Pagina 9 van 11

Geplaatst: 25.12.2006 - 22:51
door Gast
Ik blijf er trouwens bij dat een 90% vulbeveiliging..........veilig genoeg is. :P

Geplaatst: 25.12.2006 - 22:53
door Vampie
licht eraan hoe groot de tank is hé ;). als je 40 liter tank hebt en die begrenst tot 30, dat haal je eraf. Dan zal er niet snel 30 liter ontsnappen. Ik weet dat gas uitzet en "vloeibaar gas" HEEL veel gas is.

Ik denk nog steeds wel dat je van 80% naar 90% begrenzing zou kunnen gaan... mits je er wat vanaf weet.

Geplaatst: 26.12.2006 - 07:41
door Barry (Grillmeister)
@ Alex, ik denk dat je meer kans loopt op een gas explosie als je op de koffie bij de (spreekwoordelijke) buren zit met al die hobbyisten die aan de gas slangen van de bbq, het gas fornuis of de niet meer zo vaak voorkomende gas kachel hebben zitten knoeien.

in ieder geval ga ik nergens aan zitten want mijn veiligheid is me een heilig goed.

De garage van mijn pa heeft iig perfecte ventilatie en ik denk dat dat ook wel afdoende zou zijn om het blijven hangen van een gaswolk(je) tegen te gaan.

Geplaatst: 28.12.2006 - 16:02
door trompetje
het gaat niet om een garage met binnen 20°C: Nooit een auto in de zomer in de zon gezet? 50 °C is dan niet abnormaal........

Geplaatst: 28.12.2006 - 16:52
door Gast
Buiten ventilatie genoeg!
Anders zou je bij de pomp toch ook al een probleem hebben?

Geplaatst: 28.12.2006 - 17:42
door Battlecruiser
trompetje schreef:het gaat niet om een garage met binnen 20°C: Nooit een auto in de zomer in de zon gezet? 50 °C is dan niet abnormaal........
Heb zelf jaren met 100%vulling gereden: in de tijd dat er nog geen 80%vulling bestond.

Oók als je in een snikheet Italië tankte en de auto in de brandende zon urenlang liet staan, ontsnapte er geen gas via het overdrukventiel. Er zijn weinig LPGrijders die dat ooit in hun bestaan gezien hebben...

Geplaatst: 28.12.2006 - 18:36
door Gast
@Battlecruiser S80, ben ik met je eens.
Heb ik ook nog nooit gezien, maar daarom kan het natuurlijk wel bestaan!
Ik ben er buiten ook niet zo bang voor.
Daar komt bij; wie parkeert zijn auto voor langere tijd naast de LPG-pomp! :P

Geplaatst: 28.12.2006 - 23:27
door Barry (Grillmeister)
@Battlecruiser, toch heb ik soms uren na het tanken als de auto een paar uur in de zon stond (windstil) gas geroken in de bagage ruimte van mijn jeep. Dit had ik s'winters nooit. Ik denk dat dan toch het overdruk ventiel een luchtje gaf verder werdt mijn lpg installatie gewoon onderhouden door het inbouw station waar ik de zooi heb laten inbouwen en die hebben nooit een lek oid kunnen ontdekken.

Geplaatst: 29.12.2006 - 10:24
door Gast
Barry (Grillmeister) schreef:@Battlecruiser, toch heb ik soms uren na het tanken als de auto een paar uur in de zon stond (windstil) gas geroken in de bagage ruimte van mijn jeep. Dit had ik s'winters nooit. Ik denk dat dan toch het overdruk ventiel een luchtje gaf verder werdt mijn lpg installatie gewoon onderhouden door het inbouw station waar ik de zooi heb laten inbouwen en die hebben nooit een lek oid kunnen ontdekken.
Waarschijnlijk is de aansluiting(en) van je vulslang niet geheel (10 bar gasdruk) dicht geweest.
Dit heb ik wel meer gezien.
En als je dan bij de gasboer komt is de druk in deze slang inmiddels al minder geworden (niet meer lekken).
Dus niet meer te controleren.
Als je overdruk ventiel afblaast dan weet je het echt! :P

Geplaatst: 29.12.2006 - 11:52
door V480-S60
AlexV70 schreef:[Als je overdruk ventiel afblaast dan weet je het echt! :P
Zeker te weten 8) .
Dat is echt geen lichte gaslucht in je kofferbak.

Geplaatst: 29.12.2006 - 12:17
door bart simpson
V480-V40 schreef:
AlexV70 schreef:[Als je overdruk ventiel afblaast dan weet je het echt! :P
Zeker te weten 8) .
Dat is echt geen lichte gaslucht in je kofferbak.
En kijk dan vooral eens bij het licht van een aansteker :evil: .

Geplaatst: 29.12.2006 - 13:53
door V480-S60
bart simpson schreef:
V480-V40 schreef:
AlexV70 schreef:[Als je overdruk ventiel afblaast dan weet je het echt! :P
Zeker te weten 8) .
Dat is echt geen lichte gaslucht in je kofferbak.
En kijk dan vooral eens bij het licht van een aansteker :evil: .
Dat moet je dus niet doen 8) 8) 8)
Dan moet je zelfs uit de buurt blijven. :oops: :oops:

Maar even serieus.
Het is zoals Alex al aangeeft. Een afblazend ventiel hoor je echt wel. En dat merk je ook echt wel.

Bij een lichte gaslucht in je koffer kan er idd een niet dichte gasslang/aansluiting zijn. Maar ook dat moet je natuurlijk niet met je aansteker op gaan sporen.

Maar ik denk dat dat wel duidelijk is.

Geplaatst: 29.12.2006 - 13:55
door bart simpson
@V480-V40, en een gasinstallatie was zo veilig? :wink:

Geplaatst: 29.12.2006 - 14:00
door V480-S60
Thanks bart,
Dat heb ik even nodig. :salute: :occasion5:

Geplaatst: 29.12.2006 - 14:05
door bart simpson
V480-V40 schreef:Thanks bart,
Dat heb ik even nodig. :salute: :occasion5:
Voor dieselolie heb je welhaast een vlammenwerper nodig, maar graag gedaan...

Geplaatst: 29.12.2006 - 16:04
door Volvorijden
Maar even serieus.
Het is zoals Alex al aangeeft. Een afblazend ventiel hoor je echt wel. En dat merk je ook echt wel.

Bij een lichte gaslucht in je koffer kan er idd een niet dichte gasslang/aansluiting zijn. Maar ook dat moet je natuurlijk niet met je aansteker op gaan sporen.

Maar ik denk dat dat wel duidelijk is.
Helaas kan ik je uit ervaring vertellen dat je het niet snel door hebt. Maar er zit altijd aan een LPG-installatie een slang waar de overdruk van de LPG installatie wordt geloost.

Geplaatst: 29.12.2006 - 17:14
door Gast
In de buitenlucht zal je er (meestal) niks van merken!
Trouwens andere slang als waar ik het over heb.

Geplaatst: 01.01.2007 - 21:13
door wim de jong
Als je het doet, moet je altijd bewust zijn van het feit dat de 80% beveiliging eruit ligt.
Zelf heb ik dit al bij 4 autoos gedaan (745, 2x945 en nu mijn V70) en dit scheelt echt. Ik rijd veel op Duitsland, en Scandinavie, waar de LPG verkooppunten schaars zijn, al komen er de laatste jaren wel meer bij.
Belangrijke zaken wat je altijd in de gaten moet houden:
- Nooit tanken vlak voordat je thuis bent, of niet vol gooien. Je weet ongeveer hoeveel erin zit, dan gooi je er maar 10-15 liter in. Dat is veilig genoeg.
- Alleen vol tanken voordat je voor een grote rit staat. Zo tankte ik hem alleen vol voor een grote rit, als ik nog minstens 100 km moest rijden. Maar ik kon wel met de 945 (2xtankjes van 35 l elk) 70 liter tanken, en nu ruim 55 liter (ringtank achterin), ipv 42 liter eerst. Als je veel naar Munchen, Kopenhagen, Oslo, Praag rijd, scheelt het wel.

Werkwijze: rijdt tank helemaal leeg, en zo dat de motor amper loopt stationair. Schroef de vulslang eraf, en de koppeling. Een vlonder komt mee, boor deze lek mbv 3 gaten door en door. De vlonder drijft dan niet meer, en zal zinken in het vloeibaar gas, en sluit niet meer de vulopening af (zelfde principe als bij een WC) Tape alles in met witte afdichttape, en monteer eea weer, let op merkteken van de vulslangkoppeling, deze moet omhoog staan, ivm montage vlotter. Tank ongeveer 5 liter LPG, rijd naar huis, en sop alles af met een sopje van afwasmiddel. Er mag geen belletjes zichtbaar zijn, dan is alles dicht.

Maar wees er altijd van bewust dat die 80% beveiliging eruit is.
Nooit vol tanken en dan de auto in de zon parkeren.
Niet de auto APK laten keuren met een stampvolle tank, ivm meteraanwijzing op tank.
Vol tanken voor een grote rit is geen enkel probleem.

Als je het gevaarlijk vindt: NIET DOEN.
Denk je aan bovenstaande regeltjes......scheelt het wel.
Zo rijd ik de laatste 14 jaar.

Geplaatst: 02.01.2007 - 01:51
door Barry (Grillmeister)
Kijk een echte doet het zelfert, de tape toch niet van de gamma hoop ik?
;-}

Geplaatst: 07.01.2007 - 22:19
door lpi power
het is gevaarlijk omdat de tank druk op bouwt en dan afblaast(beveiliging)en daardoor kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan bijv iemand met een sigaret op dat moment in de buurt maar ik heb nog nooit gehoord dat een goed werkend lpg systeem ontploft of iets dergelijks.de tank word daarvoor op diverse punten getest.
mvg rene