Algemene discussie topic over alles XC40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
MichelR
6th Gear member

Dit is de omschrijving uit de opties in de XC40:

Onze meest geavanceerde led-koplampen zorgen voor een uitzonderlijke verlichting, helpen u bij het overzicht in bochten en verbeteren uw zicht zonder andere weggebruikers te verblinden, door continu het lichtpatroon aan te passen. Terwijl u stuurt, draaien de koplampen om de bocht voor de auto te verlichten. Led-verlichting biedt u groot licht met een nog grotere lichtbundel en een groter bereik. En kunt het groot licht ingeschakeld laten, bij tegenliggers of wanneer u een auto inhaalt, schermen de koplampen net voldoende van de lichtbundel af om de andere bestuurder niet te verblinden. Ook andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers profiteren van het grotere verlichte gebied. De koplampen zijn bovendien ook nog eens intelligent: het groot licht schakelt uit zodra u de bebouwde kom inrijdt, maar blijft ingeschakeld wanneer u een verlicht bord passeert.

EDIT is in configurator zelfde tekst als bij de XC60 staat dus daar schieten we niets mee op.
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
TonH53
4th Gear member

MichelR schreef: Tijdens de proefrit met de mensen van Pro-drive had ik dit gevraagd en hij zei dat het zelfde werkte als bij de XC60..
Dat je dus gewoon met groot licht kan rijden en dat voorgangers etc worden afgeschermd..

Hij heeft natuurlijk uitvoerige uitleg van volvo gekregen en zei ook dat hij dit zelf had gezien.

Maar staat inderdaad nergens duidelijk omschreven. Misschien eens vragen bij Volvo Nederland?
Het staat in ieder geval in de handleiding
qq
"Automatisch groot licht".
Het systeem kan ook rekening houden met de straatverlichting. Wanneer de camerasensor geen tegen-/voorliggers meer waarneemt, wordt weer overgeschakeld naar groot licht.
qq

In de handleiding staat overigens ook "stoelventilatie", wat er volgens de dealer niet in zou zitten.
Laatst gewijzigd door TonH53 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
MichelR
6th Gear member

Sommige delen gewoon overgenomen uit andere handleiding want de Inscription helaas niet de optie voor stoel ventilatie.
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
HanL
2nd Gear member

En dit is de omschrijving uit de handleiding:
Automatisch groot licht is een systeem dat met een camerasensor boven aan de voorruit de
koplampen van tegenliggers of de achterlichten van voorliggers registreert en automatisch overschakelt
van groot licht naar dimlicht.
Automatisch groot licht is te activeren met de draairing
van de stuurhendel in stand. Het systeem kan ook rekening houden met de
straatverlichting. Wanneer de camerasensor geen tegen-/voorliggers meer waarneemt, wordt weer
overgeschakeld naar groot licht.

Ik lees dit als alleen een grootlicht aan-uit optie en geen matrix.

Omschrijving uit de brochure:
ONDERSCHEIDENDE
VERLICHTING
Zien en gezien worden, overdag of ‘s avonds, met de typische T-vormige led-koplampen
van Volvo. De lampen passen automatisch de hoogte van de lichtbundel aan en schakelen
tussen dim- en grootlicht voor het beste zicht en om te voorkomen dat andere weggebruikers
verblind worden. De optionele hooggeplaatste led-koplampen zijn voorzien van
Active Bending Lights die meedraaien met het sturen (met tot wel 30°) voor een beter
zicht in bochten.

Ook hier wordt alleen gesproken over de standaard automatische grootlicht aan-uit en de optionele adaptieve bochtverlichting.

Verder opvallend. In de Belgische prijlijst van de launch editions wordt gesproken over Active High Beam II. Dat zou duiden op de Matrix oplossing.
In de Belgische prijslijst voor MY19 wordt alleen nog gesproken over Active High Beam (automatisch schakelen tussen groot- en dimlicht)

Kortom ik vrees dat de Matrix oplossing de XC40 niet gaat bereiken.
XC40 P8-AWD Full Options
XC40 T5-AWD R-Design Intro Edition met Luxury en Scandinavian Line in Crystal White Pearl
Erikho
4th Gear member

Ach, er zijn ergere dingen. ;-)
Ik ben straks allang blij met dat mooie heldere LED licht!
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
MichelR
6th Gear member

En dat van steer-assist bij BLISS volgens de prijs lijst inderdaad ook niet.

XC40: BLIS met Lane Change Merge Assist
XC60: BLIS met Lane Change Merge Assist en Steer Assist

Vraag even bij Volvo Nederland neer gelegd eens kijken wat die antwoorden.

Binnenkort krijgen de eerste mensen hun XC40 dus dan zullen we meer te weten komen.
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
HanL
2nd Gear member

En wat betreft Steer Assist:
Ik heb tijdens mijn recente proefrit niets gemerkt van de aanwezigheid van Steer Assist i.c.m. BLIS. Wel de lampjes in de buitenspiegels maar meer niet. Bij de XC60 wordt de aanwezigheid van Steer Assist ook expliciet benoemd in alle documentatie. En bij de XC40 ontbreekt in alle documentatie de verwijzing naar Steer Assist.

Dus ik denk dat ook deze feature de XC40 niet gaan halen.
XC40 P8-AWD Full Options
XC40 T5-AWD R-Design Intro Edition met Luxury en Scandinavian Line in Crystal White Pearl
HanL
2nd Gear member

Erikho schreef: Ach, er zijn ergere dingen. ;-)
Ik ben straks allang blij met dat mooie heldere LED licht!
Dat klopt, er zijn idd ergere dingen.
Maar ik blijf het storend vinden dat er op veiligheids-oplossingen wordt bezuinigd en naar de consument niet duidelijk wordt gemaakt wat er wordt geleverd.

En het is nou ook niet zo dat dit een revolutionaire techniek is. Mijn huidige auto uit 2013 bescikt al over deze Matrix techniek. En ik kan je zeggen dat het een perfect systeem is waar ik met pijn in het hart afscheid van neem.
XC40 P8-AWD Full Options
MvR
2nd Gear member

Steer assist werkt wel als je de Pilot Assist hebt aanstaan, of begrijp ik het verkeerd? Bij de demo wagen ging dit uiterst goed.
In bestelling
2020 December: Volvo XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric R-Design
Huidig
2018: Volvo XC40 T4 R-Design in Osmium Grey
Voorheen
2013: Volvo V40 D2 - R-Design / Black
Dibadro
2nd Gear member

Mij is weer uitgelegd ( door Volvo NL en meerdere dealers.) dat de Full Led ten opzichte van de standaard led, de meedraaiende lampen heeft en dat de mistlampen als bocht verlichting werken.
En dat beide uitvoering groot licht assistentie hebben. ( groot licht aan/uit)
En alleen de 60 en 90 modellen de uitgebreide versie Full-Led hebben.

Heb op een avond een test gedaan met een V40 Full Led met mee draaiende lampen, en haast geen verschil tussen wel en niet meedraaiende van de licht bundel. (aan en uit gezet in menu)
Ja, je zit het verschil, maar ik miste het niet.
Nu ook op mijn V40 de meedraaiende Xenon, het is mij alleen opgemerkt als ik de snelweg opdraaide.
Ook daar de test mee gedaan of de Full-Led op de XC40 moest komen, maar ik miste het niet, en daarom de optie niet toegevoegd.
XC40 P6 Pro - Onyx Black- 20" - Nubuck Textiel - Trekhaak - Dakspoiler
Vorige: XC40 T4 Geartronic Inscription, Pine Grey metallic - Full option.
V40 D2 Summum - Introline - Stoel+voorruitverwarming - Misty Bleu - P120 - S40 Edition 2 - Barents Blue, 3 x VW Bora
HanL
2nd Gear member

Dibadro schreef: Mij is weer uitgelegd ( door Volvo NL en meerdere dealers.) dat de Full Led ten opzichte van de standaard led, de meedraaiende lampen heeft en dat de mistlampen als bocht verlichting werken.
En dat beide uitvoering groot licht assistentie hebben. ( groot licht aan/uit)
En alleen de 60 en 90 modellen de uitgebreide versie Full-Led hebben.
Dit sluit helemaal aan bij het beeld wat ik hiervan krijg. Jammer genoeg wordt dit in de configurator niet bevestigd. Dus je wordt als koper op het verkeerde been gezet.
Dibadro schreef: Heb op een avond een test gedaan met een V40 Full Led met mee draaiende lampen, en haast geen verschil tussen wel en niet meedraaiende van de licht bundel. (aan en uit gezet in menu)
Ja, je zit het verschil, maar ik miste het niet.
Nu ook op mijn V40 de meedraaiende Xenon, het is mij alleen opgemerkt als ik de snelweg opdraaide.
Ook daar de test mee gedaan of de Full-Led op de XC40 moest komen, maar ik miste het niet, en daarom de optie niet toegevoegd.
Ik krijg een Intro Edition dus geen keus voor mij, maar ik zou ook nooit zoveel geld uitgeven voor alleen een adaptieve bochtverlichting. Zeker niet als je voor bijna hetzelfde bedrag bij een XC60 de matrix versie krijgt.

Ik vind dat Volvo hiermee de plank volledig misslaat.
Laatst gewijzigd door HanL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 P8-AWD Full Options
HanL
2nd Gear member

MvR schreef: Steer assist werkt wel als je de Pilot Assist hebt aanstaan, of begrijp ik het verkeerd? Bij de demo wagen ging dit uiterst goed.
Pilot Assist houdt je alleen tussen de lijnen bij snelheden tot 130 kmh.
BLIS i.c.m. Steer Assist zorgt ervoor dat je stuurwiel trilt c.q. tegenstuurt bij een inhaalactie met achterop komend verkeer c.q. verkeer in de dode hoek.

Kortom dat is iets heel anders.
XC40 P8-AWD Full Options
MichelR
6th Gear member

Met FULL LED heb je dus ook LED grootlicht.. Anders heb je dus geen LED Grootlicht.
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
HanL
2nd Gear member

Welk type grootlicht heb je dan? Halogeen, Xenon?

Ik kan niet geloven dat het standaard grootlicht niet van het type LED is.
Dat zou het wel helemaal een zwaktebod maken.

Voor zover ik het begrijp betaal je dus €550 om de koplampen mee te laten draaien. Belachelijke meerprijs.
Zeker gezien de meerprijs van €610 op de XC60 inclusief de Matrix optie.
Laatst gewijzigd door HanL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 P8-AWD Full Options
Erikho
4th Gear member

Volgens mij gewoon LED grootlicht hoor (werkt met spiegels, net als xenon)
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
MichelR
6th Gear member

Ik denk gewoon Xenon maar in ieder geval geen LED.
Heb dit nog speciaal gevraagd daarom heet het FULL-LED dus dat al je licht LED is (ook grootlicht).
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Erikho
4th Gear member

Ben het niet met je eens, het is absoluut geen xenon.
Maar we kunnen hier discissieren tot we een ons wegen, we zullen het moeten afwachten...
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
HanL
2nd Gear member

MichelR schreef: Ik denk gewoon Xenon maar in ieder geval geen LED.
Heb dit nog speciaal gevraagd daarom heet het FULL-LED dus dat al je licht LED is (ook grootlicht).
Ik begrijp uit jullie reacties hier dat niemand, net als ik, ook maar iets begrijpt van de aangeboden opties.

Ik kan niet geloven dat het standaard grootlicht niet van het type LED is.
Dat zou het wel helemaal een zwaktebod maken.

Voor zover ik het begrijp betaal je dus €550 om de koplampen mee te laten draaien. Belachelijke meerprijs.
Zeker gezien de meerprijs van €610 op de XC60 inclusief de Matrix optie

Volgens mij wordt het tijd dat iemand bij Volvo NL zijn zaakjes op de rij krijgt en helder gaat communiceren wat klanten eigenlijk kopen en geleverd krijgen.
XC40 P8-AWD Full Options
MichelR
6th Gear member

Hier topic over soorten LED.
viewtopic.php?t=76917&page=5
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
HanL
2nd Gear member

MichelR schreef: Hier topic over soorten LED.
viewtopic.php?t=76917&page=5
Artikel is helemaal correct. Echter de FULL-LED op de XC40 is anders dan op de XC60.
Het Matrix deel (selectieve sectorgewijze uitschakeling van grootlicht, zodat tegenliggers niet worden verblind maar het grootlicht aanblijft) is afwezig.

En daar zit nou net mijn probleem.

Toen ik de auto in oktober bestelde werd mij door de dealer verteld dat de veiligheids-systemen van de XC60 zeker ook op de XC40 zouden komen, misschien wel in een verbeterde versie.
Tijden de proefrit in februari werd dit nog eens bevestigd door de begeleiders van Prodrive.

Dit blijkt echter, nu de eerste auto's binnenkort worden uitgeleverd toch niet helemaal te kloppen.
En voor een bedrijf dat veiligheid propageert word ik daar niet heel blij van. Ik ga mij nu afvragen wat er straks bij uitlevering (naast BLIS en FULL-LED) nog meer zal afwijken.
XC40 P8-AWD Full Options
Plaats reactie

Terug naar “XC40”