Pagina 10 van 24

Geplaatst: 21.02.2013 - 22:17
door John Vermeulen
Als Volvo-enthousiast vind ik de facelifts van de verschillende modellen over het algemeen erg geslaagd. Als eigenaar van een Volvo S60 van september 2010 heb ik er heel andere gedachten bij en ben ik vrij kritisch over de design- en marketingkwaliteiten van Volvo.

Om met het eerste te beginnen:
- het getuigt van lef om op 1 moment met een opfrissing van een groot deel van het modellengamma te komen. Knap ook dat het voor een relatief kleinere autofabrikant als Volvo gelukt is en niet bij grootspraak (Parijs, oktober vorig jaar) is gebleven;
- Volvo heeft met de nieuwe frontgezichten definitief afscheid genomen van de baroque designtaal van de vroegere hoofdontwerper Steve Mattin, die het duidelijkst zichtbaar is in de XC60 en de S60. Dat is overduidelijk. Weg is de drukke belijning van het front, de verticale led-verlichting, de chrome rand om de gril en dergelijke;
- wat je bij andere automerken al langer ziet, doet nu ook zijn intrede bij Volvo: zoveel mogelijk vrijwel eenzelfde familiegezicht (VW, Audi, Peugeot). Dan kun je leuk vinden of niet, maar kennelijk is het een trend waar niet aan te ontsnappen valt. Waarom dit zo is, weet ik eigenlijk niet;
- toen ik begin maart vorig jaar in Geneve de V40 zag staan, had ik direct al het idee "dit wordt de lijn die Volvo op de andere modellen gaat doorzetten". De V40 is in mijn ogen een van de mooiste Volvo modellen van dit moment. Dat Volvo het digitale display niet zou beperken tot de V40, was natuurlijk ook al vanaf het begin helder; het was vooral nog even wachten op de reacties van publiek en pers hierop;
- als er iets trend- en zelfs modegevoelig is, dan is het wel het front aanzicht van een auto. Tel daarbij op dat de product-levenscyclus van vele consumentenproducten steeds korter wordt (Apple voorop), dan weet je dat Volvo wel iets moest doen.

De update van de S60 is waarschijnlijk het meest geslaagd (je moet het uiteraard ook eerst real-life hebben gezien), maar ook de S80 ziet er goed uit. Maar hoe vaak is er niet al "gesleuteld" aan de S80, niet resulterende in een hogere "status" voor dit model in de concurrentievergelijking (BMW, Audi) of hogere verkoopaantallen. Kennelijk is er meer aan de hand in dit segment en los je dit niet op met een ander neusje of een chromen stripje meer of minder.

Als eigenaar van een S60 van 2,5 jaar oud kijk ik er iets anders tegen aan:
- natuurlijk vind ik het niet leuk dat de Phase I (zo heet dat dan opeens), alweer wat gedateerd is;
- ik zal maar niet uitrekenen wat dit betekent voor inruilwaarde, want dan rol ik van mijn stoel af vrees ik, en ja ik weet dat de afschrijving in de eerste 1-2 jaar altijd hoog is;
- duidelijk wordt dat Volvo niet alleen een marketingfout heeft gemaakt met de introductie in 2010 (al eerder besproken hier), maar kennelijk ook een designfout, anders ga je niet een model binnen 2 jaar alweer restylen.

Geplaatst: 21.02.2013 - 22:27
door Gast
Nou, als mede enthousiast, laat mij dan een kritische noot kraken.
Volvo heeft met de nieuwe frontgezichten definitief afscheid genomen van de baroque designtaal van de vroegere hoofdontwerper Steve Mattin, die het duidelijkst zichtbaar is in de XC60 en de S60. Dat is overduidelijk. Weg is de drukke belijning van het front, de horizontale led-verlichting, de chrome rand om de gril en dergelijke;

De nieuwe belijning vind ik niet minder druk, de oude belijning vond ik veel meer een eigen gezicht hebben. De oude LED-verlichting was trouwens niet horizontaal, maar verticaal geplaatst.

toen ik begin maart vorig jaar in Geneve de V40 zag staan, had ik direct al het idee "dit wordt de lijn die Volvo op de andere modellen gaat doorzetten". De V40 is in mijn ogen een van de mooiste Volvo modellen van dit moment. Dat Volvo het digitale display niet zou beperken tot de V40, was natuurlijk ook al vanaf het begin helder; het was vooral nog even wachten op de reacties van publiek en pers hierop;

Ik vind de V40 niet lelijk, maar aan de andere kant ook niet uniek. Vergelijk de lijnen van de V40 eens met een Hyundai I40.

als er iets trend- en zelfs modegevoelig is, dan is het wel het front aanzicht van een auto. Tel daarbij op dat de product-levenscyclus van vele consumentenproducten steeds korter wordt (Apple voorop), dan weet je dat Volvo wel iets moest doen.

Modegevoeligheid houdt niet op bij het front van een auto, het is het totaal design, inclusief het interieur en de "instrumentatie". Wat dat betreft vind ik de upgrade van het Sensus-systeem en het dashboard wel weer mooi. De LED-lampjes hadden voor mij niet zo nodig gehoeven. Dat hebben andere merken mooier opgelost.

duidelijk wordt dat Volvo niet alleen een marketingfout heeft gemaakt met de introductie in 2010 (al eerder besproken hier), maar kennelijk ook een designfout, anders ga je niet een model binnen 2 jaar alweer restylen.

Het gaat me te ver om over marketing- of designfout te spreken. Laten we niet vergeten dat 60 serie (met name in eerste instantie de XC60, later de V60) goed verkocht werden.

Geplaatst: 21.02.2013 - 22:55
door John Vermeulen
Bedankt voor je reactie, dbosker.
Uiteraard is het inderdaad 'verticaal' en niet 'horizontaal', als het gaat om de LED-verlichting. Ik pas het wel even aan.
Ik heb mij even beperkt tot exterieur kenmerken; vanzelfsprekend is de vormgeving van een dashboard, de klokkeninstrumentatie, stoelen en dergelijke ook tijd- en trendgevoelig.
Wat betreft de verkoopaantallen van de S60/V60 heb ik altijd begrepen dat het verwachte marktpotentieel van deze modellen - bijvoorbeeld in Nederland - tot nu toe niet gehaald is. Ze verkopen op zich zeker niet slecht, maar men had er in 2010 meer van verwacht.
Facelifts hebben altijd 2 ratio's: bij de actuele smaak van consumenten aansluiten, mede gegeven wat de concurrentie doet, en publiciteit genereren. "Nieuw" of "vernieuwd" verkoopt als etiket op zich. Daar is op zich niets mis mee.
Ik vind persoonlijk een restyling na grofweg 2 jaar (in oktober vorig jaar was dit al helder) van een model waar heel veel van verwacht werd en wordt niets iets waar een autofabrikant trots op zou moeten zijn. Ik weet ook wel dat het altijd in marketingtermen zal worden gecommuniceerd, dat kan niet anders.
Maar dan nog: goed design hoort tijdlozer te zijn. Althans... een poging hiertoe. Just my two cents.

Geplaatst: 21.02.2013 - 23:14
door Jan Hagel
En toch is het lastig om direct al een oordeel te vormen omtrent het uiterlijk van een nieuw (ge-updated) model. Het is mij vaak overkomen dat ik een model aanvankelijk onaantrekkelijk vind, er later neutraal tegenover stond, om hem tenslotte na langere tijd te bestellen... Is het niet juist de kracht van een model als ie ook juist na enkele jaren nog aantrekkelijk is? Het is kennelijk eenvoudig om een model op de markt te zetten dat bij de introductie "aantrekkelijk" is (zoals bij de japanners die uitsluitend kopieƫren), lastiger wordt het om zelf een model te ontwikkelen dat ook na een aantal jaren nog gewild is. Zo brachten de Duitsers vaak modellen op de markt die aanvankelijk nogal wat kritiek oogsten, maar later trendsetter bleken en veelvuldig werden gekopieerd. Ik vind Volvo hier ook zeker goed geslaagd, de modellen zijn al jarenlang eigenzinnig (lees: niet gekopieerd) en ook na een aantal of zelfs vele jaren nog aantrekkelijk en door iedereen als Volvo herkenbaar. Iedereen vond het achterwerk van de laatste v70 bij de introductie lelijk, ik vind het nu een van de mooiste in zijn klasse...... Bij de vorige S60 en het huidige model S60/V60 hetzelfde. Ook de S80 vind ik na 7 jaar nog een mooie verschijning (vooral de achterlichten in het donker). Mijn V60 heeft zich de afgelopen 2 jaar uitstekend gedragen (en ik rijd niet bepaald als een oud wijf) en grenst m.i. aan perfectie (gelet op de doelgroep). Ik ben haar in ieder geval steeds meer gaan waarderen en ook het uiterlijk vind ik nu mooier dan bij de introductie destijds.. De wijzigingen voor my 2014, met name de extra opties maken het alleen nog maar beter. Je merkt pas hoe goed een Volvo in elkaar zit (ergonomie en degelijkheid) als je in een ander merk auto zit..... Ik ben ervan overtuigd dat ook deze nieuwe modellen weer succesvol zullen zijn. Mijn enige zorg waren de motoren, maar daar schijnt ook aan gewerkt te worden.

Geplaatst: 21.02.2013 - 23:36
door casper
John Vermeulen schreef:Als Volvo-enthousiast vind ik de facelifts van de verschillende modellen over het algemeen erg geslaagd. Als eigenaar van een Volvo S60 van september 2010 heb ik er heel andere gedachten bij en ben ik vrij kritisch over de design- en marketingkwaliteiten van Volvo.

(sorry, beetje kritisch, het is even niet anders).
Enige bedenkingen:
De designtaal van Steve Mattin was sterk en zeer vernieuwend maar toch volledig conform Volvo.
Helaas is Mattin weg en willen de nieuwe designers snel hun stempel drukken op het gamma. Hier zie je duidelijk invloed van Thomas Ingenlath, ex VW. De VW-designtaal maakt haar intrede bij Volvo, en dat had men beter niet gedaan.
Ook toch even vermelden dat de V40 ook nog van de hand van Steve Mattin is.
Mattin barok ? Vind ik helemaal niet.
Het feit dat hij een XC60 heeft ontworpen die al jaren het topmodel in verkoop van de groep is bewijst de designkwaliteit van deze wagen. Het heeft 5 jaar geduurd vooraleer de XC60 werd gefacelift, nu dus. Helaas door er een saaie breedsmoel op te plakken, een aanblik die niet past op die XC60.
De S60 en V60 nu al faceliften vind ik ook een zware fout.
Volvo had beter haar geld gestoken in een nieuwe S80 en V70 want ze zijn aan vervanging toe. Het zou de Zweedse fabrieken ook terug een boost kunnen geven.
Maar, ok, men heeft er voor gekozen om in een jaar zonder nieuwe modellen de neuzen aan plastische chirurgie te onderwerpen.
Het zal wennen worden maar ik blijf dit niet goed vinden.
De snoet van Ingenlath op het lijf van Mattin, neen ...

Geplaatst: 22.02.2013 - 08:35
door jds
Een ontwerper van VW vandaar het Passatgezicht.
De vorige modellen waren niet perfect maar hadden wel een eigen karakter.

Geplaatst: 22.02.2013 - 08:38
door Gast
jds schreef: De vorige modellen waren niet perfect maar hadden wel een eigen karakter.
+1

Geplaatst: 22.02.2013 - 09:12
door v0lv0freak
John Vermeulen schreef: Maar dan nog: goed design hoort tijdlozer te zijn. Althans... een poging hiertoe. Just my two cents.
De S60 was ook niet tijdloos, te druk. Ik vind de facelift wat dat betreft zeer geslaagd, veel tijdlozer en rustiger!

Geplaatst: 22.02.2013 - 09:34
door CY325i
Ik vind dat Volvo met de nieuwe designtaal haar identiteit aan het verliezen is. De V70 is een auto met karakter / eigen gezicht en blijft door het tijdloze design mooi. De nieuwe V40 is een mooie auto met moderne lijnen, maar dat vind ik ook van pakweg de nieuwe Kia Cee'd. Het onderscheidend vermogen wordt minder en minder. En da's toch wel jammer ...

Geplaatst: 22.02.2013 - 09:37
door Jolly Breeze Racing
Ik denk dat wij liefhebbers zijn en dat deze groep te klein is voor Volvo.

Dus produceren wat het meest verkoopt!

Vindt de S60/V60 facelift wel mooi, V70 is net een Passat en XC60 moet ik eerst in het echt zien.

Geplaatst: 22.02.2013 - 10:45
door depeljo
jds schreef:Een ontwerper van VW vandaar het Passatgezicht.
De vorige modellen waren niet perfect maar hadden wel een eigen karakter.
Idd, ook mijn bedenking. Je ziet veel passat terug qua neus, en de S60 lijkt wel heel goed op de CC.

interieur S60/V60

Geplaatst: 22.02.2013 - 12:28
door Ab S
Eigenlijk hebben we het hier voornamelijk over uiterlijk (ik vind het voor de S60 best geslaagd, iets rustiger front), maar hoe zit het met het interieur:

Veel berichten over de displays, maar relatief weinig rest van het interieur; ik las iets over nieuwe sportstoelen met nog meer comfort (?), ben benieuwd. Veel gehoorde klacht is de beperkte bagageruimte van de S60, zou daar iets aan gedaan zijn door de de kofferdeksel scharnieren weer aan de buitenkant aan te brengen? (scheelt paar tientallen liters).

Geplaatst: 22.02.2013 - 13:54
door Laguna-S60
Vind de facelifts aardig geslaagd.., behalve dan de S60.

IPV het front hadden ze daar de kont moeten aanpakken..

Geplaatst: 22.02.2013 - 14:04
door Fulaks
jds schreef:Een ontwerper van VW vandaar het Passatgezicht.
De vorige modellen waren niet perfect maar hadden wel een eigen karakter.
Het front van V70 en S80 gaan er met de facelift m.i. wat op vooruit, het ziet er wat strakker uit. Het is alleen jammer dat er connotaties zijn met de Passat. Waren die er niet geweest, dan zou het niemand storen. Nu ga je stijlkenmerken van een net iets lager gepositioneerd model overbrengen. Een goede ontwerper zou dat natuurlijk moeten weten.

Eerst maar eens in 't echt zien.

Geplaatst: 22.02.2013 - 17:05
door Volvoman
Ben ik een weekje weg....

Geplaatst: 22.02.2013 - 19:59
door Paul
Ik ga wel echt even mijn best doen om naar Geneve te gaan, zou wel goed zijn van Volvo om iets leuks te organiseren, dagje heen en weer voor mooi prijsje ofzo ;-)

Geplaatst: 22.02.2013 - 20:14
door Volvoman
Zijn er al miniaturen gezien??

Geplaatst: 22.02.2013 - 20:43
door Ben
Nee, nog niet gezien

Geplaatst: 22.02.2013 - 20:59
door bart simpson
met paint kun je de foto's vast verkleinen

Geplaatst: 22.02.2013 - 21:03
door The Volvoboy
Laguna-S60 schreef:Vind de facelifts aardig geslaagd.., behalve dan de S60.

IPV het front hadden ze daar de kont moeten aanpakken..
Nee juist andersom. De S60 is nog het minst vern**kt...