Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19.01.2007 - 16:25
door Ben
Mods break
Over dit onderwerp is al heel veel geschreven op volvo-forum.
Omdat het niet specifiek een S60 betreft heb ik het topic verplaatst.

Geplaatst: 19.01.2007 - 16:47
door inimini01
Voeger was dit nog chiptunig en zijn er nog die een systeem aanbieden dat voor de stuureenheid word gemonteerd waardoor het vermogen word gewijzigd.Bij de meeste wagens is dit nu via OBD en word de software gewoon ingelezen.
Zoals eerder geschreven passen sommige merken dit van fabriek uit reeds toe,waardoor sommige modellen,vroeger zoals de renault megane 1.5DCI 82pk had en nu bv 100 heeft.Het zelfde vermogen als wat een tuner daarvoor aan bood en zoder dat er iets aan de motor werd gewijzigd.

Geplaatst: 19.01.2007 - 20:02
door NOS
Over het algemeen veranderen merken de krachtigere versie toch wel iets om de duurzaamheid te kunnen garanderen. De 'oude' 130 en 163 pk waren ook niet precies hetzelfde.

Geplaatst: 19.01.2007 - 20:04
door sjappi
NOS schreef:Over het algemeen veranderen merken de krachtigere versie toch wel iets om de duurzaamheid te kunnen garanderen. De 'oude' 130 en 163 pk waren ook niet precies hetzelfde.
Wat waren daar de verschillen?

Geplaatst: 19.01.2007 - 20:06
door NOS
o.a. een grotere turbo, en een zwaardere versnellingsbak

Geplaatst: 19.01.2007 - 20:16
door sjappi
NOS schreef:o.a. een grotere turbo, en een zwaardere versnellingsbak
Kun je dat ergens aantonen met concrete cijfers? Ik denk namelijk dat je je daar vergist

Geplaatst: 19.01.2007 - 20:35
door IkeV70
Stukje tekst gekopieerd uit Vadis:

D5244T/D5244T2 are the first diesel engines for passenger cars developed by Volvo. The concept includes:

-Two versions with differing power / torque. This is achieved by use of different turbochargers and software in the engine control modules (ECM)


Verschillende turbo's dus.

Geplaatst: 19.01.2007 - 20:39
door sjappi
Toevallig onderdeelnummers van die turbos?

Geplaatst: 19.01.2007 - 20:42
door IkeV70
Ik zal vanavond eens kijken of ik dat kan vinden. (heb geen Vadis op mijn laptop)

Geplaatst: 19.01.2007 - 20:44
door sjappi
Bedankt! Mocht je daar technische fiches van vinden mag je die ook altijd doorsturen.

Geplaatst: 19.01.2007 - 21:28
door IkeV70
Hmm, wat verder zoekend in Vadis lijk ik toch wat tegenstrijdige berichten tegen te komen.
Kennelijk zijn er 2 versies van de turbo. De eerste, partno 8602480, werd gemonteerd in modeljaar 2001 op de D5 (? was die er toen al). Deze turbo had een wastegate. De 2e versie, partno 8603296, wordt gemonteerd vanaf modeljaar 2002 op de D5 en de 2.4D. Deze turbo heeft geen wastegate.
Niets over verschillende turbo's op de 2.4D en de D5.

There will be two versions of the turbocharger (TC), with and without wastegate. With wastegate: D5244T, model year 2001. Without wastegate: D5244T and D5244T2, from model year 2002

Geplaatst: 19.01.2007 - 21:33
door inimini01
Ik heb hier op het forum toch ergens gelezen dat de 130 pk en de D5 identiek zijn maar gewoon terug getuned is naar 130pk.