
2nd Gear member

Heb nog wat test log file's nagekeken.

Inlaat g/s een winst van 8 was 239 g/s en nu 247 g/s
Pk/Kw van 12 pk /8 kw nu totaal 363 pk / 266 kw
Inlaat temp was bij de test 16 graden is ook een goede waarden.
De vacuum leiding van af luchtfilter naar de inlaat geeft geen storing op de ODB II deze heb ik afgeblind.

Dus alles weer een stap verder.
Carfreak
7th Gear member

Merk je er iets van of is het vooral psychisch? ;-)
Volvo-Cees
3rd Gear member

Nou inderdaad Peet, wat zijn je bevindingen qua rijden?
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.

Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
YamahaV8
2nd Gear member

Carfreak schreef: Merk je er iets van of is het vooral psychisch? ;-)
Ik heb nu een aantal runs gedaan en ben nog niet geheel tevreden de software van de automatische bak heeft ook weer beinvloeden op de software van de motor electronica.

De eerste twee versnellingen worden door de automatise bak beveiligd voor het volle vermogen zou niet uit schakebaar zijn.
Dan zit er ook nog een snelheid beperking in die word vrijdag 6 mei door Rica er uit gehaald was Roel vergeten, er was wel EU software in gezet maar moet ook de beveiliging worden meegegeven dit was hij vergeten.

Wat het geheel nu zeer zeker al meer geeft is volgens standaard meting die ik gedaan had 298 Pk en 430 Newton na Rica,luchtfilter en uitlaat aanpassing nu 363 Pk 482 newton is meer dan standaard opgaven van hun site.
Ja en als je kunt rekenen dan geeft dit ook weer een heerlijk duwtje in de rug zit nu heel snel aan zijn snelheid begrenzer ben benieuwd hoe hij zonder deze loopt.

Had ook van Roel vernomen dat de nieuwe E10 (ethanol toevoeging) 100 tot 104 ron een nog betere verbranding zo ook vermogens winst afgeeft, maar dat hier in ons kikkerland nog niet zo gauw is te vinden alleen bij onze buren meer.

Heb nu gewoon de auto met motor die weer het vermogen en gevoel geeft van de oude S60 T5 (2001) het verschil van een turbo of gewoon atmosferische motor zit wel degelijk een groot verschil zo ook de winst die je makkelijker met een Turbo pakt dan met atmosferische motor.

Ik heb met Rica eigenlijk ook altijd een goede band gehad zo ook met mijn vorige S60 en Roel is best voor bepaalde zaken goed meegaand ik heb natuurlijk ook bij Obbe geprobeerd om dit te bereiken maar helaas heeft hij nog niet de mogelijkheid er voor.

Ik zal kijken als ik 6 mei bij Rica in Wateringen ben als er een run word gemaakt op de bank om het te filmen dan hoor je de V8 mooi zingen en roffelen, dit doet mij heel veel goed als al dit geheel even op zijn staart word getrapt.
Laatst gewijzigd door YamahaV8 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VolvoRulez
3rd Gear member

ben erg benieuwd!
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
Carfreak
7th Gear member

Dat zou mooi zijn om hier te zien en horen!!
YamahaV8
2nd Gear member

Nou de software is aangepast (snelheid begrenzer) maar wegens drukte van diversen race teams was de vermogensbank bezet.

De bak software is niet mogelijk (1e en 2e max vermogen toerenbegrenzer) maar hij zal nu wel door moeten lopen in zijn vijfde en zesde versnelling.

Maar eerst op vakantie om de weer even te relaxen helaas met het vliegtuig anders had het een mooie gelegenheid geweest om zijn longen is goed uit te kunnen blazen.

Dus voorlopig weer even stil.
Plaats reactie

Terug naar “S80”