Pagina 10 van 17
Geplaatst: 04.12.2013 - 19:50
door Texelrob
jp-v60 schreef:wat als je niet uitgesteld laad en de stekker zit nadat de accu vol zit er nog een aantal uur in, loopt de accu dan ook leeg ?
Dat zou niets uitmaken (vergeten de vragen of de 12v accu dan ook opgeladen wordt). Het gaat allen om de periode dat de auto wel aan de kabel zit maar het laden softwarematig niet wordt toegestaan.
Geplaatst: 04.12.2013 - 19:54
door tomtom
Texelrob schreef:Net bericht gehad van de dealer: de auto is weer terug uit Beesd.
De oorzaak van het probleem van de leeglopende 12v accu is nu bekend: het heeft te maken met het uitgesteld laden, volgens Volvo NL. Het schijnt dat als de oplaadstekker al is aangesloten maar er nog niet wordt geladen er soms wel 1 ampère per uur aan de 12v accu wordt onttrokken.
De voorlopige oplossing is simpel: niet meer uitgesteld laden.
Volgens de dealer gaat Volvo druk op zoek naar een definitieve oplossing hiervoor.
Tot zover, dan zijn jullie ook geïnformeerd!
In elk geval handig dat ze dat weten maar ook bijzonder treurig dat Volvo dit alweer niet beter weet te regelen! Het is bepaald niet het eerste (startaccu)euvel dus in hoeverre dit de permanente "oplossing" is?
@Texelrob; lekker dat ze hier 4(!!) weken over doen…..je zou verwachten (wij op dit forum in elk geval wel) dat ze het in de richting van uitgesteld laden zouden zoeken, n'est pas?
Geplaatst: 04.12.2013 - 20:05
door Texelrob
@TomTom: sterker nog: heb het van te voren, mede om de discussie hier, al mondeling en per mail aangegeven om in ieder geval in die richting te zoeken en ieder geval even te kunnen overleggen met Volvo NL. Die willen echter alleen maar communiceren met de dealers werd mij verteld.
Geplaatst: 04.12.2013 - 20:51
door NielsPHEV
dit verklaart ook waarom ik dit probleem de afgelopen 8 maanden niet heb gehad, ik doe niet aan uitgesteld laden maar laadt standaard 6 amp en als ik een keertje haast heb met 16 amp
Geplaatst: 04.12.2013 - 21:04
door Paul
Ja maar ik heb dit ook nooit gedaan, maar kreeg destijds wel die foutmelding.
Geplaatst: 04.12.2013 - 21:18
door tomtom
Paul schreef:Ja maar ik heb dit ook nooit gedaan, maar kreeg destijds wel die foutmelding.
Euhm, welke foutmelding? Uitgesteld laden is tegen nachttarief niet alleen errug handig maar ook een (stuk) goedkoper. Ik verwacht zo'n 250 dagen te laden tegen een nachtvoordeel van 3 cent. Dat zal dus op jaarbasis 250-300 euro schelen….toch leuk als je niets voor hoeft te doen (behalve wachten tot het ozo klantvriendelijke VCNL (of is het Zweden) een oplossing heeft)!
Geplaatst: 04.12.2013 - 22:40
door Durden
Paul schreef:Ja maar ik heb dit ook nooit gedaan, maar kreeg destijds wel die foutmelding.
Ik ook dus Volvo heeft de onderste steen nog lang niet boven.
Geplaatst: 04.12.2013 - 22:46
door Jaromir
Hoe duurder de stroom hoe meer geld ik belastingvrij krijg

Aangezien de gebruikte kwh terug kan factureren...
En ze worden toch door de zon opgewekt, hihi
Geplaatst: 05.12.2013 - 00:04
door RichieB
Dus jij rekent kosten die je privé niet hebt gemaakt door aan je zaak? Energiemaatschappijen mogen (bij wet) saldering toepassen waarbij milieuheffingen en BTW mogen worden terugbetaald (verrekend) aan consumenten die stroom opwekken met bijv. zonnepanelen. Jij mag dat echter niet op die manier met je zaak doen waardoor je BTW en milieuheffingen niet terug kan krijgen. Je zal maar zo'n 7 cent per opgewekte kWh zakelijk kunnen doorbelasten.
Geplaatst: 05.12.2013 - 17:23
door Texelrob
Heb inmiddels onderstaand antwoord van de dealer ontvangen m.b.t. de vraag of de 12v accu ook wordt opgeladen als de auto aan de stroom ligt:
"De 12 Volt accu wordt ook opgeladen gelijk met de 400 volt accu, met andere woorden hoe langzamer de 400 Volt accu
wordt geladen des te meer de 12 Volt accu wordt geladen.
Wat ik de klanten adviseer om het op laden met een shuko stekker het amperage zo laag mogelijk te zetten,
des te langer wordt de 12 Volt accu geladen".
Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen!
Geplaatst: 05.12.2013 - 17:34
door LennartS
Op 16A duurt het ongeveer 3,5 uur om de 400v accu op te laden. Het duurt dus langer om de 12v accu helemaal op te laden?
Geplaatst: 05.12.2013 - 17:54
door Texelrob
LennartS schreef:Op 16A duurt het ongeveer 3,5 uur om de 400v accu op te laden. Het duurt dus langer om de 12v accu helemaal op te laden?
Ik begrijp het zo dat als de 400v accu vol is, er dan ook geen stroom meer naar de 12v accu gaat. Verder heb ik er geen verstand van of je in een 12v accu ook 16A kunt stoppen. Misschien moet daar een veel kleiner stroompje in.
Geplaatst: 05.12.2013 - 19:37
door RoaldH
Texelrob schreef:Heb inmiddels onderstaand antwoord van de dealer ontvangen m.b.t. de vraag of de 12v accu ook wordt opgeladen als de auto aan de stroom ligt:
"De 12 Volt accu wordt ook opgeladen gelijk met de 400 volt accu, met andere woorden hoe langzamer de 400 Volt accu
wordt geladen des te meer de 12 Volt accu wordt geladen.
Wat ik de klanten adviseer om het op laden met een shuko stekker het amperage zo laag mogelijk te zetten,
des te langer wordt de 12 Volt accu geladen".
Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen!
Dus laden met 6/8A heeft zijn voordelen. Ik had overigens 2x problemen met een lege accu, uitgesteld laden op 13A en de auto 5 dagen met volle accu aan de lader...
Geplaatst: 05.12.2013 - 19:39
door JeroenV60PHID
tomtom schreef:Paul schreef:Ja maar ik heb dit ook nooit gedaan, maar kreeg destijds wel die foutmelding.
Euhm, welke foutmelding? Uitgesteld laden is tegen nachttarief niet alleen errug handig maar ook een (stuk) goedkoper. Ik verwacht zo'n 250 dagen te laden tegen een nachtvoordeel van 3 cent. Dat zal dus op jaarbasis 250-300 euro schelen….toch leuk als je niets voor hoeft te doen (behalve wachten tot het ozo klantvriendelijke VCNL (of is het Zweden) een oplossing heeft)!
250 x 10kwh x 3 c = 75 euro. Of reken ik verkeerd?
Volgens mij is het dagtarief ook duurder als enkeltarief..
Geplaatst: 05.12.2013 - 20:15
door RichieB
Texelrob schreef:Wat ik de klanten adviseer om het op laden met een shuko stekker het amperage zo laag mogelijk te zetten, des te langer wordt de 12 Volt accu geladen".
Dat lees ik als:
laad zo langzaam mogelijk, want als de 400V accu vol is, is er een kans dat door een lekstroom je 12V accu leegloopt
Dus wel een praktisch correct advies, maar geen oplossing natuurlijk.
Geplaatst: 05.12.2013 - 20:36
door Texelrob
@RitchieB: zoals jij 't leest, zou het heel goed kunnen zijn, iets om in de gaten te houden.
De oplossing hadden ze ook nog niet, heeft de dealer ook gezegd.
Ben erg benieuwd of en zo ja, wanneer deze komt.
Geplaatst: 05.12.2013 - 20:52
door NielsPHEV
Aangezien ik het probleem niet ken en nooit vertraagd laadt EN laadt met 6 amp's is de verklaring in ieder geval consistent met mijn eigen ervaringen. Ben benieuwd wat de definitieve oplossing wordt.
Geplaatst: 05.12.2013 - 21:02
door RichieB
Ik denk dat ik de kabel maar ga afkoppelen als de accu vol is. Als je op diesel voorverwarmt is er geen reden om hem ingeplugd te houden.
Geplaatst: 05.12.2013 - 23:03
door RoaldH
RichieB schreef:Ik denk dat ik de kabel maar ga afkoppelen als de accu vol is. Als je op diesel voorverwarmt is er geen reden om hem ingeplugd te houden.
Misschien is loskoppelen de manier om de auto langer te parkeren als de accu vol is.
Geplaatst: 06.12.2013 - 18:05
door Poni
Mijn auto is maandag teruggekomen. Hij was daar de 19e naar toe gebracht door de dealer.
TexelRob, bij mij had volvo op de 13e gevraagd om het VOC account op te heffen.
Ik heb dus achteraf van deze periode geen logging. Jammer want ook met mijn auto zijn ritten gemaakt waar ik het niet mee eens ben.
Ik heb gezien dat de auto in Tiel is geladen. Er is maar liefst ruim 600 km gereden met mijn auto.
Ik heb VCNL Customer Relations gebeld en gevraagd wat ze gedaan hebben.
Het antwoord was "eigenlijk niets". Uitgesteld laden is de vermoedelijke boosdoener."
Dan loopt er een lekstroom van 1A.
Voor mij verklaart dit het prbleem niet, omdat de auto terwijl deze bij de dealer was nog steeds een behoorlijke ontlading had.
Volgende vraag was natuurlijk waarom ze zo'n schandalige hoeveelheid kilometers gereden hebben.
Dat is de dame gaan navragen bij de technische dienst. Het antwoord was dat er een storing werd uitgelezen, waardoor ze delen van de CAM software (boordnetwerk) hebben vervangen. Dus toch eigenlijk wel wat gedaan.
Om overdag geen testritten te hoeven te maken, heeft een monteur de auto mee naar huis genomen. Ik vond dan ook een laadlocatie in Tiel in mijn app terug toen ik deze opnieuw had geinstalleerd.
Daar is echter het aantal KMs niet mee verklaard. Als deze er iedere dag mee naar huis en terug is gereden gaat het om 16 enkele reizen van 23,5 km. Daarmee zijn er nog steeds 250 km onverklaard, nog afgezien van het feit dat ik het onacceptabel vind dat men dit ongevraagd doet. In volksmond heet dit joy-riding, het zonder toestemming van de eigenaar gebruik maken van de auto van een ander.
Hier is het laatste woord niet over gesproken.
Verder heb ik nu hetzelfde issue als Ritchie. Mijn eigen laadlocatie komt niet meer in de lijst voor en ondanks dat de account was opgeheven, wordt nu laden thuis gepauseerd tot 23.15u zoals ik voorheen had opgegeven. Ik kan het niet veranderen, omdat mijn thuislaadlocatie niet in het lijstje staat. (Tot vanmiddag zag ik wel andere locaties).
Mijn conclusie is dat de laadlocaties in de auto en niet in de VOC servers of de app wordt opgeslagen, immers ten de auto in Beesd en Tiel werd geladen was er geen account gekoppeld.
Uiteindelijk heeft men een complete CAM update gedaan van mijn auto, maar het 12v ladingsissue is niet opgelost. Vandaar de instructie om geen uitgesteld laden te gebruiken.
Is er nog iets positief te melden.
Ja, de CAM update heeft tot gevolg dat GPS veel beter werkt, dat de ritten administratie nu nagenoeg altijd bij is en dat de auto staat op de locatie die in de app wordt opgegeven ( of eigelijk andersom).
Voorheen werd 60% van de tijd in de app een andere locatie aangegeven en ongeveer net zovaak een incomplete route gerapporteerd.
Maar ik heb een vieze smaak van VCNL in mijn mond, vooral ook omdat vooraf is gevraagd om het app account op te heffen.
Advies, doe dat nooit.