moet je daarvoor alleen de firmware updaten?crackedtooth schreef:GROM nu ook als MD kanaal.. met tekstRicoK schreef:Volgens mij kan de Grom wel tekst in het display van de radio laten zien, maar moet de audio installatie dat wel ondersteunen. En dat doen mijn HU-603 en ook volgens mij de HU-803 niet.Initial G schreef:Iemand een idee of er nog eens een apparaat komt met tekst in display? Dat zou toch eenvoudig moeten kunnen, aangezien de iMIV dit ook kan.
Text added for all HU-*** radios (except 650, 850) Changelog:
Text added (need jumper or new VOL01S cable)
Heb zelf een oude IMIV< die ga ik omzetten naar nieuwe... en ook evt rearview cam op de RTI dan , lijkt me leuk
voor de 2e volvo wel evt grom ivm usb functie
Grom Audio iPod/USB interface geinstalleerd - eerste indruk
-
- 5th Gear member
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 5th Gear member
@t5power http://gromaudio.com/software.html
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- RicoK
- 3rd Gear member
Neen, volgens mij moet er ook nog hardware aanpassing plaatsvinden. Je hebt de VOL01S kabel nodig of een jumper aanpassing in de huidige kabel.t5power schreef:moet je daarvoor alleen de firmware updaten?
Zie voor extra uitleg: http://www.indashpc.org/vbullettin/viewtopic.php?t=1389
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
-
- 5th Gear member
minimale aanpassing aan standaard kabel toch?
1. Use latest firmware attached and make sure to follow update procedure: http://gromaudio.com/software.html
Make sure it mentions "Text support MDC"
2. Radio unit HU-xxx (HU-650, HU-850 are NOT supported yet)
3. Small fix to the wiring harness as explained below
1. Use latest firmware attached and make sure to follow update procedure: http://gromaudio.com/software.html
Make sure it mentions "Text support MDC"
2. Radio unit HU-xxx (HU-650, HU-850 are NOT supported yet)
3. Small fix to the wiring harness as explained below
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
-
- 5th Gear member
Mmmm no way dat ik dat ding nog eens ga openmaken, was een hellofa job om alles weer erin te krijgen
, had HEEEL weinig ruimte om in te werken.

[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(1997) Volvo S40 2.0
(1997) Volvo S40 2.0
- RicoK
- 3rd Gear member
Ik begrijp alleen nog steeds niet wat nu de extra functie inhoudt.
Er wordt gesproken over tekst. Welke tekst? Als ik lees over tekst denk ik direct aan de tekst van mp3-tags, maar dat kan het toch niet zijn?
Er wordt gesproken over tekst. Welke tekst? Als ik lees over tekst denk ik direct aan de tekst van mp3-tags, maar dat kan het toch niet zijn?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- RicoK
- 3rd Gear member
Mijn GROM 'hangt' al sinds een paar dagen. Ik ben me nu aan het beraden hoe ik de supportaanvraagtekst ga formuleren naar GROM-Audio.
Wat scheelt er nu aan? Welnu het volgende:
- De USB-stick wordt ogenschijnlijk wel gezien, want de vriendelijke damesstem roept 'joe-es-bie', maar er gebeurt verder helemaal niets.
- Een firmware update haalt niets uit. Als ik een willekeurige stick er aanhang met een gromusb2.hex-bestand gebeurt er helemaal niets. Ik heb meerdere USB sticks, waar bij de ene stick continu het helblauwe lampje bandt, geen geknipper, maar continu branden en bij de andere sticks knippert het lampje eenmaal heel flauwtjes (dit is de GROM Audio stick) en bij weer een andere is helemaal geen lampje zichtbaar. Deze laatste USB stick in mijn pc gestoken laat een groen brandend lampje zien.
- Het display van mijn HU603 laat na het verwijderen van de firmwarestick(s) zien: CD01 TRK17. Dit lijkt er dan op dat ik firmware versie 17 erop heb staan. Maar sticks met firmware 16 of 18 laten geen andere melding zien.
Ofwel, er lijkt nog wel leven in de GROM te zitten want USB wordt nog wel gemeld, maar er gebeurt verder helemaal niets.
Ik dacht dat misschien de USB kabel uit de GROM was komen zetten, wat mij overigens onmogelijk lijkt, want deze heb ik met tierips vastgezet, maar een van de sticks laat wel een continue felblauw schijnsel zien. Dus de USB kabel zit er nog in en deze krijgt nog voeding, want blauwe lampje brandt.
Maar wat kan het dan verder zijn. Op de support site van GROM wordt wel het volgende gemeld:
Update "bricked" the unit
Double check that you applied the right firmware to the unit. If you apply Mazda firmware to your Toyota (for ex.) it will disable the device and you will need to apply the right update after you recycle power for GROM-USB2 box
Then do the following steps:
- Save the latest firmware for your car make on a stick formatted FAT/FAT32
- Make sure you name the file as gromusb2.hex and it resides in the root
- Disconnect the GROM box from white harness
- Attach USB stick with latest firmware to the GROM box
- Attach the GROM box to the white harness
- The led on USB should blink 1-2 seconds and then become solid or go off
- Turn on ignition and switch over to GROM (SAT/CD changer) !
Maar net als t5power aangeeft, het was een hell of a job en als ik het nogmaals, heb ik al eens moeten doen vanwege een garantiekwestie, in- en uitbouwen kan voorkomen of omzeilen dan zal ik daar direct voor kiezen.
Iemand suggesties?
Wat scheelt er nu aan? Welnu het volgende:
- De USB-stick wordt ogenschijnlijk wel gezien, want de vriendelijke damesstem roept 'joe-es-bie', maar er gebeurt verder helemaal niets.
- Een firmware update haalt niets uit. Als ik een willekeurige stick er aanhang met een gromusb2.hex-bestand gebeurt er helemaal niets. Ik heb meerdere USB sticks, waar bij de ene stick continu het helblauwe lampje bandt, geen geknipper, maar continu branden en bij de andere sticks knippert het lampje eenmaal heel flauwtjes (dit is de GROM Audio stick) en bij weer een andere is helemaal geen lampje zichtbaar. Deze laatste USB stick in mijn pc gestoken laat een groen brandend lampje zien.
- Het display van mijn HU603 laat na het verwijderen van de firmwarestick(s) zien: CD01 TRK17. Dit lijkt er dan op dat ik firmware versie 17 erop heb staan. Maar sticks met firmware 16 of 18 laten geen andere melding zien.
Ofwel, er lijkt nog wel leven in de GROM te zitten want USB wordt nog wel gemeld, maar er gebeurt verder helemaal niets.
Ik dacht dat misschien de USB kabel uit de GROM was komen zetten, wat mij overigens onmogelijk lijkt, want deze heb ik met tierips vastgezet, maar een van de sticks laat wel een continue felblauw schijnsel zien. Dus de USB kabel zit er nog in en deze krijgt nog voeding, want blauwe lampje brandt.
Maar wat kan het dan verder zijn. Op de support site van GROM wordt wel het volgende gemeld:
Update "bricked" the unit
Double check that you applied the right firmware to the unit. If you apply Mazda firmware to your Toyota (for ex.) it will disable the device and you will need to apply the right update after you recycle power for GROM-USB2 box
Then do the following steps:
- Save the latest firmware for your car make on a stick formatted FAT/FAT32
- Make sure you name the file as gromusb2.hex and it resides in the root
- Disconnect the GROM box from white harness
- Attach USB stick with latest firmware to the GROM box
- Attach the GROM box to the white harness
- The led on USB should blink 1-2 seconds and then become solid or go off
- Turn on ignition and switch over to GROM (SAT/CD changer) !
Maar net als t5power aangeeft, het was een hell of a job en als ik het nogmaals, heb ik al eens moeten doen vanwege een garantiekwestie, in- en uitbouwen kan voorkomen of omzeilen dan zal ik daar direct voor kiezen.
Iemand suggesties?
-
- 5th Gear member
jawel, zelfde functie als de IMIV heeft , dat kan alleen op MD channelRicoK schreef:Ik begrijp alleen nog steeds niet wat nu de extra functie inhoudt.
@rikok: mail ze anders?
- RicoK
- 3rd Gear member
Ik heb zojuist MoTrade, waar mijn GROM van weg komt, om support verzocht. De support van de heer Moens was perfect toen ik nog in de garantietijd te maken kreeg met DÉ fluittoon. Nu eens zien of de support verder gaat......
- RicoK
- 3rd Gear member
Wat is dat, het MD channel? Volgens mij kan mijn HU603 alleen een CD-wisselaar en nu dus ook een GROM aangesloten krijgen.crackedtooth schreef:jawel, zelfde functie als de IMIV heeft , dat kan alleen op MD channel
En welke tekst krijg je dan nu in beeld?
-
- 5th Gear member
titelnaam, songnaam kan je via MD (minidisc) kanaal in beeld krijgen, die zie je alleen wanneer er een MD unit of een MD emulerende unit aanhangt
in verleden was dat alleen de IMIV ,
nu dus ook de grom, alleen IMIV van nature al out of the box met juiste firmware, grom dus stekker aanpassing nodig
in verleden was dat alleen de IMIV ,
nu dus ook de grom, alleen IMIV van nature al out of the box met juiste firmware, grom dus stekker aanpassing nodig
- RicoK
- 3rd Gear member
Ik heb met Motrade contact opgenomen. Nog eens op zijn verzoek met zekerheid vastgesteld dat de USB-Mode is ingeschakeld. Geen soelaas.
Vanmorgen de melding gehad dat een nieuwe interface (met #839) onderweg is tesamen met een USB kabel. Eens gaan zien of deze het dan wel doet.
Service, ook buiten de garantietermijn van 3 maanden, is helemaal top bij Motrade!!
Vanmorgen de melding gehad dat een nieuwe interface (met #839) onderweg is tesamen met een USB kabel. Eens gaan zien of deze het dan wel doet.
Service, ook buiten de garantietermijn van 3 maanden, is helemaal top bij Motrade!!
- RicoK
- 3rd Gear member
Donderdag de nieuwe interface (batch #839) ontvangen tesamen met een nieuwe USB kabel.
Deze heb ik gisteren ingebouwd. Met succes want direct na het aansluiten ervan kwam er weer geluid uit de HU-603! Heerlijk weer!
Wat nu de oorzaak van het euvel is geweest kan ik niet met zekerheid bepalen, maar wat ik wél ik heb gezien is dat de oude USB kabel wel héél gemakkelijk in en uit de USB aansluiting op de oude GROM (batch #838) schoof. Zonder enige weerstand. De nieuwe kabel op de nieuwe speler zit vast(er). De USB aansluiting zal enigszins brak zijn geweest vermoed ik.
Overigens heb ik de GROM nu op een andere plek gemonteerd. Zo zat de vorige links om de hoek richting het stuurhuis vastgeplakt met dubbelzijdige tape en zit de nieuwe eeuh ligt de nieuwe onder de HU603. Voelt allemaal wat stabieler aan, want nu zit de GROM en kan deze dus geen kant meer op.
Deze heb ik gisteren ingebouwd. Met succes want direct na het aansluiten ervan kwam er weer geluid uit de HU-603! Heerlijk weer!
Wat nu de oorzaak van het euvel is geweest kan ik niet met zekerheid bepalen, maar wat ik wél ik heb gezien is dat de oude USB kabel wel héél gemakkelijk in en uit de USB aansluiting op de oude GROM (batch #838) schoof. Zonder enige weerstand. De nieuwe kabel op de nieuwe speler zit vast(er). De USB aansluiting zal enigszins brak zijn geweest vermoed ik.
Overigens heb ik de GROM nu op een andere plek gemonteerd. Zo zat de vorige links om de hoek richting het stuurhuis vastgeplakt met dubbelzijdige tape en zit de nieuwe eeuh ligt de nieuwe onder de HU603. Voelt allemaal wat stabieler aan, want nu zit de GROM en kan deze dus geen kant meer op.
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
Is dat bakje ook gemakkelijk in het handschoenenkastje te monteren!?
en kent iemand dit bedrijf: http://link.marktplaats.nl/1000150315
En dan de laatste vraag
omdat wij een HU1205 hebben hoef ik niet het hele dashboard te verbouwen toch!?
omdat ik hem er gewoon uit kan "klikken"
en kent iemand dit bedrijf: http://link.marktplaats.nl/1000150315
En dan de laatste vraag

omdat wij een HU1205 hebben hoef ik niet het hele dashboard te verbouwen toch!?
omdat ik hem er gewoon uit kan "klikken"
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- RicoK
- 3rd Gear member
Als je dit topic goed hebt doorgelezen moet je deze zijn tegengekomen. Ja, dit bedrijf ken ik. Dit is MoTrade waar ik ook mijn GROM vandaan heb gehaald. En naar de volle 100% tevredenheid! Zelfs na de 3 maanden garantie die Michel Moens aangeeft te bieden, heeft hij inmiddels mijn GROM (aangeschaft in febr 2011) voor de 2e maal omgeruild. En dan niet omruilen door eerst de defecte te retourneren. Nee, eerst de nieuwe waarna je de oude defecte achteraf kun retourneren. Ik vind dit superservice!!!
Er wordt in dit topic wel over gesproken dat de GROM in het handschoenenkastje kan worden ingebouwd, maar dan wel meer achter c.q. op het handschoenenkastje. Maar LET WEL OP! de interface kabel is een samengestelde stugge kabel van een niet zo'n grote lengte. Ook durf ik er mijn hand niet voor in het vuur te steken dat de interfacekabel het (vele malen) openen van het dashboardkast overleeft.......
Als een HU1205 zo makkelijk kan worden in- en uitgebouwd zal dit veel (lastig) werk schelen, omdat het uitbouwen van het klimaatregelingspaneel erg lastig is.
NB Let op: de prijs in de advertentie op marktplaats is niet de prijs van het model van het plaatje. Deze kost € 119,00. Zie: http://www.motrade.nl/index.php?item=vo ... 24&lang=NL
Er wordt in dit topic wel over gesproken dat de GROM in het handschoenenkastje kan worden ingebouwd, maar dan wel meer achter c.q. op het handschoenenkastje. Maar LET WEL OP! de interface kabel is een samengestelde stugge kabel van een niet zo'n grote lengte. Ook durf ik er mijn hand niet voor in het vuur te steken dat de interfacekabel het (vele malen) openen van het dashboardkast overleeft.......
Als een HU1205 zo makkelijk kan worden in- en uitgebouwd zal dit veel (lastig) werk schelen, omdat het uitbouwen van het klimaatregelingspaneel erg lastig is.
NB Let op: de prijs in de advertentie op marktplaats is niet de prijs van het model van het plaatje. Deze kost € 119,00. Zie: http://www.motrade.nl/index.php?item=vo ... 24&lang=NL
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
De prijs viel mij inderdaad ook al op..., bedankt voor je antwoord 
de meesten hebben hem gewoon achter de radio, en dan een kabel van het kastje naar het dashboard kastje!?

de meesten hebben hem gewoon achter de radio, en dan een kabel van het kastje naar het dashboard kastje!?
- RicoK
- 3rd Gear member
Ik kan je met een gerust hart MoTrade aanbevelen. Nee, ik heb geen aandelen en het is geen persoonlijke bekende....
Klopt, de meest voor de hand liggende wijze van monteren is achter de radio. Maar, zoals gezegd, ik heb hem nu onder de radio gemonteerd. Hij ligt daar nu absoluut klem en kan geen kant op.
Achter de radio kun je dan de USB kabel richting het dashboardkastje leiden. Dat gaat heel makkelijk, want de ruimte is zeer toereikend.

Klopt, de meest voor de hand liggende wijze van monteren is achter de radio. Maar, zoals gezegd, ik heb hem nu onder de radio gemonteerd. Hij ligt daar nu absoluut klem en kan geen kant op.
Achter de radio kun je dan de USB kabel richting het dashboardkastje leiden. Dat gaat heel makkelijk, want de ruimte is zeer toereikend.
- Mrlten
- 2nd Gear member
- Contacteer:
De mijne zit rechts achter de radio (tegen een ventilatiebuis aan), daar kon ik hem het beste plaatsen zonder dat alle kabels klem kwam te zitten.Laguna-S60 schreef:De prijs viel mij inderdaad ook al op..., bedankt voor je antwoord
Het is wel even prutsen met alle andere kabels erbij

-
- 5th Gear member
VOL01S kabel is een kabel van volvo of eentje van grom?RicoK schreef:Neen, volgens mij moet er ook nog hardware aanpassing plaatsvinden. Je hebt de VOL01S kabel nodig of een jumper aanpassing in de huidige kabel.t5power schreef:moet je daarvoor alleen de firmware updaten?
Zie voor extra uitleg: http://www.indashpc.org/vbullettin/viewtopic.php?t=1389
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
IS er trouwens al iemand die dat bluetooth ding er op aan heeft gesloten!?
m'n vader ziet er (helaas
) het nut er niet van in, toen ik vertelde van de carkit veranderde dit iets... 
m'n vader ziet er (helaas