Pagina 2 van 7

Geplaatst: 27.12.2006 - 22:20
door depeljo
Volvorijden schreef:
Tips omtrent overname eigen wagen, en wat je extra kan krijgen (volgens de dealer niks, vanwege fleetkorting) zijn altijd welkom!
Kan je iets gedetaileerder zijn waarom je na 1,5 jaar je auto wil overnemen?
Misschien kan ik je dan wat beter opweg helpen...
Enkel en alleen omdat ik kan overstappen op een firmawagen...en met twee tegelijk rijden is nogal moeilijk. :P Is in perfecte conditie. Bedankt voor de hulp!

Geplaatst: 28.12.2006 - 00:39
door sanco
Volvorijden schreef:Bij veel snelweg werk zal ik voor de optie van Bart gaan een 2.0D met 5-bak. Lekker vlot en minder schakelen!!!!
ik weet niet hoe de 5 bak qua toerenverhoudingen ligt tov de 6 bak, maar ik waardeer heel erg mijn 6 bak! Het grote voordeel is dat je de motor strak rond zijn optimale toerental kunt houden in 't normale verkeer en daarnaast op de autobahn /snelweg ook met relatief weinig toeren snel onderweg bent. Het "genot" een versnelling minder te hebben kan ik me dus niet helemaal voorstellen.

Overigens, een 1,6 zal het in een vlakke omgeving best kunnen doen. Maar wat een genot met je 2 liter als je ook eens wat heuvels doorkruist. Ik kan je vertellen dat er dan heel wat auto's zomaar aan je linker kant wegzakken terwijl je zelf rustig op de cruise doorhaalt omhoog.

Qua verbruik zul je met een 1,6 zuiniger rijden, maar maak je daar vaak gebruik van de mogelijkheden, dan haal je denk ik ook zomaar een 5,9-6,0 l/100km en dat is ook mogelijk met een 2.0.

Desondanks blijft de keuze tussen extra luxe en wat power een persoonlijke!

Geplaatst: 28.12.2006 - 07:50
door bart simpson
Een 5 bak op de 2.0D geeft een iets schonere en iets zuinigere auto (met een 6 bak kon je in de 6 toch ook al nooit je top halen)

Geplaatst: 28.12.2006 - 12:16
door Daanh78
Zuiniger? Ik dacht dat de 6 juist als overdrive bedoeld was? Om juist 120 (of wat dan ook) te kunnen rijden met lagere toeren, dus zuiniger?

Geplaatst: 28.12.2006 - 12:37
door bart simpson
de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6 bak tussen haakjes)
CO2 uitstoot: 148g/km (154g/km)
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
gemiddeld verbruik: 5,6ltr (5,8ltr)
zuinigheidscategorie C (D)
prijs verschil € 135,-- in het voordeel van de 5 bak

Geplaatst: 28.12.2006 - 12:42
door Peewee1979
bart simpson schreef:de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
Die is nogal makkelijk :)

Is er ook een vergelijking met 80-120 beide in z'n 5?

Geplaatst: 28.12.2006 - 12:56
door bart simpson
@ peewee1979, die gegevens zijn er helaas niet....... maar aan het lagere verbruik en de lagere CO2 uitstoot is volgens mij niet te tornen.

Geplaatst: 28.12.2006 - 13:01
door IkeV70
Wat is nu eigenlijk het voordeel van een 6-bak ?

Geplaatst: 28.12.2006 - 13:32
door bart simpson
IkeV70 schreef:Wat is nu eigenlijk het voordeel van een 6-bak ?
dat vroeg ik me ook af toen ik deze cijfers kreeg.

Geplaatst: 28.12.2006 - 16:23
door depeljo
Van de 5bak is niks terug te vinden in de belgische brochure, ook niet in de configurator...moet die nog uitkomen?

Geplaatst: 28.12.2006 - 16:26
door bart simpson
depeljo schreef:Van de 5bak is niks terug te vinden in de belgische brochure, ook niet in de configurator...moet die nog uitkomen?
dit is een week terug geintroduceerde uitvoering, deze staat ook nog niet in de Nederlandse configurator.

Geplaatst: 28.12.2006 - 18:10
door depeljo
bart simpson schreef:
depeljo schreef:Van de 5bak is niks terug te vinden in de belgische brochure, ook niet in de configurator...moet die nog uitkomen?
dit is een week terug geintroduceerde uitvoering, deze staat ook nog niet in de Nederlandse configurator.
Weer iets om m'n dealer met te imponeren :) Van het inbouwen van de C70 cupholders/rollerdeck in een V50 had hij ook nog niet gehoord. Iemand nog tips daarover?

Ben nog altijd niet uit aan de 2.0D of 1.6D...ga zaterdag nog een testrit doen. Tot nu toe 1.6D gewoon, de 2.0D was weliswaar krachtiger, maar leek me ook luidruchtiger en nerveuzer...

Geplaatst: 28.12.2006 - 18:32
door Pulseke
Ik heb met een 1.6D en 2.0D gereden. Ik vond de 1.6D iets trager maar wel het stilste, het soepelste en het zuinigste. In Belgie is de 1.6D ook fiscaal het voordeligste.

Als ik dan zou mogen kiezen voor een betere uitrusting, zou ik ook zeker voor die 1.6D gaan. Ik heb nu ook een 1.6D en vind hem op de snelweg echt heel stil (ook al heb ik geen 6e versnelling), zelfs bij 170 km/h is hij nog stil (en draait hij denk ik 3400 rpm ofzo).

De meeste mensen die ik ken waren er ook vrij sceptisch over maar zijn nu echt wel positief!

grtz

Geplaatst: 28.12.2006 - 22:32
door Taeke
Yep, ik heb ook nog getwijfeld tussen de 1.6 en de 2.0! Is dus een dik uitgeruste 1.6D geworden. Ik wilde per se niet bezuinigen op de opties, vandaar.

Spijt heb ik zeker niet, al verlangde ik vandaag op de Autobahn toch wel naar wat extra pk's. :D 195 op de teller is de max.
Verder vind ik die 1.6D juist een heel stille en soepele motor. 2.0D heb ik niet gereden, mijn referentie is de Alfa 156 JTD 16v die ik hiervoor had.

Geplaatst: 29.12.2006 - 11:06
door Volvorijden
de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6 bak tussen haakjes)
CO2 uitstoot: 148g/km (154g/km)
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
gemiddeld verbruik: 5,6ltr (5,8ltr)
zuinigheidscategorie C (D)
prijs verschil € 135,-- in het voordeel van de 5 bak
Dit vind ik erg grappig. 2 jaar geleden introduceerde Mercedes-Benz de 7 traps automaat. Dit om de motoren in een gunstiger toerengebied te houden waardoor de uitstoot lager zal blijven. Dit vind ik een leuke uitzondering :lol:

Geplaatst: 29.12.2006 - 11:13
door Volvorijden
Wat is nu eigenlijk het voordeel van een 6-bak ?
_________________
V70 - 2.5D
Dat je meer màg schakelen. Voor de rest natuurlijk in te vullen door je eigen manier van reizen. Rijdje veel lange afstanden op de snelweg. Of rijd je meerdere korte stukken op een dag met veel file of langzaamrijden verkeer.

Geplaatst: 29.12.2006 - 11:13
door bart simpson
Volvorijden schreef:
de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6 bak tussen haakjes)
CO2 uitstoot: 148g/km (154g/km)
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
gemiddeld verbruik: 5,6ltr (5,8ltr)
zuinigheidscategorie C (D)
prijs verschil € 135,-- in het voordeel van de 5 bak
Dit vind ik erg grappig. 2 jaar geleden introduceerde Mercedes-Benz de 7 traps automaat. Dit om de motoren in een gunstiger toerengebied te houden waardoor de uitstoot lager zal blijven. Dit vind ik een leuke uitzondering :lol:
We hebben het hier over een handbak, een laag toerental betekend overigens niet automatisch een volledigere verbranding.

Geplaatst: 29.12.2006 - 11:26
door Volvorijden
We hebben het hier over een handbak.


Vraagje
Wat is het verschil in het aantal versnellingen tussen een 6-bak en een 6-traps automaat?
een laag toerental betekend
Maar het is wel de reden om een 6-bak toe te passen. De diesel van nu zijn krachtig genoeg om grote 'stappen' te nemen.
Je kan met een 6 bak vaak makkelijker een versnelling overslaan dan met een 5 bak.
gunstiger toerengebied
Staat daar een laag toerental?????

Geplaatst: 29.12.2006 - 11:37
door IkeV70
Voor een racewagen snap ik het (kleine) voordeel van een 6-bak wel, voor een normale auto niet, noch voor benzine/lpg, noch voor diesel.

Geplaatst: 29.12.2006 - 11:39
door bart simpson
Volvorijden schreef:
We hebben het hier over een handbak.
Wat is het verschil in het aantal versnellingen tussen een 6-bak en een 6-traps automaat?
Het aantal is idd gelijk, de overbrengingsverhoudingen zijn totaal verschillend, het verbruik inherent daaraan ook.
Volvorijden schreef:
een laag toerental betekend
Maar het is wel de reden om een 6-bak toe te passen. De diesel van nu zijn krachtig genoeg om grote 'stappen' te nemen.
Je kan met een 6 bak vaak makkelijker een versnelling overslaan dan met een 5 bak.
Je geeft zelf al aan dat er misschien sprake kan zijn van een teveel aan versnellingen als je versnellingen "over kunt slaan", de meerwaarde van een 6 bak is uiterst beperkt imho
Volvorijden schreef:
gunstiger toerengebied
Staat daar een laag toerental?????
Diesels draaien doorgaans geen hoge toerentallen om een maximaal koppel af te geven.