Pagina 10 van 56
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 02.01.2020 - 14:22
door Quota
DB200 schreef: ↑31.12.2019 - 15:21
Ok, het ligt dus aan de banden. Dus worden het Michelins.
Waarbij de volgende vraag komt: welke Michelins.
De winterset is 4,5 mm en zo in maart zullen ze wel onder de 4 mm. zijn. Die moeten dan worden vervangen in het volgend seizoen.
De zomerset is zo rond de 4 mm. en eerlijk gezegd ben ik wel klaar met de Pirelli's waarvan er een al droogtescheuren vertoont. Maar tandjes op elkaar en ik zou nog even door kunnen rijden van maart tot ergens in augustus 2020. Dan in augustus een nieuwe set Michelin Primacy of Michelin Pilot Sport (welke is de beste voor de XC70?). En in november bij de wielenwissel een nieuwe set Pilot Alpin 5. Dan ben ik al met al zo een kloeke 1600 euro verder.
Of, ik koop een set Michelin CC+ en stop met wisselen. Is dit een goed of slecht idee bij 40.000km per jaar? En mag je in de zomer in Italië op deze banden rijden?
P.S. Een set Dunlop winterbanden is ca. 100 - 120 euro goedkoper. Dan kies ik liever Michelin.
Vergis je er niet in dat een pilot sport in 18" geen 12 mm diep profiel heeft, maar maar 9, scheelt een hoop qua tijd are km's. Ik heb ook de Pirelli scorpion Verde banden eronder (in de zomer, nu de Continental winter contact) en ik vind dat ze best wat herrie maken. Ze zijn wel erg slijtvast en verder heb ik qua grip ook nog niets te klagen gehad.
Qua winter zit ik nu ook te twijfelen, nog geen zicht op winterweer en daar rij je dan voor Jan Joker met je seperate winterbanden...
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 02.01.2020 - 15:25
door Bover
Voor alleen Nederland zijn winterbanden seperaat nauwelijks renderend denk ik wel eens. Ik ga eens kijken op winterdagen afgfelopen jaren. Wetenschappelijk ponderbouwd maken hoeveel echte winterdagen Holland nu heeft.
Bob
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 02.01.2020 - 15:34
door diesel01
DB200 schreef: ↑31.12.2019 - 15:21
Ok, het ligt dus aan de banden. Dus worden het Michelins.
Waarbij de volgende vraag komt: welke Michelins.
De winterset is 4,5 mm en zo in maart zullen ze wel onder de 4 mm. zijn. Die moeten dan worden vervangen in het volgend seizoen.
De zomerset is zo rond de 4 mm. en eerlijk gezegd ben ik wel klaar met de Pirelli's waarvan er een al droogtescheuren vertoont. Maar tandjes op elkaar en ik zou nog even door kunnen rijden van maart tot ergens in augustus 2020. Dan in augustus een nieuwe set Michelin Primacy of Michelin Pilot Sport (welke is de beste voor de XC70?). En in november bij de wielenwissel een nieuwe set Pilot Alpin 5. Dan ben ik al met al zo een kloeke 1600 euro verder.
Of, ik koop een set Michelin CC+ en stop met wisselen. Is dit een goed of slecht idee bij 40.000km per jaar? En mag je in de zomer in Italië op deze banden rijden?
P.S. Een set Dunlop winterbanden is ca. 100 - 120 euro goedkoper. Dan kies ik liever Michelin.
Ik vind die CC net van beiden niets maar goed ik ben wintersporter en AWD en heb daarom gewoon dubbele setjes.
Voor de zomer heb ik de Latitude Sport van Michelin gehad onder de XC60 en dat was een superband.
3 seizoenen mee gereden terwijl de auto op Conti 4x4 sportcontact stond wat een waardeloze harde band was die ronduit gevaarlijk was met dikke plassen op de weg, d'r onderweg laten halen met 5mm restprofiel.
Michelin heeft nu een nieuwe Latitude sport uit maar het is de vraag of hij geschikt is voor de XC70, ik pakte soms wel een rotonde iets vlotter of een klaverblad omdat de auto met fourC zich er voor leende.
Idd voor die paar euro word het voor mij straks zomer en winter Michelin.
Laat Nauta in Groningen ook eens een offerte doen, mooie kerel en altijd super scherp, scherper dan de fastfitters.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.01.2020 - 13:25
door DB200
Bedankt voor de tip van Nauta, zal het in gedachten houden.
Ondertussen heb ik nog even verder gelezen aan de hand van jullie reacties en de vergelijkende test van de CC+ gezien. Ook het topic van Flying Jeroen wiens voorzijde van zijn 2017 XC60 naar de vaantjes is door een budget-landgenoot op all weather banden heb ik met interesse gelezen. Tussen 0 en 15 graden is CC+ een heel goede band en in de sneeuw is de band echt beter dan een zomerband. Met de hedendaagse Nederlandse winters voldoet de CC+ goed en bij een 2e (boodschappen)auto zou ik deze monteren. Maar mijn XC70 rijdt niet alleen het hele jaar in Nederland. Michelin adviseert nog steeds winterbanden bij weggebruik onder winterse omstandigheden (= wintersport). Wat ik wel zou willen weten is hoe doet de CC+ het boven de 30 graden C. Ik denk dat dat tegen valt, in elk geval zal de band sneller slijten dan een echte zomerband. Dus naar Spanje, Zuid-Frankrijk of Italië in hartje zomer op CC+ lijkt me geen goed idee. Met een CC+ beperk je jezelf in mijn optiek. Bovendien blijft de vraag bij welke profieldiepte de CC+ moet worden gewisseld. Voor de winter 4 mm. en in de zomer 2 mm zoals voor seizoensbanden wordt geadviseerd? Stel het is november en ik stel vast dat het profiel van de CC+ net 4 mm. is. Dan zou ik dus tot vervanging moeten overgaan. Maar 2 mm. zo maar wegggooien is zonde voor de zuinige Nederlander. Dus nieuwe CC+ aanschaffen en de oude bewaren, voor later? Of een extra set wielen erbij zodat de 4 mm CC+ na de winter weer kunnen worden afgereden tot 2 mm. Waarmee we weer terug zijn op het wisselen, wat we wilden voorkomen met montage van de CC+. Of als je het perfect wilt doen, 3 sets! 1 winterset voor de wintersport, 1 zomerset voor juni tot en met augustus en 1 all-weather set voor alle andere maanden.
Ik heb mijn keuze gemaakt:
Primacy 4 als SUV band voor de zomer (heeft als enige XC70 Michelin band een A classificatie voor regenachtige omstandigheden).
Pilot Alpin 5 voor de winter.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.01.2020 - 13:44
door Niwaheli
DB200 schreef: ↑05.01.2020 - 13:25
Dat is inderdaad een interessante vraag. Maar echte winterbanden slijten bij de hoge temperaturen van de laatste winters ook harder, lijkt me.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.01.2020 - 17:00
door diesel01
Goede keuze, denk ik Johan.
Exact mijn gedachte met zomers die steeds warmer worden en zomervakantie waar ik het vaker 40+ zie worden.
Het voordeel is ook dat je zelf kunt wisselen, wij zaten in november in Hamburg waar het koud was, ik heb ze gauw in een uurtje na het werk in de avond er onder gezet.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.01.2020 - 17:19
door PGV90
DB200 schreef: ↑31.12.2019 - 15:21
Ok, het ligt dus aan de banden. Dus worden het Michelins.
Waarbij de volgende vraag komt: welke Michelins.
De winterset is 4,5 mm en zo in maart zullen ze wel onder de 4 mm. zijn. Die moeten dan worden vervangen in het volgend seizoen.
De zomerset is zo rond de 4 mm. en eerlijk gezegd ben ik wel klaar met de Pirelli's waarvan er een al droogtescheuren vertoont. Maar tandjes op elkaar en ik zou nog even door kunnen rijden van maart tot ergens in augustus 2020. Dan in augustus een nieuwe set Michelin Primacy of Michelin Pilot Sport (welke is de beste voor de XC70?). En in november bij de wielenwissel een nieuwe set Pilot Alpin 5. Dan ben ik al met al zo een kloeke 1600 euro verder.
Of, ik koop een set Michelin CC+ en stop met wisselen. Is dit een goed of slecht idee bij 40.000km per jaar? En mag je in de zomer in Italië op deze banden rijden?
P.S. Een set Dunlop winterbanden is ca. 100 - 120 euro goedkoper. Dan kies ik liever Michelin.
Ik heb ruim 70k op de originele Pirelli's gereden, maar waren toen echt af. Heb toen eea uitgezocht en het werden de Primcacy's. Heel veel keuze was er niet in die (18") maat.
Er is hier verder al veel geschreven over soorten banden, de Michelin CC's zijn prima, en zeker een optie als je niet al te veel kms maakt. Maar bij 30 a 40k per jaar zou ik zeker voor aparte zomer- en winter set gaan.
En ja, je mag op CC rijden in Italie, veel huurauto's worden er ook mee uitgerust heb ik gezien.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.01.2020 - 18:43
door diesel01
Die latitude sport van Michelin is idd een band die niet in heel veel maten is te krijgen.
Ik had 235/55/19 onder de XC en was dus prima te krijgen voor een te dikke prijs maar was wel een heel goede band.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.01.2020 - 21:11
door lint
Ik heb onder mijn V90 CC ook de latitude sport van Michelin in 235/55/19, is een prima band, goede grip en weinig lawaai.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 06.01.2020 - 21:48
door DB200
Latitude Sport is er niet voor de XC70 met 18"wielen. De Michelin website geeft 5 mogelijkheden: Pilot Alpin 5, CrossClimate+, CrossClimate SUV, Primacy 4 en Pilot Sport 4.
Niwaheli schreef: ↑05.01.2020 - 13:44
Maar echte winterbanden slijten bij de hoge temperaturen van de laatste winters ook harder, lijkt me.
Klopt. Dus zo laat mogelijk wisselen, ik heb het pas na de Kerst gedaan.
Ik heb vandaag een update van de Sensus Navigatie naar Versie 31676580 van 15 november 2019 uitgevoerd. Dat duurde de gehele heen- en terugweg van het woon-werkverkeer. Ik reed nog rond met Versie 31676578. Versie 31676579 is van 11 april 2019.
De XC70 is in half mei 2019 geleverd met een complete beurt maar dus zonder update van de navigatie. Maar, eerlijk is eerlijk, daar had ik ook niet om gevraagd omdat ik er van uit ging dat dit onderdeel zou zijn van een afleverbeurt. Dat is blijkbaar niet het geval en dan geldt altijd de 1e wet van Sinterklaas: als je niet duidelijk maakt wat je wilt, krijg je wat anders. Of zoals de Britten zeggen: if you assume you make an ass out of u and me.
Bij de beurt van 13 december 2019 heb ik wel expliciet gevraagd of men de navigatie wilde updaten omdat ik op het forum had gelezen dat er een nieuwe versie was
viewtopic.php?f=79&t=83639. Dat was geen standaard onderdeel van de beurt maar op verzoek wilde men dat wel doen, zelfs zonder meerkosten. Op de factuur staat vervolgens:
Navigatie is al up to date
Zo jammer dit .....
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 07.01.2020 - 11:58
door oldostofjas
Toen ik mijn 2016 V70 aanschafte in oktober liep hij ook twee versies achter. Vond ik ook een beetje raar. Gelukkig kan je het makkelijk zelf doen.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.01.2020 - 20:34
door Quota
DB200 schreef: ↑06.01.2020 - 21:48
Of zoals de Britten zeggen: if you assume you make an ass out of u and me.
Dat is de civilised version, the other one states: "assumptions are the mothers of all fuckups"
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 11.01.2020 - 21:20
door DB200
Een maand nadat er een foutmelding op alle 5 verstuivers is ontdekt, wordt de XC70 op donderdag 9 januari 2020 onder handen genomen bij Broekhuis in Emmen. Al die tijd heb ik er prima mee kunnen rijden, het enige wat me opviel was dat de wagen wat traag reageerde op het gaspedaal.
Nadat ik de wagen weer heb terug gekregen kan ik merken dat er de storing moet zijn verholpen. Hij slaat sneller aan bij starten, hangt goed aan het gas, gaat beter door de verzetten en is responsief zoals hij nog nooit is geweest. Ik kan zelfs iets van terugschakelen merken bij het loslaten van het gas (hoewel je je natuurlijk nog steeds niet teveel moet voorstellen van afremmen op de motor). Daarnaast loopt de motor nog weer rustiger dan na de beurt in december. De 5 cilinder grom bij stationair toerental is nu slechts heel zachtjes hoorbaar. De verkoper reageert enthousiast nadat hij er zelf mee heeft gereden en vindt dat de wagen fantastisch rijdt. Gelukkig heb ik hem al gekocht

.
De werkzaamheden van de monteur bestaan uit het laden van nieuwe software en het resetten adaptiewaarden. Dit is niet de eerste keer dat men zulke werkzaamheden uitvoert, het komt echt vaker voor. Hoewel dit garantiewerk is, ben ik toch wel even benieuwd naar de kosten. De monteur blijkt 2 uur bezig te zijn geweest en de software kost ca. 50 euro.
De oorzaak van de storing is volgens het hoofd van de werkplaats het vervangen van een vervuild brandstoffilter bij de afleverbeurt. Aangezien het regeneratie-interval van het roetfilter bij mijn wagen is toegenomen van 500 naar 1200 kilometer door het tanken van Esso Synergy, vermoed ik sterk dat de eerste eigenaar heeft getankt bij een tankstation waar bezinksels of andere ongerechtigheden in de dieselbrandstof zitten. Een brandstoffilter moet elke 60.000km worden vervangen. Uitgaande van een verbruik van 15km op een liter, betekent dit dat er over die periode 4.000 liter door het filter stroomt. Je moet dus al gauw 6 cent per liter diesel extra rekenen om de kosten van bovenstaande oplossing op te kunnen vangen. In mijn geval is het sommetje nog ongunstiger. Het filter is in mei vorig jaar vervangen na 45.000km. Dus na slechts 3.000 liter verstopt. Tel uit je verlies: 8 cent per liter diesel.
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik blijf dus gewoon Esso Synergy diesel tanken.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 11.01.2020 - 23:52
door Niwaheli
DB200 schreef: ↑06.01.2020 - 21:48
Klopt. Dus zo laat mogelijk wisselen, ik heb het pas na de Kerst gedaan.
Zo denk ik er ook over. Ik rij dus nog steeds op de zomerbanden. Wordt het toch nog winters, dan moet ik alsnog een bezoek aan Jelmer brengen.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 12.01.2020 - 09:14
door Bover
DB200 schreef: ↑11.01.2020 - 21:20
Een maand nadat er een foutmelding op alle 5 verstuivers is ontdekt, wordt de XC70 op donderdag 9 januari 2020 onder handen genomen bij Broekhuis in Emmen. Al die tijd heb ik er prima mee kunnen rijden, het enige wat me opviel was dat de wagen wat traag reageerde op het gaspedaal.
De oorzaak van de storing is volgens het hoofd van de werkplaats het vervangen van een vervuild brandstoffilter bij de afleverbeurt. Aangezien het regeneratie-interval van het roetfilter bij mijn wagen is toegenomen van 500 naar 1200 kilometer door het tanken van Esso Synergy, vermoed ik sterk dat de eerste eigenaar heeft getankt bij een tankstation waar bezinksels of andere ongerechtigheden in de dieselbrandstof zitten. Een brandstoffilter moet elke 60.000km worden vervangen. Uitgaande van een verbruik van 15km op een liter, betekent dit dat er over die periode 4.000 liter door het filter stroomt. Je moet dus al gauw 6 cent per liter diesel extra rekenen om de kosten van bovenstaande oplossing op te kunnen vangen. In mijn geval is het sommetje nog ongunstiger. Het filter is in mei vorig jaar vervangen na 45.000km. Dus na slechts 3.000 liter verstopt. Tel uit je verlies: 8 cent per liter diesel.
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik blijf dus gewoon Esso Synergy diesel tanken.
Ik heb net ergens anders dezelfde tekst geschreven namelijk de brandstof filter ververst ik altijd een keer per jaar of 30.000km en elke 10.000 blikje bardahl injector reiniger .Dat blikje kost 15,-. Nu moet ik gaan rekenen en ik tank altijd premium merk Esso.( hier in de buurt een depot toevallig)
Mijn indruk is dat injectoren daar blij mee zijn en nu met bijna 500.000 op de teller doen ze het nog steeds goed denk ik.
Bob
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 20.01.2020 - 21:16
door DB200
Vandaag een roetfilterregeneratie na 1235km. Een record. Dan stijgt het verbruik wel heftig zoals op bijgaande foto goed is te zien.
IMG_5998.JPG
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 21.01.2020 - 11:50
door Bover
Tja of dat dan weer goed is voor het milieu. Heb de indruk dat de hele generatie een"bureau oplossing" is omdat uiteindelijk de uitlaat toch weer schoongeblazen moet worden....
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 21.01.2020 - 19:57
door DB200
Het roet wordt tijdens verbranding omgezet in CO2. Een hele verbetering omdat deze kankerverwekkende moleculen worden omgezet in voor het lichaam (in principe) onschadelijke moleculen. Toen ik nog Gulf tankte moest ik af en toe de chromen uitlaatpijpjes poetsen maar nu met Esso Synergy hoeft dat niet meer. De uitlaat is nu inwendig schoner dan toentertijd de uitlaat van mijn Mercedes-Benz C180 Kompressor uit 2010. En daar ging altijd Shell benzine in.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 21.01.2020 - 20:06
door Bover
Het is wel zo dat ik zuinoger rij met Esso plus dan met Esso standaard diesel. scheelt niet veel maar wel iets. In prijs 0,04 de liter
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 02.02.2020 - 21:49
door DB200
Ik heb eens een overzicht van de kosten gemaakt na 31.000 kilometer. Valt mij alleszins mee. De operationele kosten van deze mastodont bedragen tot nu 18 cent per kilometer. Excl. parkeerkosten, tol, veer, boetes en afschrijving, natuurlijk.