Pagina 10 van 11
Geplaatst: 19.09.2011 - 07:41
door Paul
Over het bewegen van de lampen bij het opstarten. Mijn eerste C30 heb ik er nooit op kunnen betrappen dat hij bewoog. Mijn tweede C30 deed dat af en toe, maar vooral als ik met zijn 3en opeens in de auto zat ipv 1. En mijn huidige V50 die koplampen gaan alle kanten op als ik hem start hier in de garage.
Geplaatst: 19.09.2011 - 10:09
door Oceanracer
Thijs schreef:Ik heb ze van de week ook wat hoger afgesteld. Gewoon met een mechanische verstelling. Nu heb ik een mooi lichtbeeld!
Turbodesk schreef:Waardoor mijn lampen nu ook iets hoger staan.
Jongens, als je (met of zonder xenon) nou ook al zelf gaat vogelen met de hoogteregeling (waardoor deze nu wellicht hoger staat dan bij de APK is toegestaan) is 't toch niet zo vreemd dat er hier geregeld zo fel wordt gereageerd, als het over xenon gaat?
Geplaatst: 19.09.2011 - 10:13
door bart simpson
IK heb ze te hoog gezet IK kan alles nu beter zien, en die ander die er hinder van heeft? dat maakt IK niets uit...
heel kenmerkend allemaal voor mensen die in de IK modus staan...
Geplaatst: 19.09.2011 - 10:21
door V70/2.4D/2003
Jongens, als je (met of zonder xenon) nou ook al zelf gaat vogelen met de hoogteregeling (waardoor deze nu wellicht hoger staat dan bij de APK is toegestaan) is 't toch niet zo vreemd dat er hier geregeld zo fel wordt gereageerd, als het over xenon gaat?
+ een heleboel.
En verder: Uw voertuig mag niet zijn voorzien van verblindende verlichting. Heeft U dat wel dan zal een "tevredenheidsbetuiging in geel" tijdens een goed gesprek aan de kant van de weg Uw deel zijn.
Amen.
Geplaatst: 19.09.2011 - 11:10
door diesel01
Gewoon door de dealer laten doen.
Ik heb een hekel aan verblindend dimlicht van een ander, waarom zou ik een ander dat wel aan doen..
Geplaatst: 19.09.2011 - 15:03
door Brambo67
diesel01 schreef:Gewoon door de dealer laten doen.
Ik heb een hekel aan verblindend dimlicht van een ander, waarom zou ik een ander dat wel aan doen..
Of uiteraard zelf met het daartoe bestemde apparaat op een volledig vlakke vloer en net onder de afkeurlijn.... Mijn lampen, origineel gemonteerde Adaptieve Bi-Xenon's stonden voor mijn gevoel te kort voor de auto te schijnen. Dat had ik overigens ook bij mijn vorige 'nieuwe' V70 met dezelfde lampen. De test met het afstel apparaat bij een bevriende garagehouder wees uit dat ik gelijk had. Er zit ook niet voor niets nog steeds een handmatige verstelmogelijkheid op. De lampen staan dus nu niet té hoog maar precies goed. Ik denk dat menig Volvo rijder schrikt van de afstelling van de lampen, vaak te laag dus.
Ik ben het absoluut met iedereen eens die ageert tegen verkeerd afgestelde verlichting. In mijn ogen nog altijd iets anders dan After-Market Xenon maar die discussie zal ik hier niet meer voeren. Verkeerd afgestelde verlichting betekent dús ook te laag afgestelde verlichting. Een ander verblinden is niet goed maar met 80 km/u over een donker landweggetje met weinig licht is net zo gevaarlijk.
Iedereeen die niet gewend is zelf zijn verlichting af te stellen moet dit ook vooral niet doen. Uittekenen op de garage deur met een aflopende oprit bijvoorbeeld resulteert in te laag afgestelde verlichting. Ik ben niet superhandig maar wel handig genoeg om met zo'n Hella apparaat mijn lampen precies goed te zetten. En nogmaals, bij mij scheelde dit dus een bak licht (en nog steeds 0,0 agerende tegenliggers gehad)

Geplaatst: 19.09.2011 - 15:07
door 945i
Dan heb jij geen AM xenon... Anders had je genoeg strooilicht om op dat donkere landweggetje alles te kunnen zien!

Geplaatst: 19.09.2011 - 15:14
door Brambo67
945i schreef:Dan heb jij geen AM xenon... Anders had je genoeg strooilicht om op dat donkere landweggetje alles te kunnen zien!

Ondanks dat ik niet uitgesproken tegen AM Xenon ben zou ik het zelf niet zo gauw doen. Ik hou nl. niet van allerlei aanpassingen die niet origineel zijn. Ik had al moeite met het plaatsen van het roostertje in mijn bumper en eerder het vervangen van het interieur (omdat mijn modelcode nu afwijkt van de auto-interieur combinatie

) Tot nu toe heb ik bij al mijn Volvo's, ook de H7 versies, de lampen naar boven toe moeten bijstellen. Overigens niet zo erg als deze, dat ook weer niet. Ik reed bepakt en bezakt terug vanuit Italië een paar weken geleden over de Autobahn en dan merk je pas dat je weinig licht hebt met 150 km/u. Uiteindelijk ben ik daarom minder hard gaan rijden. Nu kan ik gewoon weer 200 km/u :roll:
Geplaatst: 19.09.2011 - 15:23
door 945i
Maar de afscheiding licht-donker is bij xenon/lens lampen altijd scherp. Dan komt de hoogte stand heel precies...
Geplaatst: 19.09.2011 - 15:51
door BlackcurrantV70
Ik vrees dat mijn H7 ook te laag staan, heb er onlangs Philips Extreme power H7 in gezet, maar erg ver reikt het licht niet, bij volgende beurt maar effe vragen om na te kijken.
Technische controle in spet was feilloos, maar ja op te laag keuren ze niet snel af denk ik.
Geplaatst: 19.09.2011 - 15:56
door Brambo67
945i schreef:Maar de afscheiding licht-donker is bij xenon/lens lampen altijd scherp. Dan komt de hoogte stand heel precies...
Dat maakt het m.i. alleen maar eenvoudiger. Klopt volgens mij ook. Ligt met name aan de lens, niet zozeer aan de xenon denk ik. Vorige lampen waren lastiger af te stellen. Wil volgens mij ook wel op een wand/garagedeur maar dan moet je auto vlak staan. Met zo'n apparaat gaat het echt prima en is eigenlijk appeltje eitje.
Geplaatst: 19.09.2011 - 15:58
door Oceanracer
Zijn de mistlampen eigenlijk ook met zo'n apparaat op de wettelijke hoogte af te stellen, of zijn daar geen normen voor?
Geplaatst: 19.09.2011 - 16:10
door 945i
Bij sommige auto's zitten ze te laag om het apparaat voor te krijgen, worden meestal op het oog gesteld.
Zijn ook breedstralers, die (als het glas in orde is) niet zo verbinden..
Geplaatst: 19.09.2011 - 16:17
door Brambo67
Oceanracer schreef:Zijn de mistlampen eigenlijk ook met zo'n apparaat op de wettelijke hoogte af te stellen, of zijn daar geen normen voor?
Volgens mij zal dat net zo zijn als met grootlicht; mag je alleen onder specifieke condities gebruken. De exacte regels voor mistlicht zijn me niet bekend. Als je het over ergernissen hebt... Nog steeds zijn er een hoop stumpers die die dingen altijd aan hebben staan. En die kunnen me ook een partij irritant zijn. :evil:
Geplaatst: 19.09.2011 - 16:19
door 945i
o heerlijk juist, sinds Volvo DRL op de plek van mistlampen heeft, doe ik ze ook aan.

Geplaatst: 19.09.2011 - 20:33
door elianmars
Ik ben vanmorgen langs de garage geweest om de afstelling van de koplampen te laten nakijken.
Ze stonden lager dan toegestaan. Ze zijn omhoog gezet, maar ik heb ze iets lager dan toegestaan laten zetten.
Ik heb de monteur gevraagd om eerlijk te zijn over het lichtbeeld, niet om mij een plezier te doen. Maar hij zei dat het lichtbeeld helemaal in orde is.
Volgens hem hoeven tegenliggers niks te vrezen van mijn xenon.
Hij zei ook dat hij het regelmatig anders tegenkomt. Dat moet er dan ook uit voor de apk.
Geplaatst: 19.09.2011 - 20:55
door Oceanracer
Goed bezig! :thumbleft:
Geplaatst: 19.09.2011 - 20:57
door 945i
Ja, jij denkt er over na en doet iets met de info die je hebt tenminste. :thumbup:
Nu nog even sparen voor een ALS en reinigingsinstalatie.. 
Geplaatst: 19.09.2011 - 21:04
door bart simpson
En dat brengt mij dan weer op het onweerlegbare gegeven dat een stilstaande auto nog geen rijdende auto is qua beweging en verblinding van xenon zonder automatische hoogtecompensatie
Geplaatst: 19.09.2011 - 21:52
door The Volvoboy
bart simpson, Wat ik ervan begrepen heb is dat de xenonlampen van Elianmars niet verblinden bij normale belading. Dat ze bij een drempel nemen nou misschien een fractie van een seconden wat feller zijn, who cares? Een auto met xenon met automatische hoogteregeling verblindt ook een fractie van een seconde als die over een drempel gaat, en een auto met halogeen en dus zonder automatische hoogteregeling ook. Als Elianmars met belading gaat rondrijden weet ik zeker dat hij het wieltje van de handmatige hoogteregeling weet te vinden. Dat jij het hier niet mee eens bent weten we ondertussen wel. En daarbij, het is toch niet jouw auto? En in Zweden zul je vast geen last hebben van de xenonlampen van Elianmars?