PGV70 schreef:
Ik zie trouwens wel een verschil met de standard Volvo upgrade (sinds de 2014? facelift):
- bij deze Rus upgrade zijn de bovenste lichten zowel standaard licht als remlicht
- de Volvo upgrade zijn de bovenste alleen licht en de onderste ook remlicht.
Moet zeggen dat de Russische upgrade erg duidelijk is bij remmen: de bovenste lichten in combinatie met 3e remlicht zal zeker opvallen als er geremd wordt!
Even los van dat het ook zeer fraai oogt.
Even los van het feit dat het er wel echt OK uit ziet:
Daar is denk ik een reden voor.
De RDW eisen laten het niet toe waarschijnlijk.
Citaat; Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:
1º. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2º. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.
Volgens mij liggen ze nu (soort van) gelijk.of iig minder dan 15 cm.
Dat zou een reden kunnen zijn dat Volvo het zelf zo niet heeft gemaakt.
Het zou dus wellicht een probleem op
kúnnen opleveren...
En in België is het (uiteraard) nog ingewikkelder. (3 keer lezen)
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 301-art28c
6. Stoplicht.
Zij moeten gaan branden bij het in werking stellen van de bedrijfsrem.
De stoplichten zijn niet verplicht op de voertuigen voor traag vervoer waarvan de maximumsnelheid niet hoger is dan 30 km/h. Indien zij er echter toch mee uitgerust zijn, mag de maximale hoogte van de stoplichten maximum 190 cm bedragen.
Het aantal verplichte stoplichten bedraagt drie voor voertuigen van categorie M1, voor de eerste maal in gebruik genomen na 1 mei 2003 en die een Europese typegoedkeuring hebben, alsook voor voertuigen van de categorieën M1 en N1 die na 1 november 2014 voor de eerste maal in gebruik genomen werden, met uitzondering van chassiscabines en voertuigen met open laadruimte. Voor de voertuigen van een andere categorie, bedraagt het twee, met dien verstande dat een derde stoplicht toegelaten is.
Behalve wanneer er een derde stoplicht is, mogen twee facultatieve stoplichten worden geïnstalleerd op voertuigen van de categorieën M2, M3, N2, N3, O2, O3 en O4. Indien deze facultatieve lichten worden geïnstalleerd, worden deze geplaatst op een hoogte die verenigbaar is met de voorschriften met betrekking tot de breedte en de symmetrie van de lichten en op een verticale afstand die zo groot is als de vorm van de carrosserie mogelijk maakt, maar niet minder dan 600 mm boven de verplichte lichten. In de breedterichting moet de afstand tussen de binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas ten minste 600 mm bedragen. Deze afstand mag tot 400 mm worden teruggebracht wanneer de grootste breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt.