Pagina 2 van 4

Geplaatst: 26.12.2006 - 23:51
door V70ORD5
Momentsleutel aanschaffen is natuurlijk altijd het overwegen waard, want die wissel ga ik zelf doen. (25 euri bij Conrad)

En ik geloof best dat de apparatuur van de garagist goed in te stellen is, maar ik heb nog nooit gezien (ook niet bij die bandenspeciaal zaken) dat er een tabel op na geslagen werd wat het moment moet zijn voor deze specifieke auto.

Het gaat misschien net om die paar Nm teveel die de boel vast doen zitten.

Geplaatst: 27.12.2006 - 09:29
door Oceanracer
Ik heb de dealer gebeld, en de monteur die ik aan de lijn kreeg wist uit zijn hoofd te vertellen wat het aanhaalmoment was/is. Als hij daar nooit mee werkt, zou hij dat ook niet direct hebben geweten. Denk ik. En 25 Euro is een koopje. Ik was rond de 80 Euro kwijt, inclusief 2 verlengde doppen.

Even een tip voor de DHZ-ers: Draai ALTIJD de dop weer terug naar 0 omdat anders je instrument onbetrouwbaar wordt, omdat de veer dan uitrekt!

Geplaatst: 27.12.2006 - 11:24
door Sander van Buiten
De slotbouten moet je er idd bij bestellen. Dus zelf om denken. Maar een ECHT goede garage meldt dat als je een auto en/of velgen koopt (vind ik).

En dat van die auto op bokken.............20 jaar geleden, de Alfa van de overbuurman........... :D

Dezelfde die bij het wassen van zijn twee jaar oude nieuw gekochte CX er zomaar een gat inspoot. Toen mijn vader en hij weer terug kwamen, had ie een 245 besteld...........:)

Geplaatst: 27.12.2006 - 11:32
door Renkel
V70ORD5 citeer>>Momentsleutel aanschaffen is natuurlijk altijd het overwegen waard, want die wissel ga ik zelf doen. (25 euri bij Conrad)

Dat is een koopje idd, bij de meest dhz zaken zijn de B-merken al rond de 50 tot 80 € idd, om maar te zwijgen over Gedore of Stahlwille.

Ipv Conrad kun je deze ook eens proberen zit in Haarlem en heeft magazijnen in GB>>> RS

Geplaatst: 27.12.2006 - 14:22
door Oceanracer
Zelf heb ik een Norbar-sleutel. Mij zegt het merk niets, maar hij bevalt mij prima. Gedore was mij te duur, voor die 2 keer per jaar dat ik dat ding gebruik.

Geplaatst: 27.12.2006 - 16:18
door Cocky
de stelregel voor vastzetten is steeds dezelfde geweest: kruissleutel zonder verlengingen erop, en enkel je handen gebruiken voor het vastzetten. Vastzetten met alle kracht die je hebt, U zal denken: "dan gaat het van man tot man of vrouw anders vast staan" niks is minder waar. Het zal iets schelen, maar niet in de grootte orde dat het riskant of loslopend wordt.

Twee handen op de uiteinden van de sleutel en wringen, door de abrasiviteit van de materialen van bout en wielplaat komt dit ongeveer gelijk uit. Ik zal anders eens opvragen met welke Nm de wielen aangeschroefd worden bij ons op volvocars, correcter kan vast niet. (aanschroefmoment beheerd door atlas copco technology, met centrale controle via terugkoppeling naar het ATACQ systeem).

Overigens heb ik ook al ondervonden dat sommige garagisten bij volvo gewoon hun persluchtschroevers op max zetten, want laatst deed ik een wielwissel en er kwam heel wat bij te pas om zelfs de losgeschroefde wielen af de wielplaten te stampen. Ze zaten er bijna opgeperst, wat zeer gevaarlijk is voor wielbreuk bij axiale belasting.

Geplaatst: 27.12.2006 - 16:20
door Cocky
toen ik mijn BBS velgen kocht bij volvo zelf moest ik een set veiligheidsbouten bijkopen op eigen aanvraag, waren niet standaard bijgeleverd, best na kijken bij aankoop of vooraf vragen, het zal niet op die 16 euro voor zo'n setje aankomen zeker?

Geplaatst: 28.12.2006 - 00:11
door V70ORD5
Oceanracer schreef: Niet zo negatief zeg! De apparatuur bij de dealer/garagist is gewoon instelbaar! Dat de ene monteur er iets preciezer mee omspringt dan de ander zal ongetwijfeld waar zijn, maar ga hier nou niet alle monteurs/garage's/dealers over een kam scheren!
Cocky schreef: Overigens heb ik ook al ondervonden dat sommige garagisten bij volvo gewoon hun persluchtschroevers op max zetten, want laatst deed ik een wielwissel en er kwam heel wat bij te pas om zelfs de losgeschroefde wielen af de wielplaten te stampen.
Aan de apparatuur zal het niet liggen en het zal ook echt niet overal gebeuren, maar een beetje minder (Nm) is in dit geval toch wel een beetje meer.

Ik ga morgen voor de TengTool van 59 euri bij mij in het dorp.
Daarna zal ik het losdraai moment eens proberen, kijken wat daar uitkomt.

Geplaatst: 29.12.2006 - 20:39
door Fam Doorman
Inmiddels voor de 4e keer (!!) mijn wielbouten niet los te krijgen.. Hoezo Kl.. maar wat aan als monteur ? Los van het feit dat de standaard Volvo wielbouten eruitzien als 'n stel roestklompen..
Het op een normale manier langs de weg een wiel met lekke band kunnen wisselen heeft ook alles met veiligheid te maken..
Kortom, Volvo onwaardig...

Geplaatst: 29.12.2006 - 21:48
door Cocky
troost je, bij mijn laatste wielwissel kwam er ook een heuse pijp aan te pas om als vergrotende hefboom te gebruiken.. en derna de rubberhamer om de losgezette (!!) wielen af de wielplaten te slaan!

Geplaatst: 30.12.2006 - 18:10
door Battlecruiser
Daarom geef ik ook de voorkeur aan dit type wielsleutel:

Afbeelding

En niet aan die onhandige ouderwetse kruissleutel:

Afbeelding

Het eerste type is ook (zelfs bij de Praxis) te koop met uitschuifmogelijkheid; dan kun je bijzonder veel kracht zetten. Bovendien kun je op zo'n sleutel gaan staan en een beetje springen als de zaak te vast zit. Met de kruissleutel kun je dat wel vergeten.

Die trapsleutel zat vroeger al bij de oorlogsjeeps...

Geplaatst: 30.12.2006 - 18:14
door Oceanracer
Een beetje springen? In de hoop dat de bouten losdraaien? Hmmm, verder maar geen commentaar ;)

Geplaatst: 30.12.2006 - 18:17
door Battlecruiser
Dat is altijd beter dan de schokkerige kracht van een pneumatische wielmoersleutel! Met een BEETJE springen bedoel ik: op de sleutel gaan staan en een beetje met het lichaam deinen.

Als je onderweg een wiel los moet draaien dat door een wielmoersleutelhengst te vast is gedraaid kan je niet anders. Nooit schade door die methode gekregen. Is ook niet mogelijk...

Geplaatst: 30.12.2006 - 18:20
door Oceanracer
Ik zet de bijgeleverde sleutel er altijd op en "trap" er dan tegen. Maar als ik dit zo omschrijf krijg ik ook het hele forum over mij heen. Maar ook bij mij breekt er geen bout af. Ook de slotbout niet :)

Geplaatst: 30.12.2006 - 19:35
door Cocky
bedoeling is dat je met je rechterhand omhoog trekt terwijl je met je voet op het andere eind drukt naar beneden (bij een kruissleutel, daarom altijd met kruissleutel werken) op die manier geef je geen abrubte "slag" en kan je kop niet splijten of de bout rond komen te staan. Ik heb ze met de voet-hand methode los gekregen, gebruik je eigen lichaam als kracht (been vs arm) niet je gewicht.

Geplaatst: 31.12.2006 - 19:16
door Battlecruiser
Massa's mensen brengen het met een kruissleutel niet voor elkaar, vrouwen al helemaal niet. Omdat je hoe dan ook, erg veel kracht moet zetten.

Met de verlengde trapsleutel gebruik je heel eenvoudig de hefboomkracht en zelfs een vrouw kan dan een moer loskrijgen.

Met de korte trapsleutel kan je evt. je gewicht een beetje gebruiken.

Geplaatst: 01.01.2007 - 12:09
door V70ORD5
Ik heb de moment sleutel (Teng Tool 57 euri) gewoon in de auto liggen naast de thuiskomer.
Briefje erbij hoeveel Nm hij ingesteld moet worden.
Heb je dus meteen een hefboom en zit je op het goede moment.
Zelfs moeders kan het zo (wel 5 keer uitleggen natuurlijk)

Geplaatst: 01.01.2007 - 17:30
door Battlecruiser
En ze moet dan wél haar leesbril opzetten om de streepjes op de momentsleutel goed af te lezen! :)

Geplaatst: 01.01.2007 - 19:03
door V70ORD5
Gelukkig staat het er in relief op, heeft ze toch nog wat aan haar cursus braille. :mrgreen:

Geplaatst: 02.01.2007 - 18:07
door Bover
IkeV70 schreef:Is er hier iemand die het ooit meegemaakt heeft? Auto 's morgen op blokken aantreffen?
Jaaaaaaaa mijn citroen bestel "lelijke eend"69
Had er net vier nieuwe banden op gezet.
Rib uit mijn dienstplichtig toelage
Lagen wel oude banden bij. Die hadden ze achter gelaten. :lol: :lol:
Kan er nu wel om lachen..

Auto stond toen op het Zand in Amersfoort. Midden zeventiger jaren
Ha ha daarna gelukkig niet meer...