Geplaatst: 02.03.2008 - 09:14
Kleine toevoeging.
Was het niet zo dat de uitlaat links zat, omdat men rechts reed?
Dit was gedaan zodat de mama's en papa's met de kinderwagen op de stoep geen last hadden van uitlaatgassen.
Bij mijn uit zweden geimporteerde 164 uit 1973, zat ie ook links, maar het stuur ook. Tankdop rechts, helemaal in het hoekje.
Bij mijn 940 zit ie weer rechts, alsof het argument niet meer intressant was, en de tankdop weer links.
Als de buis links zit, zit uit veiligheidsoverwegingen de uitlaat rechts.
Stel dat je in het onfortuinlijke geval mis mikt en er benzine gemosrt wordt, dan ontvlamt dat niet meteen op de hete uitlaatbuis.
Weer veiligheid dus.
Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.
Ik begrijp trouwens ook niet dat de meeste vrachtwagens hun troep naar rechts uitspugen en niet naar links (of liever nog naar boven maar bij voorkeur gewoon helemaal niet), maar dit even terzijde.
Was het niet zo dat de uitlaat links zat, omdat men rechts reed?
Dit was gedaan zodat de mama's en papa's met de kinderwagen op de stoep geen last hadden van uitlaatgassen.
Bij mijn uit zweden geimporteerde 164 uit 1973, zat ie ook links, maar het stuur ook. Tankdop rechts, helemaal in het hoekje.
Bij mijn 940 zit ie weer rechts, alsof het argument niet meer intressant was, en de tankdop weer links.
Als de buis links zit, zit uit veiligheidsoverwegingen de uitlaat rechts.
Stel dat je in het onfortuinlijke geval mis mikt en er benzine gemosrt wordt, dan ontvlamt dat niet meteen op de hete uitlaatbuis.
Weer veiligheid dus.
Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.
Ik begrijp trouwens ook niet dat de meeste vrachtwagens hun troep naar rechts uitspugen en niet naar links (of liever nog naar boven maar bij voorkeur gewoon helemaal niet), maar dit even terzijde.