Pagina 10 van 11
Geplaatst: 16.06.2010 - 13:38
door edraket
Ik ben even kwijt of je nog garantie hebt opde auto. Is dat nog het geval?
Het lijkt me dat als een D5 olie verbruikt er wel iets goed mis is. Normaal gesproken verbruikt de Volvo diesel geen drup.
Geplaatst: 16.06.2010 - 13:52
door lkort
Ik ga er wel vanuit dat het in de garantie valt. Ben al 3 jaar met hetzelfde probleem bezig. Ik kan er niks aan doen dat de dealer het nog steeds niet opgelost heeft.
Heb al eerder geklaagd over het olieverbruik, "oplossing"van dealer was toen om niet tussentijds bij te vullen voordat het minimum niveau bereikt was. D5 zou het bovenste stukje (0,5 cm) toch meteen verbruiken. Ben ik ook al in andere berichten tegengekomen.
Dat advies is me te link en ik vul dus wel eerder bij.
Moet zeggen dat indien de auto niet warmloopt er eigenlijk geen noemenswaardig verbruik is, of het moet zijn dat het verlies aan olie door korte ritten aangevuld wordt met condenswater.
Als hij warmloopt dan schiet het verbruik de hoogte in, na 2 keer warmlopen kan er zo 3/4 liter bij. Op de gemelde terugreis vanuit Zwitserland heeft de auto geen last gehad van warmlopen en ook geen olie verbruikt.
Geplaatst: 16.06.2010 - 17:13
door donald1957
Als ik de belevenissen van Ikort lees dan lijkt het mij tijd om (als dat nog niet gebeurd is !) de dealer schriftelijk aansprakelijk te stellen voor een niet goed functionerende auto en een termijn te stellen waarbinnen je problemen opgelost wilt hebben. Schakel tevens je rechtsbijstandverzekering in.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er dan wel een oplossing komt.
Ik heb het idee dat de goedwillende dealer en Volvo Nederland de boel rekken en hopen dat je auto maar verkoopt. Heb je nog geen aanbod gehad van de dealer ?
Geplaatst: 16.06.2010 - 18:04
door edraket
Dat van de bovenste helft van de peilstok geldt zeker niet voor de diesels, dat is alleen van toepassing op de benzine motoren. Mijn D5 ( en die van vele anderen) wordt gewoon tot het bovenste streepje gevuld en blijft daar tot de volgende beurt.
Ik vind ook dat je een erg lange adem hebt. Wat nu als je motor stuk gaat? Vergoed de dealer dan alles? Dat kan nog wel eens een strijd worden.
Geplaatst: 16.06.2010 - 18:05
door lkort
Nee nog geen aanbod gehad, zou wel een verdomd goed bod moeten zijn wil ik daar op ingaan. Ik ga er nog steeds vanuit dat de dealer zijn best doet. Ik kan me niet voorstellen dat Volvo Nederland de boel wil rekken, dat soort praktijken past volgens mij niet bij een merk als Volvo.
Maandag aanstaande komt de dealer er op terug, hij is het met me eens dat een XC70 D5 GT (zeker zonder caravan) probleemloos een helling op moet kunnen rijden.
Geplaatst: 16.06.2010 - 18:12
door Gast
Ik deel de mening van de overige schrijvers, na drie jaren moet het maar eens over zijn.
Ik begrijp dat je een goed verstandhouding wil behouden met jouw dealer (en terecht), maar dit mag niet ten koste gaan van jouw rijplezier.
Volgens mij is het bij iedere bult weer peentjes zweten voor jou, hoezo ontspannen met vakantie gaan.

Geplaatst: 16.06.2010 - 22:42
door Johan s60
lkort schreef:Ik ga er wel vanuit dat het in de garantie valt. Ben al 3 jaar met hetzelfde probleem bezig. Ik kan er niks aan doen dat de dealer het nog steeds niet opgelost heeft.
Heb al eerder geklaagd over het olieverbruik, "oplossing"van dealer was toen om niet tussentijds bij te vullen voordat het minimum niveau bereikt was. D5 zou het bovenste stukje (0,5 cm) toch meteen verbruiken. Ben ik ook al in andere berichten tegengekomen.
Dat advies is me te link en ik vul dus wel eerder bij.
Moet zeggen dat indien de auto niet warmloopt er eigenlijk geen noemenswaardig verbruik is, of het moet zijn dat het verlies aan olie door korte ritten aangevuld wordt met condenswater.
Als hij warmloopt dan schiet het verbruik de hoogte in, na 2 keer warmlopen kan er zo 3/4 liter bij. Op de gemelde terugreis vanuit Zwitserland heeft de auto geen last gehad van warmlopen en ook geen olie verbruikt.
Doordat je koelwater te warm is, wordt ook je motorolie via de warmte wisselaar warmer en dus dunner met als gevolg hoger olie verbruik.
Het wordt de hoogste tijd om het in de hardware te zoeken, dus waterpomp, koeler & thermostaat.
Anders moet er straks echt een andere motor in, en dat kost toch echt meer, ik zou er extra vaart achter zetten als ik jou was
Geplaatst: 03.07.2010 - 23:18
door lkort
Gisteren weer warm gelopen en dat gewoon in Nederland op een vlakke weg met 100 km per uur zonder caravan. Het was wel warm 36 graden, maar daar moet een auto toch tegen kunnen. Melding motorservice en vermogensverlies.
Foto gemaakt en deze gaat maandag naar de dealer.
Geplaatst: 04.07.2010 - 00:01
door Gast
Ik begrijp dat je wil dat ze alles tussen stuur en voorbumper gaan vervangen en dat je dat niet gaat betalen.
En gelijk heb je. Tot hier en niet verder. =;
Geplaatst: 04.07.2010 - 00:04
door Johan s60
lkort schreef:Gisteren weer warm gelopen en dat gewoon in Nederland op een vlakke weg met 100 km per uur zonder caravan. Het was wel warm 36 graden, maar daar moet een auto toch tegen kunnen. Melding motorservice en vermogensverlies.
Foto gemaakt en deze gaat maandag naar de dealer.
Bij een nieuwe motor krijg je ook een nieuwe radiateur ivm garantie!!!!

Geplaatst: 04.07.2010 - 08:47
door Marc O.
lkort schreef:
Een ander vervelend en gevaarlijk verschijnsel is dat de cruisecontrol wel actief blijft. Indien ik de meldig motorservice krijg valt het vermogen weg en vertraagd de auto. De melding verdwijnt na enige tijd weer spontaan waarbij het vermogen terug komt, hij gaat dan uit zich zelf versnellen naar de eerder ingestelde snelheid. Ik ben hierdoor al 2 keer in een gevaarlijke situatie terecht gekomen omdat ik toen net in Duitsland scherp moest sturen bij wegwerkzaamheden.
Met alle respect, maar is het niet enorm
dom onverstandig om in zo'n situatie op cruise control te blijven rijden??
Voor zover het nog niet te laat is: Dring aan op het laten vervangen van thermostaat, waterpomp en radiator. Gewoon alledrie tegelijk, omdat je geen zin meer hebt om nog langer te wachten. En stel ze (evt. in samenwerking met je rechtsbijstandverzekering) schriftelijk aansprakelijk voor eventuele motorschade. Ik heb bewondering voor je geduld hoor, maar in dit soort situaties zou een wat dwingender optreden richting dealer misschien wel beter zijn

warm lopen
Geplaatst: 04.07.2010 - 09:16
door soldier
Ben net terug van vakantie.
Met caravan richting Spanje 1800 km heen Begin juni geen last gehad van oplopen van motor temperatuur. Had te maken met buiten temp .
Op de terug weg is een aantal keren de temp ook behoorlijk op gelopen.
Eerst maar de airco uitgeschakeld. 2e keer ook maar de kachel even vol laten blazen op de warmste stand. Meerdere keren de melding gekregen motor service vereist.
Wat ik wel gemerkt heb als je een heuvel oprijdt zonder dat de koppel omvormer hoeft te werken loopt de temp aanzienlijk minder hoog op.
Met de vorige V 70 dit nog nooit mee gemaakt.
Ben daarom erg teleurgesteld in dit type V 70.
Geplaatst: 04.07.2010 - 09:37
door WimS60
Met stijgende verbazing heb ik dit topic vandaag voor het eerst gelezen.
Verschrikkelijk voor Ikort om al zolang met dit probleem te lopen, respect voor je geduld.
Maar in de beschrijving van Ikort op 16 juni jl. viel me iets op: tijdens het warmlopen staat het niveau van de koelvloeistof in het expansievat veel hoger.
Ik durf het bijna niet te opperen, maar kan het niet aan de vuldop liggen ?
Dat deze stuk is en geen overdruk in het koelsysteem opbouwd ?
Dan zou de koelvloeistof bij hoge buitentemperaturen en bij lage luchtdruk (lees: bergen) snel kunnen gaan koken.
Het lijkt me te simpel om waar te zijn, maar lees nergens dat deze dop al eens vervangen is.
Ik hoop in ieder geval dat dit probleem snel voor je opgelost word, zou hier zelf ook helemaal ziek van zijn.
Re: warm lopen
Geplaatst: 04.07.2010 - 11:36
door Gast
soldier schreef:Op de terug weg is een aantal keren de temp ook behoorlijk op gelopen.
Liet je de geartronic schakelen op deed je dit zelf?
soldier schreef:Met de vorige V 70 dit nog nooit mee gemaakt.
Was de vorige ook een automaat?
Geplaatst: 04.07.2010 - 12:26
door lkort
Vuldop is in orde, bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat het aan een gebrek aan vermogen ligt, veroorzaakt door de variabele turbo. De koppelomvormer moet dan te lang werken, de bak olie warmt de motorolie en koelvloeistof op. Bij Volvo zijn ze van mening dat een extra oliekoeler op de bak niet hoeft, vele andere merken verplichten een extra oliekoeler op de bak bij montage van een trekhaak. In mijn ogen een constructiefout die graag door Volvo wordt afgedaan als producteigenschap.
Geplaatst: 04.07.2010 - 12:50
door Marc O.
Ja maar....... hoe verklaar je dan dat ie warmloopt op een warme dag, zonder caravan en zonder helling?
Ik houd het op een defecte thermostaat, dichtgeslibde radiator of evt. een kapotte waterpomp. Als je ze niet alle drie tegelijk wil vervangen, begin dan met de thermostaat, die is relatief goedkoop en snel te vervangen. Daarna de radiator of waterpomp vervangen (al zou die laatste normaal gesproken bij iedere - of iedere tweede distributieriem wissel moeten worden vervangen).
Geplaatst: 04.07.2010 - 13:17
door Gast
Ik ben het @Marc O eens.
Hier in ons vlak kikkerlandje, waar je eigenlijk niet de vermogens gebruikt zoals in de bergen met een caravan er achter, mag ie niet warm lopen.
Jij kan het misschien wel reproduceren, maar ga nu zeker niet tegen de Volvo-dealer zeggen dat je het probleem hebt gevonden.
Dit soort dingen kunnen ze later weer tegen je gebruiken. "Maar u zei dat het dat was".
Het wordt nu tijd dat deze Volvo-dealer wat mechanische dingen gaat vervangen.
Digitaal (door updates enz..) gaat hij het probleem niet oplossen.
Feitelijk geeft je het zelf al aan: "bij lager toerentallen wordt ie heet".
Dus doorstroming van koelwater in het blok is dus feitelijk onvoldoende?
Er daar kunnen de dingen die ik en @Marc O hierboven al eerder hebben geroepen wel eens de oorzaak van zijn.
Geplaatst: 10.07.2010 - 21:24
door EnjoyV70
Hierbij een opmerking dat het ook geen problemen hoeft op te leveren:
Eergisteren met de caravan uit Italie teruggekeerd. In Zwitserland hebben we vanwege het mooie weer (beneden 30 graden, boven op de berg 20) met caravan en al (1600 kg aan de haak) de Gotthardpass gereden. De temperatuurmeter bleef strak in het midden staan.
Ik heb dan wel een handgeschakelde versie en het grootste gedeelte in de 2e versnelling afgelegd.
Geplaatst: 12.07.2010 - 09:49
door mad
lkort schreef:Vuldop is in orde, bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat het aan een gebrek aan vermogen ligt, veroorzaakt door de variabele turbo. De koppelomvormer moet dan te lang werken, de bak olie warmt de motorolie en koelvloeistof op. Bij Volvo zijn ze van mening dat een extra oliekoeler op de bak niet hoeft, vele andere merken verplichten een extra oliekoeler op de bak bij montage van een trekhaak. In mijn ogen een constructiefout die graag door Volvo wordt afgedaan als producteigenschap.
Suggestie: laat in overleg met je dealer er eens een specialist naar kijken, of een andere Volvo-dealer. Dit loopt dus al 4 jaar zo. :roll:
Geplaatst: 12.07.2010 - 18:53
door lkort
Loopt nu 3 jaar maar wordt steeds erger, ook zonder caravan heb ik er last van als de buitentemperatuur rond 30 graden is. Volgende week woensdag gaat de dealer weer proberen een diagnose te stellen, dit na overleg met Volvo Nederland.