Pagina 10 van 11
Geplaatst: 26.07.2012 - 14:55
door NJ8
lemmer schreef:
Maar merk je ook iets aan de motor?
Inmiddels 2000 km verder. Het effect is echt goed te merken! Ik merk dat het verbruik zo'n 10-15% lager is geworden, dat zijn dingen waar ik blij van word. Ook is de loop van de motor beter (rustiger) geworden. Vooral in de stad bij veel optrekken, en uitrollen minder gejojo van motor toerental.
Geplaatst: 27.07.2012 - 02:35
door lemmer
edraket schreef:Deels wel ja. De constructie van de EGR klep is de veroorzaker, en dan nog wat geholpen door een rustge rijstijl.
Is niet echt bewezen hoor, ik trapte de XC70 altijd door, en had altijd iets van V-power of Ultimate in de tank en het zag er hetzelfde uit en dezelfde problemen.
Het zou beter zijn als ze het schoonmaken meenemen met een 60000 km beurt.
Geplaatst: 27.07.2012 - 14:32
door Thijs
Ik rij altijd mega rustig aan(om het verbruik van mijn oer 2.5D proberen te evenaren..) maar heb niet het idee dat daar veel extra vervuiling door ontstaat.. Mijn egr mixer was niet veel vuiler als datgeen ik een paar posts terug op de foto's zie. Binnenkort haal ik hem weer eens uit elkaar om te kijken hoeveel vervuiling plm 30000 km oplevert, met zeer rustige rijstijl dus.
Geplaatst: 27.07.2012 - 18:41
door V70/2.4D/2003
Dat zal een 1/2 tot 3/4 plasticbekertje vol smurrie zijn. Wel latex handschoentjes aandoen, ik heb hem onlangs ook weer schoongemaakt maar deed dat zonder. Gevolg een vette ontsteking nadien, ik had een wondje aan een vinger en het menselijk lichaam kon die vervuiling (ook) niet aan.
Geplaatst: 27.07.2012 - 21:01
door Thijs
Thanks voor de tip Ger!
Geplaatst: 02.08.2012 - 23:26
door erik brouwers
Egr is echt troep, die dat heeft uit gevoenden.........
Bij mij is het weg geschreven en ik heb ook geen roetfilter meer.
vermogen 240pk 480nm! Rica tuning.
Alles schoon gemaakt en motor geflusht met forte.
Wat een verschil.
Geplaatst: 03.08.2012 - 11:44
door Ramon&Ramon
erik brouwers schreef:Egr is echt troep, die dat heeft uit gevoenden.........
Bij mij is het weg geschreven en ik heb ook geen roetfilter meer.
vermogen 240pk 480nm! Rica tuning.
Alles schoon gemaakt en motor geflusht met forte.
Wat een verschil.
Staat het roetfilter aangegeven op je kenteken?
Geplaatst: 03.08.2012 - 11:58
door NJ8
@ erik brouwers; Voer hier even je kenteken in
https://ovi.rdw.nl/
Als onder het tabje "Verbruik & Milieu" bij "Milieuclassificatie" een R staat aangegeven heb je kans dat je zonder roetfilter NIET meer door de APK komt.
Geplaatst: 03.08.2012 - 13:19
door Ramon&Ramon
Die komt er niet doorheen,plus bij een steekproef heb je een probleem ivm een millieudelict!
Er is immers subsidie voor verstrekt enz.
De apk keurmeester die je auto keurt moet dit namelijk melden in zijn afkeurrapport en doorgeven aan de RDW..
Geplaatst: 03.08.2012 - 16:47
door Thijs
Erik, ben benieuwd naar je reactie op bovenstaande berichtjes met vragen!!
De oplossing die jij uitgevoerd hebt komt de motor en slijtage denk ik wel ten goede, op de tuning na dan. (Daar wil ik hier overigens GEEN discussie over beginnen!!)
EGR dicht en geen regenererend filter zullen ook het verbruik wel ten gunste zijn, en ws ook een fijnere motorloop?
Maar idd de APK en de milieu overtreding die je begaat...
Geplaatst: 03.08.2012 - 18:21
door sbv
milieu delict heet zoiets.
Overigens zou ik die zooi er ook wel vanonder willen hebben, echter geen zin in gezeur. Kat laten zitten en leegkloppen en de rest eruit laten programmeren
Geplaatst: 03.08.2012 - 21:37
door erik brouwers
Ik Heb een RRRRR op het rdw rapport staan maaaaaaar er zit een maaaaar aan, auto,s voor jan.2006 zijn niet verplicht een roetfilter te hebben.
Mij roet kat is leeg en het is nu een soort uitlaat demper geworden er zit een buis in met er om heen staalwol.
En daar bij worden de auto,s vanaf jan.2006 pas uitgelezen en heb ik daar niets mee te maken. Dus geen probleem ook niet met een steekproef. :twisted:
Geplaatst: 03.08.2012 - 21:43
door erik brouwers
En tuning van een auto kan ook helemaal geen kwaat,
Als men het zaakje netjes warm rijd moeten de huidige auto,s dit makkelijk kunnen hebben, en daarbij gaan er zat motoren zonder tuning kapot dus....
Geplaatst: 03.08.2012 - 21:45
door erik brouwers
Thijs schreef:Erik, ben benieuwd naar je reactie op bovenstaande berichtjes met vragen!!
De oplossing die jij uitgevoerd hebt komt de motor en slijtage denk ik wel ten goede, op de tuning na dan. (Daar wil ik hier overigens GEEN discussie over beginnen!!)
EGR dicht en geen regenererend filter zullen ook het verbruik wel ten gunste zijn, en ws ook een fijnere motorloop?
Maar idd de APK en de milieu overtreding die je begaat...
Het verbruik is idd. stukken beter nu mijn vrouw rijd er 1:17.5 mee hier ben ik erg blij mee nu

Geplaatst: 03.08.2012 - 21:56
door erik brouwers
Om ff verder te gaan waar dit topic over gaat, niet zo bang zijn om spullen los te halen dit is bij een 185pk D5 zeer goed uit te voeren, het schoon maken van alle spullen. Het is wel van belang dat je wat inzicht hebt.
Gewoon aan beginnen.
Alleen even goed kijken naar de tuimellaars en de klepstoters, of deze niet zijn ingelopen, als het los ligt is het niet veel werk meer deze te vervangen.
Geplaatst: 03.08.2012 - 22:00
door erik brouwers
Ramon&Ramon schreef:Die komt er niet doorheen,plus bij een steekproef heb je een probleem ivm een millieudelict!
Er is immers subsidie voor verstrekt enz.
De apk keurmeester die je auto keurt moet dit namelijk melden in zijn afkeurrapport en doorgeven aan de RDW..
Zeg nooit niet, ik spreek uit ervaring.
Geplaatst: 03.08.2012 - 22:24
door NJ8
leuke discussie met jezelf Erik
Inderdaad, er is momenteel eigenlijk geen controle op het nog steeds aanwezig zijn van een een DPF. Stel je klopt hem leeg, en je laat hem uitprogrammeren, dan kan het ook voor een wagen van na >1-1-2006 gewoon nog steeds. Er is immers geen foutmelding in de EOBD. Een fysieke roetmeting hoeft niet meer voor deze wagens. Misschien dat er in de toekomst aangescherpte regels komen, nu er steeds meer mensen met deze maas in de wet aan de haal gaan (google maar eens op DPF/ roetfilter verwijderen APK). Want een dichte EGR en een lege DPF komen het brandstofverbruik ergo portemonnee van de berijder alleen maar ten goede....
Op dit moment blijft er vooralsnog dus alleen een ethische discussie over.
Geplaatst: 03.08.2012 - 22:31
door erik brouwers
NJ8 schreef:leuke discussie met jezelf Erik
Inderdaad, er is momenteel eigenlijk geen controle op het nog steeds aanwezig zijn van een een DPF. Stel je klopt hem leeg, en je laat hem uitprogrammeren, dan kan het ook voor een wagen van na >1-1-2006 gewoon nog steeds. Er is immers geen foutmelding in de EOBD. Een fysieke roetmeting hoeft niet meer voor deze wagens. Misschien dat er in de toekomst aangescherpte regels komen, nu er steeds meer mensen met deze maas in de wet aan de haal gaan (google maar eens op DPF/ roetfilter verwijderen APK). Want een dichte EGR en een lege DPF komen het brandstofverbruik ergo portemonnee van de berijder alleen maar ten goede....
Op dit moment blijft er vooralsnog dus alleen een ethische discussie over.
hahaha lol,
Maar iedereen is veel te bang, ik begrijp waar we naar toe gaan met de mooie eisen van de rdw, maar de knutselaars vinden overal weer een oplossing voor. Maar goed ook :twisted:
Dit is goed voor de mensen die van vermogen houden.

Geplaatst: 04.08.2012 - 00:00
door Ramon&Ramon
erik brouwers schreef:Ik Heb een RRRRR op het rdw rapport staan maaaaaaar er zit een maaaaar aan, auto,s voor jan.2006 zijn niet verplicht een roetfilter te hebben.
Mij roet kat is leeg en het is nu een soort uitlaat demper geworden er zit een buis in met er om heen staalwol.
En daar bij worden de auto,s vanaf jan.2006 pas uitgelezen en heb ik daar niets mee te maken. Dus geen probleem ook niet met een steekproef. :twisted:
Keur je soms zelf??
Heeft niets met bouwjaar van doen,het staat op je kenteken,de auto voldoet niet meer aan het kentekenbewijs en dat is ten alle tijde afkeur..
Geplaatst: 04.08.2012 - 10:39
door NJ8
Klopt helemaal Ramon, maar kan jij het zien als keurmeester wanneer de uitlaat volledig origineel is inclusief DPF (vanbinnen opengeboord) en geen storingen in de EOBD?