Gereden: S80 3.2 Summum demo auto, 238 pk, met geartronic, personal car comm, nav., elek. schuifdak, verder geen 'lines', 21000 op de teller.
Resultaten van de proefrit (Gees, Drenthe, naar Zurich -in Friesland

en terug, 200 km, deels snelweg, merendeel n-wegen, paar kleinere plaatsen bezocht. Referentie: huidige Saab 9-5 aero, 2000, 230 pk, 320 NM, met zo'n beetje alle opties die Saab indertijd bood.
S80:
- Uiterlijk: van buiten chic en elegant, uitgevoerd in oyster grey, 'executive' uitstraling
- Interieur: materiaal en afwerking:chic en mooi uitgevoerd; in de tweede instantie enkele mindere materialen en afwerking (bv harde rand van middenconsole op kniehoogte); bekleding bovenkant dashboard kon passagier niet bekoren
- Interieur: ruimte: lijkt van binnen iets lager dan Saab, ramen zijn minder hoog, daardoor wat beperkter uitzicht naar neus en zijkanten; neus niet zichtbaar vanuit auto. breedte vergelijkbaar; achterpassagiers zitten zeer ruim, door lange wielbasis; zeer goede atmosfeer in de auto, airco werkt prima (wel koude voeten!)
- Bediening: erg fijne 'feel' van instrumenten, stuur en handels. Logische en goed werkende andere voorzieningen;
- Navigatie: veel functies, duidelijk, maar iets minder helder display dan gewend, stem wat kunstmatig en met de radio aan niet goed te verstaan. Display wat vreemd onder een hoek uit dashboard en verdwijnt ook niet helemaal uit beeld wanneer uitgeschakeld. Wel handig te bedienen en functioneel (verdwaalde nauwelijks!).
- Audio: goed geluid maar niet fantastisch, veel en goed bedienbare functies.
- Weggedrag: snelweg: goed maar niet uitzonderlijk, bij hogere snelheid wat zoekerig (het waaide wel hard); ongelijkmatige weg wordt niet prettig weggedempt, auto blijft dan onrustig; lagere snelheid bevalt de auto beter; bochtenwerk zeer goed (veel beter dan huidige aero), stabiel, geen rol-effect; remmen fantastisch goed, veel beter dan aero, geen duikgedrag, beste ooit gereden in sedan!
- Acceleratie: viel eigenlijk tegen, weinig power onderin, bovenin gaat het wel hard, maar motor klinkt dan wat gepijnigd, komt ook door motorgeluid (hoog en relatief hard); met uit een bocht acceleren kon de automaat niet goed overweg, 0.5 sec aarzeling, aero is veel actiever.
- Geartronic: automaat vaag en schokkerig, wist soms niet wat te doen, tegenvaller in combinatie met deze motor; manual beter, veel meer gevoel met de auto, maar positie van pook nodigt niet uit tot deze stand.
- Rijgevoel: een beetje 'boven de massa' (auto ligt hoog op de weg vgl met aero), zoiets als een lage XC90, prettig als je daar van houdt, wel 'unstoppable' en plezierig; in de stad goed handelbaar, makkelijk bochtenwerk, voor- en achter parkeerhulp, eenvoudig te besturen.
- Verbruik: gemiddeld 11,3l/100 km (tot 190 km/u

; bij 120 constant 10,5l/100km, niet bijzonder goed, maar weer werkte niet mee.
- Prijs in deze uitvoering: ca 70.000
Voorlopige conclusie: zeer ruime, luxe limo, met bijbehorend weggedrag, sportief rijden zal je vermoedelijk afleren want kost teveel moeite en is niet bevredigend, goed overdachte mens-machine interface, 'wow-factor' is beperkt (te beperkt?)
Totzover, volgende week de nieuwe aero. (Als outsider ook nog de Citroen C6 bedacht; opinies?)
prtg wknd
frans