Pagina 10 van 12

Geplaatst: 12.04.2013 - 21:59
door Mart van der Steeg
Ok, nou ik ga het bekijken. Zondag is het mooi weer.....

Geplaatst: 13.04.2013 - 08:47
door ovwest
Nee, ik doe geen ringen. Ik boor een klein beetje ruimte bij een gat.
Zoals s60-d5 heeft gedaan. De key is vooral niet teveel extra ruimte te boren...
Ik denk ook dat het maar bij 1 sleuf hoeft en het is echt mm werk.
(andere opties is de gehele VPB iets buigen maar daar begin ik niet aan)

Geplaatst: 13.04.2013 - 13:32
door ...
Je hoeft inderdaad maar bij één sleuf een kleine aanpassing te doen. Ik vond zelf de binnenste sleuf aan de bestuurderskant de beste optie.

De ringetjes waar over gesproken wordt: ik heb wel ringetjes gebruikt, maar die zitten direct onder de bevestigingsmoeren. De moeren kwamen voor m'n gevoel niet ver genoeg over de rand van de sleuf en daarom heb ik het oppervlak van de moer zo wat vergoot.

Dus absoluut geen ringen tussen de carrosserie en de brug gaan plaatsen om de boel maar passend te maken! Gewoon een van de sleuven wat uitboren, zodat de brug zonder gebruik van kracht zo op de plek valt, zonder de schroefdraden ook niet kunnen beschadigen.

Verschil heb ik gisteravond ook opgemerkt in lange en snelle bochten. De auto is beter te plaatsen en is wat minder zoekerig naar de lijn. Ik heb geen enkel last van geluiden of andere problemen.

Ik blijf het een zeer goede verbetering vinden!

Geplaatst: 13.04.2013 - 19:52
door Mart van der Steeg
Net 'droog' gepast, past idd. niet.
Morgen even kijken of de aanpassing van S60_D5 een optie is.

Geplaatst: 14.04.2013 - 09:59
door Driving_Volvo
Ik zou me daar niet zo druk om maaken, dat de bruggen iets getordeerd zijn. Dat gebeurt gewoon als je dat in de eigen schuur maakt voor de hobby. Het materiaal koelt niet steeds hetzelfde af, tegen spanningen kan je zo niets doen. Of je moet het spanningsarm laaten gloeien, kost dan meer zo een brug.
Beetje lastig als je geen bankschroef hebt, maar de brug zelf " verdraaien " helpt heel veel.

Dat een kant meteen over de schroeven past, en de andere kant niet is toch ook duidelijk. Schroeven van de veerpootlagers staan schuin, dus de steekmaat aan de uiteinden tussen de schroeven is boven kleiner dat op de brug. Als je zoiets goed wilt monteeren moet je de wagen ff opkrikken en de verpootlagers los maaken, zodat ze ietsjes afzakken. Brug past er dan zo op.


De gaaten groter maaken is ook niet erg, ze bruggen zullen zich niet bewegen als ze gewoon goed vastgezet worden. De werking zal er altijd zijn.

Mooi projectje :D Deed het vroeger bij een andere Volvo
Afbeelding

Geplaatst: 16.04.2013 - 21:26
door Mart van der Steeg
Veerpootbrug volgens 'methode S60_D5' pasgemaakt (met een puntvijl ipv. boren).
Op kaal stukje nog even coating zetten.

Geplaatst: 25.04.2013 - 09:15
door Dentheman89
Ik heb ondertussen al een paar bochten goed hard genomen, en de volvo lijkt wel niet van z'n pad te krijgen. Waar deze voorheen nogal eens wilde ondersturen (vooral korte snelle bochten) volgt ze nu keurig, tevens duikt de neus wat minder de bocht in.

Al met al een goede koop, al was het wel wat jammer dat die van mij licht beschadigd is geraakt tijdens transport, ik moest de bankschroef erbij pakken om één kant weer recht te buigen, waarna ik ook nog een gat mocht opruimen.

Geplaatst: 02.05.2013 - 11:34
door Mart van der Steeg
Foto's gemonteerde VPB S60.
Het past idd. maar net. Op zich knap om het zo te maken. Aan de bestuurderskant net over de rand van de veerschotel. De sleuf wel wat geruimd, zoals eerder aangegeven.

Geplaatst: 04.05.2013 - 17:19
door waal70
Arie,
Heb je al een "standaardoplossing" voor de speling aan passagierszijde? Ook bij mij lijkt ie iets getordeerd.
Tis nu mooi klusweer :)

Geplaatst: 04.05.2013 - 18:59
door Laguna-S60
Goed bezig Mart!

Geplaatst: 04.05.2013 - 21:40
door Mart van der Steeg
waal70 schreef:Arie,
Heb je al een "standaardoplossing" voor de speling aan passagierszijde? Ook bij mij lijkt ie iets getordeerd.
Tis nu mooi klusweer :)
De speling valt op zich wel mee, ligt toch wel stevig op de schotel dus daar hoef je niets aan te doen.

Geplaatst: 13.05.2013 - 20:41
door ...
Mochten er nog mensen zijn die alsnog een veerpootbrug willen kopen, dan is de mijne vanaf heden te koop.

De brug bevalt erg goed, maar na heel lang wikken en wegen heb ik toch het besluit genomen om de S60 te verkopen. De brug heeft geen meerwaarde bij de verkoop en sterker nog: veel mensen die een Volvo kopen, willen deze volledig standaard (iets anders schrikt soms zelfs eerder af haha).

Geplaatst: 01.06.2013 - 18:51
door Mart van der Steeg
VPB is wel een verbetering bij het rijden mn. bochten en drempels, voelt 'stijver' aan.

Geplaatst: 02.06.2013 - 13:09
door Auk
Voor minder zit je bij IPD ook goed voor de S60/V70N.

Geplaatst: 02.06.2013 - 13:13
door Mart van der Steeg
Auk schreef:Voor minder zit je bij IPD ook goed voor de S60/V70N.
nou minder?
Carbonfiber veerpootbrug Volvo S60/V70/S80
EST-360101
€ 188,11

Geplaatst: 02.06.2013 - 13:19
door Auk
Het onderdeel dat ik via de link laat zien :wink:

Je bovenste motorsteun zit nu los, die kun je doormiddel van die conversiekit dus "vast" zetten. Dan fungeert dat dus als een veerpootbrug.

Geplaatst: 02.06.2013 - 13:29
door Mart van der Steeg
OK, ik zie het. Goede tip.
Fractie duurder dan VPB via forum.

Geplaatst: 02.06.2013 - 16:15
door Auk
Veerpootbrug zat toch op €110,- ex?

Geplaatst: 02.06.2013 - 16:35
door Mart van der Steeg
95 euro all in voor de S60

Geplaatst: 02.06.2013 - 16:43
door Auk
Ah oke, dan staat het in de openingspost van het 850 forum nog anders.

Enfin, heb op mijn 480GT ook zo'n zelfgemaakte maar voor de S60R ga ik toch voor de conversiekit. Valt daarnaast ook niet heel erg op in de motorruimte.