Goed gedaan Maarten, leuk verhaal... Ho ho ho, je bent nog lange niet van me af, ik ben niet bij de pakken neer gaan zitten.
In de afgelopen dagen ben ik namelijk weer met de deuren aan het spelen geweest.
Via Marktplaats kocht ik deze 2 tamelijk gehavende premium deurpanelen.
Stinkend, beschimmeld, losse binnen panelen, verouderd kunstof en de verkeerde kleur sierstrip.
Hier de binnenkant.
Inclusief de gratis schimmelcultuur.
Ik schroef alles uit elkaar en test op een paar hoekjes onze stoom reiniger.
Het lijkt wel een kuuroord.
Eerst even iedere onderdeel en paneel badderen met een licht sopje.
Even afdrogen en vervolgens een heerlijk verfrissende stoomdouche voor iedere oppervlak, naadje, hoekje en kiertje.
Niet te lang op 1 plek om het materiaal te beschadigen maar goed genoeg om 99,9% van de schimmels te doden.
Direct gevolgd door een heerlijke zachte droogdoek.
Een mix van onderdelen van mijn eigen panelen en die van de premium deurpanelen levert me een complete set op.
De kunstof delen kietel ik waar ik maar kan met een penseeltje een een beetje rubber/plastic restorer.
Waarna ik ze nawrijf met een schone, droge doek.
Die restorer lijkt overigens verdacht veel op zuurvrije vaseline,
wat ook het zelfde resultaat oplevert, ssst niet verder vertellen maar dat zou ik nooit hardop durven beweren.
Op de foto is de linker helft gekieteld en de rechter helft van de onderdelen alleen slechts schoon.
De binnenkant, links van de gele lijn zijn wederom de behandelde delen.
Alle onderdelen plakken niet en voelen fijn aan, tevens laat je bij aanraking ook geen "vettige" vlekken achter.
Bij de deurpaneel heb ik de gespleten delen helemaal ontdaan van kit en fabriekslijm.
Heel erg op mijn gemak met een scalpel om het vervolgens weer vluchtig te wassen, te drogen, te stomen, te drogen (extra goed handmatig en extra lang) en als toetje een alcohol behandeling.
Nadat ik een plan had hoe en waar ik mijn klemmen zou plaatsen begon ik met high-tack kit.
Adem in.... Kit een beetje... Adem uit...
Beetje bij beetje, voorzichtig en niet te veel, maar zeker dat ik het daar krijg waar ik het hebben wil.
Dan even het kleine beetje overtollige kit en die enkele toch geknoeide spikkels van het paneel verwijderen en de klemmen plaatsen.
Deze kit heeft een hoge begin sterkte en een extreem hoge eind sterkte na 12 uur nadat ie volledig is uitgehard.
Hij blijft flexibel en kan tegen vocht en diverse chemicaliën.
Absoluut over-kill maar hiervoor heb ik al eens bison-tix uitgeprobeerd.
Het heeft een aantal jaar gehouden op mijn orginele deurpanelen, voordat het uiteindelijk toch los kwam.
In mijn ogen omdat het als een lijm echt hard wordt en daardoor niet met trillingen overweg kan.
Dus fingers crossed voor deze kit.
De klemmen besluit ik na 3 uur te verwijderen .
Ik wil het leer niet teveel indrukken door de klemmen te lang te laten zitten, maar wat is te lang? En die kit zou al krachtig moeten beginnen.
Met gezond zweet in mijn bilnaad verwijder ik ze voorzichtig stuk voor stuk.
Nauwlettend hou ik de voorheen ingeklemde delen in de gaten.
Ze bewegen geen milimeter en ik laat beide panelen nog geruime tijd (15 uur nog) met rust.
Daarna durf ik voorzichtig druk op de panelen uit te oefenen.
Ze voelen echt solide aan en er zit nergens meer beweging waar het niet hoort.
De binnenkant maak ik dan af met de isolatie plaatjes en schuimen steunblokken van mijn oude panelen.
Ook weer met die kit en het zit in enkele minuten al muurvast.
Dat ziet er toch weer een stukje frisser uit?
Met een algemene leer onderhouds wax verwen ik de eland huid en ik monteer het kunststof.
Dan gaan dingen weer even mis, want waarom niet?
Oh ja, omdat ik nog niet klaar was!
Eerst reviseer ik voor de rechter achterdeur, weer een van de via de sloop bemachtigde "deurvangers".
Die wissel ik uit met de oude en ook deze deur opent weer zonder te kermen.
Dan smeer ik al de raam rails, lopers en mechanismes aan de binnenkant van alle deuren.
Bij de laatste deur, links achter slaat het noodlot toe.
De deur heb ik open, de bekleding eraf, knop weer aangesloten en ik bedien het raam... Bzzzzt....knak... Pats!
De nieuwste missie getiteld: scherven brengen geluk!
Gaat u hem aan?
Heilige maagd maria ik schrok me wezenloos!
Waarom ik, waarom nou weer dit, wat is hier aan de hand?!?
Voorzichtig het raam en de deur gesloten en klaar voor die dag...
Alleen nog even een zoekopdracht op onderdelenlijn.nl geplaatst voor een vervangende ruit.
Dat is een overkoepelende site waar diverse auto demontage bedrijven bij zijn aangesloten.
Je plaatst centraal je vraag naar specifieke onderdelen, evt incl nummers en foto's.
De bedrijven reageren los van elkaar met hun aanbieding.
Ondersteund met foto's en eventuele informatie over het voertuig waar het vanaf komt.
De volgende dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de deur weer geopend.
Die knak had me 's avonds niet los gelaten, dat was iets en ik ging het vinden.
Misschien een stukje popnagels tussen het mechanisme of de rail na het reviseren van die speaker?
Ondanks dat ik die zo zorgvuldig mogelijk had verzameld....
Of paste misschien het andere type deurvanger niet, want die had ik in deze deur als eerste vervangen.
En nooit het raam geopend met een geopende deur..... Hmmm...
Het raam wilde ik niet laten zakken, nu zat het nog in elkaar en dat wilde ik zo houden.
Dus naar binnen loeren met een lampje in de deur, de oorspronkelijke locatie van de barsten zitten allemaal in 1 hoek van het glas.
De andere passagiers deur geopend en daar naar binnen geloerd.
Voorzichtig dit raam beetje bij beetje laten zakken, geen problemen...
Terug naar de linker deur, hey de deurvanger zit anders... terug naar de rechter achterdeur... Jep verrek die zit andersom tov het midden van de auto en dit raam gaat prima open met open deur... Eureka!
De deurvanger pas ik aan en ik leer me in over het vervangen van het glas, iets wat ik nog nooit gedaan heb.
Wat is Vida toch een uitkomst!
Nog wat YouTube filmpjes om anderen ermee te zien stuntelen en ik denk dat ik het wel kan.
Nu ik reacties op onderdelenlijn begin te krijgen van diverse demontage bedrijven zie ik ook hoe handig dit is.
Deijne is 1 van de eerste die een raam voor €50,- aanbied, maar er staat bij: licht groen.
Heb ik licht groen?
Testen met een wit papiertje erachter levert me niet echt een overtuigende nee op.
Aangezien het maar 20 minuutjes rijden is vanuit ons ga ik gewoon even langs.
Eenmaal daar mag ik even kijken en het lijkt redelijk, dus ik bestel hem voor de volgende dag.
Ze hadden gelukkig geen tijd om direct tot demontage over te gaan en ik mocht het niet zelf doen, wat ik allemaal prima begrijp.
Eenmaal thuis zag ik namelijk meteen wel het verschil, ik ben raar ik weet het...
Dus de opdracht heb ik gelijk geannuleerd.
Rima had inmiddels voor €34,95 er 1 aangeboden.
Na verder contact hadden ze iedere wenselijke kleur in huis en kon ik die wanneer het mij schikte afhalen.
Of toe laten sturen als ik dat zou wensen.
En zoals ik aangaf heb ik gelijk nog wat meer toegevoegd aan mijn onderdelenlijn wensenlijstje.
Bij de linker achterdeur, die van het gebroken glas, was al een tijdje het onderste raam rubber aan de buitenkant van de deur een beetje gebobbeld.
Datzelfde gebeurde met hetzelfde raam rubber van de rechter voor portier, crazy right?
Nee, maar nu ik toch bezig was...
Die rubbers noemen ze blijkbaar raamlikker of raamsnor.
De stoelverwarming van de bestuurders stoel heeft in ons bezit nog nooit gefunctioneerd.
Ik heb de stoel even los gemaakt, de leuning dubbel gevouwen en de stoel gekanteld.
Zo kon ik even metingen doen en de aanwezige componenten controleren op onderdeel nummer.
De thermostaat en de aansturings eenheid heb ik even gedemonteerd.
De volgende dag gezellig ondersteund door mijn vader de rit van 70 km overbrugd om bij Rima een zijruitje op te halen.
Daar aangekomen toch stiekem nog gevraagd of ze voor de ramenlikkers en stoelverwarmingsdelen wilde kijken.
En warempel lag alles 20 minuutjes later, in keurige staat en voor prima prijzen op de balie!
Onderweg naar huis bedacht mijn vader een manier om de gebroken ruit heelhuids te verwijderen.
Compleet intapen, geniaal eenvoudig!
Even een korte ode aan mijn vaders technische oplossingen.
Hij heeft niet echt iets met auto's of techniek.
Maar in een ver verleden deelde hij samen met een vriend een fiets.
Omdat ze snel uitgekeken raakte op het veranderen van de zadelhoogte bedachten ze de spanklem zoals die nu nog overal en in diverse toepassingen gebruikt wordt.
Dit is opgemerkt door een zakelijk tactisch iemand en voor een "leuk" bedrag van maar liefst fl1000,- werd het idee verkocht.
True story!
Hij is veel handiger dan ie toegeeft, slimme vos.
Dus vaders veilig thuis gebracht en zelf die namiddag weer naar m'n Volvo.
Volgens Vida's aanwijzingen de raamrubbers voorzichtig uit de sponningen kunnen verwijderen nadat ik het raam had laten zakken.
En de geleide rail die in de deur zit, aan de kant van het slot, gedemonteerd.
Daarna het raam op een hoogte gebracht zodat ik de popnagels kon uitboren.
Easy peasy, het raam bleef heel en kwam hanteerbaar los en uit de deur!
Vervolgens heeft mijn lieftallige echtgenoot de Rima ruit gepoetst, terwijl ik met de sponningen en alle rubbers even heb gebadderd, teamwork!
Daarna alles maar gemonteerd, want wat moet je anders met je dag?
Gister heb ik de premium speaker aan de bestuurders deur bevestigd.
Top tip, bij het popnagelen van afgebroken of uitgeboorde bevestigings oogjes van de speaker...
Leg een m6 ringetje tussen het voetje en de popnagel, werkt perfect!
Voor de grap heb ik de deurkaart ook even op z'n plek gehangen.
Ik moest nog even uitvogelen dat ik de vocht membramen binnen op de deur met butyl kit wil bevestigen.
Op aanraden van Vida en belangrijk tegen schimmels enz.
Het bedieningspaneel en de knoppen wil ik nog even opfrissen.
En het leer van de kaart moet minimaal nog eens ingevet worden, maar ik moest het gewoon even zien.
Achter deur kaarten nog reinigen en kitten, diverse speakers plaatsen, deuren van binnen even reinigen, alle deuren weer van nette membramen voorzien (heb ik in huis, nog van die eerste grote dag spelen bij Deijne).
Een dagje of 2 en alle deuren zijn weer good to go, schoon en voorlopig weer solide bestendig tegen hevige regenval voor de komende jaren.
De stereo wordt naar premium ge-upgrade, incl aangepaste tweeters all round en versterker.
Alles als orgineel, met gebruikte orginele Volvo delen.
Ps. Het blijft raar wanneer ik bezig ben om veranderingen van een flinke tijd terug, terug te zien.
Bijvoorbeeld de asbak weg en bekerhouders in de plaats in het middenconsole.
Dat is echt al even geleden sinds ik dat gedaan heb en ik heb geen meter gereden daarmee....
