Pagina 10 van 30

Geplaatst: 08.04.2010 - 19:58
door Boele
Zoveel zal de breedte toch ook weer niet schelen? Als ik jou was zou ik een foto zoeken van een gemonteerde stang op een 240 en dan eens kijken hoe het evt bij jouw 140 te fabriceren is..

Heb van een kennis die er een op een 1800ES heeft gemonteerd dat ze er ontzettend listig van worden. GAAF!

Geplaatst: 09.04.2010 - 00:25
door AmazonWillem
Ik denk dat er hier op de sloop nog wel een 240 ligt, hopelijk kan ik dan meteen voor + achter eraf halen, incl bevestigings materiaal.
En een beetje uitbreken op rotondes zou niet zo erg zijn :roll:

Nu moet ik maar stoppen met het kidnappen van B-lennium z'n topic :oops:

Geplaatst: 11.04.2010 - 15:05
door B-lennium
ik heb een filmpje gevonden op youtube waar onderandere ik een rondje doe over het midland circuit tijdens de elandrun 2010, 'Jambon63' bedankt voor het posten van deze video!

Elandrun 2010 "a Wild Moose Chace" van af 3:04 t/m 4:08 zie je mij mijn eerste rondje rijden.

Geplaatst: 11.04.2010 - 15:09
door Boele
Gaaf hoor! Ik vind het overhellen al redelijk beperkt voor een 164!!!

Toch maar eens nadenken voor een sper?;)

Geplaatst: 11.04.2010 - 15:41
door B-lennium
een sper kan nog lastig worden voor het dana 30 diferentieel als is het goed begrepen heb.

het overhellen is echt een enorm verschil met de 164 van mn vader ja, met wat extra stabilisatie stangen moeten het nog beter worden!

Geplaatst: 12.04.2010 - 14:12
door Boele
Dacht dat het voor jou juist makkelijker was. Heb wel eens gehoord dat Dana diff's ook onder Jeeps zitten?

Geplaatst: 12.04.2010 - 18:07
door B-lennium
klopt maar bij de jeep wordt het diff op de vooras gebruikt, alles is net omgedraaid dus, plus het inbouwen van een differentieel lijkt me ook een takke klus

Geplaatst: 12.04.2010 - 19:13
door ferdy
Ik heb een kennis (oude leraar) die Jeep's ombouwd voor rock crawling, hij kan ons vast wat meer vertellen over dana 30 diff'jes ombouwen naar sper. Mijn diff heeft speling in het planetaire tandwiel stelsel dus ik wil daar eigenlijk ook een sper in...

Geplaatst: 12.04.2010 - 22:57
door Boele
Het inbouwen zelf lijkt me niet zo spannend. Echter het afstellen (shimmen) is een niet allerdaagse bezigheid en moet je wel uitbesteden..

Geplaatst: 13.04.2010 - 09:48
door B-lennium
ferdy schreef:Ik heb een kennis (oude leraar) die Jeep's ombouwd voor rock crawling, hij kan ons vast wat meer vertellen over dana 30 diff'jes ombouwen naar sper. Mijn diff heeft speling in het planetaire tandwiel stelsel dus ik wil daar eigenlijk ook een sper in...

kijk!, waneer ga jij eens op de koffie bij die man! dan regel ik wel een vlaai :)

het inbouwen van een diff is een heel karwei, het shimmen kan alleen met het diff uit de behuizing, dan weer installeren en controleren of alles just is. dus voordat je klaar bent heb je alles 4 keer in je handen gehad..

Geplaatst: 13.04.2010 - 15:43
door Boele
Oh dat wist ik niet...

Kost een beste berg geld dan!

Geplaatst: 13.04.2010 - 22:43
door B-lennium
zie http://www.differentials.com/install.html voor al het 'Checking the Pattern' stukje kost tijd denk ik.

aan manuren kost het wel wat denk ik ja, misschien dat ik er ooit aan begin hoor maar dan wel met een 'reserve' achteras op mn gemakje.

Geplaatst: 13.05.2010 - 13:34
door Gast
Volgens mij kwam ik jouw gisteren tegen vlak bij Goes, was rond 11 uur 's morgens. Gaaf ding om te zien!

Geplaatst: 13.05.2010 - 15:06
door B-lennium
Ik ben inderdaad een paar dagen in zeeland geweest ja! als je in een klassieke volvo zat dan hebben we waarschijnlijk gezwaait :o

Ik heb ontdekt dat door zorgvuldig afstellen er een economisch voordeel kleeft aan megasquirt, de auto rijd 1 op 9! (ja het blijft zuipen, maar toch :P ) en dat met een laag compressie motor! De 164 (B30E origineel D-jet injectie) van mn vader komt niet verder als 1:7 op benzine (zelf getest onderweg naar zweden)

Ik had wat problemen met het afstellen van het toeren gebied 2500 - 3000 tijdens opschakelen is dat ongeveer het schakelpunt, in de 4e versnelling is 2900 rpm 100km/h. tijdens het opschakelen mag het mengel niet te arm zijn (max 14,8:1 AFR) maar als ik eenmaal constant 100 rijd mag het best 16:1 zijn. hier kwam de labda correctie van de megasquirt goed van pas!

Aankomende weken ben ik druk met mijn afstuderen, als dat gebeurt is dan kan ik eindelijk aan mijn turbo avontuur beginnen. In de zomervakantie (lang leven het onderwijs!) sluit ik mij 2 weken op in Barneveld en dan kan het gedonder beginnen! Ik heb het gevoel dat ik me voldoende heb ingelezen om een mooi inlaat (aluminium) en uitlaat (rvs) spruitstuk te maken. inmiddels staat er een mooie brug in de knutsel schuur dus ook een lekkere dikke (rvs 3") uitlaat bestaat tot de mogelijkheden!

Geplaatst: 13.05.2010 - 17:44
door ferdy
Ben benieuwd ;) Tegen die tijd knal ik alles er ook weer bij mij op. Voor de uitlaat zou je even op http://www.chevy8shop.nl moeten rondneuzen, kost weinig en dempers zijn van goede kwaliteit. Ik heb er 2,5 '' onderhangen :)

Geplaatst: 13.05.2010 - 20:18
door Gast
Ik was helaas niet met een klassieke Volvo, ik was zelfs helemaal niet met een Volvo maar ik zat in een bestelwagentje. :(

Ik zag je al van ver aankomen, je 164 valt goed op tussen alle hedendaagse auto's!

Geplaatst: 18.05.2010 - 11:42
door Boele
Tsja, een mooie 164 met polaris velgen zie je inderdaad niet zo vaak rijden!

Ben benieuwd naar je turbo project!

Geplaatst: 25.05.2010 - 09:24
door B-lennium
Afgelopen zondag ben ik met de 164 weer het circuit op geweest, deze keer heb ik een paar rondjes op Zandvoort gereden.

De auto deed het geweldig! Ik was vooral bang dat de remmen het zouden begeven na een aantal rondjes, maar na 5 ronden vol stampen en boenderen voelde de remmen nog steeds goed! geen last van fading, en dat met standaard blokken!

De wegligging van de auto is ook dik in orde! ook in de lange bochten (tarzan Hugenholtzbocht bocht 8 enz). Pas bij extreem sturen of snelheid had ik een beetje last van onderstuur. al met al bleef de auto goed in de bocht, ik en mijn passagier minder! Ik heb echt andere stoelen nodig. tijdens de bocht heb ik me met mn knie afgezet tegen de middenconsole, met een blauwe knie als gevolg :)

Ik heb eindelijk een excuus gevonden om een turbo te gaan monteren! het uitkomen van de bochten ging me wat te traag, op het rechte stuk kwam ik ook zeker snelheid te kort 150km/h en dan was het al weer remmen geblazen voor de tarzan. met meer vermogen moet ik zeker wel de 180 kunnen halen op het circuit, op de snelweg is dat al een feit :)

de motor + megasquirt hebben zich goed gedragen, de olie is wat warmer geworden als normaal dus zweette het blok wat meer, maar geen druppels :)

Todo list:

Extra stabilisator stang voor (dubbele stang)
Stabilisator stang achter (240)
andere stoelen (Bmw zwart leer kuipstoelen?)
Hawk HPS remblokken (voor op het circuit)

en natuurlijk de turbo! ik ga eerst een uitlaat spruitstuk maken (rvs) dan komt de uitlaat, intercooler inbouw, inlaat buizen enz.

Circuit racen is verslavend!

Geplaatst: 27.05.2010 - 21:11
door B-lennium
Bovenstaand verhaal samengevat in een filmpje :)

http://www.youtube.com/v/u8nFTNqFr5I&hl=nl_NL&fs=1&

Geplaatst: 27.05.2010 - 21:19
door corhog
Is de nordschleife/nurnburgring nix voor jou?