Eindelijk kon ik een proefrit maken in de V60 PIH. Hier volgt een review:
Afgelopen vrijdag met de dealer (Vos @ Gorinchem) gebeld en ik was benieuwd of zij de auto binnenkort in de showroom hebben. Ik kreeg te horen dat ik maandag een proefrit kan komen maken, lucky me! Meteen een vrije dag genomen en het hele weekend heb ik mij hier op verheugd.
Bij aankomst eerst 10 rondjes om de auto gelopen. Het was helaas het 2013 model, maar ik probeerde me alvast in te beelden wat de beste kleur en velgen zijn. De auto stond op winterbanden en de Njord 17" velgen, deze misstaan de auto zeker niet. Achterkant van de auto is super gaaf en de brede platte uitlaten geven het een sportief uiterlijk. De neus van de auto heb ik maar even genegeerd, want straks krijgen we een andere neus waarmee we het moeten doen.
Bagage ruimte valt tegen (door de accu's is de bodem flink verhoogd). Tenminste, als je een type bent die bijvoorbeeld een V70 als auto had. Ik had hiervoor een Alfa 159 sedan en dan ben je snel blij. Ik kan me goed voorstellen dat je meer ruimte nodig zou kunnen hebben als je bijvoorbeeld twee kinderen hebt. Die staan voor de komende twee jaar niet in de planning, daar hoef ik mij nu iig niet druk over te maken.
Dan het interieur. Wat een luxe is het om achter het stuur van de V60 te mogen zitten. Zwart leren stoelen met witte stiksels geven het interieur een heel sportief karakter. Om het niet al te sportief te maken, zorgt de Artic Night Wood voor meer een luxe/klasse uitstraling. Voor het eerst dat ik hout inleg niet oubollig vind. Het enige waarmee je moet uitkijken met de Artic Night Wood zijn de krassen. Op de demo auto zag ik al heel wat kleine krasjes. Ik ben benieuwd hoe het hout na bijvoorbeeld 4 jaar eruit ziet.
De stoelen zitten heel comfortabel en bieden goede (zijdelingse) steun. Comfort & steun ga je zeker nodig hebben wanneer je de 285 paardjes gaat uitlaten. Ik ga zelf voor de sportstoelen in het 2014 model. Als deze al zo lekker zitten, hoe heerlijk gaat het dan worden in het nieuwe model?
Nu het rijden. De verkoper ging meerijden om het een en ander uit te leggen tijdens de proefrit. Aan de ene kant heel handig dat iemand alle knopjes uitlegt, omdat ik maar een halfuurtje de auto mocht proefrijden (dus onvoldoende tijd om alle knopjes zelf uit te proberen). Aan de andere kant is het jammer dat je dan de grenzen van de auto niet gaat zitten verkennen waar de verkoper bij is.

Relatief dus rustig en netjes gereden.
Auto was niet helemaal vol geladen. Dus in hybride modus ging de dieselmotor heel snel aan. Het schakelen tussen de diesel en elektrische motor gaat heel erg vloeiend. Als je niet op de dashboard kijkt, dan heb je het niet eens door. Wat je wel merkt, is dat je altijd genoeg power hebt. Geluid is goed geïsoleerd, hierdoor is het ook relatief rustig in de cockpit wanneer de dieselmotor aanstaat. Geluidsverschil tussen de electro en dieselmotor was hierdoor kleiner dan ik eerst had verwacht.
Nu kort over de automaat. Dit is mijn eerste ervaring in een automaat. Ik kan het dus niet vergelijken met andere auto's. Er waren wel een paar momenten waarop ik dacht, "ik zou wel anders geschakeld hebben" Vooral als je het gaspedaal los laat (bij rood stoplicht) en ineens springt het stoplicht op groen. Dan wil je doortrekken en dan hoor je dat de auto niet in de meest geweldige versnelling staat.
Stuur voelde ook goed gaan. Er was geen snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging in de demo auto. Stuur voelt niet zo direct aan als in de Alfa (die was "Sharp as a knife" volgens Jeremy Clarcksen), maar een stuk directer dan bijvoorbeeld de Opel Corsa die ik als leenauto heb. Dat is natuurlijk een kromme vergelijking, maar ik heb geen A4 of 3-serie bij de hand om het ermee te vergelijken.
Wat ik ook getest heb is een sprint vol gas in de power modus. Wat kan ik daar over zeggen, damn... wat een power. Ik denk dat ik vaak in de verleiding ga vallen om op de "power mode" te drukken. Helemaal in de eerste weken dat ik de auto heb. Mijn vriendin was ook onder de indruk toen ze flink in haar stoel werd gedrukt. Ik ben zelf een milieu fanatiekeling en ook politiek gezien een linkse stemmer, maar er is niks mee om even 5 minuten 285 paardjes uit te laten. Af en toe mag je het kind in je zijn gang laten gaan.
Ik ben zelfs een audio liefhebber. Niet helemaal een audiofiel, maar toch wel iemand die om goed geluid geeft. Ik heb gevraagd of ze een auto met Premium Sound hebben in de showroom, maar helaas - die hebben ze niet. Wij hebben dus via bluetooth wat MP3-tjes gestreamd in de V60 PIH. Vaak is dat niet het hoogste kwaliteit, maar niemand had een CD-tje bij zich. Geluid was echt geweldig en meer dan ik verwachte van het standaard systeem. Wij hebben met wat trance nummers getest, maar ook met Adele (Skyfall) getest. Het laatste nummer is echt kippenvel! Ik denk dat ik de 700/800 euro aan wat anders ga spenderen dan de premium sound. (Tenzij ik een dealer vind waar ik de premium sound mag beluisteren)
Ik heb echt een geweldige dag gehad. Zowel ik als mijn vriendin hebben een goed gevoel over de auto. Enige minpuntjes zijn de bagage ruimte en misschien de automaat. Los daarvan kan ik niets noemen wat mij tegenviel. De auto is geweldig. Alles waarmee ik nog zit is: Wordt die nou Crystal White of Black Sapphire?