D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Al 250.000km op de klok en de motor loopt nog steeds als een zonnetje.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Was bij jou ook het roetfilter verwijderd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ja, dat klopt. Maar dat is nog niet zo lang geleden.

Ongeveer 10.000 km geleden.

Ik ben wel heel strikt met de motorolie en de EGR is al dicht gezet vanaf een 175.000 km.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Met chip naar 200pk+ toch?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ja, ongeveer 240 Pk en 480 NM.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

Ondertussen heb ik als topic-starter 320000km bereikt en het fenomeen duikt weer op! Er zit dus weer een stel nieuwe klepstoters aan te komen,.... Het lijkt me dus niet dat ik botte pech had de eerste maal, want na nog geen 150000km extra heb ik het probleem opnieuw. De wagen is steeds onderhouden door de dealer en gaat ieder 15000 km op klein onderhoud (ivm verversen olie) Dus toch een structureel probleem lijkt me! Zeker als ik nu op het www begin te zoeken ben ik zeker niet langer de enige met klepstoter problemen op een 185pk D5.
Heeft iemand recent nog de klepstoters laten vervangen om een idee te krijgen van de kostprijs van het grapje. Vorige maal heeft de dealer alles op zich genomen (wagen was nog in garantie)
Binnenkort moet de wagen op groot-onderhoud daarbij is ook de distributieriem aan de beurt, icm met de klepstoters wordt dit wellicht een rekening om achterover van te vallen!
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Met die respectabele kilometerstand zou je er wellicht beter aan doen de auto in te ruilen voordat de reparatie zich aandient. Zo'n investering zal economisch al gauw niet meer rendabel zijn vermoed ik.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

Summum schreef: Met die respectabele kilometerstand zou je er wellicht beter aan doen de auto in te ruilen voordat de reparatie zich aandient. Zo'n investering zal economisch al gauw niet meer rendabel zijn vermoed ik.
Om dan na 170000km met een nieuwe XC70 terug tegen dat probleem aan te lopen? Zelfs met een 4000-tal euro herstelkosten ben ik toch nog goedkoper af dan een nieuwe.
En 320000km is alles behalve respectabel voor een Volvo. Dan zouden ze net ingereden moeten zijn !
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Zit er dan toch ook iets mechanisch anders bij de 163 pk variant? Daar zie ik het probleem toch veel minder bij voorkomen. En @Wim J, nu voor de tweede keer? Dat is wel echt vet balen! Weet je er inmiddels al weer wat meer over?

SUcces iig!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

In navolging op de opmerking van Thijs. Kent de 163 pk variant dit probleem niet? Ik twijfel over de aanschaf van een 163 pk, maar heb ook de slechte ervaring met de 185 pk.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Tsjemp schreef: In navolging op de opmerking van Thijs. Kent de 163 pk variant dit probleem niet? Ik twijfel over de aanschaf van een 163 pk, maar heb ook de slechte ervaring met de 185 pk.
de euro 4 is veel gevoeliger voor dit probleem dan de 'oude' euro 3. ik weet nog niet of deze ellende verleden tijd is geworden met de euro 5, hier zit overigens ook geen wervelklep meer is
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5124
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

is de euro 5 (zonder wervelklep) de twin turbo of de 2.4D 175pk ?
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Heb dit draadje met aandacht gelezen, maar mij is niet duidelijk of ik deze problemen ook kan verwachten met mijn XC60 D5 GT6 uit eind 2009, 205 pk (my2010).
Mijn auto heb ik nu ruim een jaar, km stand is 152.000. Inmiddels 30.000 km mee gereden.
De auto komt uit Duitsland en is daar altijd dealer onderhouden.
Zelf ga ik naar een goed bekend staande Bovag garage voor mijn onderhoud, eens in het jaar binnen het Volvo interval qua km.
Welke olie hij gebruikt is me niet helemaal duidelijk maar dat zal ik maandag eens vragen.
Ik rij een kleine 30k per jaar, voornamelijk rustige snelweg kilometers (cruise control bij 109 km/h = 2000 rpm).
Een aantal malen per jaar wordt voor langere tijd eens flink gas gegeven (>170 km/h en langer dan een uur).
In de stad kom ik zelden, want daar prefereer ik het autootje van mijn vriendin (VW Up!).

Misschien niet helemaal on topic, maar toch:
Laatst een diesel specialist gesproken die dieselmotoren inwendig reinigde, vaak is vervuiling van de motor de boosdoener voor EGR problemen zei hij.
De meeste diesels tegenwoordig lopen te weinig toeren en worden inwendig niet heet genoeg.
Hij raadde aan eens in de twee weken de motor na een opwarm periode tien minuten lang 4000 rpm te laten draaien.
Dit zou inwendige vervuiling tegen gaan/afbranden.
In zes zou ik dan dik 200 rijden dus gewoon naar 4, en cruise control aan:).
Het kost wat brandstof maar als ik daar veel problemen mee kan voorkomen doe ik dat dus maar.
Volgens hem zou op die manier uiteindelijk je motor ook nog zuiniger worden.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Voor moderator: wellicht is dit meer een topic voor techniek algemeen omdat het om specifieke motoren gaat en niet om een model.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Flying Jeroen schreef: ...
Niet teveel zorgen maken. Die van mij (zelfde motor) heeft 270.000km Start en loopt als een zonnetje. Hou me gewoon aan het 30.000km interval. Het enige wat tot nu toe kapot is gegaan zijn de temperatuur sensoren van de katalysator. Ik heb doorgaans ook een rustige rijstijl, maar durf hem wel eens op z'n donder geven ook.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Dank je Frederik.
In ieder geval gebruikt mijn garage de juiste olie met voorgeschreven specs.
Het is alleen van een ander merk, maar dat maakt mij niet uit.
We gaan het zien.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
peter geurts
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 16.02.2008 - 21:41
Locatie: beuningen

Hier wordt de D5 rijder niet vrolijk van .
Tegen mijn is ook gezegd het komt eraan het is hoorbaar de tik !
Het begin van het einde maar wanneer zal de tijd uitmaken ?
299500 km op de teller .
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4286
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Hou geen 30000 km als verversingsinterval aan. Ik ga zelf op 20000 km zitten. Zorg voor de juiste 0W30 olie met de juiste specs!

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Hoe meer ik lees over de D5 des te meer twijfel of ik, bij een eventuele vervanger van de huidige 2.4D..2003 280000km, goed aan
doe om weer voor een diesel te gaan.
Met een budget van €20.000 zit je al gauw in de 100-150.000km "klasse" en wil niet over 2 jaar voor een revisie staan.
De Euro4 2.4D schijnt een stuk minder gevoelig te zijn als de 185pk versie, er zit, zegt men, wel degelijk verschil in de kop
en is het vermogens verschil niet puur softwarematig.
Geldt het probleem ook voor de D3?? iemand die daar ervaring mee heeft?
Laatst gewijzigd door bartv70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Niet zo bang zijn Bart. Dit is al de tweede diesel met roetfilter die over de 180.000 km gaat (vorige bijna 3 ton) en geen enkel probleem met de stoters.Zo rijden er nog heel veel meer rond.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”