Pagina 10 van 36

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 10:22
door Fredhead

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 10:35
door V480-S60
Urbexpeditie schreef: 09.01.2023 - 09:41
V480-S60 schreef: 09.01.2023 - 09:38 Hierbij de toelichting uit de staatscourant met betrekking tot de deeltjestellertest. Let Op, het is een berg text die duidelijk maakt dat elk af fabriek (volgens kentekenregistratie) geïnstalleerd roetfilter gekeurd moet worden.
Dat hebben we al meerdere malen aangehaald :whistle:
Weet ik. Maar nu met de officiële teksten. 😉
Om een zeker persoon wakker te maken. 😜🤫

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 11:55
door WillyWortel2
Mijn auto met euro 3 dieselmotor met af fabriek een katalysator en roetfilter is net APK gekeurd bij de RDW in Heerenveen.
Geen roetdeeltjesteller maar zoals vanouds de opacitest.
Ik heb natuurlijk een keuringsstation getroffen dat niet op de hoogte is. :-D

Urbexpeditie zou nog even de deeltjesnorm geven voor euro 3 en euro 4 diesel motoren. Verder dan de CO² uitstoot die er niets mee te maken heeft komt hij niet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 12:00
door raspaardje
Allereerst fijn voor je dat je auto weer een een geldige APK heeft...:-)

Jouw auto staat bij de RDW als "Af Fabriek roetfilter APK - Ja" geregistreerd?

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 12:01
door Fredhead
Dat laatste wilde ik net ook al vragen, want indien daar een "nee" staat welke kans ik met een Euro 3 groot acht dan heb je daar de verklaring te pakken.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 13:53
door V480-S60
Laat WW twee maar denken dat hij gelijk heeft. De "Wet" zegt gewoon anders. Zie mijn citaat.

En daarin staat ook, met zoveel woorden, dat het door WW twee genoemde meettoestel niet meer gebruikt mag worden.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 14:28
door Bover
DB200 schreef: 08.01.2023 - 20:03 Meetresultaat D5 Euro 6 zonder uitschrijven van de EGR.
250.000 deeltjes als grens is best veel.
Meten hoort te gebeuren met een stationair draaiende motor op bedrijfstemperatuur.
ff hulp nodig hoeveel deeltjes lees ik nu? 1230 of 123.000

Als ik dit jaar nog in Holland kom ga ik zeker testen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 15:08
door DB200
Frits V70 schreef: 08.01.2023 - 20:40 Dus we hoeven ons geen zorgen te maken?
Bover schreef: 09.01.2023 - 14:28 ff hulp nodig hoeveel deeltjes lees ik nu? 1230 of 123.000
Deze 1230 deeltjes zijn gemeten bij mijn euro6 D5. Ik maak me in elk geval geen zorgen. Volgens de keurmeester gaven de Volvo D5 tot nu toe geen problemen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 15:24
door WillyWortel2
V480-S60 schreef: 09.01.2023 - 13:53
En daarin staat ook, met zoveel woorden, dat het door WW twee genoemde meettoestel niet meer gebruikt mag worden.
Dat is met zoveel woorden nieuws voor de RDW.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 16:02
door E.T.
@WillyWortel

Ben toch wel erg nieuwsgierig geworden naar de auto die je heb laten keuren, Euro 3 met een af-fabriek roetfilter. Heb al even gegoogeld maar er komt zo niet een merk type bovendrijven.

Ik heb zelf een V70 D5 MY05 gehad, dat was een euro3 met een retrofit roetfilter en als ik dat kenteken opzoek bij RDW dan staat er bij af fabriek roetfilter: "nee" dus voor die auto geen deeltjesteller met APK, maar al wel roettax

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 16:06
door Urbexpeditie
Euro 3 heeft in nagenoeg alle gevallen geen geregistreerd roetfilter.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 16:58
door E.T.
Dat staat mij ook bij, euro 3 + roetfilter is euro 4. Maar goed wie weet rijdt er euro3 met af-fabriek filter rond.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 17:11
door Urbexpeditie
Een roetfilter op een euro 3 diesel zou kunnen. Maar dan heb je het over een half open filter. Maar dat is "after market" en niet geregistreerd. Anders heb je het inderdaad over een euro 4.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 17:34
door V480-S60
WillyWortel2 (of is het Wartaal?) haalt 3 tot 4 dingen doorelkaar en bij elkaar. RDW station en APK keuring? Dat kan als het import is, want dan moet dat tegelijk plaatsvinden tijdens de toelatingskeuring. Maar dan nog.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 18:15
door Bover
Even over die filter.... en een vage herinnering vroegherrr

Er is bij een van mn D5 auto s toen dan een roetfilter ondergezet door de dealer Furness in een landelijke actie. Ergens 2004-2005 of zo. Moet dus een EURO '3 zijn geweest neem ik aan.

Werd ook betaald door Volvo of het Rijk echter annieway er veranderde ook iets aan het kenteken toendertijd meen ik me te herinneren. Coorigeer als de herinnering vervaagd is . Het is ook al weer bijna twee decennia terug in de tijd.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 18:21
door raspaardje
Yep, half open filter, lees hier de techniek: https://www.mvwautotechniek.nl/roetfilter/

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 18:22
door Urbexpeditie
Bover schreef: 09.01.2023 - 18:15 Even over die filter.... en een vage herinnering vroegherrr

Er is bij een van mn D5 auto s toen dan een roetfilter ondergezet door de dealer Furness in een landelijke actie. Ergens 2004-2005 of zo. Moet dus een EURO '3 zijn geweest neem ik aan.

Werd ook betaald door Volvo of het Rijk echter annieway er veranderde ook iets aan het kenteken toendertijd meen ik me te herinneren. Coorigeer als de herinnering vervaagd is . Het is ook al weer bijna twee decennia terug in de tijd.
Dat kan. Dat was met de subsidieregeling. Maar wel een half open filter.
Euro 3 kan geen volledig roetfilter hebben omdat dit te kosten gaat van je motorblok.
En omdat het een half open filter is ook geen deeltjesteller. Half open filters werken niet volledig zoals een normaal roetfilter (zie link raspaardje)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 18:30
door WillyWortel2
RDW keuringsstations verrichten op verzoek ook de algemene periodieke keuring. Heeft niets met gebruikte import te maken.
De auto komt overeen met euro 4 diesel. Is in 2003 in Nederland voor het eerst in gebruik genomen.
Alleen houdt de RDW voor euro 4 vast aan de datum eerste in gebruikname. Euro 4 is er vanaf 1 januari 2004.
De eerste eigenaar heeft 10 jaar plezier gehad van de auto. De tweede eigenaar heeft 9 jaar met de auto gereden.
Kennelijk best een aardig exemplaar.

Waarom naar de RDW? Het leek me wel aardig de APK te laten uitvoeren door de RDW zelf om discussies over de betrouwbaarheid van een gewone garage te vermijden.
Die hebben we al gehad toen er getwijfeld werd aan de juistheid over de levertijd van een onderdeel voor mijn V70.
Niemand vroeg om welk onderdeel het zou gaan er werd meteen gezegd dat 14 dagen levertijd onmogelijk was.
Volvo Zweden levert kennelijk alles uit voorraad. Daarin overtreffen de Zweden zelfs Mercedes dat een naam hoog te houden heeft op dat gebied.
Voor de liefhebber vraag maar even na wat de levertijd is voor de hogedrukleiding voor de stuurbeklachtiging van een V70 uit 2003.

Ik laat het hierbij. De RDW in Heerenveen zal wel een uitbrander krijgen omdat de keurmeesters daar volgens dit forum niet goed keuren. Ik ga er vanuit dat dit nieuws de Leeuwarder Courant wel zal halen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 18:31
door V480-S60
Urbexpeditie schreef: 09.01.2023 - 17:11 Een roetfilter op een euro 3 diesel zou kunnen. Maar dan heb je het over een half open filter. Maar dat is "after market" en niet geregistreerd. Anders heb je het inderdaad over een euro 4.
Daarbij kwam toen volgens mij retrofit te staan op het kentekenbewijs.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.01.2023 - 18:50
door Urbexpeditie
Klopt helemaal.