Pagina 10 van 12

Geplaatst: 05.06.2012 - 11:24
door M@rcel
Oceanracer schreef:
AlexV70 schreef:
Oceanracer schreef:Geschakelde 12V is toch massa bij uitgeschakeld contact? In dat geval zou het wel kunnen.
Goed opgelet. :P
Dat dacht ik! :lol:
Dat je (ongeveer) nul volt meet betekent nog niet dat er ook daadwerkelijk een verbinding met massa is.

Volgens de schema's wordt er met een enkelvoudig relais geschakeld oftewel de geschakelde lijn (violet, paars) "zweeft" na afschakeling.

Geplaatst: 05.06.2012 - 11:28
door VolvoTech
Als de bekabeling aan het relais niet de bedrading naar je HU onderbreekt (en er dus "tussen zit"), zou ik het relais gewoon verwijderen.

Het zal gebruikt zijn in dat geval om met een minimale spanning (de geschakelde 12v+ naar je HU = paars en dun) een andere bron spanning te geven.

Koppel maar los als het relais er niet tussenzit.
(en laat je radio dan gewoon zitten)

Grts!

Geplaatst: 05.06.2012 - 11:31
door VolvoTech
M@rcel schreef:
Oceanracer schreef:
AlexV70 schreef:Goed opgelet. :P
Dat dacht ik! :lol:
Dat je (ongeveer) nul volt meet betekent nog niet dat er ook daadwerkelijk een verbinding met massa is.

Volgens de schema's wordt er met een enkelvoudig relais geschakeld oftewel de geschakelde lijn (violet, paars) "zweeft" na afschakeling.
Correct, er is absoluut geen connectie met de massa als V=0 op de paars/violet geschakelde plus (tenzij er andere lekkers zijn in de auto die zorgen voor een massa als V=0, de HU doet dat iig niet).

Geplaatst: 05.06.2012 - 12:42
door Laguna-S60
VolvoTech schreef:Als de bekabeling aan het relais niet de bedrading naar je HU onderbreekt (en er dus "tussen zit"), zou ik het relais gewoon verwijderen.

Het zal gebruikt zijn in dat geval om met een minimale spanning (de geschakelde 12v+ naar je HU = paars en dun) een andere bron spanning te geven.

Koppel maar los als het relais er niet tussenzit.
(en laat je radio dan gewoon zitten)

Grts!
dat relais kan er dus niet tussenuit..., anders doet de radio het niet meer..
maar ik ga hem dus wel loskoppelen om te kijken of de accu dan wel vol blijft!

Geplaatst: 05.06.2012 - 12:43
door Oceanracer
Je kunt toch 2 van die 3 rode draden met elkaar verbinden?!!

Geplaatst: 05.06.2012 - 12:44
door EVV
Kan je niet het relais overbruggen, dan ben je in ieder geval de spoel van het relais als mogelijke energie verbruiker kwijt. Gewoon even uitzoeken welke pootjes die doorverbind en zelf deze doorverbinding maken d.m.v. een draad.

edit: Oceaanracer was me net voor...

Geplaatst: 05.06.2012 - 12:56
door VolvoTech
Ofwel, probeer de kabelboom
Weer als Origineel te maken!

Geplaatst: 05.06.2012 - 12:57
door Oceanracer
Eureka! :D

Geplaatst: 05.06.2012 - 12:57
door M@rcel
VolvoTech schreef:Ofwel, probeer de kabelboom
Weer als Origineel te maken!
+1
En van daaruit verder zoeken (indien nodig)

Geplaatst: 05.06.2012 - 14:54
door Laguna-S60
gaan we eens kijken of dat lukt.., kan ik dat relais niet meten met de multimeter?

kijken of er verschil is tussen op contact en van het contact af?

Geplaatst: 05.06.2012 - 14:56
door Oceanracer
Tuurlijk kan dat.

Geplaatst: 05.06.2012 - 15:06
door V70 T5 assen
Zet je multimeter op de stand ohm ( een soort van hoefijzer voor de leken)
Meet dan tussen de punten waar bekabeling op zit , als je de 2 punten hebt gevonden waar de weerstand +/- 0 Ohm is dan kun je die gewoon doorverbinden.
De draad die je overhoud isoleren met een stukje tape.

Uiteraard meten op het relais zonder dat de draden erop zitten.

Geplaatst: 07.06.2012 - 18:31
door Laguna-S60
Vaderlief heeft vandaag 3x (!!!) met een lege accu gestaan, dus net bij thuiskomst mocht ik even achter de radio bezig :twisted:

Om te beginnen, de radio bleef gewoon door suizen terwijl het contact uit stond weer, dus toen beide stekkers maar uit het kastje getrokken en tot mijn grote verbazing bleef dat suizen dus doorgaan..., dus zou je zeggen dat dat kastje toch niks met de stroom te maken heeft?

iedergeval heb ik de multi meter op bijna elke stand en elk pinnetje gehad en ik kreeg maar geen waardes.., auto liep toen nog.

iemand een idee wat ik fout deed?

maar iedergeval accu bleef dus doorsuizen ook zonder dat kastje, dus de groene stekker er maar uitgetrokken en het suizen hield op.., nu kijken of hij morgen wel zonder gezeur gaat starten...

Geplaatst: 07.06.2012 - 21:04
door V70 T5 assen
Ohms meten over het blokje zondcer dat deze aangesloten is maak even een schetsje van welke draad op welk pennetje zit.
Zie mijn eerdere post, goed lezen dan gaan meten !

Geplaatst: 07.06.2012 - 21:16
door Laguna-S60
wat heeft het voor zin om te gaan meten als er geen kabeltjes aan zitten?
dan krijgt dat ding toch ook geen stroom?

Geplaatst: 07.06.2012 - 21:28
door Laguna-S60
zo is het blokje:

Afbeelding

de linker gaat de groene stekker in, de middelste gaat de kabelboom in en de meest rechtse doet niks.

op welke pinnetjes moet ik meten?

Geplaatst: 07.06.2012 - 22:22
door VolvoTech
Eerlijk? Ga naar een specialist... Het is al lastig genoeg voor je zo, maar om een storing te vinden moet je echt even net iets verder kunnen kijken dan wat je nu doet en kunt.
Geeft niets, iedereen is ergens anders goed in!
Wacht tot de noordelijke-klus dag of ruk dat relais er tussen uit, verbind alles door zoals origineel en kijk wat er dan gebeurt.

Groet!

Geplaatst: 07.06.2012 - 22:23
door Laguna-S60
troep is er nu allemaal "tussen uit" en zou dus geen stroom meer kunnen nemen, dus kijken of het hier aan ligt en op de klus meeting maar verder kijken ja.

tenminste dat ligt nu in de planning :lol:

Geplaatst: 07.06.2012 - 22:24
door M@rcel
Precies. Maak alles origineel en test daarna of het wat uitmaakt of je de radio erin hebt of niet.

Geplaatst: 07.06.2012 - 22:25
door M@rcel
Laguna-S60 schreef:troep is er nu allemaal "tussen uit" en zou dus geen stroom meer kunnen nemen, dus kijken of het hier aan ligt en op de klus meeting maar verder kijken ja.

tenminste dat ligt nu in de planning :lol:
Laat even op tijd weten of je, met de Volvo, naar de klusdag komt. Dan leg ik nog wat meer spullen in mijn auto.