Pagina 10 van 11
Geplaatst: 29.12.2012 - 19:49
door Fredhead
Precies

Geplaatst: 30.12.2012 - 17:55
door jds
M@rcel schreef:Oceanracer schreef:De feiten zijn mij reeds bekend en de door jou verwijderde foto bevestigde dat alleen maar.
Feit is dat het kapje niet relevant is ALS het lichtbeeld maar goed is.
Dit kapje zorgt er juist voor dat er geen projectie, dus ook geen strooilicht, maar enkel reflectie is, zodat de reflectoren het juiste lichtpatroon geven.
Daarom heeft de S60 met reflector-Xenon DR(eflectie) lampen in plaats van DS lampen voor projectoren.
Geplaatst: 30.12.2012 - 17:57
door Oceanracer
Juist! Maar dat is erg moeilijk anderen duidelijk te maken...
Geplaatst: 02.01.2013 - 13:51
door NJ8
Ik zou nog even terugkomen met fotos.
Uitgangspunten;
- ik heb heldere MY2006 koplampen met halogeen armaturen
- H7 xenon zit precies achter het lampionnetje
- lampen zijn afgesteld middels een lampentester bij de garage.
Voor het contrast heb ik de foto in grijstinten gemaakt.
ter vergelijk het lichtbeeld van een v70 MY2006 met lenslampen;
voor een goede vergelijking zoek ik nog een foto van het lichtbeeld van een My2006 V/XC70 met oem xenon zonder lenslampen.
Geplaatst: 02.01.2013 - 16:49
door M@rcel
NJ8 schreef:voor een goede vergelijking zoek ik nog een foto van het lichtbeeld van een My2006 V/XC70 met oem xenon zonder lenslampen.
Die zou ik ook graag willen zien. Het liefst op dezelfde plek/omstandigheden als deze foto's.
Geplaatst: 02.01.2013 - 17:35
door diesel01
Overigens zie je bij halogeen behuizing waar xenon in zit dus toch het strooilicht, iets wat je bij mijn verlichting niet ziet.
Geplaatst: 02.01.2013 - 17:57
door Oceanracer
Dat strooilicht is op de foto inderdaad duidelijk waarneembaar, maar wellicht dat dit alleen goed is te beoordelen met een zelfde auto, op de zelfde plek, maar dan met gewoon H7.
Geplaatst: 02.01.2013 - 18:13
door M@rcel
Dat de halogeen-armaturen meer strooilicht geven dan projectorlampen is te verwachten. Maar Volvo heeft Xenon ook geleverd in reflectorarmaturen. Blijkbaar voldeed dat aan Volvo's (en wettelijke) normen. Ik ben erg benieuwd naar foto's van die units. Mede omdat dat de armaturen zouden zijn als ik voor Xenon-armaturen zou gaan.
Geplaatst: 02.01.2013 - 18:26
door NJ8
Inderdaad Marcel, ook mijn stelling.
Hierbij de verschillen;

Geplaatst: 02.01.2013 - 19:05
door Jers3n
Ondans dat er zo wel wat verschil waar te nemen is, is het vanwege de achtergrond en kleurstelling moeilijk echt goed te vergelijken is op basis van deze foto's.
Tegelijkertijd alle twee (of drie, of vier), OEM reflector xenon, after market reflector xenon (en OEM lens/halogeen), naast elkaar fotograferen (bij voorkeur in het zelfde model auto) zou natuurlijk het beste/duidelijkste zijn. (Wil onze XC met lens-lampen best eens naast een paar andere zetten....)
Verschil in reflector is, buiten het stadslicht, dat de OEM xenon reflector/spiegel "minder knikjes" heeft. Wat dat precies doet voor te lichtbeeld weet ik niet maar het zal ongetwijfeld een reden hebben.
Overigens zijn de lenslampen pas vanaf MY07 geleverd, en is de V70 van Diesel01 dat ook, (toch?)

Geplaatst: 02.01.2013 - 19:31
door diesel01
Ja klopt Jers3n..
Geplaatst: 02.01.2013 - 19:36
door bart simpson
De enige conclusie die ik hieruit durf te trekken is dat zolang je niet rijdt het allemaal wel meevalt......
Een spijkerhard bewijs dat je tijdens het rijden geen hinder veroorzaakt mis ik toch nog steeds.
Met een schijnsel op een muur toon je op dat vlak iig niets aan
Geplaatst: 02.01.2013 - 20:25
door M@rcel
We moeten ergens beginnen. De werking van de xenon-hoogteregeling voor de modeljaren t/m 2005/2006 bekijken we daarna.
Er zijn wisselende verhalen over dit systeem: Van directe reaktie op hoogteveranderingen tot vertragingen van zo'n drie seconden.
We shall see.
Geplaatst: 03.01.2013 - 18:15
door NJ8
Even voor de record. Vandaag weer door de APK. Met lichtbeeld check. Zonder opmerkingen goedgekeurd.
Geplaatst: 04.01.2013 - 11:15
door remmm
Ik heb de proef eens op de som genomen... ik dacht namelijk altijd dat automatische hoogteregeling op de achteras, alleen voor het beladen was...
Als ik nu bijvoorbeeld in de 1e versnelling even vol op gas ga waardoor de neus dus omhoog komt dan stelt hij de hoogte toch echt bij met mijn affabriek xenon, zelfde bij remmen... Het lijkt mij dat hij dat niet doet bij kleine hobbels in de weg.....
Geplaatst: 04.01.2013 - 11:18
door M@rcel
bij een MY2012 V60 wel, maar is dat ook zo bij een MY2004 S60?
Geplaatst: 04.01.2013 - 11:58
door Jers3n
Zou inderdaad best kunnen dat dat op een MY12 anders zit dan bij een eerdere generatie.
Maar dan nog, in hoeverre kantelt de hele auto bij gas geven en remmen? Dan bedoel ik dat gas geven en zeker remmen niet alleen invloed heeft op de voor-as maar ook op de achteras...
Ik zal zeer niet beweren dat er niks op de vooras zit bijna nieuwere modellen, maar door enkel zo'n test ben ik nog niet overtuigd. Feit is wel dat de hele koplamphoogteregeling in ieder geval bij opstarten anders werkt, bij de nieuwere modellen is het automatisch afstellen bij starten nl waar te nemen omdat dat pas gebeurt als de lampen aan zijn. (Is in een ander topic al eens ter sprake gekomen incl. filmpjes)
Geplaatst: 13.01.2013 - 15:21
door The Volvoboy
Oceanracer schreef:Heeft iemand al eens de moeite genomen een H7-lampje onder de loep te nemen? Die heeft namelijk een dichte (grijze) bovenkant, daar waar een xenon-lamp rondom gewoon van glas is. Bij de afgebeelde armaturen is dat geen probleem, want die heeft een kapje, dus die houdt dat licht wel tegen, maar een oudere koplamp (ribbelglas) heeft dus alleen een open busje om het lampje heen, zónder zo'n afdekkapje.
Wil hier nog even op reageren. Je hebt ook H7R xenonlampen, die hebben wél een kapje bovenop, net als een H7 halogeenlampje.
Geplaatst: 13.01.2013 - 17:50
door Oceanracer
Dan is het wellicht een idee dat de lieden die zo nodig met xenon in een halogeenarmatuur willen rondrijden, díe lampjes aanschaffen!
Geplaatst: 13.01.2013 - 18:23
door arnoud
Leuk idee, maar ik zie nergens een fabrikant met een beetje een reputatie die die H7R lampen aanbiedt. Alleen Chinese rommel...